Banner Image

استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه

5/5 - (1 امتیاز)

استفاده از عینک سه بعدی و مشاهده فیلم‌ها به طور سه بعدی یک تجربه هیجان انگیز است که شاید امتحان آن برای بسیاری از افراد جذاب باشد. در این محتوا قصد داریم در زمینه استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم.

این عینک از لحاظ ظاهری به عینک‌های معمولی شباهت دارد. با مشاهده فیلم و یا تماشای دیگر تصاویر به طور سه بعدی به کمک این عینک، حسی عمیق‌‌تر نسبت به تصویر پیش روی خود دریافت می‌کنید. این عینک‌ها سبب می‌شوند فرد بیننده حسی همچون حضور در محل واقعی تصویر را کسب کند و تماشای تصاویر برایش جذاب‌‌تر باشد. به طورکلی تکنولوژی‌های مورد استفاده برای ساخت عینک‌های سه بعدی به دو روش استریوسکوپی و پلاریزه هستند که هرکدام ویژگی‌ها، مزایا و معایب خود را دارند. همچنین این عینک‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه آن‌ها را برایتان بیان می‌کنیم .

 استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه

استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه این امکان را برای افراد فراهم می‌کند تا تصاویر و فیلم‌های موردنظر خود را با جزئیات بهتر و ظاهری شبیه به واقعیت مشاهده کنند. بدون شک تماشای فیلم به طور سه بعدی بسیار جذاب است که این امکان در زمان‌های گذشته تنها در سینماها امکان‌پذیر بود، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد حضور عینک‌های سه بعدی و ساخت و استفاده از آن‌ها به طور شخصی در منازل هستیم. استفاده از این عینک‌ها با توجه به برند تولیدی و نوع تلویزیون متفاوت بوده و هر عینک برای خود دارای ویژگی‌های منحصربه فردی است.

عینک سه بعدی

به طورکلی عینک‌های سه بعدی به سه دسته عینک سه بعدی آناگلیف، عینک سه بعدی پلاریزه شده و عینک سه بعدی شاتر اکتیو تقسیم می‌شوند.  فناوری و تکنولوژی ساخت این عینک‌ها نیز بدین صورت است که به جای یک شیشه دارای دو شیشه طلقی‌اند و این شیشه‌ها در دو رنگ‌ مختلف هستند.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید تکنولوژی به کار رفته در این عینک‌ها پیچیده نیست و تنها به دو شیشه طلقی با رنگ‌های مختلف یعنی آبی و قرمز نیاز دارد.  درصورتی که به همراه تلویزیون خود عینک سه بعدی تهیه کنید می‌توانید تنها با گذاشتن عینک بر روی صورت خود تصاویر و فیلم‌ها را به طور سه بعدی مشاهده کنید. از جمله ویژگی‌های عینک‌های سه بعدی حرفه‌ای می‌توان به عدم نیاز به باتری، بدون تشعشع امواج الکترومغناطیس، تقویت نور، زاویه دید گسترده، وزن سبک بدون تداخل و یا چندتایی کردن تصاویر و قیمتی مقرون به صرفه اشاره داشت.

برندهای زیادی نیز در زمینه ارائه این عینک فعالیت می‌کنند که از جمله این برندها می‌توان به ال جی، سامسونگ یا برندهای فرعی دیگر اشاره داشت.

بیشتر بخوانید: ویدئو پروژکتور یا تلویزیون؟

 عینک‌های سه بعدی فعال در مقابل غیرفعال

همان‌طور که گفتیم عینک‌های سه بعدی دارای نمونه‌های مختلفی هستند که نمونه فعال و غیرفعال آن تفاوت‌هایی با هم دارند. عینک سه بعدی فعال از تکنولوژی اکتیو برای تلویزیون استفاده می‌کند که این نمونه از عینک‌ها در مقایسه با نمونه پسیو جدیدتر هستند و همچنان درحال آزمون وخطااند.

عینک سه بعدی اکتیو

تکنولوژی این نمونه از عینک‌های سه بعدی بدین صورت است که از شاتر الکترونیکی استفاده می‌کنند. سرعت عملکرد شاتر‌ها بسیار بالا است و درنتیجه چشم انسان متوجه جابه‌جایی آن نشده و تصاویر بسیار پیوسته نمایش داده می‌شوند. این شاترها بدین صورت عمل می‌کنند که تصویر خارجی و پخش شده از صفحه تلویزیون را با سرعت بالا به دو قسمت مجزا از هم تقسیم می‌کنند، در نتیجه این دو تصویر با سرعتی مناسب و به کمک اشعه مادون قرمز به عینک می‌رسند. هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد بدون شک این تصویر سریع‌‌تر و طبیعی‌‌تر به چشم فرد می‌رسد.

عینک سه بعدی اکتیو

اما این نمونه از عینک‌های سه بعدی دارای عیوبی هستند که یکی از آن‌ها حجم بالای عینک است، چرا که برای به کار بردن تکنولوژی فوق در عینک باید ابعاد و حجم آن را زیاد کرده تا قطعات و تراشه‌ها به خوبی جای بگیرند. به همین منظور این حجم بالا، راحتی کافی در استفاده از عینک را گرفته است. از دیگر معایب این نمونه از عینک‌ها در مقایسه با نمونه دیگر هزینه‌های بسیار بالای آن است. همان‌طور که اشاره داشتیم تکنولوژی این نمونه از عینک بسیار پیشرفته بوده و برای پیاده سازی این تکنولوژی نیاز به هزینه‌های بالای ساخت است، درنتیجه این هزینه‌های بالای ساخت بر روی هر هزینه نهایی  تأثیر گذاشته و قیمت این عینک بالا می‌رود. پس اگر به طور خانوادگی قصد تماشای تصاویر به شکل سه بعدی دارید تهیه عینک‌های اکتیو می‌تواند هزینه زیادی برای شما به همراه آورد.

معمولا تلویزیون‌های جدید و یا برندهای معتبرتر به همراه تلویزیون خود عینک سه بعدی اکتیو را در جعبه قرار می‌دهند، در غیر این صورت این عینک‌ها را می‌توان به طور جداگانه از سایت‌های اینترنتی و یا دیگر برندها و فروشگاه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند خریداری کنید. مجموعه سامسونگ نیز به تازگی نسل جدیدی از عینک‌های اکتیو سه بعدی را وارد بازار کرده که قیمت آن بسیار مقرون به صرفه‌‌تر است، اما در کنار سامسونگ دیگر برندها نظیر سونی و پاناسونیک نیز دارای این نمونه از عینک هستند.

 عینک سه بعدی پسیو

از دیگر نمونه عینک‌های سه بعدی می‌توان به نمونه پسیو آن اشاره داشت. استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه از نوع پسیو نسبت به نمونه اکتیو رایج‌‌تر است، چرا که مدل پسیو حجم و وزن کمتری دارد. این دسته از عینک‌ها دارای لنز پلاریزه شده هستند که  برای هر چشم فیلتری مجزا دارد. این فیلترها یک اثر سه بعدی برای چشم ایجاد می‌کنند، بدین صورت که تصویرهای جداشده به کمک فیلتری که روی صفحه نمایش عینک وجود دارد یک نمای سه بعدی به مخاطب ارائه می‌دهد.

 عینک سه بعدی پسیو

از آن جایی که عینک نمونه پسیو در مقایسه با نمونه اکتیو فاقد اجزا الکترونیکی است، از حجم و سبکی خوبی بهره می‌برد. علاوه بر این به دلیل تکنولوژی ساده‌‌تر، قیمت نمونه پسیو نسبت به نمونه اکتیو بسیار کم‌‌تر است و درنتیجه افراد می‌توانند با هزینه‌ای برابر با نمونه اکتیو، تعداد بیشتری از عینک سه بعدی پسیو را خریداری کنند. برندهای زیادی در زمینه تولید عینک سه بعدی پسیو فعالیت می‌کنند اما بهترین و مقرون به صرفه‌‌ترین عینک‌ها را می‌توان از برند ال جی خریداری کرد. عینک‌هایی که برند ال جی ارائه می‌دهد دارای مزایای زیادی نظیر قیمت مناسب، فاقد پرش، بدون نیاز به باتری و دیگر اتصالات، فاقد اجزای الکترومغناطیس و مزایای دیگر هستند.

شاید پس از خواندن این بخش از متن سوالی برایتان پیش آید که کدام نمونه از عینک بهتر است و برای استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه نمونه پسیو را انتخاب کنید یا اکتیو؟ در این جا یک راهنمای کوچک برایتان داریم. اگر این عینک را صرفا برای استفاده شخصی می‌خواهید و قصد پرداخت هزینه‌های زیاد برای عینک فوق ندارید و یا حتی وزن سبک و راحتی استفاده برای شما اهمیت دارد، توصیه می‌کنیم که نمونه پسیو را انتخاب کنید؛ اما اگر به دنبال کیفیت بسیار بالا و شبیه سازی این عینک با نمونه‌های برتر سینمایی هستید می‌توانید از مدل اکتیو خریداری کنید.

 راحتی استفاده از عینک‌های سه بعدی

استفاده از عینک‌های سه بعدی در مقایسه با مراجعه به سینماها بسیار راحت‌‌تر است، به طوری که هر فرد می‌تواند در منزل خود این عینک را بر روی چشم قرار داده و به مشاهده سه بعدی تصاویر بپردازد. همچنین نحوه کار با این عینک‌ها نیز بسیار راحت است. این نحوه استفاده ارتباط مستقیمی با مدل عینک دارد.

 راحتی استفاده از عینک‌های سه بعدی

به عنوان مثال اگر عینک شما از نمونه پسیو باشد، نیازی به مراحل آماده سازی ندارد، تنها کافی است عینک خریداری شده را بر روی چشم خود قرار دهید و پس از آن به مشاهده سه بعدی تصاویر بپردازید؛ اما اگر عینک مورد استفاده شما از نوع اکتیو باشد باید آن را به تلویزیون متصل کنید. مراحل اتصال به شرح زیر هستند:

  1. برای این منظور ابتدا دکمه روشن خاموش عینک‌ را به مدت 2 ثانیه فشار دهید. حال دکمه به رنگ سبز درمی‌آید.
  2. در فاصله مناسب نسبت به تلویزیون قرار گیرید، فاصله عینک با تلویزیون باید در حدود 50 سانتی‌متر باشد تا تلویزیون قادر به شناسایی عینک شود.
  3. در قدم بعدی عینک و تلویزیون را به هم متصل کنید، اگر اتصال به طور موفق انجام شود تصویر به طور سه بعدی و توسط عینک قابل مشاهده است.
  4. این مراحل تنها برای بار اول انجام می‌شود و از دفعات بعدی دیگر نیازی به سپری کردن پروسه اتصال نبوده و تنها با روشن کردن عینک آن را به تلویزیون خود متصل می‌کنید.

بیشتر بخوانید: مقایسه تلویزیون سونی با سامسونگ

  کاربرد عینک سه بعدی در تلویزیون‌های جدید

استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه برای افراد بسیار خوشایند است و مخصوصا کودکان و افراد جوان نسبت به مشاهده تصاویر به طور سه بعدی مشتاق‌‌تر هستند. ازجمله کاربردهای این عینک می‌توان به استفاده روزانه برای مشاهده تصاویر و فیلم‌های جذاب مانند فیلم‌های اکشن یا فیلم‌هایی در رابطه با طبیعت و … اشاره داشت.

  کاربرد عینک سه بعدی در تلویزیون‌های جدید

یکی دیگر از کاربردهای این محصول استفاده برای بازی با تلویزیون است، بدین صورت که فرد با زدن عینک بر روی چشم خود و بازی با تلویزیون می‌تواند در فضایی سه بعدی آن بازی را انجام دهند و این مسئله بسیار جذاب است.

  تمیز کردن عینک سه بعدی

پس از بررسی این عینک و انواع مختلف آن، به نحوه تمیز کردن می‌رسیم. عینک‌های سه بعدی را باید به شیوه‌های اصولی‌‌ تمیز کرد تا آسیبی به آن وارد نشود.

  • عینک‌های سه بعدی پسیو دو لنز مجزا دارند که اگر هنگام پاک کردن این دو لنز را به هم فشار دهید، به هم نزدیک و فشرده و در نهایت خراب می‌شوند. به همین منظور ابتدا باید یک طرف آن را تمیز و سپس طرف دیگر را تمیز کنید.
  • دستمال مورد استفاده برای تمیز کردن عینک سه بعدی باید حتما از نوع دستمال میکروفیبر و دانه ریز باشد. پاک کردن این عینک با دستمال کاغذی، پارچه‌ای یا دیگر موارد سبب خراب شدن لنز و شیشه عینک می‌شود.
  • هنگام تمیز کردن این عینک نباید از هیچ‌گونه مواد شوینده و پاک کننده نظیر الکل، تینر، روغن و مواد دیگر استفاده کرد. مواد فوق سبب حل شدن رنگ لنزها و یا حتی‌‌ ترک خوردن سطح آن می‌شود.
  • مایعات تمیز کننده مخصوص عینک را نیز به طور مستقیم بر روی آن اسپری نکنید. برای استفاده از این مایعات تمیز کننده، ابتدا مایع مورد نظر را بر روی دستمال اسپری کرده و سپس دستمال را به آرامی‌ بر روی صفحه عینک بکشید.

با رعایت کردن نکات فوق عینک شما تمیز شده و در کنار آن هیچ‌گونه آسیبی نیز به آن وارد نمی‌شود.

جمع‌بندی

در این محتوا به بررسی انواع عینک سه بعدی و نکات مهم پیرامون استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه پرداختیم. به کمک این عینک‌ها می‌توان تصاویر را به حالت سه بعدی دید. عینک‌های سه بعدی دارای نمونه‌های مختلفی نظیر مدل اکتیو و پسیو هستند که هر کدام ویژگی‌های مختص خود را دارند. برای پاک کردن این وسیله نیز حتما باید از دستمال‌های میکروفیبر و دانه ریز استفاده کرد تا آسیبی به آن وارد نشود.

 

سوالات متداول

  • انواع عینک سه بعدی کدام است؟

عینک‌های سه بعدی دارای نمونه‌های مختلفی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به عینک سه بعدی اکتیو و عینک سه بعدی پسیو اشاره داشت.

  • عینک سه بعدی اکتیو و پسیو چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تکنولوژی به کار رفته در عینک‌های سه بعدی اکتیو نسبت به نمونه پسیو پیشرفته‌‌تر است، به همین منظور کیفیت و وضوح تصویر نمایش داده شده توسط آن‌ها بالاتر است؛ اما در مقابل دارای وزن بیشتر، ابعاد بزرگ‌‌تر و قیمتی بالاتر نسبت به نمونه پسیو هستند.

  • استفاده از عینک سه بعدی سینما در خانه در چه زمینه‌هایی امکان پذیر است؟

به کمک این عینک می‌توان تصاویر و فیلم‌ها را به طور سه بعدی مشاهده کرد، همچنین کودکان و نوجوانان به کمک این عینک می‌توانند بازی‌های تلویزیونی جذاب‌تری داشته باشند.

  • چگونه می‌توان عینک سه بعدی تهیه کرد؟

امروزه برخی از تلویزیون‌ها به همراه خود این عینک را نیز ارائه می‌دهند، اما اگر تلویزیون شما فاقد این عینک باشد می‌توانید آن را از سایت‌ها یا فروشگاه‌هایی که به طور جانبی در زمینه فروش قطعات الکترونیکی تلویزیون فعالیت می‌کنند تهیه کنید.

  • شرایط تمیز کردن عینک سه بعدی به چه صورت است؟

این عینک را حتما باید با پارچه‌های دانه ریز یا میکروفیبر تمیز کرد. هرگز از پاک کننده‌های الکلی برای این کار استفاده نکنید و تمیز کننده مخصوص عینک سه بعدی را ابتدا بر روی پارچه اسپری کرده و در ادامه پارچه را به آرامی بر یک طرف عینک بکشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 4 =