Banner Image
استایل کژوال چیست

استایل کژوال چیست؟

امتیاز دهید

شاید در هنگام خرید و بعد از پرو کردن تعدادی لباس فروشنده به شما گفته باشد به‌به چه استایل کژوال زیبایی یا از بلاگرهای مد و فشن این اصطلاح را شنیده باشید. استایل کژوال چست؟ بدون شک این اولین سؤالی است که در چنین شرایطی به ذهن شما خطور می‌کند. در ادامه این مطلب از مجله پیندو سعی شده تا به‌طور کامل این سبک پوشش را به شما معرفی کنیم.

استایل کژوال چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

کژوال سبکی از لباس پوشیدن بر اساس اصول خاصی چون راحتی و عدم استفاده از لباس‌های بیش‌ازحد شیک و رسمی است. ویژگی‌های بارز Casual راحتی و مناسب بودن برای افراد با هر شکل و قد خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های مهم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راحتی: لباس‌های کژوال اغلب از مواد نرم و راحت ساخته شده‌اند و به افراد امکان حرکت آسان را می‌دهند.
  • سادگی: این استایل معمولاً با لباس‌ها و اکسسوری ساده تکمیل می‌شود.
  • تنوع: در استایل کژوال امکان انتخاب لباس از انواع مختلف وجود دارد و به افراد این امکان را می‌دهد که بر اساس سلیقه شخصی خود لباس‌های مختلفی را با هم ترکیب کنند.
  • رنگ‌های زنده: معمولاً در استایل کژوال از رنگ‌های زنده و جذاب برای لباس‌ها استفاده می‌شود.
  • لباس‌های اسپرت: لباس‌های ورزشی نیز اغلب به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از استایل کژوال در نظر گرفته می‌شوند.
  • رسمی نبودن: استایل کژوال عمدتاً برای محیط‌های غیررسمی مناسب است و افراد اغلب در محیط‌های کاری خیلی رسمی یا خاص باید چنین استایلی را انتخاب نکنند.

بیشتر بخوانید:معرفی کامل انواع کت دخترانه

تاریخچه استایل کژوال

حال که می‌دانید استایل کژوال چیست و چه اصولی دارد. بعد نیست به تاریخ پیدایش آن هم نگاهی بیندازید.

تاریخچه استایل کژوال به‌طور گسترده‌تر از دهه‌های 1960 و 1970 آغاز شده است. در طی این دوره‌ها، تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، همراه با حرکت‌های فرهنگی جدید، باعث تغییر در اندیشه‌ها و ذائقه‌های مردم و گرایش به سمت این سبک پوشش شد.

در دهه‌های 1960 و 1970، جوانان به دنبال اعتراض به ایدئولوژی‌های سنتی و رسمی بودند. حرکت‌های فرهنگی مانند جنبش هیپی (Hippie) در این دوره ایده‌آل‌هایی را معرفی کردند که بر مبنای عشق، صلح و آزادی بودند. این جنبش‌ها باعث شکل‌گیری استایل‌های غیررسمی، راحت و غالباً با المان‌هایی از فرهنگ‌های دیگر شد.

بیشتر بخوانید:۱۱ استایل جذاب با دورس برای زمستان امسال

در دهه‌های بعدی، هم‌چنین سبکی ادامه پیدا کرد تا جایی که استایل کژوال به‌عنوان یک گزینه محبوب برای زندگی روزمره و حتی در برخی از محافل کاری تبدیل شد. اولین کسی که تصمیم گرفت مجموعه‌ای با الهام از چنین تغییر فرهنگی ایجاد کند، نینو سروتی بود که در سال 1995 او مجموعه Casual Chic را روانه بازار کرد و شامل شلوار جین و ژاکت راحت بود. بدین ترتیب تاریخ مدرن کژوال آغاز شد که در آن طراحان مد برجسته مداخله کردند. حتی جورجیو آرمانی یک‌بار مجموعه‌ای کژوال را به بازار عرضه کرد که به معنای واقعی انقلابی در صنعت مد بود.

تاریخچه استایل کژوال

تاریخچه استایل کژوال به‌طور گسترده‌تر از دهه‌های 1960 و 1970 آغاز شده است

5 اصل مهم برای سبک کژوال

همان‌طور که در پاسخ به سؤال استایل کژوال چیست گفتیم، این سبک یکی از معدود سبک‌های لباس است که تقریباً آزادی عمل کامل به افراد می‌دهد. کژوال مدرن به شما امکان می‌دهد حتی عناصر ناسازگار لباس را ترکیب کنید و لباس‌های ناراحت‌کننده را کنار بگذارید. 5 اصل وجود دارد که سبک کژوال را تعریف می‌کند و به‌عنوان یک نوع راهنما هنگام انتخاب لباس خواهد بود:

بیشتر بخوانید:10 استایل جذاب یقه اسکی با کت

  1. سادگی: مشخصه اصلی این سبک آرامش و کمی سادگی است؛ بنابراین در انتخاب لباس‌ها نباید محدود و محتاطانه عمل کرد. فقط باید استفاده از اکسسوری و لباس‌های پرزرق‌وبرق را کنار گذاشت.
  2. سهل‌انگاری: سهل‌انگاری در این مورد مترادف با شلختگی نیست و فقط به معنای راحتی در انتخاب لباس با آراستگی کامل است.
  3. راحتی: این امر شاید تعیین‌کننده‌ترین معیار برای سبک کژوال باشد و همه لباس‌های استفاده‌شده راحت هستند. این لباس‌ها حرکات را محدود نمی‌کند، به شما فشار نمی‌آورد و این مزیت اصلی سبک کژوال به شمار می‌رود.
  4. عدم وجود کلیشه‌ها: این سبک پوشش مانند دیگر استایل‌ها تعیین نمی‌کنند که چه چیزی بپوشید. کژوال فقط به شما جهت می‌دهد.
  5. مناسب برای هر موقعیتی: Casual برای پیاده‌روی در پارک، شرکت در یک رویداد اجتماعی و مذاکرات کاربردی است.
5 اصل مهم برای سبک کژوال

کژوال مدرن به شما امکان می‌دهد حتی عناصر ناسازگار لباس را ترکیب کنید و لباس‌های ناراحت‌کننده را کنار بگذارید

سبک‌های فرعی کژوال

شاید با سرچ کردن سؤال استایل کژوال چیست تصاویر مختلفی را ببینید که شبیه هم نیستند. به جای تعجب باید بدانید که چنین سبکی خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

کژوال بیزینس

کژوال بیزینس یک سبک برای لباس پوشیدن مختص افراد پرمشغله برای زندگی امروزی است. به این معنی که برای رفتن به دفتر کار، یک شام کاری یا یک پرواز فوری عالی خواهد بود. پیراهن‌های راحت، بلوزهای گشاد، شلوار تیره‌رنگ و کروات برای چنین سبکی ایده‌آل است.

سبک‌های فرعی کژوال

کژوال بیزینس یک سبک برای لباس پوشیدن مختص افراد پرمشغله برای زندگی امروزی است

اسپرت کژوال

اگر هنوز این سؤال را در ذهن دارید که سبک‌های فرعی استایل کژوال چیست باید به Sport-casual اشاره کرد نوعی ادای احترام به فوتبالیست‌های انگلیسی پایان قرن گذشته بود اما به‌مرور دستخوش تغییرات قابل‌توجهی شد. استفاده از شلوار جین، کلاه چوگان، ژاکت اسپرت، کفش‌های کتانی و چکمه‌هایی با کفی صاف برای این سبک ایده‌آل هستند.

کژوال خیابانی

این سبک بیشتر شبیه به تیپ هیپ‌هاپ‌ها است و برای انتخاب لباس در این نوع استایل آزادی عملی بیشتری خواهید داشت که گاهی اوقات شامل ترکیبات نسبتاً جسورانه شامل لباس‌ها و کلاه‌های رنگی و اکسسوری‌های جذاب می‌شود.

بیشتر بخوانید:کت کرم زنانه با چه رنگی ست میشه؟

کژوال شیک

حال که می‌دانید استایل کژوال چیست بد نیست با دسته دیگری از چنین سبکی آشنا شوید که کژوال شیک نام دارد. این نوع استایلی برای مهمانی‌ها و دورهمی‌های دوستانه مناسب است. تی‌شرت، ژاکت‌های گشاد و شلوار راسته انتخاب خوبی برای چنین پوششی خواهد بود.

اسمارت کژوال

کژوال هوشمند تا حدودی شبیه به کژوال بیزینس بوده؛ اگرچه با آزادی عمل بیشتر همراه است. به جای پیراهن و شلوار نیمه رسمی می‌توانید لباس‌های با برش‌های آزادتر انتخاب کنید. البته، مجاز هستید که با استفاده از یک اکسسوری یا کفش شیک، کمی ظرافت به این سبک پوشش اضافه کنید. پوشیدن تی‌شرت و ترکیب آن با شلوار جین مجاز هم است.

یک کمد ایده‌آل برای استایل کژوال زنانه

شاید از خود بپرسید که اصول و لباس‌های مجاز برای زنان در استایل کژوال چیست؟ همان‌طور که اشاره شد چنین سبکی باید و نباید ندارد و تنها به شما جهت می‌دهد؛ اما بد نیست که در کمد خود لباس‌های مناسب برای این سبک را داشته باشید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تاپ و تی‌شرت: اغلب باید تک‌رنگ یا با نقاشی‌های جزئی، چاپ ساده و به صورت راه‌راه باشد.
  • شلوار جین: توصیه می‌شود چند شلوار جین با برش‌های مختلف داشته باشید. تنها با سه شلوار جین و 5 تی‌شرت و تاپ، حدود دوازده استایل مختلف را می‌توان امتحان کرد.
  • دامن: دامن جین، دامن‌های میدی از جنس پشم با بافت برای چنین سبکی مناسب هستند.
  • کت، جلیقه و …: کت و جلیقه برای تکمیل این سبک کاربردی بوده و می‌توان از ژاکت‌های کش‌باف و بافتنی استفاده کرد.
  • کفش: هنگام انتخاب کفش، روی راحتی تمرکز کنید و بهترین انتخاب کفش‌های کتانی هستند. کفش‌های پاشنه‌دار متناسب با استایل کژوال شیک هم قابل استفاده است.
  • اکسسوری: اکسسوری مانند سایر موارد نباید زیادی درخشان و جذاب باشد. از سنگ‌ها و فلزات قیمتی استفاده نکنید.
  • کیف: کیف دوشی ساده، کوله‌پشتی کلاسیک یا هر محصول بدون تکلفی برای این استایل کاربردی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:راهنمای ست استایل صورتی دخترانه

همچنین باید اشاره کرد که همه جزئیات باید در دسته رنگ‌های اصلی و سفید، سیاه و قهوه‌ای باشد. استفاده از رنگ‌های پاستلی و مات نیز کاربردی خواهد بود. اگر فقط 10-12 آیتم از موارد گفته شده را داشته باشید به 20-30 ظاهر شیک و کژوال دست پیدا خواهید کرد.

یک کمد ایده‌آل برای استایل کژوال زنانه

کیف دوشی ساده، کوله‌پشتی کلاسیک یا هر محصول بدون تکلفی برای این استایل کاربردی خواهد بود

ایده‌آل‌ترین مدل موی زنانه برای استایل کژوال چیست؟

یک سبک آزاد، رها و معمولی آرایش و مدل مو برای تکمیل استایل کژوال لازم است. بستن مو به صورت دم اسبی یا رها در باد برای چنین سبکی ایده‌آل خواهد بود. همچنین استفاده از هرگونه لوازم جانبی مو چون رینگ، سنجاق سر، شانه، کش سر ساده مجاز است. فقط باید در نظر داشته باشید که گل‌سر با تزئینات خاص و براق استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:استایل جذاب دخترانه با پافر

استایل کژوال برای مردان

استایل کژوال مردانه هم برای انتخاب لباس‌ها و ترکیب آن‌ها با هم انعطاف‌پذیری دارد. شاید بپرسید بهترین لباس‌های مردانه برای استایل کژوال چیست؟ در ادامه جواب این سؤال شما آمده که عبارت‌اند از:

  • تی‌شرت و هودی: تی‌شرت‌ها و هودی‌ها یکی از لباس‌های اصلی استایل کژوال هستند. می‌توانید تی‌شرت‌ها یا هودی‌ها باید ساده یا حاوی الگوها و تصاویر کمی باشند. رنگ‌های زنده و متنوع چنین لباس‌هایی می‌توانند استایل شما را جذاب‌تر کنند.
  • شلوار جین و کتان: جین‌ و کتان به‌عنوان یک انتخاب استاندارد و راحت برای استایل کژوال مردانه شناخته می‌شوند.
  • ژاکت و کت: ژاکت و کت یک ظاهر مدرن به استایل کژوال خواهد داد و می‌توان آن‌ها را با تی‌شرت، سویی شرت یا حتی تیپ‌های رسمی‌تر ترکیب کرد.
  • کفش‌های اسپرت: کفش‌های ورزشی یا کتانی باعث تکمیل استایل کژوال مردانه می‌شوند.
  • سویی شرت: سویی‌شرت‌ها با پارچه نرم و راحت، گاهی با الگوها و لوگوهای ساده، انتخاب خوبی برای استایل کژوال هستند.
  • کاپشن: از کاپشن‌های متنوع مانند بایکر، بمبر یا جینز برای تکمیل استایل کژوال مردانه استفاده کنید.
استایل کژوال برای مردان

جین‌ و کتان به‌عنوان یک انتخاب استاندارد و راحت برای استایل کژوال مردانه شناخته می‌شوند

سخن پایانی

واضح است، کسی که گفته «خوش‌تیپ بودن به راحتی امکان‌پذیر نیست» هرگز در مورد سبک کژوال چیزی نشنیده است. حال که به جواب سؤال خود رسیده‌اید یعنی «استایل کژوال چیست» و مهم‌ترین اصول آن را می‌دانید؛ فراموش نکنید که سادگی، راحتی، احساس آزادی عمل و بی‌تکلف بودن شرط اصلی داشتن چنین پوششی است. دسته‌بندی مختلف این نوع استایل چون خیابانی، شیک، اسپرت، اسمارت و بیزینس به چنین پوششی اجازه داده تا برای موقعیت‌های مختلف از یک شام کاری تا دورهمی دوستانه بسیار مناسب و شیک باشد.

سؤالات متداول

  • استایل کژوال فقط مختص مردان است؟

خیر، شاید در سال‌های نخست تنها برای پوشش مردانه بود؛ اما این سبک از لباس پوشیدن هم برای زنان و هم برای مردان کاربرد دارد و در این زمینه هیچ محدودیتی ندارید.

  • آیا محدودیتی در پوشش استایل کژوال وجود دارد؟

خیر، فقط باید به اصول مهم آن یعنی راحتی و سادگی در انتخاب لباس پایبند باشید و از اجزای پرزرق‌وبرق چون جواهرات خاص و رنگ‌های زننده یا جیغ استفاده نکنید.

  • آیا فقط به یک سبک پوشش استایل کژوال گفته می‌شود؟

خیر، استایل کژوال به سبک‌های مختلف پوشش از جمله خیابانی، اسپرت، شیک، بیزینس و اسمارت تقسیم می‌شود.

  • ویژگی اصلی استایل کژوال چیست؟

سادگی، راحتی، احساس آزادی عمل و بی‌تکلف بودن شرط اصلی داشتن چنین پوششی است.

  • آیا برای استایل کژوال زنانه می‌توان از دامن استفاده کرد؟

بله، برای چنین سبکی استفاده از دامن‌های چهارخانه نخی، دامن‌های جین، میدی و پشمی مجاز است و به زیبایی ظاهر شما می‌افزاید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =