Banner Image

بهترین گیرنده دیجیتال و نکات مهم خرید آن

امتیاز دهید

تلویزیون یکی از مهم‌ترین وسایلی است که تقریباً در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. با وجود معرفی دستگاه‌ها و امکانات مختلف برای پخش فیلم و ویدیو، تلویزیون همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. برای تماشای تلویزیون با کیفیت بالا و بدون وقفه، خرید بهترین گیرنده دیجیتال یک امر ضروری به شمار می‌رود.

گیرنده دیجیتال وسیله‌ای است که سیگنال‌های منابع خارجی را از طریق تیونر گرفته و به دستگاه تلویزیون ارسال می‌کند. این دستگاه تجربه تماشای تلویزیون را بهبود می‌بخشد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با استفاده از این دستگاه تلویزیون تماشا کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکات خرید گیرنده دیجیتال را بررسی کرده و با بهترین مدل‌های آن آشنا شویم.

گیرنده دیجیتال چیست؟

گیرنده دیجیتال (Set-Top Box) یا رسیور وسیله‌ای است که به تلویزیون متصل می‌شود و محتوا را پخش می‌کند. به طور کلی، این عبارت بیشتر به دستگاه‌های پخش محتوا اشاره دارد تا رسانه‌های قابل ضبط مانند DVD. در گذشته، رایج‌ترین گیرنده‌های دیجیتال آن‌هایی بودند که توسط شرکت‌های کابلی و ماهواره‌ای ارائه می‌شدند. کار اصلی این دستگاه‌ها این بود که تعداد کانال‌های بیشتری نسبت به آنچه تلویزیون می‌توانست داشته باشد، در اختیار بیننده قرار دهند.

گیرنده دیجیتال

بنابراین، گیرنده‌های دیجیتال قدیمی سیگنالی را می‌گیرند که شامل داده‌های چندین کانال است و کانال خاصی را که بیننده می‌خواهد تماشا کند فیلتر کرده و سیگنال آن را به یک کانال مشخص در تلویزیون ارسال می‌کنند؛ اما گیرنده‌های دیجیتال مدرن از ارتباطات دو طرفه برای ارائه خدمات تعاملی بهره می‌برند. این ویژگی، امکان دسترسی تقریباً کامل به اینترنت را فراهم می‌کند.

کنسول‌های بازی مدرن را می‌توان به عنوان یک گیرنده دیجیتال در نظر گرفت. کنسول‌ها علاوه بر انجام بازی‌ها، خدماتی مانند اتصال به اینترنت یا پخش محتوای ویدیویی از طریق رایانه متصل را ارائه می‌دهند. در برخی کشورها، کنسول‌ها حتی می‌توانند خدمات تلویزیونی زنده را از طریق اینترنت ارائه دهند.

بیشتر بخوانید: ویدئو پروژکتور یا تلویزیون؟

نکات مهم در خرید گیرنده دیجیتال

از آنجا که انواع مختلفی از گیرنده‌های دیجیتال در بازار موجود هستند، انتخاب بهترین گیرنده دیجیتال می‌تواند کمی دشوار باشد. این گیرنده‌ها تمامی امکانات اولیه را دارند و کیفیت تصویر و صدا را با کیفیت بالا تضمین می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه‌های رسیور دسترسی به هزاران کانال را امکان‌پذیر می‌سازند. برخی از نکاتی که باید هنگام خرید گیرنده دیجیتال مد نظر داشته باشید عبارتند از:

پلتفرم مورد استفاده

پلتفرم مشاهده گیرنده دیجیتال، پلتفرمی است که توسط آن برای گرفتن سیگنال‌های کانال‌های مختلف استفاده می‌شود. پلتفرم در ارائه یک تجربه تماشای بی‌نظیر نقش بسیار مهمی دارد. یک گیرنده دیجیتال با کیفیت بالا به راحتی سیگنال‌های تعداد زیادی کانال را می‌گیرد و حتی در شرایط آب و هوایی نابسامان نیز به خوبی کار می‌کند. یک گیرنده دیجیتال با پلتفرم بزرگ، کانال‌های بیشتری را نسبت به گیرنده‌های عادی ارائه می‌دهد.

قابلیت ضبط

امروزه بسیاری از گیرنده‌های دیجیتال قابلیت ضبط را فراهم می‌کنند. با قابلیت ضبط، می‌توان هر برنامه‌ای را ضبط کرده و بعداً تماشا کرد. به غیر از این، برخی از گیرنده‌ها یک گزینه یادآوری نیز برای ضبط یک برنامه خاص دارند که می‌تواند از قبل تنظیم شود؛ بنابراین، با یک گیرنده دیجیتال مدرن، هیچ برنامه‌ای را از دست نمی‌دهید و می‌توانید آن را هر زمان که بخواهید تماشا کنید.

فضای ذخیره‌سازی

بهترین گیرنده دیجیتال دارای یک دیسک یا فضای ذخیره‌سازی زیاد است که برای ذخیره برنامه‌ها، فیلم‌ها و غیره استفاده می‌شود. در هنگام خرید گیرنده دیجیتال باید به دنبال دستگاهی بگردید که حداقل یک هارد دیسک ۵۰۰ گیگابایتی داشته باشد. شرکت‌های معتبر مختلف گیرنده‌های دیجیتالی با فضای ذخیره‌سازی بالا ارائه می‌دهند.

راهنمای الکترونیکی

راهنمای الکترونیکی، کار با دستگاه رسیور را برای شما راحت‌تر می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی کانال‌ها و برنامه‌های مورد علاقه‌تان را پیدا کنید. بیشتر این راهنماها به شکلی متفاوت عمل می‌کنند؛ بنابراین، باید تمام جزئیات مربوط به آن را از قبل پیدا کرده و نحوه کار با آن را یاد بگیرید تا بتوانید به راحتی کانال‌های مورد نظرتان را پیدا کنید.

سایر اتصالات

هنگام خرید گیرنده دیجیتال، باید به دنبال دستگاهی باشید که دارای HDMI و سایر اتصالات اضافی باشد. با این ویژگی‌ها می‌توان از پخش فیلم با بالاترین کیفیت نیز لذت برد. برای اتصال چندین دستگاه سازگار با HDMI باید به دنبال یک گیرنده دیجیتال با چندین پورت HDMI باشید.

معرفی 10 مدل از بهترین گیرنده های دیجیتال

همانطور که گفته شد، امروزه برندهای مختلفی در زمینه تولید گیرنده دیجیتال فعالیت می‌کنند و با توجه به تنوع و گستردگی گزینه‌های موجود، انتخاب از میان آن‌ها ممکن است کمی دشوار باشد. برای کمک به شما در این زمینه، به معرفی ۱۰ مدل از بهترین گیرنده دیجیتال می‌پردازیم:

۱. گیرنده دیجیتال دنای مدل HEVC.STB1033H.NEW

مشخصات محصول
وزن ۳۵۰ گرم
عمق بیتی ۸
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت HDMI و پورت USB
فرمت پخش MP3 – WMA – M4A

شرکت دنای یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین تولیدکنندگان گیرنده دیجیتال به شمار می‌رود. گیرنده دیجیتال دنای مدل STB1033H قابلیت دریافت و پخش تصاویر با فرمت HEVC و کیفیت تصویر Full HD را دارد و از کانال‌های تلویزیونی با کیفیت اچ‌دی نیز پشتیبانی می‌کند.

گیرنده دیجیتال دنای مدل HEVC.STB1033H.NEW

این دستگاه دارای پردازشگر پرسرعت، قدرت دریافت سیگنال بالا و تیونر قدرتمندی بوده و می‌توان از آن برای پخش عکس، فیلم و موسیقی در انواع فرمت‌ها استفاده کرد. این گیرنده دیجیتال دارای خروجی AV و HDMI برای اتصال به تلویزیون و همچنین پورت USB است. با قابلیت PVR موجود در این دستگاه می‌توانید برنامه‌های مورد علاقه‌تان را در حافظه جانبی آن ذخیره کرده و همچنین با زیرنویس فارسی از تماشای فیلم لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه

۲. گیرنده دیجیتال پروویژن مدل HEVC.OMEGA.ANT

مشخصات محصول
وزن ۵۰۰ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت HDMI، پورت USB و شبکه بی‌سیم Wi-Fi
فرمت پخش MP3

این گیرنده دیجیتال نیز یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار بوده که از دیکودر آنلاین HEVC استفاده می‌کند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰۰ کانال را دارد.

گیرنده دیجیتال پروویژن مدل HEVC.OMEGA.ANT

از جمله امکانات و قابلیت‌های این دستگاه می‌توان به قابلیت پخش تصاویر تلفن همراه روی تلویزیون و کنترل از راه دور توسط گوشی اندروید، خاموش و روشن کردن هم‌زمان تلویزیون و گیرنده با استفاده از ریموت کنترل گیرنده، نسل سوم پردازشگر GX7602 و تیونر Rafael-R850 اشاره کرد.

۳. گیرنده دیجیتال پروویژن مدل Pro 20-247

مشخصات محصول
وزن ۲.۸ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB
فرمت پخش MP3

مدل Pro 20-247 از شرکت پروویژن بهترین گیرنده دیجیتال تولیدشده توسط این شرکت است که تمامی امکانات مورد نیاز کاربران را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید حین تماشای تلویزیون، کانال دیگری را در همان فرکانس روی فلش مموری یا هارد اکسترنال ذخیره کرده و یا با کمک قابلیت ماشین زمان، در حین تماشای یک برنامه آن را ضبط کنید یا به صحنه‌های پیشین بازگردید.

گیرنده دیجیتال پروویژن مدل Pro 20-247

این دستگاه دارای پورت HDMI است که تصاویر را به کیفیت فول اچ‌دی به تلویزیون منتقل می‌کند. صفحه نمایشگر کوچکی نیز در بدنه آن تعبیه شده که ساعت و شماره کانال را نشان می‌دهد. این دستگاه از فرمت‌های صوتی و تصویری متعددی پشتیبانی کرده و اکثر فایل‌ها را می‌توانید با آن تماشا کنید.

۴. گیرنده دیجیتال DVB-T دنای مدل STB1025H

مشخصات محصول
وزن ۵۳۰ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB و پورت HDMI
فرمت پخش MP3، DIVX، MKV، MP4، JPEG، AVI

این دستگاه دارای پروسسور جدید با سرعت بالا و رم پرسرعت داخلی است. همچنین از زیرنویس و تلتکست فارسی پشتیبانی می‌کند و می‌توان آن را به گونه‌ای تنظیم کرد که به شکل خودکار خاموش و روشن شود.

گیرنده دیجیتال DVB-T دنای مدل STB1025H

امکان زمان‌بندی جهت پخش و ضبط خودکار در این دستگاه وجود دارد و از اکثر فرمت‌های صوتی و تصویری پشتیبانی می‌کند. همچنین دارای قابلیت ماشین زمان است که به شما امکان می‌دهد در صورت لزوم به صحنه‌های پیشین بازگردید. منوی فارسی دارد و از رزولوشن بالا (1080p) نیز پشتیبانی می‌کند.

۵. گیرنده دیجیتال دنای مدل  HEVC H.265

مشخصات محصول
وزن ۵۰۰ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB و پورت HDMI
فرمت پخش MP3، DIVX، MKV، MP4، JPEG، AVI

این دستگاه نیز یکی دیگر از بهترین گیرنده دیجیتال تولیدشده توسط شرکت دنای است از شبکه‌های HD صداوسیما نیز پشتیبانی می‌کند.

گیرنده دیجیتال دنای مدل  HEVC H.265

این مدل از گیرنده دیجیتال دارای منوی فارسی بوده و امکان ضبط برنامه‌ها روی فلش مموری یا هارد اکسترنال را به شما می‌دهد. از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به پشتیبانی از رزولوشن بالا (1080p) و پشتیبانی از زیرنویس و تلتکست فارسی اشاره کرد. این دستگاه امکان خاموش و روشن شدن خودکار و زمان‌بندی جهت پخش را نیز به شما می‌دهد.

۶. گیرنده دیجیتال دنای مدل  STB1027 HEVC TV TUNER

مشخصات محصول
وزن ۵۰۰ گرم
عمق بیتی ۸
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB و پورت HDMI
فرمت پخش MP3، M4A، AAC

این دستگاه یکی دیگر از محصولات پرفروش و محبوب شرکت دنای است که امکان دریافت و پخش تصاویر HEVC، HD و Full HD (1080p) را دارد.

گیرنده دیجیتال دنای مدل  STB1027 HEVC TV TUNER

مدل STB1027 دارای یک عدد خروجی AV، قابلیت ضبط برنامه، قابلیت ضبط یک کانال در حین تماشای کانال دیگر و ظرفیت بیش از ۱۰۰۰ کانال را دارد. از فرمت‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند؛ از جمله AVI، JPEG، MP4، MKV و غیره. قابلیت ارتقای نرم‌افزار از طریق USB را نیز دارد و از زیرنویس فارسی پشتیبانی می‌کند.

۷. گیرنده دیجیتال دنای مدل  HEVC.ANTEN HANI

مشخصات محصول
وزن ۵۰۰ گرم
عمق بیتی ۸
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB و پورت HDMI
فرمت پخش MP3، M4A، AAC

این محصول یک مدل دیگر از بهترین گیرنده دیجیتال شرکت دنای بوده که دارای یک عدد خروجی AV و قابلیت دریافت و پخش تصاویر با رزولوشن‌های مختلف از جمله Full HD، HD و HEVC است.

گیرنده دیجیتال دنای مدل  HEVC.ANTEN HANI

روی بدنه دستگاه یک نمایشگر دیجیتال وجود دارد که ساعت و شماره کانال را به شما نشان می‌دهد. این مدل همچنین امکان ذخیره‌سازی بیش از ۱۰۰۰ کانال را داشته و قابلیت زمان‌بندی جهت ضبط و پخش خودکار را نیز دارد. مدل HEVC.ANTEN HANI از انواع فرمت‌ها از جمله JPEG، MP4، MP3، DIVX و غیره پشتیبانی می‌کند و امکان تماشا با زیرنویس فارسی را نیز به شما می‌دهد.

بیشتر بخوانید: تلویزیون آیوا ساخت کجاست؟

۸. گیرنده دیجیتال پروویژن مدل  PRO20-PLUS

مشخصات محصول
وزن ۵۰۰ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB، پورت HDMI و وای‌فای
فرمت پخش MP3

این دستگاه نیز مانند اکثر مدل‌های گیرنده دیجیتال تولیدشده توسط شرکت پروویژن، امکان پخش تصاویر تلفن همراه روی تلویزیون و کنترل از راه دور با استفاده از گوشی هوشمند اندرویدی را به شما می‌دهد.

گیرنده دیجیتال پروویژن مدل  PRO20-PLUS

همچنین با استفاده از گیرنده دستگاه یا تلویزیون (در صورت پشتیبانی تلویزیون) می‌توانید به صورت هم‌زمان، گیرنده و تلویزیون را خاموش کنید. این دستگاه از پردازشگر GX7602 و تیونر Rafael-R850 بهره می‌برد و از شبکه‌های اچ‌دی صداوسیما نیز پشتیبانی می‌کند.

۹. گیرنده دیجیتال دنای مدل 1033 hevc.anten hani

مشخصات محصول
وزن ۳۵۰ گرم
عمق بیتی ۸
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی Full HD
ظرفیت ذخیره کانال بیش از ۱۰۰۰ کانال
فناوری‌های ارتباطی پورت USB، پورت HDMI
فرمت پخش MP3، WMA، M4A

این گیرنده دیجیتال، جدیدترین مدل تولیدشده توسط شرکت دنای بوده که خروجی HDMI و خروجی  AV دارد. از تصاویر با رزولوشن HD، Full HD و HEVC پشتیبانی می‌کند و قابلیت ضبط یک کانال در حین تماشای یک کانال دیگر را دارد. روی بدنه دستگاه نمایشگر ساعت و شماره کانال نیز تعبیه شده و امکان زمان‌بندی پخش و ضبط خودکار را به کاربر می‌دهد. این دستگاه از تلتکست و زیرنویس فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

۱۰. گیرنده دیجیتال فوجی ست مدل  FS-T5200 T2

مشخصات محصول
وزن ۰.۶۰۰ گرم
عمق بیتی ۱۰
رزولوشن‌های قابل پشتیبانی همه فرمت‌های تصویری + 3D و 4K
ظرفیت ذخیره کانال ۱۰۰۰
فناوری‌های ارتباطی پورت USB
فرمت پخش MP3، WMA، M4A، AAC، OGG

این آخرین مدل از لیست بهترین گیرنده دیجیتال است که توسط شرکت فوجی ست تولید شده و با تمامی استانداردهای تلویزیون دیجیتال سازگاری دارد. کیفیت دستگاه بسیار بالا و خروجی آن استاندارد بوده، از صدا و زیرنویس چندزبانه پشتیبانی می‌کند و قابلیت دریافت و پخش ۱۰۰۰ کانال را دارد. نصب و راه‌اندازی دستگاه بسیار آسان بوده و از طیف وسیعی از رزولوشن‌ها (1080p، 720p، 576p، 576i و غیره) پشتیبانی می‌کند. دارای قابلیت پشتیبانی از HDMI با وضوح بالا بوده و می‌تواند برنامه‌های تلویزیونی را روی فلش یا هارد اکسترنال ضبط کند.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی ۱۰ نمونه از بهترین گیرنده‌های دیجیتال موجود در بازار پرداختیم. گیرنده دیجیتال دستگاهی است که به وسیله آن می‌توانید کانال‌های مورد علاقه خود را دریافت کرده، برنامه‌های جذاب تلویزیونی را تماشا و در صورت لزوم آن‌ها را ضبط کنید. امروزه برندهای زیادی در زمینه تولید گیرنده دیجیتال فعالیت می‌کنند که از جمله بهترین آن‌ها می‌توان به دنای، پروویژن، مارشال، فوجی ست، مکسیدر، بلک اسمیت و غیره اشاره کرد. با در نظر داشتن نکات ذکرشده در این مقاله، می‌توانید دستگاهی متناسب با بودجه و نیاز خود خریداری کنید.

 

سوالات متداول

  • دستگاه گیرنده دیجیتال چگونه سیگنال‌های دیجیتال را دریافت می‌کند؟

این دستگاه می‌تواند از طریق فرستنده‌های زمینی، ماهواره، یا از طریق کابل سیگنال‌های دیجیتالی را دریافت کند.

  • گیرنده دیجیتال DVB-T چیست؟

این گیرنده از طریق فرستنده‌های زمینی سیگنال‌های دیجیتال را دریافت می‌کند و یکی از محبوب‌ترین انواع گیرنده‌ها در ایران به شمار می‌رود.

  • مزایای بهترین گیرنده دیجیتال چیست؟

از جمله مزایای این دستگاه می‌توان به نشان دادن تمامی شبکه‌های صداوسیما بدون محدودیت، پخش تصاویر و صدا با کیفیت بالا و پخش انواع شبکه‌های تلویزیونی و رادیو اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شش =