Banner Image
امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین موارد در هنگام خرید خودروهای روز، بررسی لیست آپشن‌ها است. گرچه این لیست‌ برای هر خودرو و در هر خودروسازی متفاوت هستند؛ اما یکی از کاربردی‌ترین امکاناتی که در خودروهای روز دیده می‌شود، سیستمی به نام اتوهلد است. اتوهلد به خصوص در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک آپشنی بسیار مهم و کارآمد است. اگر از خودروی خود به صورت روزمره استفاده کرده یا در شهرهای پر ترافیک و بزرگ زندگی می‌کنید، داشتن اتوهلد می‌تواند کمک کننده باشد. اگر می‌خواهید بدانید که اتوهلد چیست و چگونه کار می‌کند، در ادامه این مطلب از مجله پیندو با ما همراه باشید.

اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بتوانید به درک کاملی از عملکرد سیستم اتوهلد برسید و بدانید که اتوهلد چیست، بهتر است ابتدا به این موضوع بپردازیم که اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

سیستم اتوهلد همان‌طور که از نام آن پیدا است از سخت افزار سیستم کنترل پایداری خودرو استفاده می‌کند تا با فعال کردن ترمزها در مواقع نیاز از حرکت ناخواسته و کنترل نشده خودرو جلوگیری کند. زمانی که کلید اتوهلد را فعال می‌کنید، این سیستم از طریق سنسورهای ترمز ABS می‌تواند سرعت چرخ‌ها را اندازه‌گیری کند و وقتی سرعت به صفر برسد و خودرو در حالت ایستاده باشد، سیستم اتوهلد وارد عمل شده و ترمزهای خودرو را فعال خواهد کرد. فعال شدن ترمزها از حرکت کردن خودرو به عقب در سراشیبی‌ها جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:جلوبندی خودرو [معرفی انواع قطعات جلوبندی]

در این حالت راننده می‌تواند به راحتی پای خود را از روی پدال ترمز بردارد، بدون اینکه نگران حرکت کردن خودرو باشد. سپس به محض اینکه راننده پای خود را روی پدال گاز قرار داده و قصد حرکت داشته باشد، سیستم اتوهلد این کار را تشخیص می‌دهد و ترمزها را آزاد می‌کند. در خودروهای دنده دستی نیز اگر راننده پدال کلاچ را رها کند، اتوهلد ترمزها را آزاد خواهد کرد. به این ترتیب در یک خودروی دنده دستی مجهز به اتوهلد دیگر نیازی به عمل نیم کلاچ کردن در سربالایی‌ها نخواهید داشت؛ چون اتوهلد اجازه حرکت به عقب را به خودروی شما نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:نظر مردم در مورد خودرو تارا

اتوهلد چگونه کار می‌کند؟

فعال شدن ترمزها از حرکت کردن خودرو به عقب در سراشیبی‌ها جلوگیری می‌کند.

چه زمانی باید از اتوهلد استفاده کنیم؟

بسیاری از رانندگان از مهارت کافی برای شروع حرکت در سربالایی برخوردار نیستند. اگر جزو افرادی هستید که در سربالایی‌ها خودروی شما به عقب حرکت می‌کند، خیلی نگران نباشید چون این امر آن‌قدر در دنیا متداول است که خودروسازان مطرح برای راحتی کاربران خودروها و رانندگان سیستم اتوهلد را اختراع کرده‌اند. در خودروهای دنده دستی نیز اتوهلد از استهلاک بی‌رویه صفحه کلاچ جلوگیری می‌کند و به جز تأثیر راحتی در رانندگی، در افزایش طول عمر قطعات خودرو نیز موثر است.

دیگر کاربرد سیستم اتوهلد زمانی است که در یک ترافیک شدید در حال رانندگی هستید و مدام مجبورید توقف کامل کنید. با روشن کردن سیستم اتوهلد در این هنگام دیگر نیاز نیست در طول مدت توقف پای خود را روی پدال ترمز نگه دارید؛ چون اتوهلد ترمزها را فعال نگه می‌دارد و نیازی هم ندارید تا از ترمز پارک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:تقویت برق خودرو؛ 10روش تقویت سیستم الکتریکی خودرو

چه زمانی از اتوهلد استفاده کنیم

دیگر کاربرد سیستم اتوهلد زمانی است که در یک ترافیک شدید در حال رانندگی هستید و مدام مجبورید توقف کامل کنید.

چه خودروهایی به اتوهلد مجهز هستند؟

با حذف شدن تدریجی ترمز دستی اهرمی یا پایی در خودروها شاهد استفاده روز افزون خودروسازان از ترمزهای پارک برقی هستیم. معمولاً اکثر خودروهایی که ترمز پارک برقی دارند به سیستم اتوهلد نیز مجهز هستند. اگر خودروی شما به اتوهلد مجهز باشد، معمولاً کلیدی برای فعال کردن یا خاموش کردن این سیستم در کنسول میانی یا در اطراف فرمان به چشم می‌خورد. در بازار ایران بسیاری از خودروها نظیر کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، بی ام و X3، بی ام و سری ۵ و بسیاری از محصولات جدید چینی به سیستم اتوهلد مجهز هستند.

اتوهلد

در بازار ایران بسیاری از خودروها نظیر کیا اپتیما، هیوندای سوناتا، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، بی ام و X3، بی ام و سری ۵ و بسیاری از محصولات جدید چینی به سیستم اتوهلد مجهز هستند.

کلام آخر

در پایان مقاله اتوهلد چیست، بهتر است بدانید که سیستم اتوهلد را گاهی با سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (Hill Start Assist) نیز اشتباه می‌گیرند! البته هر دوی این سیستم‌ها عملکردی بسیار نزدیک دارند. سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی از به عقب رفتن خودرو در سربالایی‌ها جلوگیری می‌کند، کاری که اتوهلد نیز آن را انجام می‌دهد. با این وجود اتوهلد در تمام مواقع و نه فقط در سربالایی قابل استفاده است.

پیشنهاد می‌کنیم که اگر در فکر خرید یک خودروی روز هستید، حتماً اتوهلد را در لیست آپشن‌های خود داشته باشید. این سیستم در کنار ترمز پارک برقی، سیستم اتوپارک و کروز کنترل هوشمند تأثیر بسزایی در افزایش راحتی در رانندگی دارد.

سوالات متداول

  • آیا اتوهلد همان اتوپارک است؟

خیر سیستم اتوپارک به مراتب پیچیده‌تر است و می‌تواند خودروی شما را به صورت اتوماتیک پارک کند؛ اما اتوهلد تنها از حرکت ناخواسته خودرو در سراشیبی‌ها جلوگیری می‌کند.

  • اتوهلد با ترمز دستی برقی چه تفاوتی دارد؟

ترمز دستی برقی با استفاده از یک کلید فعال و غیرفعال می‌شود و هیچ توانایی اتوماتیکی ندارد؛ اما اتوهلد در هنگام روشن بودن با توقف خودرو به صورت اتوماتیک درگیر می‌شود و با گاز دادن آزاد خواهد شد.

  • آیا اتوهلد در آفرود کاربرد دارد؟

سیستم اتوهلد زمانی که می‌خواهید از یک شیب بالا بروید، می‌تواند بسیار کاربردی باشد. این سیستم از به عقب رفتن خودرو جلوگیری کرده و به شما امکان می‌دهد تا زمان دور گرفتن کافی موتور، خودرو را ثابت نگه دارید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 8 =