Banner Image

چگونه از روغن نارگیل برای مو استفاده کنیم؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

بی‌شک و بدون اغماض می‌توان ادعا کرد که موی سر به عنوان یکی از چندین المان زیبایی در افراد به شمار می‌آید. اگر همین حالا هم یک جست وجوی ساده در اطرافتان کنید می‌بینید که اطرافیان شما هم به دنبال راهکاری برای داشتن موهای زیبا، پرپشت، براق و البته بلند هستند. البته این المان آخر برای برخی در موی کوتاه خلاصه می‌شود. از سلیقه که بگذریم، پرحجمی و سالم بودن موها یک رویا به شمار می‌آید. اما چطور می‌توان به چنین فاکتور زیبایی دست یافت؟ آیا دست یافتنی است؟

پاسخ پرسش دوم را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌ایم، بله، داشتن چنین موهایی دست‌یافتنی است. افرادی که این روزها لوازم بهداشتی را تبلیغ می‌کنند، اغلب از موهای بسیار سالم و پرپشتی برخوردارند، اما راز برآورده شدن چنین آرزویی چست؟ کدام محصول شیمیایی؟ آیا می‌توان از محصولات طبیعی به چنین نتیجه‌ای رسید؟ ما اینجاییم تا به شما ثابت کنیم اگر یک روتین مراقبتی را رعایت کنید، به‌راحتی می‌توانید جلوی آینه بهترین ورژن موی خود را شانه کنید.

روغن نارگیل از جمله مواد طبیعی و معجزه‌گر است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی بسیار تبلیغ می‌شود. آیا می‌خواهید نحوه استفاده و خواص این روغن را بدانید؟ همراه ما باشید.

فواید روغن نارگیل برای مو

در ادامه به چند فایده مهم روغن نارگیل اشاره می‌کنیم:

موها را نرم می کند و موخوره را از بین می‌برد

روغن نارگیل به دلیل اینکه به عنوان سدی در برابر اصطکاک فیزیکی، مواد شیمیایی خشن و اشعه ماوراء بنفش عمل می‌کند، به صاف شدن کوتیکول و کاهش آسیب دیدگی مو‌ها کمک می‌کند.

موخوره

روغن نارگیل از اصطکاک موها جلوگیری کرده و به کاهش موخوره کمک می‌کند.

شوره سر را از بین می‌برد

روغن نارگیل برای شوره سر، خشکی پوست سر و اگزما مفید است. این روغن باکتری‌های سالم را تقویت می‌کند و در عین حال ضد التهاب و آبرسان نیز است. اسید لوریک موجود در این روغن که دارای خواص تعادل میکروبی است، به تسکین پوست خشک و پوسته پوسته سر کمک و میکروبیوم پوست سر را متعادل می‌کند.

موها را هیدراته نگه می‌دارد

این روغن به ویژه برای موهای مجعد که مستعد خشکی هستند، مفید است. این روغن با مرطوب کردن مو کمک می‌کند که موهای دارای موج، بدون وز و بسیار صاف دیده ‌شوند. علاوه بر این، روغن نارگیل با هیدراته کردن مو از شکستگی آن جلوگیری می‌کند. از این‌رو افرادی که دارای موهای فر و مجعد هستند، می‌توانند به‌راحتی از این روغن برای ایجاد لطافت و نرمی مو استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: روغن نارگیل اصل چگونه است؟

به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند

روغن نارگیل غنی از مواد مغذی تارهای مو را تقویت می‌کند، شکستگی را به حداقل می‌رساند و موها را پرتر نشان می‌دهد. این روغن حاوی اسیدهای چرب است که از تارهای شکسته محافظت کرده و همچنین از ایجاد شکستگی مو نیز جلوگیری می‌کند.

ریزش مو

روغن نارگیل از شکستگی موها و ریزش آن جلوگیری می‌کند.

روغن نارگیل به عنوان درمان پوست سر، باکتری ها را از بین می‌برد و محیطی تمیز برای رشد مو و پوست سر ایجاد می‌کند. ویتامین‌ها و اسیدهای چرب به مو کمک می‌کنند تا در برابر خشکی که یکی از دلایل اصلی شکستگی است، مقاومت کند.

به جلوگیری از عفونت پوست سر کمک می‌کند

خواص ضدمیکروبی موجود در روغن نارگیل به تمیز نگه داشتن ناحیه سر و عاری از عفونت کمک می‌کند. همچنین می‌تواند با تمیز نگه داشتن پوست سر و همچنین جلوگیری از بروز باکتری و قارچ، به پیشگیری از عفونت پوست سر کمک کند. علاوه بر این، می‌تواند خارش و سوزش مرتبط با این شرایط را نیز تسکین دهد.

به ایجاد درخشندگی مو کمک می‌کند

روغن موی نارگیل قرن‌هاست که به عنوان یک روش طبیعی برای ایجاد درخشندگی استفاده می‌شود. تحقیقات پیرامون این روغن معجزه‌گر ثابت کرده است که روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب است که به تغذیه و حالت دادن به موهای خشک کمک می‌کند. روغن نارگیل وقتی روی موها مالیده می‌شود به ساقه مو نفوذ کرده و به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند؛ در نتیجه می‌تواند موها را درخشان‌تر کند.

درخشندگی موها

روغن موی نارگیل به عنوان یک روش طبیعی برای ایجاد درخشندگی استفاده می‌شود.

به محافظت از مو در برابر آسیب کمک کند

روغن نارگیل دارای ویتامین E بوده که به محافظت از مو در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، استفاده از این روغن می‌تواند  از مو در برابر عوامل استرس‌زای محیطی مانند آلودگی و اشعه ماوراء بنفش محافظت کند.

به کاهش التهاب کمک می‌کند

خواص ضد التهابی موجود در روغن نارگیل می‌تواند به کاهش التهاب پوست سر کمک کند که منجر به رشد موهای سالم‌تر می‌شود.

به رشد فولیکول های جدید مو کمک کند

مواد مغذی موجود در روغن موی نارگیل می‌تواند به رشد فولیکول‌های موی جدید کمک کند. این فرآیند منجر به پرپشت‌تر شدن موها و کاهش ریزش مو می‌شود. علاوه بر این، می‌تواند مانع از سفیدی زودرس مو شود.

چگونه از روغن نارگیل برای موهای خود استفاده کنید؟

در ابتدا بهتر است یادآوری کنیم که روغن نارگیل برای استفاده در صبح توصیه نمی‌شود، زیرا جذب آن زمان می‌برد و ممکن است موهای شما را چرب نشان دهد. به گفته متخصصان، بهترین زمان استفاده از این روغن شب است و بهترین اثر را روی موهای خشک دارد. توصیه می‌شود روغن نارگیل را تا زمانی که مایع شود، گرم کنید و در کف دست ماساژ دهید تا کف دستتان کف کند. روغن نارگیل باید گرم شود(نه داغ) تا کوتیکول‌های مو باز شده و مولکول‌ها در مو نفوذ کنند.

روغن نارگیل

بهترین زمان استفاده از روغن نارگیل شب است و بهترین اثر را روی موهای خشک دارد.

برای اطمینان از اینکه روغن نارگیل به تمام تارهای مو نفوذ کرده باشد، موهای خود را به چند دسته تقسیم کنید و روغن نارگیل را به هر قسمت بمالید. توجه داشته باشید که روغن را بیشتر به قسمت‌هایی از موهایتان که خشک‌تر و آسیب‌دیده‌تر هستند(معمولاً نوک‌های آن) بمالید تا قسمت‌های میانه و ناحیه کف سر، چراکه این نواحی معمولا کمتر دچار آسیب می‌شود. اگر موهای شما نازک یا مستعد چرب شدن است، از مالیدن روغن به پوست سر خودداری کنید.

پس از استفاده از روغن نارگیل، به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا روغن روی موهای شما بماند. اگر موهای شما به شدت خشک یا متخلخل است، می‌توانید آن را برای مدت طولانی‌تری نگه دارید.

استفاده از روغن نارگیل به عنوان ماسک مو

اگر از روغن نارگیل به عنوان ماسک مو استفاده می‌کنید، پس از استفاده باید روغن را به درستی و کاملا از موهای خود بشویید، چراکه در غیر این صورت ممکن است نیاز به شست‌وشو و آبکشی زیادی داشته باشید. برای نتیجه بهتر، زمان نفوذ روغن را بررسی کنید، اگر موهایتان را سنگین یا چرب می‌کند از روغن نارگیل کمتری استفاده کنید. در ادامه تاثیر ماسک مو بر انواع مو را بررسی می‌کنیم:

ماسک مو روغن نارگیل برای موهای خشک

پس از استفاده از روغن نارگیل، به مدت 20 تا 30 دقیقه صبر کنید تا روغن روی موهای شما بماند.

اگر می‌خواهید از روغن نارگیل برای درخشش و لطافت آنی موهای خشک و زبر استفاده کنید، ۴ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ عدد سفیده تخم مرغ مخلوط کنید. مخلوط را روی موها، از ریشه تا نوک مو بمالید. یک کش یا گیره برای بستن موهای خود بردارید و موهای خود را ببندید و با کلاه بپوشانید. سپس بعد از 20 دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید.

ماسک مو روغن نارگیل برای موهای آسیب دیده

موهای آسیب دیده نیاز به حالت دهنده عمیق دارند. روغن نارگیل هنگامی که با سایر مواد مرطوب کننده طبیعی مخلوط شود، در مدت زمان کوتاه‌تری نتایج فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد. برای تهیه ماسک مو با روغن نارگیل برای موهای آسیب دیده، ۵ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با نصف آووکادو و ۴ قاشق غذاخوری شیر کامل گرم مخلوط کنید و روی موهایتان بمالید. در نهایت موهای خود را با کلاه بپوشانید. بعد از 30-40 دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. 2 قطره روغن نارگیل را روی موهای خیس به عنوان حالت دهنده بمالید.

ماسک مو روغن نارگیل برای موهای نازک

4 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله آسیاب شده و خمیر 10 برگ هیبیسکوس مخلوط کنید. مخلوط را به ریشه و ساقه مو بمالید. موهای خود با کلاه بپوشانید. بعد از 20 دقیقه با یک شامپوی ملایم بشویید. ½ یک لیموترش را در 500 میلی‌لیتر آب بچکانید و بعد از اینکه موهایتان را آبکشی کردید از آن استفاده کنید. این ماسک به عنوان یک حالت دهنده عمل می‌کند و موهای شما را طراوت می بخشد.

استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک پاک کننده یا مرطوب کننده روزانه

برای موهای بسیار خشک، مقدار کمی از روغن نارگیل را بعد از دوش گرفتن به عنوان یک مرطوب کننده روزانه به انتهای موهای خود بمالید.

نکات و ترفندهای استفاده از روغن نارگیل

  1. مهم‌ترین نکته در مورد روغن نارگیل این است که این روغن مستقیماً بر رشد مو تأثیر نمی‌گذارد، با این حال فوایدی دارد که سلامت موهای شما را به طور کلی بهبود می‌بخشد، اما هیچ مطالعه معتبری در این مرحله وجود ندارد که استفاده از روغن نارگیل را با رشد سریع مو مرتبط کند.

اما توجه داشته باشید که روغن نارگیل می‌تواند به تقویت مو و تغذیه پوست سر کمک کند. از این‌رو با کاهش شکستگی مو، موها کمتر شکننده می‌شوند و می‌توانند سالم تر به نظر برسند. این ویژگی ممکن است به طور غیرمستقیم رشد موهای شما را تسریع کند، زیرا شکستگی کمتر می‌تواند به مرور زمان منجر به داشتن تارهای بلندتر شود.

ترفندهای استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند به تقویت مو و تغذیه پوست سر کمک کند.

  1. بسته به نوع پوست شما، روغن نارگیل می‌تواند یک مرطوب‌کننده نیز باشد. با این حال، اگر پوست چرب یا مختلط دارید، روغن نارگیل ممکن است بهترین مرطوب کننده برای شما نباشد؛ چرا که این روغن کودوژنیک است و می‌تواند منافذ پوست سر شما را مسدود کند و موجب ریزش مو شود.
  2. اگر فکر می‌کند این روغن می‌تواند ایجاد ریزش مو کند، کاملا در اشتباه هستید؛ به‌طور کلی، اگر پوست چرب دارید، باید از روغن نارگیل اجتناب کنید؛ زیرا این روغن می‌تواند منافذ را مسدود کند. بنابراین در برخی افراد باعث ایجاد جوش‌های اطراف خط مو می‌شود.
  3. روغن نارگیل بسیار مغذی است، بنابراین در ترمیم رشته‌های خشک و شکننده، بهتر از برخی روغن‌های دیگر مانند آرگان یا رزماری(که فواید خاص خود را دارند) است.
  4. توانایی نفوذ عمیق به ساقه مو به دلیل اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل مانند اسید لوریک است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند یک عامل موثر در افزایش استحکام تارهای مو باشد، بنابراین استفاده منظم شکستگی و ریزش کمتری را به همراه خواهد داشت.
  5. توصیه می‌شود قبل از شست‌وشوی مو از روغن نارگیل استفاده کنید تا بتوانید از فواید آن بهره ببرید و همچنین مقدار اضافه آن را بشویید. هماندطور که در بالا تاکید شد، بهتر است از این روغن در هنگام صبح استفاده نکنید، زیرا جذب شدن آن به زمان نیاز دارد و در نهایت موهای شما چرب به نظر می‌رسد.

بنابراین بهترین زمان برای استفاده از روغن نارگیل، شب و بهترین اثر آن روی موهای خشک است.

  1. توصیه می‌شود روغن نارگیل را گرم کنید تا مایع شود و آن را در دستان خود بمالید تا روی در دست شما کف کند، در نهایت آن را روی موهایتان بمالید.

بیشتر بخوانید: روغن نارگیل برای مژه

معایب استفاده از روغن نارگیل در مو

نقطه ضعف استفاده از روغن نارگیل در مو این است که به دلیل جنس روغنی در هنگام استفاده روی سر خود احساس سنگینی کنند. بنابراین بهتر است که زیاد از آن استفاده نکنید و پس از استفاده آن را کاملاً بشویید و بگذارید. از این‌رو ممکن است نیاز به چندین بار شست‌وشو داشته باشید.

آیا روغن نارگیل برای همه انواع مو مناسب است؟

بله، روغن نارگیل برای انواع مو مناسب است. این روغن یک منبع عالی از مواد مغذی برای موهای خشک و آسیب دیده است.

انواع روغن نارگیل

روغن نارگیل برای انواع مو مناسب است.

خاصیت حفظ رطوبت آن، موجب شده برای موهای مجعد، موج دار، صاف و انواع موهای با ساقه یا پوست سر خشک مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، اگر موهای ظریفی دارید، استفاده بیش از حد از روغن نارگیل می‌تواند موهای شما را سنگین کرده و آن‌ها را نازک‌تر نشان دهد.

چه مدت باید روغن نارگیل را روی مو نگه داشت؟

قبل از شست‌وشو باید روغن نارگیل را به مدت 30 دقیقه روی موهای خود نگه دارید. در صورت امکان، یک شب قبل از اینکه بخواهید موهای خود را بشویید، روغن نارگیل را بمالید. برای جلوگیری از ایجاد لکه، یک حوله روی بالش خود پهن کنید. روز بعد موهای خود را با آب ولرم بشویید.

اجازه ندهید روغن نارگیل بیش از 8 ساعت بماند؛ چراکه می‌تواند با عرق مخلوط و منجر به رشد باکتری در پوست سر و جوش روی صورت شود.

یادداشت پایانی

استفاده از روغن نارگیل به موهایتان یک راه ساده و آسان برای بهبود سلامت و ظاهر مو است. روغن نارگیل فواید زیادی برای مو دارد از جمله؛ تقویت و رشد مو، جلوگیری از عفونت پوست سر، کاهش التهاب، افزایش درخشندگی و محافظت در برابر آسیب. سعی کنید روغن نارگیل را در روال مراقبت از موهای خود بگنجانید تا فواید شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =