Banner Image
بخار نکردن اتو پرس

13 دلیل مهم بخار نکردن اتو پرس + راه حل

5/5 - (1 امتیاز)

بخار نکردن اتو پرس زمانی که‌ می‌خواهید لباس مورد نظرتان را برای یک رویداد خاص بپوشید، بدترین اتفاق است! اما بخار نکردن این دستگاه همیشه هم دلیل فنی و پیچیده ندارد و با بررسی چند چیز ساده‌ می‌توانید مشکل را پیدا کنید.

اگر‌ می‌خواهید ببینید چرا اتو پرس بخار‌ نمی‌کند و چطور باید این مشکل را رفع کنید تا انتهای این بخش همراه ما باشید تا 13 علت رایج بخار نکردن این دستگاه را بررسی کنیم.

بخار نکردن اتو پرس چه علتی دارد؟

بخار نکردن دستگاه اتو پرس می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. گاهی این دلایل مثل خالی بودن مخزن آب یا تنظیمات درجه حرارت، کاملا پیش پا افتاده هستند و‌ می‌توانید خیلی سریع آنها را رفع کنید. اما گاهی مشکلات فنی مثل خرابی المنت و ترموستات‌ می‌تواند علت بخار نکردن این دستگاه باشد.

برای رفع این مشکلات لازم است که ابتدا علت بخار نکردن اتو پرس را شناسایی کرده و سپس با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه، راه‌حل مناسب را دنبال کنید. در بعضی موارد ممکن است نیاز به تعمیر تخصصی یا تعویض قطعات دستگاه باشد که در این صورت بهتر است از کمک یک تعمیرکار مجرب بهره ببرید.

1.  آب داخل مخزن اتو پرس کافی نیست!

برای این که اتو پرس بخار کند، لازم است که مخزن آب آن پر باشد. در غیر این صورت بخار آب تولید‌ نمی‌شود و اتو پرس‌ نمی‌تواند لباس‌ها را صاف کند. برای رفع این مشکل باید قبل از استفاده از اتو پرس، مخزن آب را تا حد مجاز پر کنید و در حین کار هم چک کنید که آب خالی نشده باشد.

2.  مخزن آب را به درستی به اتو متصل نکردید!

گاهی ممکن است مخزن آب به درستی به دستگاه وصل نشده باشد و باعث شود که آب به قسمت‌های دیگر اتو پرس نرسد. در این حالت بخار تولید‌ نمی‌شود و عملکرد اتو پرس تحت تاثیر قرار‌ می‌گیرد. برای رفع این مشکل باید مطمئن شوید که مخزن آب به خوبی در جای خود قفل شده است و هیچ فاصله یا شکافی بین آن و دستگاه وجود ندارد.

کلیک کنید: نشتی آبسردکن (و دلایل رفع آن)

پر کردن مخزن آب اتو بخار

پر کردن مخزن آب اتو بخار

3.  تنظیمات درجه حرارت مشکل دارد!

هر نوع پارچه‌ای نیاز به یک حرارت خاص برای صاف شدن دارد. اگر حرارت اتو پرس خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، ممکن است باعث شود که بخار مناسب تولید نشود یا لباس‌ها سوخته و یا چروک شوند. برای رفع این مشکل باید حرارت اتو پرس را با توجه به نوع پارچه لباس‌های خود تنظیم کنید و به علامت‌های روی دستگاه توجه کنید.

4.  ممکن است اتو پرس رسوب گرفته باشد.

بخار نکردن اتو پرس می‌تواند به دلیل رسوب باشد. اگر از آب شهری برای پر کردن مخزن اتو پرس استفاده کنید، ممکن است باعث رسوب گرفتن دستگاه شود. رسوب‌های آب می‌توانند منافذ بخار را مسدود کرده و جریان آب را کاهش دهند. برای رفع این مشکل باید از آب تصفیه شده یا آب مقطر استفاده کنید و همچنین دستگاه را به صورت دوره‌ای با سرکه یا محلول مخصوص خودش تمیز کنید.

5. ظرفیت فیلتر رسوب‌گیر اتو پر شده است.

فیلتر رسوب گیر از وارد شدن ذرات رسوب و کلسیم به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند. اگر فیلتر پر شده باشد، مانع از جریان آب و تولید بخار خواهد شد. برای حل این مشکل باید فیلتر را تمیز کنید و یا یک فیلتر جدید روی دستگاه بگذارید.

6. در برد الکتریکی دستگاه نقص فنی ایجاد شده است.

اگر برد الکتریکی اتو پرس خراب شده باشد، ممکن است باعث کار نکردن دستگاه و یا بخار نکردن آن شود. برای بررسی این مورد باید دستگاه را به یک تعمیرکار متخصص معرفی کنید و قطعات خراب را جایگزین کنید.

تعمیر برد الکترونیکی اتو بخار

تعمیر برد الکترونیکی اتو بخار

7.  از آخرین زمان استفاده از اتو پرس خیلی گذشته است.

اگر از اتو پرس خود برای مدت زمان طولانی استفاده نکردید و آن را در حالت خاموش نگه داشتید، ممکن است که آب داخل مخزن خشک شده و لوله‌های دستگاه را بسته باشد. برای جلوگیری از این مشکل باید هر چند وقت یک بار اتو پرس را روشن کنید و بخار دهید تا لوله‌ها باز شوند.

8.  دو شاخه اتو پرس مشکل دارد.

دو شاخه اتو پرس نقش مهمی در انتقال برق به دستگاه دارد. اگر دو شاخه خراب باشد، ممکن است باعث قطع و وصل شدن برق و کار نکردن صحیح اتو پرس شود. برای رفع این مشکل باید دو شاخه را در پریزهای مختلف امتحان کنید و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید.

9. ممکن است فیوز دستگاه سوخته باشد!

علت بخار نکردن اتو پرس می‌تواند خرابی فیوز باشد. فیوز یک قطعه الکتریکی است که جریان برق را به اتو پرس منتقل می‌کند. اگر فیوز سوخته باشد، برق به دستگاه نمی‌رسد و در نتیجه اتو پرس داغ نمی‌شود و بخار نمی‌کند. برای رفع این مشکل باید فیوز را با یک فیوز سالم تعویض کنید.

10. ممکن است پمپ بخار اتو پرس خراب شده باشد!

پمپ بخار یکی دیگر از قطعاتی است که در عملکرد درست اتو پرس نقش دارد. پمپ بخار قطعه‌ای است که آب را از مخزن به سمت صفحه اتو پرس هدایت می‌کند و باعث تولید بخار می‌شود.

اگر پمپ بخار خراب شود یا کار نکند، دستگاه بخار نمی‌دهد. برای رفع این مشکل، باید پمپ را تعویض کنید یا به تعمیرکار مراجعه کنید.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: علت چرخ نکردن چرخ گوشت

11.  ممکن است ترموستات و المنت حرارتی دچار مشکل باشند.

ترموستات قطعه‌ای است که درجه حرارت اتو پرس را تنظیم می‌کند. اگر ترموستات خراب باشد، اتو پرس ممکن است خیلی داغ یا خیلی سرد شود و بخار مناسب را تولید نکند.

المنت حرارتی هم قطعه‌ای است که با گرفتن برق، داغ می‌شود و آب را تبخیر می‌کند. اگر المنت حرارتی سوخته باشد، اتو پرس داغ نخواهد شد و بخار نمی‌کند. این قطعات در صورتی که دچار مشکل شوند نیاز به تعمیر تخصصی یا تعویض خواهند داشت.

12.  نوسانات برق عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه کرده است.

نوسانات برقی هم می‌توانند باعث بخار نکردن اتو پرس شوند. اگر ولتاژ برق کم یا زیاد باشد، ممکن است فیوز یا برد الکترونیکی دستگاه خراب شود و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد. برای حل این مشکل باید فیوز یا برد را تعویض کنید یا از یک محافظ برق برای تنظیم ولتاژ استفاده کنید.

بررسی اتو پرس بخار و عوامل موثر بر بخار نکردن آن

بررسی اتو پرس بخار و عوامل موثر بر بخار نکردن آن

13. شیر مغناطیسی گردش آب و بخار دچار عیب شده است.

شیر مغناطیسی یکی دیگر از قطعات مهم در اتوهای پرس است. این شیر قطعه‌ای است که با دریافت سیگنال از ترموستات، باز و بسته می‌شود و کنترل می‌کند که چقدر آب به پمپ بخار برسد. اگر شیر مغناطیسی خراب شود یا گیر کند، دستگاه بخار نمی‌دهد. برای رفع این مشکل یا باید شیر را تعویض کنید و یا به تعمیرکار مراجعه کنید.

جمع بندی

بخار نکردن اتو پرس مشکل رایجی است که افراد معمولا با آن درگیر می‌شوند. معمولا بخار نکردن و مشکل در عملکرد اتو پرس به مخزن آب و رسوب در آن مربوط می‌شود. برای این که دستگاه بدون مشکل کار کند، باید از آن به صورت دوره‌ای استفاده کرد و فیلتر رسوب گیر و مخزن آب را بررسی کرد.

در این بخش با علت‌های رایجی که باعث بخار نکردن این دستگاه می‌شود آشنا شدیم. برای رفع مشکلات تخصصی بهتر است به افراد متخصص مراجعه کنید و اگر نیاز است، قطعات قدیمی را با قطعات جدید جایگزین کنید تا اتو پرس به خوبی بخار کند.

مقاله مرتبط: یخچال دیپوینت خوبه یا الکترواستیل

سوالات متداول

  • چرا اتو پرس بخار نمی‌کند؟

دلایل مختلفی باعث بخار نکردن اتو پرس می‌شود. پر شدن ظرفیت فیلتر رسوب گیر، کافی نبودن آب مخزن، رسوب گرفتن اتو و تنظیم اشتباه درجه حرارت از دلایل رایج هستند.

  • آیا می‌توانم بخار نکردن اتو پرس را خودم حل کنم؟

برخی از دلایلی که باعث می‌شود اتو پرس بخار نکند کاملا ساده هستند و می‌توانید خودتان در خانه آنها را رفع کنید؛ اما برای موارد تخصصی بهتر است به تعمیرکار مراجعه کنید.

  • آیا بخار نکردن اتو پرس می‌تواند به دلیل درجه حرارت باشد؟

اتو پرس برای هر پارچه‌ای درجه حرارت خاص خودش را دارد، برای برخی از پارچه‌ها درجه حرارت پایین نیاز است. ممکن است به اشتباه درجه حرارت را برای پارچه‌های نازک تنظیم کرده باشید که اتو بخار نمی‌کند.

  • چطور از رسوب گرفتن اتو پرس جلوگیری کنیم؟

از آب مقطر یا آب تصفیه شده در مخزن آب استفاده کنید و دستگاه را به صورت دوره‌ای با سرکه یا محلول مخصوص خودش تمیز کنید تا بدون مشکل بخار کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =