Banner Image
اتاق خواب کوچک

بهترین رنگ برای اتاق خواب کوچک

5/5 - (2 امتیاز)

یکی از مهم‌‌ترین موارد در طراحی داخلی و دکوراسیون منازل، رنگ اتاق خواب‌ها است. رنگ‌ها می‌توانند نمای داخلی منزل را دچار تغییراتی کنند و تأثیر بسزایی در شکل آن بگذارند. اگر این انتخاب رنگ، اصولی و با توجه به ابعاد و کاربرد اتاق باشد، می‌تواند تأثیر مثبتی در آن اتاق و به طور کلی منزل بگذارد. رنگ اتاق خواب کوچک باید هوشمندانه انتخاب شود تا در نظر مخاطب ابعاد اتاق را بزرگ‌‌تر نشان دهد.

هر رنگ دارای صفات و ویژگی‌های خاص خود است؛ به طوری که شاهد انواع رنگ‌های تناژ سرد، گرم و خنثی هستیم. استفاده از این‌ رنگ‌ها در کنار هم منجر به زیبایی طراحی داخلی می‌شود. در صورتی که شناخت کافی از رنگ‌ها نداشته باشید، ممکن است در انتخاب و کنار هم گذاشتن آن‌ها دچار مشکل شده و از زیبایی فضای داخلی منزل خود بکاهید. در همین راستا اطلاعاتی پیرامون انتخاب رنگ اتاق خواب کوچک در اختیار شما قرار می‌دهیم تا با مطالعه این موارد بتوانید بهترین رنگ یا رنگ‌ها را برای اتاق خواب کوچک خود انتخاب کنید.

  اهمیت انتخاب رنگ اتاق خواب

یکی از مهم‌‌ترین بخش‌ها در منازل اتاق خواب است که سبب ایجاد حس استراحت و راحتی و آرامش به افراد می‌شود. رنگ اتاق خواب و دیوارهای آن بر روی زندگی فرد تأثیر بسزایی می‌گذارد. برخی از رنگ‌ها دارای تأثیرات مثبت بر خواب و ذهن هستند که در نهایت نتیجه آن را بر عملکرد روزانه فرد شاهد خواهیم بود. از جمله این رنگ‌های آرامش بخش می‌توان به رنگ سبز، آبی، نیلی و یا رنگ‌های ملایم و سفید اشاره داشت.

در مقابل رنگ‌های پررنگ موجب ایجاد انرژی بیشتر و تحریک شده و شاید اضطراب را برای فرد به همراه بیاورند. این که رنگ اتاق خواب خود را از چه طیفی انتخاب کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار متراژ خانه و متراژ آن اتاق است. توجه داشته باشید برای رنگ اتاق خواب کوچک انتخاب رنگ‌های تیره مناسب نیست؛ چرا که فضای کوچک آن را بسته‌‌تر نشان می‌دهد. به همین منظور توصیه می‌کنیم در این گونه اتاق‌ها از رنگ‌های روشن هم در دیوار و هم در سرویس خواب و دیگر لوازم اتاق استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چه پرده ای برای اتاق خواب مناسب است؟

اهمیت انتخاب رنگ اتاق خواب

یکی از مهم‌‌ترین بخش‌ها در منازل اتاق خواب است که سبب ایجاد حس استراحت و راحتی و آرامش به افراد می‌شود.

   کدام رنگ برای اتاق خواب کوچک مناسب است؟

این که بدانیم بهترین رنگ برای اتاق خواب کوچک کدام است و این رنگ باید چه خصوصیات و ویژگی‌هایی داشته باشد، می‌تواند در طراحی داخلی منزل و احساسی که آن اتاق خواب به مالک خود می‌دهد تأثیر بسزایی بگذارد. توصیه می‌شود در اتاق خواب‌های کوچک از رنگ‌های روشن استفاده کنید. این رنگ‌ها ضمن اعمال حس بزرگی و کمک به پرنور دیده شدن اتاق، از کسلی و غم زدگی آن جلوگیری کرده و حالت بسته و خفقان را از اتاق می‌گیرد.

پس اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم که بهترین رنگ برای رنگ اتاق خواب کوچک کدام است، می‌توان گفت که رنگ‌های روشن؛ اما رنگ‌های روشن خود دارای طیف بسیار وسیعی هستند و شامل رنگ‌های سفید و ملایم و… می‌شوند. برای انتخاب بهتر و دقیق‌‌تر، طیف رنگ‌هایی که در نقش رنگ روشن برای اتاق خواب کوچک می‌توان استفاده کرد را با هم بررسی می‌کنیم.

رنگ اتاق خواب کوچک

ه رنگ‌های روشن؛ اما رنگ‌های روشن خود دارای طیف بسیار وسیعی هستند و شامل رنگ‌های سفید و ملایم و… می‌شوند.

 رنگ سفید

اصلی‌‌ترین و پرکاربردترین رنگ برای اتاق خواب‌های کوچک، رنگ سفید است. این رنگ یک حالت نورانی به اتاق می‌بخشد و به دلیل انعکاس نور در اتاق، فضای آن را بازتر و بزرگ‌‌تر نشان می‌دهد. معمولاً بیس و پایه دیوار تمامی ‌منازل به رنگ سفید است که افراد می‌توانند از تلفیق سفید با دیگر رنگ‌ها استفاده کرده و ضمن ایجاد ظاهری دلربا و جذاب، ابعاد اتاق را بزرگ‌‌تر نشان دهند.

بیشتر بخوانید:چه پرده ای برای آشپزخانه مناسب است؟

 رنگ‌های روشن

در کنار رنگ سفید می‌توان از دیگر رنگ‌های روشن نظیر آبی آسمانی، زعفرانی، صورتی پودری، سبزهای کم رنگ و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. این رنگ‌ها نیز مانند سفید موجب انعکاس نور شده و ضمن ایجاد حالت شاداب، فضای اتاق را نیز بازتر نشان می‌دهند.

 رنگ‌های روشن

در کنار رنگ سفید می‌توان از دیگر رنگ‌های روشن نظیر آبی آسمانی، زعفرانی، صورتی پودری، سبزهای کم رنگ و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

 رنگ‌های نئوترال

رنگ‌های نئوترال شامل انواع رنگ‌های خاکستری، قهوه‌ای یا بژ هستند که حالت آرامش به اتاق می‌دهند. انتخاب هوشمندانه این دسته از رنگ‌ها بدین صورت است که در کنار رنگ‌های روشن و سفید به کار رود. استفاده از این رنگ‌ها در کنار رنگ‌های روشن از مردگی و سردی اتاق می‌کاهد و در کنار ایجاد فضایی با نمای بزرگ‌‌تر، جذابیت را به دیوارها می‌بخشد.

پس انتخاب رنگ دیوار به سلیقه هر فرد بستگی دارد، اما به طور کلی انواع رنگی که می‌توان برای رنگ اتاق خواب کوچک انتخاب کرد رنگ سفید، استخوانی، عاجی، کرم، کاهی، صدفی، گندمی، ‌بژ روشن، صورتی روشن، گلبهی، پوست پیازی، شیری، لیمویی، کرم، نارنجی، سبز مغز پسته‌ای، زیتونی روشن، آبی فیروزه‌ای روشن، آبی آسمانی، نیلی، یاسی و غیره هستند. انتخاب هر کدام از این نمونه‌ها ضمن بستگی به سلیقه، به دیگر رنگ‌های به کار رفته در سرویس خواب یا تابلوها و دیگر اکسسوری به کار رفته در اتاق نیز بستگی دارد.

بیشتر بخوانید:بهترین جایی که می‌توانید آینه کنسول‌تان را بگذارید!

چه رنگ‌هایی برای اتاق خواب کوچک مناسب نیستند؟

در قسمت قبل رنگ‌هایی که برای استفاده در اتاق خواب‌های کوچک مناسب‌اند و بیشتر توصیه می‌شوند را نام بردیم، اما می‌خواهیم بگوییم که چه رنگ‌هایی برای اتاق خواب‌های کوچک مناسب نیستند و نباید در این گونه اتاق خواب‌ها از آن‌ها استفاده کرد. در یک توضیح کلی نباید از رنگ‌های تیره در اتاق خواب استفاده کرد، اما آیا هیچ رنگ تیره‌ای نباید در دیوارهای اتاق خواب یا در دکوراسیون داخلی آن به کار رود؟

خیر این نظر اشتباه است. وقتی که می‌گوییم از رنگ تیره در اتاق خواب‌های کوچک استفاده نکنید، بدین معنا است که رنگ‌های تیره در ابعاد زیاد را در اتاق خواب به کار نبرید؛ اما شما می‌توانید به تلفیقی بین رنگ‌های روشن و تیره بپردازید و با به‌ کار بردن مقدار کمی از رنگ تیره در دیوار‌ها، موجب ایجاد حس سرزندگی و هیجان در اتاق شوید. پس هنگامی‌ که با یک فضا و اتاق کوچک سروکار دارید، نمی‌توان رنگ‌های تیره را در ابعاد بزرگ و در تمامی ‌قسمت‌های آن به کار برد.

ایده‌های مختلفی برای به کار بردن رنگ تیره و تلفیق آن با رنگ روشن وجود دارد. یکی از ایده‌ها رنگ کردن تک دیوار به رنگ تیره و بقیه دیوارها به رنگ روشن است. برای مثال می‌توانید دیوار پشت تخت خواب یا دیوار پشت میز تحریر یا میز آرایش را به رنگ تیره درآورید و بقیه دیوارها را تماماً روشن کنید. همچنین می‌توان در میان رنگ روشن دیوار، با رنگ تیره طرح‌هایی نظیر دایره و بیضی و نیم دایره به وجود آورید که ضمن ایجاد ظاهری بسیار زیبا به بزرگ‌‌تر نشان دادن اتاق شما کمک ‌کند. ایده‌های زیادی برای این امر وجود دارد که برای مشاهده این ایده‌ها می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید و یا با افرادی در زمینه طراحی داخلی صحبت کنید.

رنگ اتاق خواب کوچک

وقتی که می‌گوییم از رنگ تیره در اتاق خواب‌های کوچک استفاده نکنید، بدین معنا است که رنگ‌های تیره در ابعاد زیاد را در اتاق خواب به کار نبرید؛

 چه بایدها و نبایدهایی در رنگ و چیدمان اتاق کوچک وجود دارد؟

بیشترین تمرکز افراد در انتخاب رنگ اتاق کوچک، خود رنگ و یا ترکیب رنگ‌های آن است، اما باید دقت شود که برای زیباتر شدن یک اتاق خواب کوچک و بزرگ‌‌تر جلوه دادن آن، بایدها و نبایدهایی را می‌بایست رعایت کرد. هرگز این فکر را نکنید که چون اتاق خواب شما کوچک است نمی‌توانید از فضای آن به خوبی استفاده کرده و یا ظاهر آن را زیبا کنید. به معجزه رنگ‌ها و تلفیق آن‌ها اعتماد کرده و با استفاده از نکات اصولی بهترین فضا را برای اتاق خواب کوچک خود فراهم کنید.

بیشتر بخوانید:رنگ‌آمیزی دیوارها و ایجاد تغییرات جذاب با غلطک

رنگ اتاق خواب کوچک

با استفاده از نکات اصولی بهترین فضا را برای اتاق خواب کوچک خود فراهم کنید.

نحوه کاربرد رنگ تیره

یکی از موارد این است که رنگ تیره را در حجم بالا در اتاق خواب‌های کوچک به کار نبرید. در صورتی که به رنگ تیره علاقه دارید می‌توانید آن را به‌‌ ترکیب با رنگ‌های روشن درآورده و یا نمونه کم رنگ‌‌تر آن رنگ را در اتاق خواب بیاورید. به عنوان مثال اگر علاقه شدید به رنگ قرمز دارید، می‌توانید دیوارها را به رنگ‌های روشن و یا سفید درآورده و از نقطه‌ها یا طرح‌های قرمز داخل آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید از قرمزهای به مراتب ملایم‌تر که به رنگ صورتی می‌زنند استفاده کنید که از تیرگی رنگ بکاهد.

تک رنگ نبودن تمامی دیوارها

عدم استفاده از تک رنگ برای دیوارها نیز می‌تواند یک نکته بسیار مهم باشد. اگر تمامی ‌دیوارهای اتاق کوچک به یک رنگ باشند، حس کوچک و مرده بودن فضا را به بیننده می‌دهد. برای جلوگیری از این امر می‌توانید رنگ یک دیوار را متفاوت با دیگر دیوارها انتخاب کنید و یا از طرح‌های متنوع داخل دیوارها به کار ببرید؛ به عنوان مثال اگر دیوار شما به رنگ هلویی یا سفید است می‌توانید از رنگ‌های آجری یا نارنجی برای جذاب و دلربا کردن دیوار استفاده کرده و جلوه بهتری به اتاق خود بخشید.

از نظر روان‌شناسی اگر بخواهیم رنگ دیوار را بررسی کنیم، رنگ‌هایی که در طیف سرد قرار دارند نظیر رنگ‌های زرد، سبز و آبی، برای اتاق خواب مناسب‌‌تر بوده و کیفیت خواب را بهتر می‌کنند.

اکسسوری

نکته بعدی استفاده نکردن از اکسسوری و لوازم جانبی زیاد در اتاق خواب‌های کوچک است. هر چه فضای داخلی اتاق را ساده‌‌تر و خلوت‌‌تر کنید، در بزرگ‌‌تر جلوه دادن آن تأثیر بهتری می‌گذارد.

در کنار خودِ رنگ دیوار، رنگ سرویس خواب و دیگر اجزای اتاق نیز می‌تواند در بزرگ‌‌تر جلوه دادن فضا موثر باشد؛ به عنوان مثال پرده جزو قسمت‌های مهم و تأثیرگذار در اتاق است که ‌‌ترکیب رنگ پرده نیز باید مانند‌‌ ترکیب رنگ اتاق بین طیف سرد و روشن انتخاب شود.

تابلوهایی که بر روی دیوار آویزان می‌شوند نیز می‌توانند فضای اتاق را تحت تأثیر قرار دهند. توصیه می‌شود که برای اتاق‌های کوچک از تابلوهای شلوغ استفاده نکنید، چرا که شلوغی این تابلوها منجر به بسته نشان دادن فضای اتاق می‌شود. همچنین از سقف اتاق غافل نشوید. بهتر است که از لامپ‌های روشن و نورانی در اتاق خود استفاده کنید و سقف آن را نیز مانند دیوارها به رنگ روشن درآورید.

اکسسوری اتاق خواب کوچک

سقف آن را نیز مانند دیوارها به رنگ روشن درآورید.

سلیقه شخصی در انتخاب رنگ دیوار اتاق خواب کوچک

دقت کنید که در انتخاب رنگ اتاق خواب کوچک ضمن توجه به اصول رنگ‌شناسی، توجه به احساسات و ادراک خودِ فرد نیز مهم است. این رنگ‌ها می‌توانند با توجه به شرایط خلقی، روحی و سن افراد انتخاب شوند که این انتخاب و تناسب آن با ویژگی‌های فرد بسیار مهم است؛ به عنوان مثال اتاق خواب کودکان دختر می‌تواند به رنگ‌های صورتی کم رنگ، سفید، هلویی و غیره انتخاب شود، اما این رنگ‌ها برای افراد بزرگسال و یا آقایان مناسب نیست. در کنار این موارد توجه به علایق خود فرد در طرح و نقشه دیوار می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر فرزند پسری دارید که به فوتبال علاقه دارد، می‌توان در کنار استفاده از رنگ‌های روشن، برای دیوار اتاق از طرح فوتبالی به هدف جذاب‌‌تر کردن محیط استفاده کرد.

رنگ اتاق خواب کوچک

می‌توان در کنار استفاده از رنگ‌های روشن، برای دیوار اتاق از طرح فوتبالی به هدف جذاب‌‌تر کردن محیط استفاده کرد.

کلام آخر

رنگ دیوار‌ها و سرویس خواب و پرده در جلوه اتاق تأثیر بسزایی می‌گذارند. برای اتاق خواب‌های کوچک بهتر است از رنگ‌های روشن استفاده شود تا ضمن انعکاس نور، به بزرگ‌تر جلوه دادن اتاق کمک کند. به همین منظور در این محتوا به بررسی مناسب‌‌ترین رنگ اتاق خواب کوچک پرداختیم.

طیف رنگی مناسبی که برای این امر توصیه می‌شود رنگ‌های روشن نظیر سفید، شیری، استخوانی، گلبهی و غیره هستند. در کنار این رنگ‌ها می‌توان از رنگ‌های تیره اما به اندازه بسیار کم استفاده کرد تا حالت زنده و جلوه‌ای خوب به اتاق ببخشد. توجه کنید که تنها رنگ اتاق بر فضای داخلی آن تأثیر نمی‌گذارد، بلکه اکسسوری‌ها و دیگر وسایل اتاق نیز بر جلوه آن تأثیرگذار هستند.

سوالات متداول

  • در رنگ اتاق خواب کوچک از چه طیفی بهتر است استفاده شود؟

برای رنگ‌آمیزی دیوار‌های اتاق خواب کوچک و یا اکسسوری، پرده، سرویس خواب و غیره بهتر است از رنگ‌های روشن و سرد استفاده شود. این رنگ‌ها می‌توانند شامل سفید، صورتی کم رنگ، خاکستری، لیمویی، زرد کم رنگ، زعفرانی و غیره باشند.

  • در اتاق خواب کوچک از چه رنگ‌هایی نباید استفاده کرد؟

در اتاق خواب‌های کوچک استفاده از رنگ‌های تیره در وسعت زیاد کار بسیار اشتباهی است، چرا که فضای داخلی اتاق را بسته‌‌تر و خفه‌‌تر نشان می‌دهد.

  • چیدمان داخلی اتاق کوچک به چه صورت باید باشد؟

ضمن آن که برای دیوارها و رنگ لوازم به کار رفته در اتاق کوچک بهتر است از رنگ‌های سرد و روشن استفاده شود، چیدمان این اتاق‌ها باید ساده باشد تا شلوغی آن‌ها منجر به کوچک نشان دادن اتاق نشود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =