Banner Image

چرا یخچال خنک نمی‌کند ولی فریزر سرد است؟

امتیاز دهید

یخچال‌ها یکی از لوازم خانگی حیاتی هستند که به لطف پیشرفت فناوری امروزه تقریباً در تمامی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. یخچال برای روزها یا حتی هفته‌ها مواد غذایی مانند شیر، گوشت و باقی‌مانده غذای نهار و شام را تازه و سرد نگه می‌دارد. برای انجام این کار، یخچال همیشه دمای ۳ الی ۱ درجه را حفظ می‌کند تا مواد غذایی سرد بمانند اما یخ نزنند. ممکن است وقتی درب آن را باز می‌کنید یخچال مقداری از سرمای خود را از دست بدهد، اما یخچال‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خنکی را به خوبی حفظ می‌کند. در این بین گاهی ممکن است مواد غذایی درون یخچال آنچنان که باید سرد نباشند و این سوال برای شما ایجاد شود که چرا یخچال خنک نمی کند؟

این مشکل می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که یخچال شما در تلاش است و می‌تواند فضای داخل خود را خنک کند، اما چیزی مانع از خنک کردن مواد غذایی شده یا کارایی آن را کاهش داده است. در این مقاله با ما همراه باشید تا مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود یخچال فاقد خنکی لازم باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

داخل یخچال و فریزر چقدر باید سرد باشد؟

اگر حس می‌کنید یخچال یا فریزرتان دچار مشکل شده است، بهترین راه برای شروع، دانستن پاسخ این سوال است: «یخچال چقدر باید سرد باشد؟» طبق گفته FDA (سازمان غذا و دارو)، دمای یخچال باید روی ۴۰ درجه فارنهایت (حدود ۳ درجه سانتی‌گراد) یا کمتر تنظیم شود، در حالی که دمای فریزر باید ۰ درجه فارنهایت (یا منفی ۱۷ درجه سانتی‌گراد) باشد.

اگر بررسی کرده و متوجه شده‌اید که دمای یخچالتان از این میزان کمتر است، می‌توانید به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با مشکلات رایج یخچال و نحوه حل کردن آن‌ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب یخچال فریزر دیپوینت

چرا یخچال خنک نمی کند؟

گاهی اوقات یخچال شما هیچ مشکلی ندارد؛ اما خنک نمی‌شود. مواردی که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید مشکلات بدیهی و رایجی هستند که راه‌حل آسانی دارند. برای جلوگیری از پرداخت هزینه اضافی و حل سریع‌تر مشکل یخچالتان، ابتدا موارد زیر را بررسی کنید تا دریابید که چرا یخچال خنک نمی کند:

  • یخچال به برق وصل نیست: شاید بدیهی به نظر برسد، اما تعداد زیادی از مردم سریعاً نتیجه‌گیری می‌کنند بدون اینکه مطمئن شوند که برق در یخچالشان جریان دارد یا خیر. جزو این دسته از افراد نباشید!
  • ترموستات خاموش شده است: باز هم ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما به ما اعتماد کنید. ترموستات خود را پیدا کرده و مطمئن شوید که روی دمای مناسب تنظیم شده است. ترموستات فریزر/یخچال ساید بای ساید معمولاً در قسمت پشتی قرار دارد، اما یخچال فریزرهای یخچال پایین معمولاً ترموستات خود را در زیر یخچال قرار می‌دهند.
  • درب به درستی بسته نمی‌شود: درها و واشرها را چک کنید. آیا با بستن در یخچال، چراغ آن روشن و خاموش می‌شود؟ در غیر این صورت ممکن است درب به درستی کار نکند. واشرها (نوار الاستیک انعطاف‌پذیر در اطراف لبه‌های درب‌ها که برای آب‌بندی آن‌ها طراحی شده‌اند) ممکن است پاره شوند و هوای گرم یا مرطوب را به داخل یخچال راه دهند. اگر واشر یخچال شما پاره شده است، باید آن را تعویض کنید و ببینید آیا یخچال سرد می‌ماند یا خیر.
  • هوای سرد نمی‌تواند در یخچال گردش داشته باشد: اگر بسته‌های مواد غذایی دریچه‌های هوا را مسدود کنند، می‌توانند مانع از گردش هوا در یخچال شوند. یخچال خود را مرتب کرده یا برخی از مواد غذایی را که جریان هوا را مسدود کرده و از سرد شدن یخچال شما جلوگیری می‌کنند، از آن خارج سازید.

اگر این چک لیست را بررسی کردید و دمای یخچال یا فریزر شما هنوز در حدی نیست که باید باشد، احتمالاً با مشکل پیچیده‌تری روبرو هستید. دستورالعمل‌های زیر را بررسی کنید تا ببینید که چرا یخچال خنک نمی کند.

مشکلات رایج یخچال و نحوه تعمیر آن‌ها

گرم بودن یخچال همیشه راه‌حل واضحی ندارد. چیزهای مختلفی هستند که می‌توانند باعث این مشکل شوند. برای مثال یکی از مشکلات رایجی که منجر به سرد نشدن یخچال می‌شود، خرابی قطعات آن است.

در صورتی که یخچال خود را بررسی کردید و متوجه شدید یکی از قطعات آن خراب شده، باید با نمایندگی سازنده یا یک تعمیرکار ماهر تماس بگیرید تا مشکل را حل کند.

کمپرسور یخچال

کمپرسور قسمتی از یخچال است که گاز مبرد را فشرده و به داخل کویل‌های خارج از یخچال فشار می‌دهد. فشار باعث ایجاد گرما می‌شود و گاز داغی را تشکیل می‌دهد که بعداً خنک شده و گرما را از فریزر و یخچال جذب می‌کند. اگر فن فریزر شما هنوز کار می‌کند اما یخچالتان سرد نمی‌شود، کمپرسور یا رله استارت آن ممکن است خراب باشد.

کمپرسور یخچال

کمپرسور قسمتی از یخچال است که گاز مبرد را فشرده و به داخل کویل‌های خارج از یخچال فشار می‌دهد

  • محل قرارگیری کمپرسور: کمپرسور در پشت یخچال و در پایین آن قرار گرفته و به یک مخزن سیاه شباهت دارد. رله استارت کمپرسور قسمتی است که سیم‌ها را به کمپرسور می‌رساند. برای دسترسی به هر دو قسمت، باید یخچال را از دیوار جدا کنید. قبل از شروع کار، مطمئن شوید که یخچال را از منبع برق جدا کرده‌اید.
  • راه‌حل: تعویض رله استارت کمپرسور بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از تعویض کمپرسور است. خرید یک رله جدید و آزمایش آن با کمپرسور فعلی، روشن می‌کند که آیا به کمپرسور جدید نیاز دارید یا مشکلتان برطرف شده است. برای تعویض خود کمپرسور باید به وسیله لوله‌بر، لوله‌های متصل به کمپرسور را در فاصله ۲۵ میلی‌متری از لوله‌های اصلی ببرید و بر لوله‌های کمپرسور درپوش بگذارید. سپس، نیتروژن خشک را از طریق لوله ساکشن و لوله ورودی به داخل سیستم بدمید، درایر یا فیلتر کثیف را به وسیله شعله از خروجی آن جدا کنید و در حین این کار، نیتروژن خشک را به داخل سیستم بدمید تا از طریق درایر خارج شود. محل اتصال را با دقت تمیز کرده، کمپرسور و درایر جدید را نصب کنید.

کویل های کندانسور

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا یخچال خنک نمی کند می‌تواند خرابی کویل‌ها باشد. کویل‌های کندانسور گاز داغ تولیدشده توسط کمپرسور را تا کویل‌های اواپراتور حمل می‌کنند. همانطور که گاز مبرد با فشار زیاد داخل کویل‌ها حرکت می‌کند، خنک شده و دوباره به مایع تبدیل می‌شود.

کویل‌های کندانسور

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا یخچال خنک نمی کند می‌تواند خرابی کویل‌ها باش

گرفتگی کویل‌های کندانسور می‌تواند باعث گردش ضعیف هوا شود و توانایی یخچال شما را برای خنک نگه‌داشتن فضای داخل خود محدود کند.

  • محل قرارگیری کویل‌ها: کویل‌های کندانسور در پایین یخچال یا پشت آن قرار دارند. آن‌ها از کمپرسور به سمت فریزر هدایت می‌شوند.
  • راه‌حل: اگر کویل‌های یخچال گرفتگی دارند، ممکن است نیاز به تمیز کردن داشته باشند. قبل از برداشتن روکش کویل، یخچال را از برق جدا کنید (برای اینکه ببینید آیا می‌توان بدون هیچ گونه مراحل اضافی، روکش را مستقیماً جدا کرد، دفترچه راهنمای یخچال را بخوانید). یک برس کویل را به داخل کویل‌های کندانسور فشار دهید و گرد و غباری که در آنجا جمع شده است را پاک کنید. سپس می‌توانید گرد و غبار را با جاروبرقی جمع کرده و روکش را دوباره نصب کنید.

بیشتر بخوانید: یخچال دیپوینت خوبه یا اسنوا؟

فن کندانسور

فن کندانسور، کمپرسور و کویل‌های کندانسور را در حین کار خنک می‌سازد. فن باید هم‌زمان با کمپرسور کار کند. اگر فن کندانسور به درستی کار نکند، دمای یخچال ممکن است افزایش یابد و کمپرسور بیش از حد گرم شود.

فن کندانسور

اگر فن کندانسور به درستی کار نکند، دمای یخچال ممکن است افزایش یابد و کمپرسور بیش از حد گرم شود.

  • محل قرارگیری فن کندانسور: فن کندانسور در قسمت پایینی کنار کمپرسور و کویل‌های کندانسور قرار دارد. توجه داشته باشید که یخچال‌هایی که در قسمت پشتی کویل کندانسور دارند، فاقد فن هستند.
  • راه‌حل: ابتدا مطمئن شوید که فن کندانسور آزادانه می‌چرخد و هیچ جسمی مانع آن نمی‌شود. این امکان وجود دارد که گرد و غبار یا سایر اشیاء مانع از چرخش تیغه‌ها به شکلی که باید، شوند. اگر چیزی مانع از چرخش تیغه‌ها نبود، ممکن است لازم باشد موتور فن کندانسور را تعویض کنید. می‌توانید یک موتور فن جدید را از فروشگاه قطعات لوازم خانگی محلی یا از سازنده یخچال بخرید. برای تعویض موتور، کافیست پیچ‌های فن را باز کرده و آن را با دقت از محفظه موتور جدا سازید. براکت نصب را که موتور قدیمی را روی تیغه‌ها نگه می‌دارد جدا کرده و آن را با موتور جدید جایگزین کنید.

فن اواپراتور

اگر همچنان نمی‌دانید که چرا یخچال خنک نمی کند، ممکن است مشکل از فن اواپراتور باشد. فن اواپراتور قسمتی از یخچال است که هوای خنکی را که هنگام باز کردن درب آن احساس می‌کنید، می‌دمد. این قطعه هوا را از طریق کویل اواپراتور می‌کشد، آن را خنک می‌کند و سپس هوا را به داخل فریزر و یخچال فشار می‌دهد. اگر فن اواپراتور کار نکند یا هم‌زمان با کمپرسور روشن نشود، یخچال شما قادر به تولید هوای خنک نخواهد بود.

 فن اواپراتور

اگر فن اواپراتور کار نکند یا هم‌زمان با کمپرسور روشن نشود، یخچال شما قادر به تولید هوای خنک نخواهد بود.

  • محل قرارگیری فن اواپراتور: فن اواپراتور پشت فریزر شما قرار دارد. قبل از اینکه بتوانید به آن دسترسی پیدا کنید، باید فریزر را از محتویات و قفسه‌ها خالی سازید.
  • راه‌حل: اگر به نظر می‌رسد فن کار نمی‌کند، ممکن است لازم باشد موتور فن را تعویض کنید. پس از برداشتن پانل اواپراتور در پشت فریزر، محل فن را پیدا کرده و گیره نصب، تیغه فن و مهار سیم‌کشی را بردارید. موتور جدید را در مهار سیم‌کشی نصب کرده و موتور را داخل محفظه قرار دهید. تیغه‌های فن را به طور کامل وارد کنید و گیره نصب را دوباره ببندید. پانل اواپراتور را دوباره بچسبانید و قفسه‌ها را به جای خود برگردانید.

دمپر هوا

دمپر هوا میزان عبور هوای سرد از فریزر به یخچال را کنترل می‌کند. اگر دمپر هوا نتواند بسته یا باز شود، می‌تواند بر دمای یخچال تأثیر بگذارد در حالی که فریزر در دمای مناسب باقی می‌ماند. وقتی دمپر هوا نتواند باز شود، هوای سرد نمی‌تواند از فریزر به محفظه یخچال برود و منجر به گرم‌تر شدن آن می‌شود.

دمپر هوا

اگر دمپر هوا نتواند بسته یا باز شود، می‌تواند بر دمای یخچال تأثیر بگذارد در حالی که فریزر در دمای مناسب باقی می‌ماند.

  • محل قرارگیری دمپر: بین محفظه مواد غذایی تازه و فریزر یخچال شما قرار دارد. در فریزر/یخچال ساید بای ساید، دمپر هوا باید در گوشه سمت چپ بالای یخچال باشد.
  • راه‌حل: دمپر هوا را بردارید، هرگونه پیچی که روکش مجرا یا روکش دمپر را در جای خود نگه داشته است نیز خارج کرده و درپوش‌ها را نیز جدا کنید. سنسور ترموستات در اطراف دمپر قرار دارد که به راحتی می‌توانید آن را بردارید. اگر سطل یخ در فریزر دارید، آن را خارج کنید. یک موتور وجود دارد که می‌توان آن را باز و جدا کرد تا محفظه از مسیر خارج شود. پیچ پانل مجرای عقب، زبانه‌هایی را که دمپر هوا را در جای خود نگه می‌دارند، باز کنید. دمپر قدیمی را بردارید و دمپر هوای جدید را نصب کنید و تمام محفظه‌هایی را که در این فرآیند برداشته‌اید جایگزین کنید.

اگر هیچ کدام از راه‌حل‌ها جواب ندادند چه کنیم؟

اگر هنوز نمی‌دانید که چرا یخچال خنک نمی کند یا تجربه تعویض و تعمیر قطعات مکانیکی را ندارید، باید با یک متخصص برای رسیدگی به آن تماس بگیرید. لوازم برقی آشپزخانه می‌توانند پیچیده باشند و اگر نمی‌دانید با چه چیزی سر و کار دارید، قطعاً بهتر است کار را به یک فرد ماهر و متخصص واگذار کنید. با تلاش برای تعمیر یخچال بدون دانش کافی، نه تنها ممکن است به آن آسیب بیشتری وارد کنید، بلکه این کار می‌تواند خطرناک نیز باشد.

آیا زمان تعویض یخچال فرا رسیده است؟

گاهی اوقات نیز ممکن است یخچال شما از نقطه تعمیر گذشته و نیاز به تعویض داشته باشد (یا حداقل هزینه خرید یک یخچال جدید از تعمیر یخچال فعلی کمتر باشد)؛ بنابراین چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که یخچال به تعویض نیاز دارد؟ اکثر منابع می‌گویند سن دستگاه شما و هزینه خدمات تعمیر، بهترین نشانه برای این است که بدانیم یخچال باید تعویض شود.

تعمیر یخچال

گاهی هزینه خرید یک یخچال جدید از تعمیر یخچال فعلی کمتر است

اگرچه طول یخچال به نوع و برند سازنده آن بستگی دارد، اکثر یخچال‌ها طی مدت زمان‌های زیر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند:

  • ۷ سال برای یخچال فریزرهای فریزر پایین با تعمیرات اضافی در آینده
  • ۵ سال برای یخچال و فریزر ساید بای ساید با تعمیرات اضافی در آینده
  • ۳ سال برای یخچال فریزرهای فریزر بالا با تعمیرات اضافی بین ۳-۶ سال و تعویض بعد از ۷ سال

به صورت کلی هر وقت دیدید هزینه تعمیر یخچال از هزینه خریدن یک یخچال جدید بیشتر است، باید به فکر تعویض یخچال خود باشید.

سخن پایانی

همه ما برای تازه نگه‌ داشتن مواد غذایی، سرد نگه داشتن نوشیدنی‌ها و سالم ماندن باقی‌مانده غذایمان، به یخچال متکی هستیم. آشپزخانه شما جایی برای یخچالی ندارد که نتواند به اندازه کافی سرد شود تا شما را به این اهداف برساند، پس اگر برایتان سوال پیش آمده که چرا یخچال خنک نمی کند و چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد، می‌توانید از راه‌حل‌های ذکرشده در این مقاله کمک بگیرید. البته همانطور که گفته شد، اگر سررشته‌ای در این زمینه ندارید، تماس با نمایندگی یخچال یا یک تعمیرکار ماهر اولین کاری است که باید انجام دهید.

 

سوالات متداول

  • چرا یخچال یکسره کار می‌کند؟‌

اگر موتور یخچال شما یکسره کار می‌کند، ممکن است این مشکل ناشی از گرمای زیاد، باز بودن درب یخچال، شل شدن لاستیک درب، کثیف بودن کندانسور یا کویل‌ها یا خرابی تایمر یخ‌زدایی باشد.

  • چرا یخچال سر و صدای عجیب تولید می‌کند؟‌

عوامل مختلفی از جمله خرابی فن کندانسور، تراز نبودن یخچال، خرابی موتور فن اواپراتور، خرابی کمپرسور و غیره می‌توانند منجر به تولید سر و صدای عجیب توسط یخچال شوند.

  • دمای یخچال در تابستان و زمستان باید چقدر باشد؟

دمای یخچال در تابستان باید بین ۴ الی ۵ درجه و در زمستان ۲ الی ۳ درجه باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =