Banner Image
شاخص هواگیری پکیج

هواگیری پکیج

امتیاز دهید

سیستم پکیج و شوفاژ یک جایگزین مناسب و خوب به‌ جای بخاری و آب ‌گرمکن‌های قدیمی است. مزایای این سیستم به‌ قدری زیاد است که توانست در مدت کوتاهی، جای تمامی روش‌های قدیمی گرم کردن را بگیرد. از جمله این مزایا می‌توان به عدم آلودگی داخلی منازل، نداشتن آسیب و خطرات جانی، جلوگیری از زرد و آلوده شدن دیواره‌ها و لوازم، جلوگیری از ایجاد خاک در محیط، عدم خشکی هوا و موارد دیگر اشاره داشت؛ اما این سیستم برای روشن شدن، عملکردی متفاوت با بخاری دارد. در همین راستا افراد باید نحوه روشن کردن آن و هواگیری پکیج را بلد باشند.

معمولاً افرادی که به ‌تازگی با این سیستم کار می‌کنند برای هواگیری و روشن کردن به سراغ تکنسین می‌روند، اما با مطالعه این محتوا می‌توانید به طور شخصی این هواگیری را انجام دهید. مزایای هواگیری بسیار زیاد است و موجب عملکرد صحیح و بهینه دستگاه می‌شود. همچنین کارایی سیستم را نیز بیشتر کرده و توزیع گرما بهتر می‌شود. اگر مراحل هواگیری به ‌درستی و در زمان مناسب انجام نشود، در نهایت به لوله‌ها و سیستم پکیج آسیب رسانده و موجب خرابی دستگاه می‌شود.

 نحوه هواگیری پکیج

یکی از فعالیت‌هایی که هر ساله قبل از روشن کردن پکیج و شوفاژ باید انجام شود، هواگیری است. معمولاً این هواگیری در اوایل فصل پاییز انجام می‌شود که پس از آن سیستم گرمایشی پکیج را روشن می‌کنند تا دمای محیط و اتاق‌ها گرم شود. برای هواگیری پکیج به شرح زیر می‌توانید عمل کنید:

نحوه هواگیری پکیج

معمولاً این هواگیری در اوایل فصل پاییز انجام می‌شود که پس از آن سیستم گرمایشی پکیج را روشن می‌کنند تا دمای محیط و اتاق‌ها گرم شود

 خاموش کردن سیستم

در قدم اول باید سیستم کلی پکیج را خاموش کنید. این خاموش کردن برای حفظ ایمنی کار و عدم اختلال در پروسه هواگیری است. برای خاموش کردن می‌توانید دوشاخه پکیج را از پریز برق جدا کرده و یا اگر برای برق‌رسانی از محافظ استفاده می‌کنید، محافظ را خاموش کنید.

بیشتر بخوانید:آموزش نصب پکیج دیواری

 باز کردن پیچ‌ها

پس از آن که سیستم شوفاژ و پکیج خاموش شد، به سراغ باز کردن پیچ‌ها برای تخلیه هوا بروید. این موارد شامل لوله‌های تغذیه هوا، شیر تخلیه و دریچه تنظیم هوا هستند. هر شوفاژ در قسمت کناری خود دارای یک پیچ یا سوپاپ کوچکی بوده که معمولاً برای باز کردن آن به پیچ‌گوشتی یا آچار مخصوص نیاز است. پس از آن که این پیچ را باز کردید تخلیه هوا همراه با آب آلوده انجام می‌شود، به‌ طوری‌ که آب با فشار بالا از این سوراخ خارج می‌شود. برای آن که این آب بر روی محیط و کف زمین نریزد، پیش از باز کردن پیچ آن یک ظرفی نسبتاً متوسط زیر خروجی قرار دهید تا آب داخل ظرف بریزد. پروسه خارج شدن هوا از پکیج کمی زمان‌بر است و تا هنگامی که آب خروجی از این سوراخ زلال شده و دیگر فشار ندارد، باید انجام شود.

بیشتر بخوانید:درجه پکیج در زمستان چقدر باید باشد؟

 پر کردن سیستم

پس از آن که مرحله قبل به ‌درستی و بر روی تمامی شوفاژها انجام شد، حال باید این آب از دست ‌رفته را به سیستم پکیج برگردانید. برای این کار شیرهای تغذیه‌ای که روی دستگاه پکیج تعبیه شدند را باید باز کنید، با باز کردن این پیچ‌ها آب به داخل شوفاژ حرکت کرده که به ‌راحتی می‌توانید صدای پیچیدن آب داخل شوفاژ و لوله‌های آن را بشنوید.

 تنظیم فشار

در نهایت پروسه هواگیری پکیج، فشار پکیج به صفر رسیده و کاملاً افت می‌کند. برای عملکرد دوباره آن باید فشار را بر روی درجه مناسب قرار دهید. به‌ منظور این کار، بسته به نوع پکیج و برند تولیدی آن، می‌توانید متفاوت عمل کنید. در نمونه‌ای از پکیج‌ها شیر فشار در قسمت پایینی دستگاه تعبیه شده که آن را کمی باز می‌کنید و منتظر می‌مانید درجه فشارسنج بر روی درجه مورد نظر تنظیم شود.

نحوه هواگیری پکیج2

شاید این کار برای نخستین ‌بار دشوار به نظر آید، اما پس از یک‌بار انجام ‌دادن برای دفعات بعدی راحت‌تر هواگیری را انجام می‌دهید

 روشن ‌کردن سیستم

و در آخر مراحل هواگیری پکیج، نوبت به روشن کردن سیستم و آماده‌ کردن آن برای ایجاد هوای گرم می‌رسد. اولین مرحله پروسه روشن ‌کردن، تنظیمات منو پکیج است. به ‌طوری ‌که تنظیمات آن را از حالت تابستانه خارج کرده و بر روی حالت زمستانی قرار دهید. در این تنظیمات دمای ترموستات باید بیشترین میزان مورد نظر باشد تا گرمای کافی تولید کند. پس از آن که این پروسه را انجام دادید، چیزی حدود سی دقیقه زمان نیاز است تا تمامی شوفاژها گرم شده و دمای محیط بالا برود.

بیشتر بخوانید:چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

موارد فوق درست‌ترین راهکار برای هواگیری پکیج هستند بدون شک درصورتی‌که این مراحل را به طور منظم، صحیح و با دقت انجام دهید، هواگیری پکیج شما به ‌درستی انجام شده و به ‌راحتی می‌توانید سیستم گرمایشی شوفاژ را به راه بیندازید. شاید این کار برای نخستین ‌بار دشوار به نظر آید، اما پس از یک‌بار انجام ‌دادن برای دفعات بعدی راحت‌تر هواگیری را انجام می‌دهید.

در صورتی ‌که در هریک از مراحل فوق به مشکل برخوردید یا پس از اتمام کار شوفاژ روشن نشد و یا گرمای مطلوب را ایجاد نکرد، می‌توانید با تکنسین یا تعمیرکار تماس گرفته و از آن‌ها بخواهید برای رفع مشکل به شما کمک کنند. اگر نخستین ‌بار کار هواگیری پکیج را در حضور و با همراهی تکنسین انجام دهید بدون شک برای دفعات بعدی مشکلی در اجرای آن نخواهید داشت.

 دلیل هواگیری پکیج چیست؟

از آنجایی که نحوه عملکرد و کارکرد پکیج به کمک آب گرم یا بخار آب و گرم‌کننده مرکزی است، در قسمت‌های داخلی آن امکان ایجاد حباب‌های هوا وجود دارد. این حباب‌ها اگر جمع شوند و در مدت‌ زمان مناسبی از لوله‌ها خارج نشوند، در نهایت می‌توانند موجب مسدود شدن لوله و کاهش عملکرد سیستم گرمایشی شود. پس باید در فواصل زمانی مناسب هواگیری انجام داد.

هدف اصلی این هواگیری، خارج ‌شدن حباب‌ها از شوفاژ و آب آلوده داخل لوله‌ها است. آلودگی که درون لوله باقی می‌ماند، می‌تواند موجب زنگ‌زدگی قسمت‌های داخلی لوله‌ها شده و مسدود شدن لوله‌ها را به همراه دارد. ممکن است افراد به دلیل عملکرد صحیح سیستم پکیج و یا تنبلی، هواگیری را در فواصل معین و یا به طور سالانه انجام ندهند. عدم انجام هواگیری شاید در طول یک یا دو سال مشکلی ایجاد نکند؛ اما پس از آن شاهد تأثیرات منفی بر روی پکیج و لوله‌ها خواهید بود.

دلیل هواگیری پکیج چیست؟

از آنجایی که نحوه عملکرد و کارکرد پکیج به کمک آب گرم یا بخار آب و گرم‌کننده مرکزی است، در قسمت‌های داخلی آن امکان ایجاد حباب‌های هوا وجود دارد

تأثیرات منفی عدم هواگیری پکیج

همان‌طور که اشاره داشتیم هواگیری به طور سالانه و در فواصل زمانی مشخص اهمیت بسیار بالایی دارد، دلیل این اهمیت بالای هواگیری پکیج، جلوگیری از تأثیرات منفی است که بر روی نحوه عملکرد و خود سیستم می‌گذارد. یکی از تأثیرات منفی آن کاهش عملکرد سیستم است، چرا که هوا و حباب‌های موجود در لوله‌ها، از عبور راحت جریان آب گرم جلوگیری کرده و در نهایت شوفاژها به‌ درستی گرم نمی‌شوند و محیط داخلی خانه نیز سرد باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:پکیج چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

افزایش مصرف انرژی از دیگر معضلات عدم هواگیری است، بدین دلیل که افراد به ‌اشتباه برای گرم‌ شدن، دمای ترموستات را بالا می‌برند که این عمل موجب افزایش مصرف انرژی و تلف‌ شدن گرما و هدر رفت آن می‌شود. ایجاد سروصدا نیز می‌تواند به دنبال گیر افتادن حباب داخل لوله‌ها ایجاد شود که این سروصدا موجب مزاحمت می‌شود. از دیگر معضلات عدم هواگیری، نقص در سیستم تنظیم هوا بوده که نارضایتی به همراه می‌آورد.

تاثیرات منفی عدم هواگیری پکیج

افزایش مصرف انرژی از دیگر معضلات عدم هواگیری است، بدین دلیل که افراد به ‌اشتباه برای گرم‌ شدن، دمای ترموستات را بالا می‌برند

کلام آخر

امروزه پکیج و شوفاژ در تمامی محل‌ها مانند شرکت‌ها و کارخانه‌ها، منازل و دفاتر، برای گرم ‌کردن محیط استفاده شده و عملاً جای بخاری و سیستم گرمایشی قدیمی را گرفته‌اند. با شروع فصل سرما و تغییر حالت پکیج به حالت تولید هوای گرم و زمستانه، نیاز است که هواگیری پکیج انجام شود. به کمک این هواگیری حباب‌های محبوس شده در لوله‌های شوفاژ خارج شده و هم‌چنین آب آلوده نیز از آن بیرون می‌رود.

مزایای هواگیری بسیار زیاد است و منجر به بهبود عملکرد سیستم، کاهش مصرف انرژی و کاهش اتلاف گرما و … می‌شود. کار هواگیری پروسه راحتی است که در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌توان آن را انجام داد.

سوالات متداول

  • نحوه هواگیری پکیج به چه صورت است؟

نحوه انجام این کار بسیار راحت است. ابتدا پکیج را خاموش کرده، سپس پیچ‌های تعبیه شده برای خارج‌ شدن هوا و آب را باز کنید. در این هنگام از این سوپاپ آب همراه با فشار خارج می‌شود و پس از گذشت چند دقیقه، هوا کاملاً خارج شده و آب نیز از حالت آلوده بیرون می‌آید.

  • در چه زمان از سال هواگیری پکیج باید انجام شود؟

معمولاً هواگیری با شروع فصل زمستان و تغییر حالت پکیج از حالت تابستانه به حالت زمستانه انجام می‌شود.

  • هواگیری چه مزایایی دارد؟

به دنبال هواگیری از پکیج و خارج‌ شدن حباب و آب آلوده از آن، شاهد بهبود عملکرد سیستم، کاهش مصرف انرژی، تولید گرمای بیشتر و… هستیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 18 =