Banner Image

مایکروویو چیست؟ کاربردها و آموزش طرز کار با آن

4.9/5 - (7 امتیاز)

امروزه در اغلب خانه‌ها بیشتر اعضای خانواده در طول روز بیرون از منزل مشغول به کار هستند و دیگر مثل گذشته وقت آشپزی ندارند. بسیاری از افراد وعده‌های غذایی یک هفته را در روز تعطیل خود آماده می‎کنند و در فریزر قرار می‌دهند. از‌این‌رو خرید دستگاهی که غذا را با کیفیت مناسب گرم یا غذای نیم‌پز را آماده کند، برای خانواده‌ها ضروری است. در این بین یکی از لوازم خانگی که در ابتدا وسیله‌ای لوکس به نظر می‌رسید اما با تغییر روش زندگی به یک کالای اساسی تبدیل شده است مایکروویو نام دارد. برای آشنایی بیشتر شما با این دستگاه پرکاربرد، در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مایکروویو چیست و چه کاربردهایی دارد.

مایکروویو چیست و چه قابلیت‌هایی دارد؟

مایکروویو اغلب برای گرم کردن یا آماده کردن غذاهای نیم‌پز استفاده می‌شود. این دستگاه به‌وسیله امواج الکترومغناطیسی مولکول‌های آب موجود در غذا را به‌ حرکت در می‌آورد که از حرکت آن‌ها گرما تولید و غذا از این طریق غذا گرم می‌شود‌. به همین علت فرایند گرم شدن غذاهای آبدار مانند سبزیجات یا مواد غذایی منجمد در مایکروویو به‌راحتی انجام می‌شود. این روش به حفظ ویتامین‌های موجود در غذا نیز کمک می‌کند.

مایکرویو

مایکروویو برای گرم کردن یا آماده کردن غذاهای نیم‌پز استفاده می‌شود.

سرعت گرم شدن دستگاه مایکروویو بسیار بالاست به طوری‌ که به ‌محض روشن کردن، فعالیت خود را شروع می‌کند و مانند دستگاه فر به گرم کردن نیاز ندارد. یکی از مزیت‌های مایکروویو‌ آن است که با گرم کردن مستقیم غذا از اتلاف انرژی در محیط جلوگیری می‌کند؛ با وجود این ویژگی دیگر فضای آشپزخانه در تابستان گرم و آزاردهنده نیست

معرفی انواع دستگاه مایکروویو

مایکروویو در سه مدل مایکروویو انفرادی، مایکروویو کانوکشن دار و مایکروویو گریل دار در بازار وجود دارد که انتخاب یک مدل مناسب به ویژگی‌های مدنظرتان بستگی دارد. اگر با انواع مدل‌‌ها، مشخصات و عملکرد آن‌ها آشنا نیستید در ادامه مطلب مایکروویو چیست با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

مایکروویو انفرادی

این مایکروویو کوچک با ظرفیت ۱۵ تا ۲۴ لیتر در بازار موجود است که برای یخ‌زدایی، گرم کردن غذا و آشپزی‌های سبک، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زمان استفاده از مایکروویو انفرادی می‌توانید غذا را به همراه ظروف مخصوصی که برای استفاده در مایکروویو‌ مناسب است، داخل آن قرار داده و گرم کنید.

این دستگاه دارای کارایی و عملکرد محدودیتی است به طور مثال کباب یا بخارپز کردن را انجام نمی‌دهد. از نظر قیمت این مدل به دلیل ظرفیت، امکانات و مصرف انرژی کمتر از مدل‌های دیگر ارزان‌تر است. به همین علت برای افرادی که با بودجه محدود به دستگاهی برای انجام کارهای ساده آشپزی‌ نیاز دارند گزینه مناسبی به‌حساب می‌آید.

مایکروویو گریل دار

مایکروویو گریل دار امکانات بیشتری از مدل انفرادی دارد. همانطور که از نام این دستگاه مشخص است، کار گریل و کباب کردن را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ بنابراین علاوه‌بر یخ‌زدایی و گرم کردن غذا از این مدل می‌توانید برای کباب کردن گوشت،‌ مرغ و سبزیجات نیز استفاده کنید.

ماکروویو گریل دار

ماکروویو گریل دار کار گریل و کباب کردن را به‌خوبی انجام می‌دهد.

از لحاظ ظرفیت این مایکروویو از ۱۶ تا ۲۴ لیتری تولید می‌شود. لازم به‌ ذکر است که شما نمی‌توانید دو عملکرد این دستگاه‌ را همزمان استفاده کنید. به طور مثال در صورت استفاده از یخ‌زدایی،‌ عملکرد گریل کار نمی‌کند.

مایکروویو کانوکشن

مایکروویو کانوکشن تمامی ویژگی‌های دو مدل قبلی به‌اضافه سرخ کردن غذا را دارا است. این مدل‌ هوشمندتر و کارایی بیشتری نسبت به دو مدل قبلی دارد. در مدل کانوکشن از سیستم گرمایش بالا و پایین استفاده می‌شود؛ بنابراین به پخت یکنواخت و یکدست مواد غذایی کمک می‌کند. این مایکروویو با ظرفیت‌هایی از ۲۶ تا ۴۰ لیتر در بازار موجود است‌ که با توجه به عملکرد این دستگاه، قیمت آن به نسبت مدل‌های گریل و انفرادی بالاتر است.

مزایا و معایب مایکروویو چیست؟

مایکروویو نیز مانند هر دستگاه‌ الکترونیکی دیگری دارای معایب و مزایایی است، در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال که مزایا و معایب ماکروویو چیست پاسخ دهیم.

  • با استفاده از تایمرهای مایکروویو می‌توانید از برشته شدن بیش از اندازه مواد غذایی جلوگیری و غذا را در مدت زمان کوتاهی گرم کنید‌.
  • می‌خواهید برای مهمانان ناخوانده غذا درست کنید ولی مرغ و گوشت داخل فریزر یخ زده است؟ نگران نباشید! با استفاده از مایکروویو می‌توان به‌سرعت آن‌ها را یخ‌زدایی کنید.
  • با روشن کردن اجاق گاز، محیط خانه گرم می‌شود و آشپزی در فصل تابستان را به امری طاقت‌فرسا تبدیل می‌کند.‌ مزیت دستگاه مایکروویو آن است که فقط غذا را گرم می‌کند و حرارت را به بیرون ‌از دستگاه انتقال نمی‌دهد.
  • مایکروویو از اتلاف ‌وقت و انرژی جلوگیری می‌کند. با استفاده از این دستگاه لازم نیست چند ساعت در آشپزخانه سرپا بایستید،‌ بلکه فقط کافی است تنظیمات مربوطه را انتخاب کنید تا منتظر تحویل گرفتن غذای گرم خود بمانید.

از معایب مایکروویو آن است که اغلب برای گرم کردن و یخ‌زدایی مواد غذایی استفاده می‌شوند. ازاین‌رو نمی‌توان آن‌ها را برای پخت یک وعده غذایی کامل استفاده کرد. حتی مدل‌های قوی‌تر آن نیز با مشکلاتی مثل عدم مغز پخت کردن غذا مواجه هستند.

امواج مایکروویو چه مضراتی دارد؟

از زمانی که دستگاه مایکروویو تولید و به بازار عرضه شد همواره صحبت‌هایی‌ از مضر بودن این دستگاه به گوش می‌رسیده تا جایی که در ذهن بسیاری از افراد مایکروویو دارای اشعه‌های مضری است که موجب بیماری می‌شود؛ اما توضیح این مطلب ضروری است که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این موضوع را رد کرده و استفاده از مایکروویو را کاملا بی‌خطر دانسته است‌‌.

امواج ماکروویو

امواج رادیویی ماکروویو به دلیل غیریونیزه بودن توانایی آسیب زدن به سلول‌های انسان را ندارند.

همانطور که در ابتدا بیان کردیم مایکروویو ‌از امواج الکترومغناطیسی برای سیستم گرمایش خود استفاده می‌کند. امواج الکترومغناطیسی انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها امواج رادیویی است که در‌ مایکروویو استفاده می‌شود.

امواج رادیویی به دلیل غیریونیزه بودن توانایی آسیب زدن به سلول‌های انسان را ندارند. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند که برای جلوگیری از آسیب‌های نادر و احتمالی، از دستگاه‌هایی که درب آن‌ها به‌خوبی بسته نمی‌شود؛ استفاده نکنید.

فرق مایکروفر و مایکروویو چیست؟

مایکروویو و مایکروفر در نوع حرارت، عملکرد، ظرفیت، اندازه و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو دستگاه سیستم گرمایشی آن‌ها است. مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی برای ایجاد گرما استفاده می‌کند در حالی که مایکروفرها دارای عایق حراراتی هستند.

از لحاظ عملکرد، مایکروفرها کارایی بهتر و بیشتری از دستگاه مایکروویو دارند. مایکروفر را می‌توان برای پخت‌و‌پز انواع مواد غذایی استفاده کرد و یک غذای کاملا مغزپخت شده تحویل گرفت.

همانطور که پیش‌تر نیز گفتیم مایکروویوها اغلب در سایزهای کوچک و بیشتر برای یخ‌زدایی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین ظرفیت آن‌ها که برحسب لیتر محاسبه می‌شود اغلب کمتر از مایکروفر است.

مایکروویوها گزینه‌های چندانی برای آماده‌سازی و پخت انواع غذا ندارند. این دستگاه از چند دکمه و تنظیمات محدودی برخوردار است. به طور کلی عملکرد بالاتر و کارایی بیشتر مایکروفر موجب شده که قیمت آن از مایکروویو بیشتر باشد‌.

بیشتر بخوانید: فرق مایکروویو و مایکروفر در چیست؟ کدام بهتر است؟

نکات مهم خرید دستگاه مایکروویو

خرید هر دستگاه الکترونیکی به شناخت دقیق آن بستگی دارد. تا اینجا با مایکروویو‌ و عملکرد آن آشنا شدید. در ادامه به این سوال که نکات مهم خرید دستگاه مایکروویو چیست پاسخ می‌‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

ماکروویو گریل دار

هنگام انتخاب ماکروویو به ویژگی‌ها، ظرفیت، قیمت و امکانات آن دقت کنید.

محل نصب

مایکروویوها اغلب در سایزهای کوچک و رومیزی که به‌راحتی روی پیشخوان قرار می‌گیرند تولید می‌شوند؛ اما اخیرا مدل‌های بزرگتر و با ویژگی‌های بیشتری نیز‌ در بازار موجود است؛ بنابراین قبل از رفتن به فروشگاه و انتخاب مدلی با کارایی بیشتر و سایز بزرگتر از داشتن فضای کافی برای نصب و نگهداری دستگاه مطمئن شوید.

ظرفیت

واحد اندازه‌گیری ظرفیت در مایکروویو لیتر است. این دستگاه در ظرفیت‌های ۱۶ تا ۲۴ لیتر تولید می‌شوند. اینکه کوچک‌ترین سایز را انتخاب کنید یا بزرگترین به عواملی زیادی از جمله حجم غذا، فضای کافی،‌ اهمیت مصرف انرژی و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد.

لوازم جانبی

داخل جعبه‌های مایکروویو لوازم جانبی مانند سینی و توری وجود دارد که برای پخت انواع غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. توصیه می‌شود در هنگام خرید، داخل جعبه را چک کنید تا از وجود لوازم جانبی مطمئن شوید؛ زیرا پیدا کردن این وسایل با کیفیت اورجینال در بازار‌ تقریبا غیرممکن است.

ویژگی‌ها

مدل‌های جدیدی مایکروویو دارای ویژگی‌ها منحصربه‌فردی مانند درب کشویی،‌ منوی دیجیتال و قفل کودک هستند. اگر به خرید یک دستگاه دیجیتال و مدرن علاقه دارید در زمان خرید به این ویژگی‌ها توجه کنید.

قیمت

هر یک از مدل‌های مایکروویو با توجه به کارایی و عملکرد خود دارای قیمت‌های متفاوتی هستند که ارزان‌ترین آن‌ها مدل انفرادی و گران‌ترینشان مدل کانونشن دار است. اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید در ابتدا ویژگی‌های مورد انتظار خود را لیست کنید و با توجه به بودجه خود مدل‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید.

جمع بندی

در این مطلب به این پرسش که مایکروویو چیست به طور کامل پاسخ دادیم. انواع مختلف و عملکردهای آن را مورد بررسی قرار دادیم. امروزه وجود دستگاهی که به سریع‌تر شدن روند آشپزی و آماده‌سازی غذا کمک کند در خانه ضروری است‌؛ زیرا افراد زمان کافی برای آشپزی روزانه و گذراندن وقت در آشپزخانه ندارند. در این میان مایکروویو به کمک افراد پرمشغله و حتی زنان خانه‌دار آمده تا هر وعده غذایی را در مدت کوتاهی آماده کنند. مایکروویو در سه نوع انفرادی،‌ گریل دار و کانونشن در بازار موجود است.‌ هریک از مدل‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که می‌توانید بر اساس عملکرد، ظرفیت و بودجه مدنظرتان یک از آن‌ها را انتخاب کنید.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =