Banner Image

فوت یخچال چیست؟[انواع فوت + نحوه محاسبه]

4/5 - (8 امتیاز)

یخچال فریزر، حکم پاشنه آشیل لوازم برقی آشپزخانه را دارد که اگر در انتخاب آن فاکتورهای مهم را در نظر بگیرید، چند سالی از دردسر و هزینه‌های نجومی تعویض آن در امان خواهید بود. این که خانواده شما چند نفره است، چه بودجه‌ای در نظر دارید، چه فضایی برای استقرار یخچال در آشپزخانه اختصاص می‌دهید و انتظارتان از ظرفیت داخلی یخچال چه قدر است، همگی به «فوت یخچال» بستگی دارند؛ یعنی اگر بدانید فوت یخچال چیست، به سرنخ‌های مهمی برای انتخاب و خرید یخچال دست پیدا می‌کنید. در صورتی که می‌خواهید بدانید فوت یخچال چیست، اطلاع از آن به چه دردی می‌خورد و در نهایت یخچال چند فوتی مناسب شما است، با این مقاله همراه باشید.

فوت یخچال چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف و مختصر و مفید از فوت یخچال داشته باشیم، فوت یخچال چیزی به جز ظرفیت و گنجایش یخچال نیست. فوت یخچال به تعداد اعضای خانواده و سطح نیاز شما به گنجایش داخلی آن بستگی داشته، ولی بودجه و توان مالی شما برای خرید یخچال و میزان متراژ آشپزخانه نیز می‌تواند به‌طور غیر مستقیم روی تعیین فوت یخچال اثر بگذارد. شاید به همین دلیل باشد که یکی از سوالات رایج قبل از خرید و انتخاب یخچال این است که فوت یخچال چیست و دانستن آن به چه دردی می‌خورد؟

فوت یخچال چیست؟
یخچال‌ها سایز و اندازه یکسانی ندارند و می‌توانیم هر فوت را معادل 28.3168 لیتر در نظر بگیریم. در یخچال‌ها افزایش فوت به معنای بیشتر شدن گنجایش آن‌ها است؛ بنابراین اگر قصد خرید یخچال جدید را دارید، باید فوت یخچالی که انتخاب می‌کنید، مناسب نیاز شما، توان مالی و فضای خانه و آشپزخانه‌‌تان باشد. اگر به برچسب مشخصات روی یخچال‌تان نگاه کنید، به غیر از مقدار مصرفی برق می‌توانید فوت آن را مشاهده کنید که یکی از معیار‌های مهم برای انتخاب این لوازم برقی کلیدی در آشپزخانه است.

بیشتر بخوانید: چرا یخچال برفک میزند؟

فوت یخچال را چگونه تشخیص دهیم؟

بعد از این که بررسی کردیم فوت یخچال چیست، بهتر است کمی جلوتر برویم و در مورد تشخیص فوت هر یخچال اطلاعاتی کسب کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، هر فوت 28.31 لیتر است و هر لیتر حدودا فضای یک مکعب 10*10*10 را پر می‌کند؛ بنابراین می‌توانیم هر فوت را به‌طور تقریبی معادل 28 مکعب 10*10*10 در نظر بگیریم. فوت یخچال علاوه‌بر این که روی برچسب مشخصات فنی دستگاه درج شده، در کاتالوگ محصول و فروشگاه‌های اینترنتی نیز وجود دارد.

یخچال

در صورتی که به هر دلیلی بخواهید به‌صورت دستی فوت یخچال یا یخچال فریزر را حساب کنید، باید روند زیر را پیش بگیرید:

بعد از باز کردن درب یخچال، از لبه آن تا آخرین نقطه عمق یخچال را اندازه بگیرید و این اندازه‌گیری را برای پهنا و ارتفاع یخچال نیز تکرار کنید. نتایج به دست آمده را بر 28.31 تقسیم کنید تا اعداد شما به فوت تبدیل شوند. اگر سه عدد نهایی را در هم ضرب کنید، فوت کلی یخچال به دست می‌آید. به خاطر داشته باشید که اگر یخچال شما فریزر دارد، دو قلو و یا ساید بای ساید است، تمام مراحل ذکر شده را برای قسمت فریزر نیز تکرار کنید. (تمام اندازه‌گیری‌های انجام شده باید از قسمت داخلی یخچال باشد نه از قسمت بیرون آن)
در نهایت بهتر است این را بدانید که افزایش فوت یخچال در عمق آن ظاهر می‌شود و ارتفاع و عرض هر نوع یخچال برای سازگاری با طراحی‌های داخلی آشپزخانه، مقادیری یکسان هستند.

بیشتر بخوانید: چرا یخچال خنک نمی‌کند ولی فریزر سرد است؟

یخچال چند فوت مناسب است؟

اگر یخچال یا یخچال فریزر شما خیلی کوچک باشد، با کمبود فضا مواجه خواهید شد و اگر خیلی بزرگ باشد، خرید آن هزینه‌ای اضافی و غیراقتصادی است.

یخچال برای خانواده

پس برای این که بدانید یخچال چند فوت مناسب است، باید محیط خانه، آشپزخانه، تعداد اعضای خانواده، بودجه مالی و میزان مواد غذایی که قرار است داخل یخچال نگهداری کنید را تعیین کنید. برای درک بهتر این موضوع، شاید دسته‌بندی استاندارد زیر به درد شما بخورد:

  1. یخچال دانشجویی یا یخچال یک نفره: 5 تا 7 فوت
  2. یخچال مناسب زوجین یا خانواده‌های کم‌جمعیت تا 3 نفر: 18 تا 22 فوت
  3. یخچال مناسب خانواده‌های شلوغ و پرجمعیت (5 نفر به بالا): 22 تا 44 فوت

برای این که درک درست‌تری از «فوت» داشته باشید، به ازای هر نفر حداقل 4 فوت یخچال و 2 فوت فریزر نیاز است.

نتیجه گیری

در این مقاله بررسی کردیم که فوت یخچال چیست و بر اساس کدام پارامترها انتخاب می‌شود. انتخاب فوت یخچال به تعداد اعضای خانواده بستگی داشته و هرچه بزرگ‌تر باشد، فضای بیشتری از آشپزخانه شما را اشغال می‌کند. با این حال، نمی‌توان منکر شد که یخچال‌های با فوت بالاتر گران‌تر هستند و بودجه بیشتری را می‌طلبند.
اگر خانواده‌ای 2 الی 4 نفره دارید، یک یخچال 18 تا 22 فوت پاسخگوی نیاز شما خواهد بود، ولی برای خانواده‌های پرجمعیت، بهتر است به فکر خرید یخچال‌های با فوت بالاتر باشید.

سوالات متداول

  • برای جهیزیه یخچال چند فوت بخریم؟
    برای یک زوج 2 نفره، یخچال 18 تا 22 فوت کفایت می‌کند.
  • هر فوت معادل چند لیتر است؟
    هر فوت معادل 28.31 لیتر است.
  • برای تعیین فوت یخچال به کجا مراجعه کنیم؟
    اغلب اوقات روی برچسب انرژی یخچال مقدار فوت آن درج شده، ولی اگر آن را پیدا نکردید، بهتر است به کاتالوگ محصول مراجعه کنید یا با جستجوی مدل یخچال در اینترنت، از اطلاعات فروشگاه‌های اینترنتی کمک بگیرید.
اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =