Banner Image

چرا یخچال برفک میزند؟

5/5 - (1 امتیاز)

برفک زدن یخچال یکی از موضوعاتی است که همه ما تا به حال با آن روبرو بوده‌ایم. این مسئله در گذشته یکی از ویژگی‌های جدانشدنی یخچال‌ها بود؛ اما الان و با رایج شدن یخچال‌های بدون برفک، بیشتر به عنوان یک نقص شناخته می‌شود. با این وجود فرقی نمی‌کند که یخچال شما از انواع قدیمی باشد و یا از نوع بدون برفک؛ در هر صورت یک فریزر پر از برفک، صحنه‌ای نیست که علاقه‌ای به دیدن آن داشته باشید. برای پیدا کردن راه حل این مشکل اول باید بدانید چرا یخچال برفک می‌زند. این مطلب به همین موضوع اختصاص دارد؛ پس تا انتهای آن با ما همراه باشید.

علت برفک زدن یخچال

در مورد یخچال‌های قدیمی، برفک زدن اتفاق عجیبی نیست. رطوبت موجود در هوای فریزر در اثر سرمای فضای داخل آن منجمد شده و به دیواره‌ها می‌چسبد. این که هر یک یا دو ماه نیاز به تمیز کردن برفک یخچال وجود داشته باشد، موضوعی عادی است؛ اما گاهی اوقات، یخچال بیش از حد طبیعی برفک می‌زند.

برفک یخچال

رطوبت موجود در هوای فریزر در اثر سرمای فضای داخل آن منجمد شده و به دیواره‌ها می‌چسبد.

اینجاست که باید دنبال علت باشیم و ببینیم چرا یخچال برفک می‌زند. دلایل مختلفی را برای این مشکل می‌توان بیان کرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درب یخچال یا فریزر را زیاد باز و بسته می‌کنید

هرچقدر درب اصلی یخچال یا بخش یخ‌ساز آن را بیشتر باز و بسته کنید، گرما و رطوبت بیشتری وارد آن می‌شود. این رطوبت به نوبه خود تبدیل به برفک شده و باعث می‌شود سریع‌تر نیاز به آب کردن برفک‌ها داشته باشید.

درب قسمت فریزر به درستی بسته نمی‌شود

گاهی پیش می‌آید که درب قسمت یخ‌ساز یخچال به خوبی چفت نمی‌شود و همین، زمینه ورود هوای گرم را به داخل آن فراهم می‌کند. این مشکل دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. ممکن است شاسی یا لولاهای درب خراب شده باشند و یا افتادگی درب باعث ایجاد شکاف در قسمت بالای آن شده باشد. بسته نشدن درب به دلیل پر بودن فریزر و یا تجمع برفک نیز می‌تواند به بیشتر شدن برفک منجر شود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب یخچال فریزر دیپوینت

لاستیک دور درب یخچال خراب شده است

پوسیده شدن یا پاره شدن لاستیک دور درب یخچال، باعث ایجاد فاصله بین درب و بدنه می‌شود. همین فضای کوچک می‌تواند در طول شبانه‌روز مقدار زیادی از هوای محیط را به داخل یخچال راه بدهد. کاهش چسبندگی نوار نیز یکی دیگر از دلایلی است که باعث تبادل هوا می‌شود.

اتاقی که یخچال در آن قرار دارد، گرم است

بالا بودن دمای محیط نیز می‌تواند یکی از دلایل این باشد که چرا یخچال برفک می‌زند. گرمای محیط به سیستم سرد کننده یخچال فشار می‌آورد و باعث ایجاد برفک بیشتر می‌شود. علاوه بر این، موجب می‌شود هنگام باز شدن درب یخچال، گرمای قابل توجهی وارد آن شود.

یخچال را خیلی پر کرده‌اید

انباشه شدن مواد غذایی مختلف روی هم گردش هوای داخل یخچال را مختل می‌کند. هرچقدر یخچال شما پرتر و نامنظم‌تر باشد، بیشتر برفک خواهد زد.

یخچال پر

انباشه شدن مواد غذایی مختلف روی هم گردش هوای داخل یخچال را مختل می‌کند

انتقال مقدار زیادی مواد غذایی به یخچال در مدت کوتاه نیز یکی دیگر از نکاتی است که به برفک زدن یخچال دامن می‌زند. این مشکل معمولاً در روزهایی که به صورت کلی خرید می‌کنید پیش می‌آید.

چراغ یخچال همیشه روشن است

خرابی کلید چراغ یخچال ممکن است باعث شود چراغ حتی پس از بسته شدن درب نیز روشن بماند. گرمایی که چراغ تولید می‌کند، در مدت طولانی مقدار قابل توجهی است برای همین می‌تواند یکی دیگر از دلایل برفک زدن یخچال باشد.

ترموستات یخچال شما خراب شده است

وظیفه ترموستات یخچال، روشن و خاموش کردن موتور یخچال برای ثابت نگه‌داشتن دمای داخل آن است. در صورت خرابی ترموستات، موتور یخچال به طور مداوم کار کرده و فضای داخل آن را بیش از حد سرد می‌کند.

ترموستات یخچال

. در صورت خرابی ترموستات، موتور یخچال به طور مداوم کار کرده و فضای داخل آن را بیش از حد سرد می‌کند.

این موضوع به صورت مستقیم روی افزایش حجم برفک اثر می‌گذارد. پس یکی دیگر از پاسخ‌ها به پرسش چرا یخچال برفک می‌زند، خراب شدن احتمالی ترموستات یخچال است.

بیشتر بخوانید: یخچال دیپوینت خوبه یا الکترواستیل؟

سنسورها دمای یخچال را اشتباه محاسبه می‌کنند

همانطور که احتمالاً می‌دانید، ترموستات یخچال، مدت زمان کار کردن موتور آن را بر اساس دمای فضای داخل تنظیم می‌کند. وظیفه محاسبه و گزارش دمای داخل یخچال بر عهده سنسورهایی است که برای این کار تعبیه شده‌اند. حال اگر این سنسورها کار خود را درست انجام ندهند، سیستم تنظیم دما دچار مشکل شده و برفک نیز افزایش پیدا می‌کند.

دمپر یخچال به درستی کار نمی‌کند

دمپر دریچه‌ای است که بین فضای یخچال و قسمت فریزر قرار دارد. این دریچه وظیفه دارد مقدار هوای لازم برای سرد ماندن کابین یخچال را از فریزر به آن منتقل کند.

دمپر یخچال

دمپر دریچه‌ای است که بین فضای یخچال و قسمت فریزر قرار دارد. این دریچه وظیفه دارد مقدار هوای لازم برای سرد ماندن کابین یخچال را از فریزر به آن منتقل کند.

هرگونه اختلال در عملکرد این دریچه یا فن تعبیه شده در آن، می‌تواند پروسه انتقال هوا را با مشکل مواجه کرده و یا هوای گرم را به داخل فریزر راه دهد. پس اگر هنوز هم از خود می‌پرسید چرا یخچال برفک می‌زند، ممکن است پاسخ را در این بخش پیدا کنید.

عملکرد یخچال های بدون برفک

یخچال‌های بدون برفک یا نوفراست، به سیستمی برای آب کردن خودکار برفک‌ها مجهز هستند. این سیستم در واقع یک سامانه یخ‌زدایی است که به طور مداوم برفک‌ها را آب کرده و از تجمع آن‌ها جلوگیری می‌کند. فیوز حرارتی و هیتر دیفراست یا یخ زدا، از جمله بخش‌های مختلف سیستم نوفراست این یخچال‌ها هستند.

یخچال بدون برفک

فیوز حرارتی و هیتر دیفراست یا یخ زدا، از جمله بخش‌های مختلف سیستم نوفراست این یخچال‌ها هستند.

تایمر یخ زدایی نیز زمان شروع به کار هیتر و آب شدن یخ‌ها را تعیین می‌کند. در نهایت تمام این بخش‌ها توسط برد اصلی یا مین برد یخچال فرماندهی می‌شوند. خراب شدن هریک از این قسمت‌ها می‌تواند یک دلیل برفک زدن یخچال بدون برفک باشد.

چگونه از برفک زدن یخچال جلوگیری کنیم؟

حالا که فهمیدیم چرا یخچال برفک میزند، می‌توانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. برای سهولت بیشتر، راهکارهای جلوگیری از برفک زدن یخچال را به سه دسبه تقسیم می‌کنیم.

اصلاح روش استفاده از یخچال

درب یخچال و به خصوص قسمت فریزر را فقط در مواقع ضروری باز کنید. قبل از باز کردن درب یخچال، کمی فکر کنید تا ببینید دقیقاً چه چیزی را لازم دارید. همین کار ساده کمک می‌کند درب به مدت کم‌تری باز بماند. در صورتی که می‌خواهید چند چیز مختلف را به یخچال منتقل کنید، همه آن‌ها را جایی نزدیک به یخچال بچینید تا بتوانید در یک نوبت داخل یخچال بگذارید.

درب یخچال

درب یخچال و به خصوص قسمت فریزر را فقط در مواقع ضروری باز کنید.

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قرار دادن حجم زیادی از مواد غذایی در یخچال، می‌تواند باعث افزایش برفک شود. هنگام خرید‌های کلی، مواد غذایی را اولویت‌بندی کنید و به مرور طی چند ساعت به یخچال انتقال دهید.

تعمیر یا تعویض قسمت‌های معیوب یخچال

در صورتی که هرکدام از قسمت‌های یخچال خراب شده‌اند، در اسرع وقت آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید. لاستیک دور درب، شاسی چراغ، درب قسمت فریزر و بخش‌های معیوب سیستم یخ‌زدایی، از جمله مواردی هستند که باید از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. از آنجایی که عملکرد صحیح هریک از این قسمت‌ها تأثیر زیادی در کاهش برفک یخچال دارد، بهتر است کار را به یک متخصص بسپارید.

بیشتر بخوانید: یخچال دیپوینت خوبه یا اسنوا؟

انتخاب بهترین جا برای یخچال

یخچال را در فضایی قرار دهید که در معرض نور خورشید یا دمای زیاد نباشد. نزدیکی یخچال به لوازمی مثل اجاق گاز یا آبگرمکن می‌تواند در هنگام باز شدن درب، مقدار زیادی هوای گرم را به داخل یخچال انتقال داده و به افزایش برفک یخچال بینجامد. نکته دیگر در مورد محل قرار دادن یخچال، رعایت فاصله کافی بین پشت یخچال و دیوار است.

چند نکته مهم در مورد برفک زدن یخچال

  • اگر آب کردن برفک‌ها را به صورت دستی انجام می‌دهید، حتماً تمام برفک‌های موجود را به طور کامل پاک کنید.
  • پس از آب کردن برفک‌ها و راه‌اندازی دوباره یخچال، سعی کنید تا چند ساعت درب یخچال را باز نکنید. عدم رعایت این نکته باعث وارد آمدن فشار مضاعف به موتور یخچال می‌شود.
  • استفاده از اشیاء نوک‌تیز برای جدا کردن برفک‌های یخچال، می‌تواند به سیستم سرماساز یخچال آسیب بزند. بهترین راه برای یخ زدایی برفک این است که اجازه دهید برفک‌ها در مجاورت هوای محیط آب شوند.
  • یکی دیگر از دلایل این که چرا یخچال برفک می‌زند، کثیف شدن بخش‌های داخلی آن است. تجمع آلودگی و تشکیل جرم روی سنسورها یا المنت‌های سیستم یخ زدایی یخچال، عملکرد این بخش‌ها را با مشکل مواجه می‌کند.

جمع‌بندی

برفک زدن، یکی از مشکلات رایج یخچال‌ها محسوب می‌شود. این موضوع ممکن است هم در یخچال‌های قدیمی و هم در مدل‌های پیشرفته‌تر رخ بدهد. در پاسخ به پرسش چرا یخچال برفک می‌زند، موارد مختلفی را می‌توان بیان کرد. باز و بسته شدن مکرر درب یخچال، پوسیدگی لاستیک دور درب و نیز خراب شدن قطعات مربوط به سیستم یخ زدایی، از جمله دلایل برفک زدن یخچال هستند. برای جلوگیری از برفک زدن یخچال کافی است در شیوه استفاده خود از یخچال تجدید نظر کرده و در صورت خرابی قطعات، آن‌ها را تعمیر کنید. انتخاب محل مناسب برای یخچال نیز به کاهش ایجاد برفک کمک می‌کند.

 

سوالات متداول

چگونه دلیل برفک زدن یخچال را پیدا کنیم؟

برخی از مشکلات و نقص‌ها در سیستم سرماساز و یخ‌زدای یخچال، با کمی بررسی قابل تشخیص هستند. مثلاً برای چک کردن عملکرد صحیح کلید چراغ می‌توانید دوربین گوشی خود را روشن کرده و پس از قرار دادن در یخچال، درب آن را ببندید. مشاهده فیلم ضبط شده مشخص می‌کند که آیا پس از بستن درب، چراغ خاموش شده است یا خیر. شناسایی قسمت‌هایی از یخچال که برفک بیشتری دارند نیز می‌تواند راهنمای خوبی برای تشخیص علت باشد.

دمای یخچال را روی چند باید تنظیم کنیم؟

دمای یخچال را می‌توانید بر اساس نیاز خود و نوع محصولات غذایی که در آن نگه‌داری می‌کنید تغییر دهید؛ اما به طور کلی بازه دمای استاندارد یخچال بین ۴ تا ۸ درجه سانتی‌گراد است. تنظیم دمای یخچال خارج از این محدوده می‌تواند باعث برفک زدن یخچال شود.

آیا طول عمر یخچال نیز در برفک زدن تأثیر دارد؟

بله مستهلک شدن یخچال می‌تواند عاملی برای افزایش برفک باشد. چنانچه سالیان طولانی است که از یخچال خود استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد به فکر تعویض آن باشید؛ اما اگر مدت زیادی از خرید یخچال شما نمی‌گذرد، با استفاده صحیح می‌توانید عمر مفید آن را افزایش دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =