Banner Image

فیس واش چیست؟ همه‌چیز در مورد ژل شستشوی صورت

5/5 - (2 امتیاز)

شما نمی‌توانید یک روتین پوست خوب و موثر داشته باشید تا وقتی که از یک فیس واش خوب استفاده نکنید! میزان تأثیرگذاری اکثر کرم‌ها، سرم‌ها و ماسک‌های صورت به تمیز بودن پوست بستگی دارد و این تمیزی، زیر سر یک شوینده مناسب است. این روزها با طغیان آلودگی هوا و افزایش مصرف لوازم آرایشی، رسیدگی به سلامت و زیبایی پوست اهمیت مضاعف پیدا می‌کند. در واقع پوست ما دارای منافذی است که با نفوذ آلودگی به آن، بسته می‌شوند و زمینه‌ساز دیگر مشکلات پوستی خواهند بود. اگر شما هم آرزوی رسیدن به پوستی صاف دارید، باید به یک روتین پوستی خوب و اصولی پایبند بمانید که اصلی‌ترین عنصر آن، فیس واش است. اگر می‌خواهید بدانید فیس واش چیست و چه نقشی مهمی در رسیدن به یک پوست سالم و زیبا دارد، در ادامه این مقاله همراه باشید.

فیس واش چیست؟

اگر این عبارت را به صورت تحت‌اللفظی ترجمه کنیم، نزدیک‌ترین معنای آن شوینده صورت می‌شود. شوینده‌ای که به طور خاص برای پوست صورت طراحی شده تا آن را تمیز و آلودگی­‌ها را پاک کند. در گذشته تصور بر این بود که صابون برای شستشوی صورت کفایت می‌کند، اما باید بدانید که صورت به طور طبیعی چربی ترشح می­کند و این چربی برای پوست یک نیاز ضروری است؛ بنابراین اگر از صابون استفاده کنید، این چربی به شکل غیر استاندارد و غیرضروری از پوست شما پاک می‌شود و اثری به جز آسیب، بر جای نمی‌گذارد.

فیس واش چیست؟

حالا که متوجه شدید فیس واش چیست، بهتر است بدانید یک فیس واش خوب باید خاصیت پاک‌کنندگی عمیق منافذ را داشته باشد و در کنار آن، از خواص آنتی‌باکتریال، ضد التهاب و مرطوب‌کننده نیز محروم نماند.

انواع فیس ‌واش برای هر پوست

پوست­ها بر اساس میزان چربی­ که ترشح می­کنند، به چهار دسته چرب، مختلط، معمولی و خشک تقسیم‌بندی می­شوند. فیس ‌واشی که استفاده می­‌کنید، باید متناسب با نوع پوست شما باشد تا به جای رفع مشکلات پوستی، مسبب ایجاد مشکلات پوستی نشود. به عنوان مثال، فیس واش مخصوص پوست خشک، باید دارای خواص آبرسانی و مرطوب‌کنندگی باشد تا پس از شستشو، حس خشکی مضاعف به پوست ندهد.

همچنین پوست‌های چرب به شوینده یا فیس واشی نیاز دارند که بتواند منافذ پوست را به خوبی تمیز کند و حاوی محتویاتی برای کاهش احتمال بروز جوش و آکنه باشد. در ادامه انواع فیس ‌واش و خاصیت آن برای انواع پوست را معرفی می­‌کنیم تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا شامپو بدن برای صورت خوب است؟

 چه فیس ‌واشی مناسب است؟

فیس ‌واش مناسب خود را باید متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. البته برخی خواص جانبی نیز به افزایش تأثیر مثبت فیس واش دامن می‌زند. امروزه فیس‌ واش‌­ها برای انواع پوست تولید می­شوند و در تمام داروخانه‌­ها موجود هستند. در ادامه، به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

·       فیس ‌واش مناسب پوست چرب

تولید چربی زیاد توسط پوست­های چرب، این تیپ پوستی را در معرض جذب آلودگی‌­ها و بروز جوش و آکنه قرار می‌دهد؛ به همین دلیل، ضروری است که اگر پوستی چرب دارید، از فیس ‌واش مناسب پوست‌تان استفاده کنید. عده‌­ای تصور می­کنند چون پوست چربی دارند، باید برای زدودن چربی از صابون استفاده کنند به طوری که هیچ اثری از آن باقی نماند، اما صابون به خاطر ساختار قلیایی که دارد، PH پوست را به هم می­زند و برای پوست صورت، مخرب‌ترین انتخاب است.

اگر فیس واشی خریدید که حاوی عصاره روغن‌هایی نظیر روغن هسته انار، روغن هسته انگور و جوجوبا در ترکیبات خود بود، نگران چرب‌تر شدن پوست خود نباشید. این چربی‌ها، چربی مفید پوست محسوب می‌شوند و روی میزان ترشح چربی پوست اثر مثبت دارند. از طرف دیگر، وجود موادی مانند سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و گلیکولیک اسید در ترکیبات فیس واش مناسب پوست چرب، کمک می­کند تا چربی‌­ها را بهتر پاکسازی کنید.

·       فیس واش مناسب پوست مختلط

پیش از هر چیزی، لازم است ساختار پوست مختلط را بررسی کنیم. به بیانی ساده، پوست مختلط یعنی پوست شما هم‌زمان چرب و خشک است. طبیعی است که مراقبت پوستی از پوستی با این ویژگی، کمی پیچیده‌تر باشد. برای اینکه روتین مطمئن‌تری داشته باشید، می‌­توانید نواحی چرب یا همانT Zone که شامل قسمت­‌های پیشانی، بینی و چانه است را با فوم شستشوی مخصوص پوست چرب شسته و بقیه قسمت­های صورت را با فوم شستشوی مخصوص پوست خشک بشویید. با این حال، فیس واش‌­های پوست مختلط نیز به فراوانی در بازار موجود هستند و تأثیر خوبی برای این تیپ پوستی دارند.

·       فیس واش مخصوص پوست معمولی

شاید شما هم تصور کنید که پوست معمولی نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارد، اما سخت در اشتباه هستید! حتی اگر پوست نرمالی دارید، باید به طور منظم آن را پاکسازی کنید. اگر در پاکسازی پوست معمولی کم‌کار باشید، پوست شما به پوستی چرب با منافذ بزرگ یا به پوستی خشک با سوزش زیاد و سطحی پوسته پوسته، تبدیل خواهد شد. برای پوست­‌های معمولی بهتر است از شوینده‌هایی استفاده کنید که در ترکیبات خود دارای هیالورونیک اسید هستند.

·       فیس واش مخصوص پوست خشک

اول از همه، این اعتقاد اشتباه را دور بریزید که «اگر پوست خشک را با شوینده بشویید، پوست خشک‌تر می‌شود» پوست­‌های خشک مانند انواع دیگر پوست، روزانه در معرض انواع آلودگی­‌ها بوده و باید به صورت مرتب با فیس واش مناسب خود شسته شوند.

شوینده‌­های مخصوص پوست خشک ساختار ملایمی دارند و با ترکیبات ویژه، باعث تسکین و شادابی پوست شما می­شوند. البته بهتر است روتین پوستی شما بعد از فیس واش، دارای یک آبرسان و مرطوب‌کننده خوب باشد.

تفاوت فیس واش و پاک‌کننده آرایش چیست؟

میسلار واتر یا همان مایع پاک‌کننده آرایش صورت، می­تواند چربی اضافه پوست را هم پاک کند. همه انواع پوست می‌توانند از میسلار واترها استفاده کنند و تقسیم‌بندی خاصی متناسب با نوع پوست برای آن وجود ندارد؛ اما فیس واش‌­ها به دو دسته­ کلی شامل «فوم شستشو» و «ژل­ شستشو» تقسیم می­‌شوند.

تفاوت فیس واش و پاک‌کننده آرایش

فیس واش‌­ها برای پاکسازی عمیق­‌تر منافذ پوست طراحی شده‌­اند و هر تیپ پوستی، فیس واش مخصوص خود را دارد. ژل­‌های شستشو حالت ژلی و شفاف دارند و فوم‌­های شستشو حالت کفی و بسیار سبک. به همین دلیل است که استفاده از فوم‌های شستشو به بیشتر شدن لطافت پوست منجر خواهد شد.

روش استفاده از فیس واش ها

خوشبختانه استفاده از فیس واش، قاعده و قانون خاصی ندارد. همین که به چند اصل زیر عمل کنید، بهترین تأثیر را مشاهده خواهید کرد:

  1. هر بار قبل از مصرف فیس واش، دست­های خود را به خوبی بشویید تا زمینه انتقال آلودگی از دست‌­هایتان به صورت فراهم نباشد. گاهی ریشه بروز جوش و آکنه، همین آلودگی دست است.
  2. چند مشت آب ولرم به صورت خود بزنید تا پوست کمی نم‌دار و مرطوب شود.
  3. اگر از ژل شستشو استفاده می­‌کنید، مقداری از ژل را روی کف هر دو دست بریزید و به قدری مالش دهید تا ژل شستشو تبدیل به کف شود. حالا کف تولید شده را به صورت دورانی و مالشی روی پوست صورت‌تان حرکت دهید تا منافذ به خوبی تمیز شوند.
  4. اگر به جای ژل شستشو از فوم شستشو استفاده می­‌کنید، مقداری از فوم را روی یک فیس براش بریزید و آن را به صورت دورانی روی پوست خود ماساژ دهید.
  5. بعد از ماساژ دادن صورت به اندازه کافی، صورت خود را با آب ولرم بشویید.

روش استفاده از فیس واش

توجه داشته باشید فیس براش‌­ها، روی نتیجه نهایی تأثیر دارند و پوست شما را به صورت عمقی پاکسازی می­‌کنند و اگر پوست چربی دارید، استفاده از آن‌ها هفته‌­ای 2 الی 3 بار کافی است. اگر پوست حساس یا خشکی دارید، استفاده از آن‌ها بیشتر از هفته­‌ای یک‌بار توصیه نمی­شود.

بیشتر بخوانید: چه پنککی برای پوست خشک خوبه؟

ترکیبات به کار رفته در فیس واش‌ها

فیس واش‌­ها با توجه به اینکه مناسب چه تیپ پوستی هستند، ترکیبات مختلفی دارند؛ مثلا فیس واش­‌هایی که برای پوست‌های چرب ساخته شده‌­اند، حاوی سالیسیلیک اسید، بنزوئیل پراکسید و گلیکولیک اسید هستند تا چربی­‌های اضافه پوست را به صورت تخصصی و عمیق پاکسازی کنند. فیس واش­‌های مخصوص پوست­‌های معمولی، در ترکیبات خود هیالورونیک اسید را جای داده‌اند تا خاصیت آبرسانی داشته باشند. به طور کلی، موادی مانند آب، گلیسیرین، دی‌هیدرو استیک اسید، پانتنول، پلی کواترنیوم و سدیم هیالورونات در ترکیبات شوینده­‌های صورت وجود دارند؛ اما بهتر است برای مطلع شدن از ترکیبات دقیق فیس واش مورد نظرتان، پکیج محصول را به صورت دقیق بررسی کنید تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید.

مزایای استفاده از فیس واش‌ها

جلوگیری از ایجاد چین و چروک، به تعویق انداختن پدیده پیری زودرس، شاداب شدن پوست به صورت چشمگیر، بازسازی سلول­‌های مرده، یک‌دست شدن سطح پوست به دلیل بسته شدن منافذ باز، بهبود شفافیت و روشن شدن پوست از جمله مزایای استفاده از فیس واش‌ها هستند؛ یعنی اگر با هر یک از مشکلات پوستی قید شده دست و پنجه نرم می‌کنید، اولین گام برای درمان، تهیه یک فیس واش مناسب است.

مزایای استفاده از فیس واش‌ها

در پروسه خرید، دستتان برای انتخاب حسابی باز است. بعضی از فیس واش­‌ها در ترکیبات خود مواد مغذی دارند که به کلاژن‌سازی بیشتر پوست کمک می‌کنند. در نتیجه اگر روی پوست علائم پیری و چروک‌های سطحی دارید، این ویژگی به دردتان می‌خورد. همچنین، کمتر شدن لکه‌­های پوستی از دیگر مزایای استفاده از فیس واش‌ها به شمار می‌رود. اگر شوینده مناسب پوست خود را به درستی انتخاب کنید، احساس ناخوشایند کشیده شدن (مخصوصا در پوست­های خشک) کمتر احساس خواهد شد. این ویژگی را می‌توان یک وجه تمایز بین شوینده پوست خشک خوب و بد دانست. در نهایت، فیس واش‌­هایی که کیفیت بالایی دارند، التهابات پوستی را تا حدودی کنترل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

بعد از این که بررسی کردیم فیس واش چیست، باید بدانید که استفاده از فیس واش به تنهایی، اثر معجزه‌آسایی روی پوست شما نخواهد داشت. تأثیر فیس واش با دیگر اجزای روتین پوستی، پررنگ شده و پوست را به سلامتی و زیبایی می‌رساند. در واقع داشتن روتین پوستی خوب در کنار استفاده از شوینده، به تسریع فرایند شفاف شدن، شادابی و زیبایی پوست شما کمک خواهد کرد. اگر به صورت روزانه و مدام از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید یا زندگی در شهرهای صنعتی و آلوده پوست شما را از زیبایی و شادابی جدا کرده، با خرید فیس واش اولین قدم برای پاکسازی پوست خود را برداشته‌اید.

سوالات متداول

  • فیس براش چکشی چیست؟

فیس براش­های چکشی یکی از انواع فیس براش‌های موجود در بازار هستند. براش­های چکشی دارای یک سر سیلیکونی هستند که برای لایه‌برداری پوست کارایی دارد و سر دیگر آن‌ها قلم‌مویی برای شستشوی سطحی‌تر است.

  • کدام برند فیس واش مناسب است؟

برندهایی مانند نوتروژینا، سیمپل، شون، دافی، نیوآ، گارنیر و لورال برندهای مطرح این بازار هستند، اما در نهایت شما باید شوینده‌ای متناسب با نوع پوست و توان مالی‌تان تهیه کنید.

  • چرا استفاده از صابون برای پوست مناسب نیست؟

صابون­ها با ترکیبات قلیایی خود، PH پوست را به هم می‌زنند. PH پوست صورت باید بین 4 تا 4.5 و قطعا کمتر از 5 باشد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =