Banner Image
امتیاز دهید

چه قصد پخت‌وپز، آشپزی یا گرم کردن غذا را داشته باشید یا بخواهید یک تکه گوشت را یخ‌زدایی کنید، مایکروویو می‌تواند به سرو سریع ناهار و شام شما کمک کند. با آموزش کار با مایکروویو و نحوه استفاده صحیح از آن و همچنین چند نکته آشپزی، بیشترین بهره را از این دستگاه همه‌کاره خواهید برد. برای یادگیری نحوه استفاده از این وسیله به بهترین شکل، ادامه این مطلب را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

 چند نکته مهم قبل از شروع کار با مایکروویو

اگر می‌خواهید از این دستگاه به بهترین شکل استفاده کنید و عمر آن طولانی‌تر شود، باید در مورد آموزش کار با مایکروویو بیشتر بخوانید و بیشتر بدانید. چند مرحله مهم و کلیدی قبل از شروع کار وجود دارد که عبارت‌اند از:

  1. قبل از استفاده و راه‌اندازی مایکروویو باید دفترچه راهنمای دستگاه خود را به دقت بخوانید.
  2. از ظروف قابل استفاده در مایکروویو استفاده کرده و هرگز از مایکروویو خود برای جوشاندن آب استفاده نکنید.
  3. برای تعمیر با یک متخصص تماس بگیرید و هرگز خودسرانه برای حل مشکل دست به کار نشوید.
چند نکته مهم قبل از شروع کار با مایکروویو

قبل از استفاده و راه‌اندازی مایکروویو باید دفترچه راهنمای دستگاه خود را به دقت بخوانید.

آموزش کار با مایکروویو گام به گام

هنگام استفاده از مایکروویو، همان‌طور که اشاره شد حتماً یک دور دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنید. پس از بررسی، یک سوکت پیدا کرده تا مایکروویو خود را به آن وصل کنید. کار مونتاژ دستگاه خود را با قرار دادن صفحه گردان مایکروویو روی هاب به پایان برسانید. بعد هم باید مراحل زیر را طی کرده تا به بهترین شکل از دستگاه خود استفاده کنید:

بیشتر بخوانید:فرق مایکروفر و توستر چیست؟ کدام را بخریم؟

مرحله 1: نکات مهم را یادداشت کنید

آموزش کار با مایکروویو بسته به مدل و برند آن کمی متفاوت است، به همین دلیل بهترین تمرین قبل از پخت‌و‌پز، هر نکته مهمی که در دفترچه راهنمای آن می‌بینید را یادداشت کنید تا هر بار برای کار با دستگاه به دنبال این نکات نباشید.

مرحله 2: مایکروویو را به برق وصل کنید

هنگام تصمیم‌گیری در مورد محل قرار دادن مایکروویو، مهم است که مکانی را در آشپزخانه خود انتخاب کنید که دارای پریز مناسب باشد. استفاده از یک سه راهی با سیم بلند و دست‌وپاگیر آن هم در محیطی چون آشپزخانه درست نیست؛ بنابراین اگر آشپزخانه شما به‌ درستی با پریز برق مناسب تجهیز نشده است با یک برق‌کار مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:تفاوت مایکروویو و مایکروفر چیست؟ کدام بهتر است؟

 مرحله 3: صفحه گردان را تنظیم کنید

راه‌اندازی صفحه گردان اغلب اولین گام در مونتاژ مایکروویو شما است. در بسیاری از مدل‌ها، صفحه گردان باید روی توپی وسط دستگاه قرار گیرد. وقتی مایکروویو روشن شود، هاب و غلتک‌ها، صفحه گردان را به چرخش درمی‌آورند. اگر دستگاه خود را روشن کردید و این صفحه نچرخید، بدانید که در جای درستی قرار نگرفته است.

صفحه گردان را تنظیم کنید

راه‌اندازی صفحه گردان اغلب اولین گام در مونتاژ مایکروویو شما است.

مرحله 4: مواد غذایی را در یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید

مهم‌ترین نکته برای آموزش کار با مایکروویو استفاده از ظرف ایمن برای گرم کردن یا پختن غذا و جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه است. ظروف فلزی انتخاب خوبی برای استفاده در چنین دستگاهی نیستند و باید در هنگام خرید ظرف از فروشنده بپرسید یا به نوشته روی آن توجه کنید تا ببینید برای ماکروویو مناسب هستند یا نه. در غیر این صورت احتمال آب شدن ظرف پلاستیکی، ترک خوردن ظرف چینی و آسیب رساندن به دستگاه با ظروف فلزی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:مایکروویو چیست؟ کاربردها و آموزش طرز کار با آن

مرحله 5: تنظیم مورد نظر را انتخاب کنید

مایکروویوها لوازم آشپزخانه همه‌کاره‌ای هستند که به شما امکان می‌دهند بسته به نیاز خود، کارهای مختلفی را انجام دهید از جمله:

  • پخت‌وپز غذا
  • گرم کردن غذا
  • یخ‌زدایی و ذوب کردن غذای منجمد‌ شده

این موارد از طریق تنظیمات مختلف مایکروویو در دسترس شما هستند. قبل از فشار دادن دکمه شروع، تنظیمات صحیح را انتخاب کنید. این تنظیمات با توجه به مدل و برند دستگاه متفاوت بوده و در دفترچه راهنما به ‌صورت کامل درج شده است. البته در ادامه رایج‌ترین تنظیمات را بررسی خواهیم کرد.

تنظیم مایکرویو

این موارد از طریق تنظیمات مختلف مایکروویو در دسترس شما هستند.

 مرحله 6: مایکروویو را راه‌اندازی کنید

آموزش کار با مایکروویو بسیار آسان است. هنگامی که تنظیمات مدنظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید مایکروویو را روشن کنید. زمان پخت را انتخاب کرده و دکمه شروع را فشار دهید. مایکروویو شما تا زمانی که مشخص کرده‌اید کار خواهد کرد و سپس خاموش می‌شود. بسته به مدل دستگاه شما، پایان کار را با یک بوق یا نمایش روی نمایشگر اطلاع می‌دهد.

 مرحله 7: نگهداری و تمیز کردن مایکروویو

مایکروویو مانند بسیاری از لوازم آشپزخانه برای عملکرد صحیح، نیاز به تعمیر و نگهداری معمول دارد. به‌ عنوان‌ مثال، اگر مایکروویو شما دارای یک فیلتر بوده، مهم است که به ‌طور مرتب و طبق زمان‌بندی درست آن را تعویض کنید. با این اوصاف، تمیز کردن مایکروویو یک عمل ضروری برای جلوگیری از تأثیر بو و طعم وعده‌های غذایی گذشته بر غذاهایی است که بعداً قصد پخت آن را در این دستگاه دارید.

 

معنی نمادهای مختلف و تنظیمات خاص مایکروویو چیست؟

در ادامه آموزش کار با مایکروویو باید در مورد رایج‌ترین نمادها و آیکون‌ها در این دستگاه و کاربرد هر کدام صحبت کرد. البته ممکن است ظاهر این آیکون‌ها برای مایکروویو از برندهای مختلف، متفاوت باشد. اگر آیکونی که به دنبال آن هستید در لیست زیر نیست، احتمالاً یک برنامه مختص برای مایکروویو شما بوده و در این صورت باید دفترچه راهنمای محصول را برای پیدا کردن معنای آن مطالعه کنید.

1.     حالت مایکروویو

با عملکرد مایکروویو، می‌توانید مواد غذایی پخته و باقیمانده‌های غذای دیروز خود را دوباره گرم کنید. علاوه بر این، حالت مایکروویو برای پختن کلم بروکلی یا سیب‌زمینی بسیار مناسب است. با عملکرد مایکروویو، برای پختن سبزیجات به آبی نیاز ندارید، به ‌این‌ ترتیب غذا ویتامین‌های خود را حفظ می‌کند.

حالت مایکروویو

با عملکرد مایکروویو، می‌توانید مواد غذایی پخته و باقیمانده‌های غذای دیروز خود را دوباره گرم کنید.

2.     حالت یخ‌زدایی

با عملکرد یخ‌زدایی، مواد غذایی را بدون پخته شدن و گرم شدن یخ‌زدایی می‌کنید. می‌توانید به ‌سرعت یک تکه نان یخ‌زده را برای صبحانه یا گوشت چرخ‌کرده منجمد را برای سس پاستای خود یخ‌زدایی کنید. هنگامی که از تنظیمات یخ‌زدایی در مایکروویو استفاده می‌کنید، باید وزن ماده غذایی، توان مناسب دستگاه و زمان کافی برای این کار انتخاب شود. پس از آن، هوا در مایکروویو با دمای پایین به گردش درمی‌آید.

حالت یخ‌زدایی

با عملکرد یخ‌زدایی، مواد غذایی را بدون پخته شدن و گرم شدن یخ‌زدایی می‌کنید.

3.     عملکرد فن

در این حالت، مایکروویو از یک فن برای توزیع گرمای یکنواخت در کل فضای دستگاه استفاده می‌کند. مزیت این کار بالا بردن سرعت پخت بوده و علاوه بر آن برای پخت کیک هم بسیار مناسب است تا داخل آن پخته شده و خمیری نباشد.

عملکرد فن مایکرویوو

مزیت این کار بالا بردن سرعت پخت بوده و علاوه بر آن برای پخت کیک هم بسیار مناسب است تا داخل آن پخته شده و خمیری نباشد.

4.     حالت بخارپز

در ادامه آموزش کار با مایکروویو نوبت به حالت بخارپز می‌رسد. با عملکرد بخارپز در مایکروویو، می‌توانید سبزیجات را در یک ظرف بخارپز کنید. این ظرف را با آب پر کنید و در مایکروویو قرار دهید؛ به ‌این ‌ترتیب، سبزیجات شما طعم، ویتامین‌ها و ساختار خود را در حین پخت از دست نمی‌دهند.

5.     گریل کامل

با این تنظیم از عنصر گرمایشی برای گریل دستگاه استفاده می‌کنید. با گریل، می‌توانید یک ظرف گراتین درست کنید یا یک تکه مرغ یا ماهی ترد و طلایی بپزید. همچنین می‌توانید سبزیجات خوش‌طعمی مانند فلفل دلمه‌ای، کدو سبز یا بادمجان درست کنید. به لطف تنظیمات گریل، غذا طعم خود را از دست نمی‌دهد. گریل برای تهیه استیک ضخیم گوشت مناسب نیست؛ زیرا کامل نمی‌پزد و فقط بخش بیرونی آن ترد می‌شود.

گریل کامل

با این تنظیم از عنصر گرمایشی برای گریل دستگاه استفاده می‌کنید.

6.     حرارت از پایین

برای آموزش کار با مایکروویو باید از وجود چنین حالتی هم در دستگاه خود باخبر باشید. در عملکرد حرارت از پایین گرما از کف تولید می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که شما می‌توانید از این تنظیمات برای طلایی شدن کف غذای خود یا پختن خمیر پای استفاده کنید بدون آنکه ته بگیرد و بسوزد.

حرارت از پایین

برای آموزش کار با مایکروویو باید از وجود چنین حالتی هم در دستگاه خود باخبر باشید.

7.     حرارت از بالا

در این عملکرد مایکروویو شما فقط عنصر گرمایش بالایی را فعال می‌کند. شما می‌توانید از این حالت برای طلایی شدن رویه کیک خود بعد از پخت کامل استفاده کنید. همچنین برای طلایی شدن روی غذاهایی چون لازانیا یا هر غذایی که پنیر پیتزا دارد، کاربردی است.

حرارت از بالا

در این عملکرد مایکروویو شما فقط عنصر گرمایش بالایی را فعال می‌کند.

8.     حالت گریل فن

اگر تنظیم گریل فن را انتخاب کنید، عملکرد مایکروویو شما به‌ طور متناوب بین گریل و فن تغییر می‌کند. به ‌این ‌ترتیب، مایکروویو هرازچندگاهی هوای گرم را به اطراف ظرف شما و گاهی روی آن می‌دمد. می‌توانید از آن برای پخت استیک یا رست بیف استفاده کنید.

گریل فن

اگر تنظیم گریل فن را انتخاب کنید، عملکرد مایکروویو شما به‌ طور متناوب بین گریل و فن تغییر می‌کند.

بایدها و نبایدهای مهم در حین استفاده از مایکروویو

بایدها

  • بررسی کنید که آیا ظرفی که در مایکروویو قرار می‌دهید مانند ظروف شیشه‌ای خاص ایمن است یا خیر.
  • زمان پخت را بر اساس ماده تنظیم کنید، غذاهایی که محتوای آب بیشتری دارند ممکن است سریع‌تر و یکنواخت‌تر پخته شوند.
  • مایعات را به ‌طور متناوب هم بزنید تا تمام غذای داخل ظرف به ‌خوبی گرم شود.
  • از مایکروویو خود برای فرآیندهای پخت ساده استفاده کنید.
  • قبل از سرو غذا بگذارید تا 3 دقیقه درون مایکروویو بماند. این کار فرآیند پخت برخی غذاها را کامل می‌کند.

نبایدها

  • فویل آلومینیومی یا سایر فلزات را در مایکروویو خود قرار ندهید.
  • پلاستیک یا استایروفوم را در مایکروویو خود قرار ندهید؛ مگر اینکه مطمئن شوید آب نخواهد شد.
  • غذای آبکی را بدون درپوش در مایکروویو قرار ندهید؛ مگر اینکه بخواهید بعد از آن کلی کثیفی را تمیز کنید.

کلام آخر

آموزش کار با ماکروویو آن‌قدرها که فکر می‌کنید پیچیده و عجیب‌وغریب نیست و به دانش خاصی هم نیاز ندارد. با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد می‌توانید به بهترین شکل و برای اهداف مختلف از دستگاه خود استفاده کنید. برای کارایی بهتر نظافت مرتب ماکروویو خود را هم از قلم نیندازید.

سوالات متداول

  • از کجا تشخیص بدهیم ظرفی مناسب مایکروویو است یا نه؟

یک راه کلیدی برای تشخیص این بوده که ببینید نمادی روی ظرف وجود دارد که نشان می‌دهد قابل استفاده در مایکروویو است یا خیر. برخی از این نمادها عبارت‌اند از: سه تا چهار خط موج‌دار، نماد خود مایکروویو خطوط مواج بالای آن و کلمه “micro”.

  • چه چیزی را هرگز نباید در مایکروویو قرار دهیم؟

فویل آلومینیومی و سایر فلزات تشعشعات مایکروویو را جذب نمی‌کنند، بلکه بازتاب می‌دهند و باعث اتصالی در دستگاه شما خواهند شد. علاوه بر این، پلی استایرن و برخی از پلاستیک‌ها به ‌سرعت در مایکروویو ذوب می‌شوند.

  • چه غذاهایی در مایکروویو خوب پخته می‌شوند؟

بسیاری از غذاها را می‌توانید به‌ راحتی و با سرعت بیشتری نسبت به فر در مایکروویو بپزید؛ از جمله ذرت، تخم‌مرغ، پیتزا، لازانیا و … .

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 5 =