Banner Image

علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور چیست؟

امتیاز دهید

پکیج یک وسیله کاربردی برای گرم نگه‌داشتن و تأمین آب گرم برای هر فضایی چون خانه و شرکت است. گرچه این وسیله کاربردی، خطرات آبگرمکن‌های قدیمی را ندارد ولی با این حال با مشکلات خاص خود روبه‌رو است. اگر شما هم یکی از آن‌ها را در خانه نصب کرده‌اید و نمی‌دانید علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور چیست، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

جوش آوردن پکیج چیست؟

اگر متوجه این نکته شدید که سروصدای پکیج از حالت عادی بیشتر شده است، همچنین اگر از پکیج بخار غیرعادی بیرون بزند، چراغ قرمز آن روشن و در نهایت خاموش شود، نشانه جوش آوردن پکیج است. بهتر است در چنین شرایطی استرس نگیرید، چون اغلب دلایل به‌راحتی قابل رفع است.

جوش آوردن پکیج

نکته دیگری که باید گفت این است که پکیج‌های مختلف همگی دچار این مشکل می‌شوند، اما احتمال جوش آوردن در فصل زمستان بیش از سایر فصول و در مدل‌های تک مبدل بیشتر است. در هنگام بروز این مشکل بهتر است به جای اقدام خودسرانه از یک متخصص درخواست بررسی و تعمیر پکیج را داشته باشید.

دلایل جوش آوردن پکیج

دلایل زیادی وجود دارد که علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور است و به‌عنوان مقصر اصلی می‌توان به آن‌ها نگاه کرد؛ مانند خراب شدن پمپ سیرکولاسیون، سوختن شیر موتوری، کثیف شدن و گرفتگی توری صافی، وجود جرم در مبدل اصلی و ثانویه، خراب شدن برد الکتریکی پکیج و …

1.    وجود اختلال در جریان آب

یکی از اصلی‌ترین دلایل جوش آوردن پکیج این است که جریان آب مسدود یا دچار اختلال شده باشد. تشکیل رسوب در طول زمان یکی از دلایل اصلی ایجاد این مشکل است. همچنین اگر منبع انبساط خراب و یا دچار نشتی شده باشد، جریان آب با اختلال مواجه می‌شود و دستگاه جوش می‌آورد. در کنار این دلایل، اگر پمپ دستگاه خراب شود قادر نیست تا آب را به جریان دربیاورد و دستگاه پس از بخار کردن زیاد، خاموش می‌شود که نشانه جوش آوردن است.

بیشتر بخوانید: چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

2.    هوا گرفتگی پکیج

هواگیری یکی از کارهای ضروری است که باید به‌صورت دوره‌ای و منظم برای پکیج انجام شود. اگر این کار انجام نشود، پمپ به جای آنکه آب را در درون دستگاه به حرکت دربیاورد، هوا را به جریان می‌اندازد. این کار فشار روی دستگاه را افزایش داده و یکی از چند علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور است.

هوا گرفتگی پکیج

3.    انباشت رسوب در مبدل پکیج

پکیج وسیله‌ای است که آب مدام در آن جریان دارد، با توجه به سختی آب ممکن است در طول زمان املاح در مبدل رسوب پیدا کنند. بعدازآن مبدل قادر به جریان دادن آب نیست و همین امر باعث جوش آوردن پکیج می‌شود. حل این مشکل نیاز به رسوب‌زدایی به کمک روش اسید شویی دارد که به دلیل خطرات بالا باید یک فرد متبحر در این زمینه آن را انجام دهد.

4.    بروز مشکل برای پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاتور در پکیج وظیفه به حرکت درآوردن آب در مدار گرمایشی را دارد. برای این کار ابتدا آب را با مکش از رادیاتور به سمت مبدل می‌کشد. بعدازآنکه آب توسط مشعل مبدل گرم شد، به مبدل ثانویه یا رادیاتور انتقال پیدا می‌کند. این روند همیشه ادامه دارد. اگر این پمپ به هر دلیلی خراب شود، آب جریان پیدا نمی‌کند و علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور است.

5.    تنظیم نبودن دما و فشار پکیج

یکی از نکات مهم برای استفاده بهینه از پکیج این است که باید فشار و دمای آن را همراه با تغییر فصل تنظیم مجدد کرد. تنظیم نبودن دما و فشار یا اقدام نکردن برای تنظیم مجدد آن یکی از دلایل جوش آوردن دستگاه است.

تنظیم دما و فشار پکیج

این فشار بالا به منبع انبساط دستگاه آسیب می‌رساند و باعث خاموش شدن آن هم خواهد شد. فشار پکیج در حالت استاندارد باید بین 5 تا 7 و دمای مناسب برای تابستان 60 الی 65 درجه و در فصل زمستان 65 تا 75 درجه باشد.

بیشتر بخوانید: چگونه پکیح را روشن کنیم؟

6.    عیب در شیر موتور

شیر موتور یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قطعات یک پکیج است. هر مشکل و خرابی در این قطعه در اغلب موارد علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور است. برای حل این مشکل باید شیر را یک متخصص یا سرویس‌کار باز کند و فنرهای آن را به‌دقت بررسی کند.

7.    کم شدن فشار گاز

همان‌گونه که پیش از این اشاره کردیم، فشار بالای پکیج یکی از مهم‌ترین دلایل جوش آوردن آن بود. در مقابل کم شدن فشار هم می‌تواند از دلایل بروز این مشکل و خاموش شدن آن باشد. این کار مختل گرم شدن آب و به جریان درآمدن آن در دستگاه می‌شود.

در هنگام جوش آوردن پکیج چه کاری باید کرد؟

حال که می‌دانید دلایل اصلی جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور چیست، در صورت بروز مشکل ابتدا باید فشار آن را تنظیم کرده و روی عدد 1.5 قرار دهید. همچنین با توجه به خطایی که روی برد نمایش داده می‌شود می‌توانید بفهمید که مشکل اصلی از کجاست و برای رفع آن اقدام کنید.

سخن پایانی

تعمیرات پکیج در اصل امری تخصصی و خطرناک است. به هیچ عنوان نباید این کار را به‌صورت خودسرانه انجام دهید. علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور هرچه باشد، شما نشانه‌ها و خطاهای نمایش داده شده را یادداشت کنید و به تعمیرکار اطلاع دهید. فراموش نکنید که این دستگاه گازسوز بوده و هرگونه دست‌کاری آن ممکن است خطرات جانی به همراه داشته باشد.

سوالات متداول

  • از کجا بفهمیم پکیج جوش آورده است؟

نشانه‌هایی چون سروصدای زیاد و بلند، روشن شدن چراغ قرمز، نمایش کد خطا روی دستگاه و بخار کردن را باید جدی گرفت، زیرا از علائم اصلی جوش آوردن پکیج است.

  • چرا پکیج کار نمی‌کند و بعد از چند ثانیه خاموش می‌شود؟

جوش آوردن یکی از دلایل اصلی کار نکردن و خاموش شدن مرتب پکیج است.

  • جوش آوردن پکیج چه مشکلات دیگری به همراه دارد؟

در پکیج‌های جدیدتر به دلیل سنسورهای قوی با رسیدن دستگاه به سطح جوش، خودبه‌خود دستگاه خاموش می‌شود. در مدل‌های قدیمی اما این‌گونه نبود و جوش آوردن امکان داشت به قطعات داخلی دستگاه آسیب جدی وارد کند.

  • علت گرم نشدن رادیاتورها چیست؟

هوا گرفتگی یکی از دلایل اصلی این است که رادیاتور گرم نمی‌شود. همچنین این مشکل به مرور باعث جریان هوا در پکیج به جای آب و باعث جوش آوردن پکیج شما خواهد شد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =