Banner Image
دوخت جامدادی

آموزش دوخت جامدادی برای مدرسه در 20 دقیقه!

5/5 - (1 امتیاز)

استفاده از وسایلی که با دست‌های خودمان دوخته‌ایم بسیار شیرین است. چه دانش آموزی باشید که به دنبال تهیه وسایل مدرسه‌ بوده یا صرفاً فردی هستید که از دوخت و دوز لذت می‌برید، تهیه یک جامدادی از تکه‌های پارچه، نمد، چرم و… قطعاً برایتان جذاب خواهد بود‌.‌ در این مطلب قصد داریم‌ آموزش دو نوع جامدادی ساده را به‌ صورت گام به گام به شما آموزش دهیم تا بتوانید یک جامدادی زیبا برای خود تهیه کنید؛ بنابراین اگر از ساختن وسایل کاربردی و جدید لذت می‌برید تا انتهای مطلب آموزش دوخت جامدادی با ما همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای دوخت جامدادی

دوختن جامدادی بسیار‌ لذت‌بخش است، مخصوصاً زمانی ‌که می‌خواهید خودتان یا فرزند دلبندتان از آن استفاده کنید.‌ برای دوخت این وسیله کاربردی، کافی است لوازم مورد نیاز آن را تهیه کنید و کمی حوصله به خرج دهید تا یک جامدادی زیبا را در سریع‌ترین زمان ممکن بدوزید. برای دوخت جامدادی در منزل به ابزارها و لوازمی نیاز دارید که در ادامه مطلب آموزش دوخت جامدادی به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید:چه لوازم تحریری برای کلاس هفتم بخریم؟

  • پارچه: رنگ پارچه و مدل آن به سلیقه شما بستگی دارد، اما بهتر است از پارچه‌ای محکم که به‌ راحتی پاره نمی‌شود، استفاده کنید تا دوام جامدادی را افزایش دهید.
  • زیپ ۲۰ سانتی‌متری که متناسب با رنگ پارچه باشد.
  • چرخ خیاطی که بهتر است پایه مخصوص برای دوخت زیپ نیز داشته باشد.
  • قیچی
  • اتو و میز اتو
  • متر نواری
  • سنجاق
جامدادی

برای دوخت این وسیله کاربردی، کافی است لوازم مورد نیاز آن را تهیه کنید

مراحل دوخت جامدادی

جامدادی از آن دست وسایلی به‌ حساب می‌آید که دوختن آن بسیار ساده است و به زمان زیادی نیاز ندارد، فقط باید کمی ذوق و علاقه داشته باشید! بعد از تهیه لوازم مورد نیاز می‌توانید دوخت جامدادی را طبق مراحل زیر شروع کنید:

مرحله یک: آماده‌ سازی پارچه

مهم‌ترین بخش دوخت هر جامدادی آماده‌سازی پارچه آن است که باید در ابتدا به ‌اندازه دلخواه برش داده شود. برای تهیه این جامدادی زیبا به ۴ تکه پارچه 20.5*13 سانتی‌متری نیاز دارید که دو تکه از این پارچه باید به‌ عنوان آستر استفاده شود.

مهم‌ترین بخش دوخت هر جامدادی آماده‌سازی پارچه آن است

مرحله دوم: دوخت زیپ

در این مرحله از آموزش دوخت جامدادی طبق تصویر باید زیپ را به‌ صورت برعکس روی پارچه قرار دهید، به‌ طوری که سمت راست آن روی پارچه اصلی باشد و سر زیپ باید پایین و در سمت چپ قرار بگیرید. سپس آستر را روی زیپ قرار دهید و لبه پارچه به زیپ را کوک بزنید‌ و اتو بکشید و لب زیپ را تا نزدیکی دندانه بدوزید.

بیشتر بخوانید:لیست لوازم تحریر ضروری برای مدرسه!

جامدادی

سپس آستر را روی زیپ قرار دهید و لبه پارچه به زیپ را کوک بزنید‌ و اتو بکشید و لب زیپ را تا نزدیکی دندانه بدوزید.

مرحله سوم: آماده‌سازی طرف دیگر پارچه

در این مرحله باید آن طرف پارچه را نیز به زیپ متصل کنید که می‌توانید طبق مرحله دوم پیش بروید و زیپ را بین آستر و پارچه اصلی قرار دهید و کوک بزنید.

مرحله چهارم: دوخت آستر و پارچه اصلی

در اینجا باید آستر و پارچه‌های اصلی را به یکدیگر بدوزید، برای این کار باید این دو تکه را از قسمت پشت به یکدیگر چرخ بزنید. یادتان باشد که یک قسمت را باز بگذارید تا بتوانید پارچه را از آنجا به رو برگردانید.

در اینجا باید آستر و پارچه‌های اصلی را به یکدیگر بدوزید

مرحله پنجم: اتمام کار

بعد از اتمام چرخ زدن، گوشه‌ها را با قیچی به ‌صورت اریب برش بزنید و سپس پارچه را به سمت رو برگردانید. یادتان باشد آن قسمتی را که باز گذاشته بودید با چرخ یا دست تمیز بدوزید،‌ حال جامدادی شما آماده و قابل استفاده است.‌

جا مدادی

یادتان باشد آن قسمتی را که باز گذاشته بودید با چرخ یا دست تمیز بدوزید،‌ حال جامدادی شما آماده و قابل استفاده است.‌

درست کردن جامدادی بدون دوخت

وقتی صحبت از دوخت و دوز می‌شود، بسیاری از افراد نداشتن چرخ خیاطی را بهانه می‌کنند یا می‌گویند که خیاطی بلند نیستند! به ‌همین دلیل در این قسمت قصد داریم دوخت یک جامدادی ساده بدون نیاز به چرخ خیاطی را به شما آموزش دهیم. لوازم مورد نیاز این جامدادی عبارتند از: نمد، قیچی، چسب حرارتی و خط‌‌ کش. برای تهیه این جامدادی طبق مراحل زیر پیش بروید:

جامدادی

وقتی صحبت از دوخت و دوز می‌شود، بسیاری از افراد نداشتن چرخ خیاطی را بهانه می‌کنند

گام اول

در ابتدا به چهار تکه پارچه به اندازه‌های ۳۰×۹ سانتی‌متر برای پشت و ۲۱×۹ سانتی‌متر برای جلو و یک بند ۲۰×۱.۵ نیاز دارید. می‌توانید طبق تصویر از نمد صورتی برای بیرون و نمد زرد برای داخل استفاده کنید، سپس‌ با استفاده از چسب حرارتی دو قسمت جلویی را به یکدیگر بچسبانید. این کار را برای دو قسمت پشت نیز انجام دهید تا یک تکه نمد محکم به‌ دست بیاید.

جامدادی

با استفاده از چسب حرارتی دو قسمت جلویی را به یکدیگر بچسبانید.

بیشتر بخوانید:لیست کامل لوازم تحریر کلاس اول

گام دوم

در این مرحله از آموزش دوخت جامدادی شما دو قطعه پارچه نمدی دارید که باید آن‌ها را به یکدیگر وصل کنید‌. در ابتدا به دو طرف لبه پایینی قسمت جلو را کمی چسب بزنید (تصویر 3) و به ‌سرعت قسمت پشتی را روی آن قرار‌ دهید (تصویر 4). سپس، چسب حرارتی بیشتری را به دو طرف قطعه جلویی بزنید (تصویر 5) و محکم فشار دهید.

بیشتر بخوانید:هدیه برای پسر کلاس اولی چی بخرم؟

جامدادی

در این مرحله از آموزش دوخت جامدادی شما دو قطعه پارچه نمدی دارید که باید آن‌ها را به یکدیگر وصل کنید‌.

گام سوم

در این اینجا شما یک تکه پارچه به شکل جیب دارید که باید آن را به یک جامدادی زیبا تبدیل کنید. برای تبدیل آن به جامدادی باید بندی را که از قبل تهیه کرده بودید در محل مخصوص به خود قرار دهید (تصویر 8)، سپس بند را در دورتادور پارچه با استفاده از چسب حرارتی بچسبانید‌. حال جامدادی شما آماده است و می‌توانید درب آن را داخل بند قرار دهید و محکم کنید.

جامدادی

در این اینجا شما یک تکه پارچه به شکل جیب دارید که باید آن را به یک جامدادی زیبا تبدیل کنید.

کلام آخر

در‌ این مطلب به آموزش دوخت جامدادی پرداختیم و دو نمونه جامدادی ساده را به شما آموزش دادیم. جامدادی وسیله‌ای کاربردی است که به‌ جز دانش‌آموزان، بقیه افراد نیز به آن نیاز دارند، چرا که همه ما در‌ کیف یا کوله خود چند خودکار یا مداد داریم که باید چاره‌ای برای نظم بخشیدن به آن‌ها بیندیشیم. چه بهتر که این چاره‌اندیشی با دستان هنرمند خودمان و با دوخت یک جامدادی زیبا صورت گیرد! دوختن جامدادی هم به وسیله چرخ خیاطی و هم با کمک چسب حرارتی ممکن است و شما می‌توانید تنها با چند تکه پارچه و اندکی خلاقیت یک جامدادی زیبا برای خود تهیه کنید.

سوالات متداول

  • انواع مختلف جامدادی چیست؟

جامدادی در انواع مختلف از جمله دارای زیپ، دکمه‌دار، جعبه‌ای و… است که اغلب در سایزهای کوچک و برای نگهداری در کیف تولید می‌شوند.

  • جامدادی از چه موادی ساخته می‌شود؟

جامدادی را می‌توانید با مواد اولیه مختلفی مانند پارچه، چرم، پلاستیک و نمد که در دسترس شما قرار دارد، تهیه کنید.

  • چگونه یک جامدادی جادار بدوزم؟

در ابتدا باید اندازه جامدادی را تعیین کنید، سپس با در نظر گرفتن سلیقه‎تان یک طرح ساده یا مینیمال را انتخاب و مواد مورد نیاز را تهیه و دوخت و دوز را شروع کنید.

  • برای دوختن یک جامدادی به چه ابزار و موادی نیاز دارم؟

با توجه به طرح جامدادی به پارچه، چرخ خیاطی، سوزن و نخ، زیپ، دکمه، قیچی و لوازم اختیاری مانند ربان یا نوار تزئینی نیاز دارید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 3 =