Banner Image

8 علت آب دادن ماشین لباسشویی و راه‌های رفع نشتی

امتیاز دهید

فکر کنید بعد از یک روز کاری خسته‌کننده لباس‌ها را داخل ماشین لباسشویی ریخته و با یک چای پای تلویزیون نشسته‌اید، بعد از مدتی برای چک کردن تایمر و رسیدن به دیگر کارها به آشپزخانه می‌روید. در این لحظه دیدن آبی که از ماشین لباسشویی نشت کرده و کف آشپزخانه پخش شده، به شدت غیر قابل ‌تحمل خواهد بود! مطمئنا در چنین مواردی، برای یافتن علت آب دادن ماشین لباسشویی به یک عیب‌یابی دقیق نیاز دارید. در این بین برخی از دلایل را به‌راحتی می‌توان برطرف کرد و برخی دیگر را باید به دست تعمیرکار سپرد. اگر برای شما هم همچنین مشکلی پیش آمد، بد نیست دلایل آن را بدانید. در ادامه مجله پیندو به این موضوع و عوامل دخیل در بروز آن نگاهی انداخته‌ایم.

علت آب دادن ماشین لباسشویی

برای اینکه به‌صورت دقیق علت بروز این مشکل را متوجه شوید، باید مسیر ورود و خروج آب را در یک ماشین لباسشویی بدانید. در پشت هر ماشین لباسشویی یک شیر برای ورود آب وجود دارد.

نشتی ماشین لباسشویی

این قطعه خود آب را وارد شیر برقی می‌کند که از برد الکتریکی دستور می‌گیرد و با یک شیلنگ به بخش جاپودری متصل می‌شود. بعد از روشن کردن آب داخل جاپودری و بعد به داخل دیگ منتقل می‌شود. بعد از اتمام کار، آب با پمپ تخلیه می‌شود.

دلایل نشت آب از زیر ماشین لباسشویی

علت آب دادن ماشین لباسشویی هر چه که باشد باید سریعاً برای رفع آن اقدام کرد و سرسری نگرفت. قطعاً می‌دانید که آب رسانای برق است و خطر برق‌گرفتگی را به شدت افزایش می‌دهد. بی‌توجهی به این مشکل خطرات زیادی را به همراه دارد. این کار را بهتر است به یک متخصص سپرد تا از احتمال بروز خطرات کاسته شود.

نشت آب از زیر ماشین لباسشویی

در یک نگاه اجمالی مشکلاتی چون نشتی آب از شیر برقی و شکستگی آن، آسیب شیلنگ ورودی آب، خراب شدن پمپ تخلیه، پارگی یا پوسیدگی واشر دور درب لباسشویی، شکستن دیگ و مشکلات در جاپودری باعث آب دهی ماشین می‌شوند. در ادامه هر کدام از این موارد را به‌صورت مجزا بررسی می‌کنیم.

شیلنگ ها را چک کنید

اصلی‌ترین علت آب دادن ماشین لباسشویی احتمال پارگی، فرسودگی یا گرفتگی در شیلنگ و خرطومی‌های لباسشویی است. به‌طورکلی 5 دسته شیلنگ در ماشین لباسشویی وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • یک شیلنگ از شیر ورودی آب به شیر برقی
  • یک شیلنگ از شیر برقی به جاپودری
  • یک شیلنگ از جاپودری به دیگ
  • یک شیلنگ از دیگ ماشین به پمپ تخلیه
  • یک شیلنگ از پمپ تخلیه به فاضلاب

برای بررسی دلیل آب دادن ماشین در وهله اول نیاز به بررسی سلامت این 5 شیلنگ دارد. شیلنگ ورودی و تخلیه آب در پشت دستگاه قرار داد. آن‌ها را از این نظر که پاره نشده باشند یا گرفتگی نداشته باشند، چک کنید.

چک کردن شیلنگ ها

اگر مشکلی نبود باید شیلنگ‌های داخلی بررسی شود. با برداشتن صفحه رویی ماشین این شیلنگ‌ها مشخص می‌شوند و قابل‌بررسی هستند. اگر سررشته‌ای در کارهای فنی ندارید این بررسی را باید به عهده یک تعمیرکار حرفه‌ای بگذارید تا از آسیب به دستگاه جلوگیری شود.

بیشتر بخوانید: طریقه استفاده از ماشین لباسشویی اتوماتیک

دریچه ورودی آب

مورد دیگری که به‌عنوان علت آب دادن ماشین لباسشویی باید بررسی شود دریچه ورودی آب است. این دریچه وظیفه ورود آب به ماشین لباسشویی را بر عهده دارد. اگر نشت آب از قسمت زیر ماشین لباسشویی باشد احتمالاً مشکل از ورودی آب است. شیر ورودی در پشت دستگاه قرار دارد و از پنل عقب با دستگاه ارتباط دارد. در این مرحله ترک‌خوردگی دریچه ورودی و آسیب‌دیدگی شیلنگ متصل برای کشف علت آب دادن بررسی شود. قبل از هر کاری هم باید برق را قطع کنید.

پمپ تخلیه را بررسی کنید

دیگر علت آب دادن ماشین لباسشویی مربوط به مشکلات و خرابی‌های پمپ تخلیه است. با توجه به مدل ماشین لباسشویی و شرکت تولیدکننده، یکی از سه نوع پمپ تسمه‌ای، درایو مستقیم و الکتریکی در دستگاه استفاده شده است. فارغ از نوع پمپ، اصلی‌ترین وظیفه آن تخلیه آب از ماشین لباسشویی شماست. طبیعی است که اگر دچار خرابی شود مشکلاتی چون آب دادن ماشین را شاهد خواهید بود. علاوه بر پارگی یا گرفتگی شیلنگ اتصال به پمپ و شکستگی هم از دلایل بروز این مشکل است.

پمپ تخلیه

برای عیب‌یابی باید پمپ را بررسی کنید. این قطعه معمولاً در بخش پایین و جلوی ماشین لباسشویی قرار دارد. با گشودن پنل جلویی دسترسی و عیب‌یابی آن ممکن است. برای این کار حتماً برق را قطع کنید چون این قطعه به برد الکتریکی متصل است. درصورتی‌که مشکل از پمپ باشد این قطعه باید تعمیر یا تعویض شود. در این حین می‌توانید شیلنگ آب پمپ را هم از نظر پارگی و آسیب بررسی کنید.

لاستیک دور درب

لاستیک یا همان واشری که دور درب لباسشویی قرار دارد، به‌مرور زمان کیفیت و کارایی خود را از دست می‌دهد و پوسیده می‌شود. اگر آب از دور درب نشت می‎کند، به ‌احتمال‌ زیاد مشکل از این قطعه است. همچنین شیار آن را بررسی کنید که چیزی در آن گیر نکرده باشد.

لاستیک دور درب لباسشویی

برای جلوگیری از این مشکل، توصیه می‌شود بعد از هر بار باز کردن دستگاه و خارج کردن لباس آن را خشک کنید تا نپوسد. همچنین به‌صورت دوره‌‌ای آن را چک کنید.

دیگ، کاسه نمد، بلبرینگ

یکی از مشکلاتی که همه با طنز و خنده با آن برخورد می‌کنیم، تکان خوردن زیاد ماشین لباسشویی و صدای آن است که مانند هلیکوپتر می‌دانیم. تراز نبودن ماشین لباسشویی دلیل این سروصداست؛ اما می‌دانید که همین نکته کوچک و تکان‌های مداوم باعث می‌شود دیگ سوراخ شود و ممکن است علت آب دادن ماشین لباسشویی باشد.

کاسه نمد

اگر آب منطقه سکونت شما سخت و مدل ماشین لباسشویی قدیمی باشد که قابلیت ضد رسوب ندارند، انباشت املاح آب باعث آسیب به دیگ می‌شود. در واقع دیگ ماشین به دلیل رسوب املاح زنگ می‌زند و بعد سوراخ خواهد شد.

دو مورد دیگر که باعث آب دادن ماشین لباسشویی خواهد شد، مشکل در کاسه نمد و بلبرینگ است. دو علتی که این دو قطعه را معیوب می‌کند، اولی تراز نبودن ماشین و دومی بیش‌ازحد مجاز لباس ریختن در آن است. اگر هم درز آب‌بندی دیگ باز شده باشد باید با استفاده از چسب مخصوص این کار مجدد آب‌بندی کنید تا از نشتی آب جلوگیری کنید.

نشت آب از فیلتر

هر قطعه در ماشین لباسشویی، حتی در ظاهر بی‌اهمیت می‌تواند علت نشتی آب از ماشین لباسشویی شما باشد. یکی از قطعات کوچک فیلتر است. به دو دلیل فیلتر دلیلی نشتی آب است: شکستگی آن و پوسیدگی واشر دور فیلتر. درصورتی‌که فیلتر شکسته است، باید تعویض شود و اگر مشکل از آن نبود باید درب فیلتر و واشر آن را بررسی کنید تا ببینید در جای خود محکم است یا نه؟

خراب شدن محفظه پودر

شاید از دید بسیاری جاپودری آن‌قدرها قطعه مهمی نباشد که خرابی آن علت آب دادن ماشین لباسشویی باشد، ولی این‌گونه نیست.

محفظه پودر ماشین لباسشویی

این قطعه کوچک و در ظاهر بی‌اهمیت، مرکز عبور آب به داخل دیگ است. هرگونه مشکلی چون دفرمه‌شدن، شکستگی و گرفتگی در اثر تجمع پودر لباسشویی می‌تواند دلیل نشتی آن از این قسمت باشد.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیم ماشین لباسشویی ال جی اصل است؟

خراب شدن سوئیچ فشار و لوله هیدرواستات

اگر هیچ‌کدام از مواردی که گفته شد، دلیل نشت آب از ماشین لباسشویی نبود، باید به دنبال مشکل در سوئیچ فشار و لوله هیدرواستات بروید. سوئیچ کنترل سطح آب که با نام سوئیچ فشار شناخته می‌شود. این قطعه در پشت ماشین و به همراه یک لوله و سیم‌کشی در محفظه جداگانه قرار دارد. اگر ماشین لباسشویی جز مدل‌های دارای برد الکترونیکی باشد، این سوئیچ زیر دیگ قرار دارد.

همان‌طور که از نام آن مشخص است برای کنترل میزان آب استفاده می‌شود. وقتی‌که دیگ لباسشویی پر از آب می‌شود این سوئیچ شیر برقی ورودی را قطع می‌کند. در صورت خرابی این سوئیچ یا لوله هیدرواستات که به آن متصل شده ممکن است در تشخیص سطح آب درست عمل نکند و همین امر باعث ورود آب زیاد به داخل دیگ و سرریز شدن آن شود.

سخن پایانی

بسیاری از مشکلات مربوط به ماشین لباسشویی با چک کردن مرتب این دستگاه قابل‌پیشگیری است. بااین‌وجود بررسی علت آب دادن ماشین لباسشویی و رفع مشکل نیاز به بررسی دقیق‌تر توسط یک فرد متخصص در این زمینه را دارد. ازآنجایی‌که این دستگاه مستقیم با آب و برق در ارتباط است، بدون تجربه کافی آن را دست‌کاری نکنید، زیرا خطرات بزرگی برای جان و سلامت شما به همراه دارد.

سوالات متداول

  • چگونه از آب دادن ماشین لباسشویی مطمئن شویم؟

اگر این دستگاه در نزدیکی سینک یا دیگر وسایل آبریز مثل ماشین ظرفشویی است و نمی‌دانید دلیل خیس شدن کف آشپزخانه کدام است؛ زیر ماشین لباسشویی روزنامه پهن کنید و بعد آن را روشن کنید و بگذارید یک سیکل شستشو را کامل کند. بعد چک کنید که روزنامه خیس است یا خیر.

  • دلیل تجمع آب در لاستیک لباسشویی چیست؟

بعد از هر بار شستشو مقداری آب و رطوبت در دیگ باقی می‌ماند که اغلب دور واشر درب جمع می‌شود. این امر طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. بااین‌وجود اگر بعد از هر شستشو خشک نشود، هم باعث پوسیدگی آن خواهد شد و هم محل خوبی برای رشد باکتری، قارچ و کپک‌هاست.

  • تراز نبودن ماشین لباسشویی چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

در صورتی که ماشین تراز نباشد و مدام تکان بخورد، باعث ضربه به دیگ و دیگر قطعات می‌شود. همچنین دلیل خرابی کاسه نمد و بلبرینگ است که خرابی این قطعات یکی از چندین علت آب دادن ماشین لباسشویی به شمار می‌رود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =