Banner Image

تفاوت مایکروویو و مایکروفر چیست؟ کدام بهتر است؟

5/5 - (4 امتیاز)

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، لوازمی با هدف ارتقای کیفیت زندگی ما تولید شده و جای خود را در خانه‌های ما باز کرده‌اند. در ابتدا بسیاری خرید این وسایل را غیرضروری و غیرکاربردی می‌دانستند اما روند زندگی مدرن، خانواده‌ها را به سمت استفاده از آن‌ها هدایت کرد. از جمله دستگاه‌هایی که در همین دسته قرار می‌گیرد می‌توان به مایکروفر و مایکروویو اشاره کرد. امروزه بسیاری از خانواده‌ها با استفاده از این دو دستگاه مدت‌ زمان آشپزی خود را کاهش داده و در وقتشان صرفه‌جویی می‌کنند. اگر قصد دارید یکی از این دو دستگاه را تهیه کنید اما فرق مایکروفر با مایکروویو را نمی‌دانید، در این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

مایکروفر چیست؟

مایکروفر و مایکروویو اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند در حالی‌ که عملکرد این دو دستگاه متفاوت است. مایکروویو از امواج الکترومغناطیسی برای گرم کردن یا پختن غذا استفاده می‌کند در حالی که در مایکروفر عایق‌های حرارتی برای تولید گرما به‌ کار رفته است. این ‌وسیله از یک جریان الکتریکی به ‌عنوان منبع تغذیه و گرمایش استفاده می‌کند‌ که به ‌وسیله آن می‌توانید انواع پخت‌و‌پز از جمله پختن سبزیجات، کباب کردن و روش‌های دیگر را انجام دهید. منبع ایجاد گرما مهم‌ترین فرق مایکروفر با مایکروویو است.

مایکروفر

در مایکروفر عایق‌های حرارتی برای تولید گرما مورد استفاده قرار گرفته اند

عملکرد مایکروفر به‌گونه‌ای است که می‌تواند غذای خام و یا نیمه پخته را آماده کند و به شما این امکان را می‌دهند که از دماهای مختلف برای پخت غذا استفاده کنید. داخل مایکروفرها یک فن تعبیه شده است که موجب می‌شود گرما به‌صورت یکنواخت روی غذا پخش شده و پخت غذا به‌طور کامل انجام شود. برخی از مزایای مایکروفر عبارتند از:

  • مایکروفر دستگاه قوی است که می‌تواند یک وعده غذایی مثل مرغ و گوشت را به‌طور کامل آماده کند. این وسیله به دلیل پخش گرما مواد غذایی را کاملا مغزپخت می‌کند.
  • یک فرق مایکروفر با مایکروویو سایز بزرگتر آن است، بنابراین پخت غذاهایی با حجم بالاتر در آن‌ها راحت‌تر انجام می‌شود‌. اگر خانواده پرجمعیتی دارید یا از مهمانان زیادی پذیرایی می‌کنید خرید یک مایکروفر گزینه مناسبی برایتان به‌حساب می‌آید.
  • سرعت مایکروفر در پخت غذا مناسب است. این دستگاه در مدت زمان کمی غذای شما را آماده کند.
  • مایکروفر برای پخت غذاهایی با ظاهر رستورانی یک گزینه عالی محسوب می‌شوند. به‌طور مثال با استفاده از این دستگاه یک پیتزای با کیفیت و ظاهری چه بسا بهتر تحویل خواهید گرفت.

 

مایکروویو چیست و چگونه کار می‌کند‌؟

مایکروویو یکی از وسیله‌های کاربردی آشپزخانه محسوب می‌شود که برای گرم کردن و آماده‌سازی غذا به کمک افراد پرمشغله آمده است. خانواده‌های بسیاری، غذای یک هفته‌ خود را در روز تعطیلشان تهیه و در فریزر نگهداری می‌کنند، سپس با استفاده از مایکروویو و در طول هفته، هر ‌وعده را گرم کرده و میل می‌کنند.

مایکروویو

مایکروویو با استفاده از امواج الکترومغناطیسی گرمایی ایجاد می‌کند که انجماد غذا را از بین برده و موجب گرم شدن آن می‌شود‌‌.

عملکرد این دستگاه این‌گونه است که با استفاده از امواج الکترومغناطیسی گرمایی ایجاد می‌کند که انجماد غذا را از بین برده و موجب گرم شدن آن می‌شود‌‌. دستگاه مایکروویو به گرم شدن محیط داخلی خود نیاز ندارد. به محض روشن کردن آن می‌توانید غذای خود را داخل آن قرار دهید تا گرم شود.

از مایکروویو اغلب برای گرم کردن غذا استفاده می‌شود؛ اما شما با خرید برخی از مدل‌های جدید آن می‌توانید از این وسیله برای بخارپز یا کباب کردن نیز استفاده کنید.‌ برخی از مزایای مایکروویو عبارتند از:

  • در هنگام گرم کردن غذا، مواد مغذی را حفظ می‌کند؛ پختن غذا روی اجاق گاز هم به روغن بسیار زیادی نیاز دارد و هم ویتامین‌های با ارزش به‌طور کامل از بین می‌رود. مایکروویو با حفظ مواد مغذی، غذا را گرم یا پخته می‌کند.
  • مایکروویو بسیار سریع‌ است؛ اگر مشغله‌تان زیاد است‌ و امکان تهیه غذا به‌صورت روزانه را ندارید، می‌توانید غذاها را در یک روز تهیه و فریز کنید. در زمان صرف غذا مایکروویو آن را در چند دقیقه گرم می‌کند.
  • مصرف برق آن کم است؛ گرمای مایکروویو از دستگاه خارج و به آشپزخانه‌ شما منتقل نمی‌‌شود. از‌این‌رو انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند.

یادتان باشد در هنگام استفاده از مایکروویو از ظرف‌های پلاستیکی استفاده نکنید؛ ممکن است مواد خطرناک پلاستیک به داخل مواد غذایی نفوذ کند.

بیشتر بخوانید: مایکروویو چیست؟ کاربردها و آموزش کار با آن 

تفاوت ماکروفر و ماکروویو

پیش‌تر به بخشی از تفاوت ماکروفر و ماکروویو اشاره کردیم در ادامه موارد بیشتری را ذکر می‌کنیم.

  • به‌ طور کلی سایز و ظرفیت مایکروویو از مایکروفر کوچک‌تر ‌است. با اینکه امروزه مدل‌های مختلفی از هر د‌و دستگاه در بازار وجود دارد که ممکن است هم‌اندازه به نظر برسند اما غالبا سایز مایکروویو کوچک‌تر است.
تفاوت مایکروویو و مایکروفر

سایز و ظرفیت مایکروویو از مایکروفر کوچک‌تر ‌است.

  • دیگر فرق مایکروفر با مایکروویو آن است که مایکروویو بیشتر برای گرم کردن و یخ‌زدایی غذا استفاده می‌شود. از لحاظ عملکرد مایکروویو سریع‌تر از مایکروفر است.‌ عملکرد سریع این دستگاه به گرم شدن سریع‌تر غذا منجر می‌شود.
  • دیگر تفاوت ماکروفر با مایکروویو قیمت این دو دستگاه است. از لحاظ قیمت مایکروویو به ‌دلیل عملکرد و کارایی بیشتر گران‌تر از مایکروویو ‌است.
  • روش پخت در مایکروویو به‌گونه‌ای است که فقط غذا را گرم می‌کند؛ اما مایکروفر گرما را در محیط پراکنده می‌کند و غذا را کاملا مغزپخت می‌کند.
  • مایکروفر گزینه‌های مختلفی مثل کباب یا بخارپز کردن غذا را در اختیارتان قرار می‌دهد. به همین دلیل از نظر عملکرد دستگاه کامل‌تری به‌حساب می‌آید.

در ادامه در یک جدول فرق مایکروفر و مایکروویو را برای شما رسم می‌کنیم.‌

نام دستگاه مایکروویو مایکروفر
قیمت ارزان‎تر گران‌تر
عملکرد کارایی کمتر کارایی بیشتر
مصرف انرژی کمتر بیشتر
ظرفیت کمتر بیشتر
سرعت سریع‌تر کندتر

 

سولاردام چیست و با مایکروویو و مایکروفر چه تفاوتی دارد؟

لوازم برقی آشپزخانه به‌طور ‌مداوم در حال تغییر‌ و تکامل هستند. به اغلب دستگاه‌ها و لوازم الکترونیکی قدیمی تکنولوژی‌های جدیدی اضافه می‌شوند تا کارها راحت‌تر، سریع‌تر و با کیفیت بیشتری از قبل انجام شود.

یکی از وسایلی که می‌توان از آن به ‌عنوان نمونه پیشرفته‌تر و تکامل یافته‌تر مایکروفر نام برد؛ سولاردام است.

سولاردام

سولاردام می‌تواند غذا را تا چهار برابر سریع‌تر‌ از مایکروفر آماده کند.

بسیاری از افراد که از مایکروفر برای پخت غذا استفاده می‌کنند، معتقدند که این دستگاه مواد غذایی را کاملا خشک کرده و آب آن‌ها را تبخیر می‌کند. این مشکل در سولاردام کاملا رفع شده است. به این دستگاه امواج نوری اضافه شده‌ تا کیفیت پخت و پز افزایش یابد. این امواج‌ توسط المنت‌های نوری که در قسمت پایین و بالای سولاردام قرار گرفته‌ کیفیت و سرعت پخت غذا را دگرگون کرده است؛ بنابراین آماده‌سازی غذاهایی مانند کباب در سولاردام با کیفیت بالا و بدون خشک کردن گوشت انجام می‌شود.‌

تکنولوژی استفاده شده در سولاردام به‌گونه‌ای است که می‌تواند غذا را تا چهار برابر سریع‌تر‌ از مایکروفر آماده کند. از‌این‌رو برای افرادی که وقت کافی ندارند خرید سولاردام انتخاب مناسبی به‌حساب می‌آید.

لازم به ذکر است که از لحاظ قیمت، سولاردام به ‌دلیل عملکرد بیشتر گران‌تر از مایکروفر و مایکروویو است؛ بنابراین اگر به‌صورت مداوم آشپزی نمی‌کنید و فقط به دستگاهی برای گرم کردن غذا نیاز دارید،  گزینه‌های ارزان‌تری برایتان وجود دارند.

برخی از مزایای سولاردام عبارتند از:

  • سولاردام غذا را خشک نمی‌کند؛ اگر به‌ خوردن کباب یا سبزیجات آبدار علاقه‌مند هستید بهترین گزینه طبخ غذا برای شما استفاده از سولاردام است.
  • سولاردام یک محوطه بیضی شکل دارد که موجب می‌شود گرما به‌صورت یکنواخت در سرتاسر ظرف غذا پخش شود‌. به همین دلیل مواد غذایی به‌صورت یکدست پخته می‌شوند.
  • سولاردام سریعا گرم می‌شود و به‌ دمای مدنظر می‌رسد. استفاده از این دستگاه به صبر و حوصله زیادی نیاز ندارد؛ زیرا آماده‌سازی غذا در آن به سریع‌ترین شکل ممکن انجام می‌شود.

 توستر چیست ‌و چه تفاوتی با مایکروفر و مایکروویو دارد؟

توستر را می‌توان ورژن قدیمی مایکروفر و مایکروویو دانست. دستگاه‌های کوچکی که از طریق انرژی الکتریکی گرما تولید می‌کنند و یک گزینه مناسب برای گرم کردن غذا به‌حساب می‌آیند.

توسترها در ابتدا با هدف یخ‌زدایی و رفع انجماد غذاها تولید شدند، اما کم‌کم به قابلیت‌های آن‌ها افزوده شد.  امروزه توسترها در انواع و مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند تا جایی که مدل‌های جدیدتر آن دارای امکانات مانند جوجه‌گردان هستند که نیازتان به دستگاه‌های دیگر را  برطرف می‌کند.

تستر

توسترها ارزان‌تر هستند و گزینه خوبی برای گرم کردن غذا به شمار می‌روند.

اکثر توسترها از میله‌های فلزی در بالا و پایین ساخته شده‌اند که گرمای یکنواختی تولید می‌کنند و یخ‌زدایی را به‌خوبی انجام می‌دهند. قیمت توسترها نسبت به مایکروفر و مایکروویو ارزان‌تر است. پس اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید خرید یک دستگاه توستر می‌تواند بسیاری از نیازهای شما را رفع کند. برخی از مزایای توستر عبارتند از:

  • توستر یک گزینه عالی برای گرم کردن غذا به‌حساب می‌آید. شما می‌توانید یک تکه نان را از فریزر بیرون آورده و در توستر قرار دهید، بعد از چند دقیقه یک تکه نان داغ برای صبحانه در اختیار خواهید داشت.
  • مصرف انرژی در توستر مانند مایکروویو کم است؛ زیرا اندازه آن کوچک است و گرما را نیز به محیط انتقال نمی‌دهد.
  • توستر دارای وزن کمی است. به همین علت برای انتقال یا جابجایی آن دچار مشکل نمی‌شوید.‌

 

در زمان خرید مایکروویو و مایکروفر به چه نکاتی توجه کنید؟

اکنون که با فرق مایکروفر با مایکروویو و عملکرد هر یک از آن‌ها آشنا شدید، اگر قصد دارید یکی از این دو دستگاه را بخرید، توجه به نکات زیر برای انتخاب مناسب به شما کمک کند.

عملکرد

هدفتان از خرید مایکروویو و مایکروفر را مشخص کنید. آیا می‌خواهید دستگاهی بخرید که فقط غذایتان را گرم کند یا به وسیله‌ای کاربردی نیاز دارید که یک وعده غذایی کامل و مغزپخت شده را در اختیارتان قرار دهد.‌ پیش‌تر ‌از تفاوت ماکروفر و ماکروویو گفتیم. در زمان انتخاب یک مدل، عملکرد مورد انتظار و نیازهای شما تعیین می‌کند که چه دستگاهی مناسبتان است.

ویژگی های مایکرویو

در خرید مایکروویو و مایکروفر به عملکرد، ظرفیت، انرژی و قیمت آن‌ها دقت کنید.

قیمت

مایکروویو به دلیل عملکرد و کارایی پایین‌تر از قیمت ارزان‌تری نسبت به مایکروفر برخوردار است‌. اگر در خرید یکی از این دو دستگاه مردد هستید، بعد از مشخص کردن نیازهایتان، مقدار بودجه خود را تعیین و بر اساس آن یک مدل مناسب انتخاب کنید. لازم به ‌ذکر است امروزه مدل‌های جدیدتری از مایکروویو با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه نیز پیدا می‌شود که عملکرد مناسبی دارند.

ظرفیت

دیگر تفاوت ماکروفر و ماکروویو ظرفیت آن‌ها است. دستگاه‌های مایکروویو ظرفیت کمتری از مایکروفرها دارند و کوچک‌تر هستند‌. اگر خانواده پرجمعیتی دارید باید دستگاهی بزرگتر و سریع‌تر بخرید تا در زمان تهیه یا گرم کردن غذا با مشکل مواجه نشوید.

میزان انرژی

میزان مصرف انرژی به ظرفیت و اندازه دستگاه بستگی دارد. هرچه مایکروویو یا مایکروفر کوچک‌تر باشد میزان مصرف انرژی آن‌ها نیز کمتر خواهد بود. به‌ طور کلی یک فرق مایکروفر با مایکروویو مصرف کمتر انرژی توسط مایکروویو است.

گارانتی

وسایل الکترونیکی به ضمانت‌نامه معتبر نیاز دارند؛ زیرا احتمال خراب شدن آن‌ها وجود دارد‌. فرقی نمی‌کند که مایکروویو می‌خرید یا مایکروفر در هر صورت به دستگاهی با ضمانت‌نامه و خدمات پس از فروش نیاز دارید که در صورت بروز خرابی با هزینه‌ اضافی روبرو نشوید.

جمع‌بندی

در این مطلب، فرق مایکروفر با مایکروویو را مورد بررسی قرار دادیم و از ویژگی‌ها و مزایای سولاردام و توستر گفتیم. دستگاهای مانند مایکروفر و مایکروویو یکی از ملزومات ضروری زندگی در دنیای شلوغ امروز به‌حساب می‌آید. با توجه به مشغله‌های فراوان زندگی‌ مدرن کمتر کسی وجود دارد که روزانه برای آشپزی‌ زمان زیادی صرف کند. اغلب افراد به یک غذای سبک که سریع آماده شود، نیاز دارند. از‌این‌رو دستگاه‌هایی مانند مایکروویو و مایکروفر با استقبال فراوانی از سوی مردم روبرو شده‌ است. امروزه‌ مدل‌های مختلفی از این دستگاه‌ها در بازار وجود که شما می‌توانید بر اساس قیمت،‌ عملکرد، ظرفیت یک مدل مناسب برای خانواده خود انتخاب کنید.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + ده =