Banner Image
تراکم فرش چیست

تراکم فرش چیست؟ [تاثیر تراکم بر کیفیت آن]

4.7/5 - (9 امتیاز)

فرش به عنوان یک هنر اصیل ایرانی جایگاه ویژه‌ای برای ایرانیان دارد. نقش‌ و طرح فرش‌ها نشان از فرهنگ و هنر کشور سازنده‌اش داشته و زیبایی خیره‌کنند‌ای به همراه دارند. به طوری که هر فرد ایرانی و یا خارجی با نگاه به فرش مجذوب هنر و استعداد قالی‌باف می‌شود. اصولا فرش‌ها از پشم، ابریشم و پنبه… بافته می‌شوند و به خاطر همین از لطافت و راحتی زیادی برخوردار هستند. در هرجای دنیا چه ایرانی و چه خارجی، فرش جزء ضروری‌تری لوازم یک خانه محسوب می‌شود. فرش‌ها از نظر طریقه بافت، نوع نخ و تراکم … با یکدیگر متفاوت هستند.

تراکم فرش در میزان کیفیت فرش بسیار موثر است به طوری که هر چقدر بیشتر باشد فرش مقاوم‌تر است. در هنگام خرید با صرفه باید در مورد تمام ویژگی‌های فرش اطلاعات کافی را به دست آورده و سپس خریداری کرد. در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد تراکم فرش خواهیم خواند.

تراکم‌ فرش چیست؟

از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مواردی که هنگام خرید فرش باید به آن توجه کرد، تراکم فرش است. همگی می‌دانیم که فرش از گره‌ زدن نخ‌ها در کنار هم به وجود می‌آید. تراکم فرش به فاصله‌ی این گره‌ها بستگی دارد. در واقع تراکم به فاصله نخ‌های گره خورده فرش گفته می‌شود.

هر چقدر این گره‌ها به هم نزدیک‌تر باشند، فرش پر تراکم خواهد بود و بر عکس فرشی با فاصله گره زیاد کم تراکم است. همچنین تعداد گره‌ها در هر متر مکعب فرش در تعیین تراکم فرش موثر هستند. فرش‌های پر تراکم مقاومت و زیبایی بیشتری نسبت به فرش‌های کم تراکم دارند. اگر برای شما هم سوال است که مزیت‌های تراکم بالای فرش چیست، تا آخر مطلب با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط: چه فرشی خانه را بزرگتر نشان می‌دهد؟

تراکم به فاصله نخ‌های گره خورده گفته می‌شود.

تراکم به فاصله نخ‌های گره خورده گفته می‌شود.

تاثیر تراکم فرش بر کیفیت آن

تراکم فرش اغلب به عنوان یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت و ظاهر فرش مورد توجه قرار می‌گیرد. تراکم بالا نشان دهنده تعداد بیشتری از گره‌ها در هر واحد مساحت است که به طور کلی به معنی فرشی با بافت پر تراکم است. هرچقدر تراکم فرش بیشتر باشد فاصله گره‌ها از هم دیگر کمتر بوده و آسیب‌پذیری کمتر است. در نتیجه دوام آن افزایش می‌یابد.

به علت رفت‌وآمد و شست‌وشوی فرش پرزهای آن ممکن است جدا شده و زودتر خراب شوند؛ اما به علت دوام بالای فرش‌های پرتراکم نسب به جدا شدن پرزها از هم، طول عمر بیشتری نسبت به فرش‌های کم تراکم دارند. البته باید این را هم در نظر بگیرید که تنها تراکم فرش، معیاری برای تعیین کیفیت نیست و عوامل دیگری نیز شامل مواد اولیه و فرایند بافت نقش مهمی در کیفیت و ماندگاری آن دارند.

هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت و دوام فرش بیشتر خواهد بود.

هرچه تراکم فرش بیشتر باشد، کیفیت و دوام فرش بیشتر خواهد بود.

مزایای فرش پر تراکم

فرش‌های پر تراکم کیفیت بیشتری نسبت به فرش‌های کم تراکم دارند برای درک این موضوع به چند تا از مزایای فرش پر تراکم اشاره می‌کنیم.

●       کیفیت و ماندگاری بالا

با توجه به فاصله‌ی کم گره‌ها در فرش‌های پرتراکم امکان خارج شدن نخ‌ها از فرش کمتر می‌شود. در این صورت در هنگام شست‌وشو و استفاده در طول سالیان سال، فرش کیفیت خود را حفظ خواهد کرد.

●       ظاهر زیبا

الگو و نقش و نگار فرش در فرش‌های پر تراکم بهتر خود را نشان می‌دهند. تعداد بیشتر گره‌ها در هر واحد مساحت، باعث ایجاد الگوها و طرح‌های دقیق‌تر و ریزتر می‌شود که به زیبایی و جذابیت فرش کمک می‌کنند.

●       بافت نرم و راحت

فرش با تراکم بالا عموماً دارای بافتی فشرده است که باعث ایجاد یک سطح نرم و راحت برای قدم زدن و استراحت می‌شود. این ویژگی مخصوصاً در اتاق‌های خواب، نشیمن و محل‌هایی که برای استراحت و راحتی استفاده می‌شوند، اهمیت دارد.

تشخیص تراکم فرش

تراکم فرش مقیاس مناسبی برای تشخیص کیفیت و استحکام فرش است به همین دلیل بهتر است روش تشخیص آن را یاد گرفت. احتمالا واژه شانه را در هنگام خرید فرش شنیده باشید.

شانه به تعداد گره‌های موجود در هر متر مربع فرش گفته می‌شود و هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد تراکم فرش نیز بیشتر است. به طور مثال یک فرش ۷۰۰ شانه به معنی تعداد ۷۰۰ گره موجود در یک متر مربع فرش است. فرشی با میزان شانه بیشتر کیفیت بالاتری داشته و نقش و نگار ظریف و با وضوح بالاتری دارد.

مقاله مرتبط: برای شستن فرش سفید چه کار باید کرد؟

تراکم فرش گزینه مناسبی برای تشخیص استحکام و دوام فرش است.

تراکم فرش گزینه مناسبی برای تشخیص استحکام و دوام فرش است.

سخن آخر

فرش‌ها انواع مختلفی دارند و هر کدام از نظر کیفیت، جنس و نوع بافت از یکدیگر متمایز هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی علاوه‌بر فرش‌های دستبافت، فرش‌های ماشینی هم در حال استفاده هستند. کیفیت فرش به عوامل متعددی وابسته است؛ اما جنس نخ و نوع بافت تعیین کننده نهایی استحکام فرش هستند.

توجه به تراکم فرش در هنگام خرید به شما در خرید یک فرش با کیفیت و زیبا کمک کننده خواهد بود. علاوه‌بر کیفیت و کارایی فرش توجه به ظاهر و هماهنگی آن با محیط خانه مهم تلقی می‌شود‌. در هنگام خرید با در نظر گرفتن سلیقه و فضای خانه فرشی با تراکم بالا و با کیفیت را انتخاب کنید.

امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید و مطالب آن برایتان مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول

  • تراکم فرش چیست؟

تراکم فرش به فاصله بین گره‌ها گفته می‌شوند. هر چقدر این فاصله‌ها کم‌تر باشد، فرش پر تراکم‌تر خواهد بود و برعکس.

  • تراکم فرش چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

علاوه‌بر متراژ و جنس الیاف استفاده شده در فرش، تراکم نیز تاثیر قابل توجهی بر قیمت فرش دارد. مطمئنا یک فرش پر تراکم قیمت بیشتر نسبت به یک فرش کم تراکم دارد. به این دلیل که الیاف بیشتری برای افزایش تراکم آن مورد نیاز است‌.

  • چه فرش‌هایی کیفیت بالاتری دارند؟

مواد اولیه، تکنیک بافت و تراکم مناسب بر کیفیت فرش تاثیر به‌سزایی دارند. پشم و ابریشم دوام و لطافت بیشتری نسبت به نخ‌های مصنوعی دارند برای همین کیفیت فرش را بالا می‌برند. استفاده از تکنیک‌ بافت سنتی و همچنین بافت فرش با تراکم بالا در ایجاد یک فرش زیبا و پرکاربرد موثر است.

  • مزایای فرش پر تراکم در چیست؟

کیفیت و ماندگاری بالا، بافت نرم و راحت و ظاهر زیبا از مزایای فرش پر تراکم هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − چهار =