Banner Image
شارژ کپسول آتش نشانی

صفر تا صد نحوه شارژ کپسول آتش نشانی

امتیاز دهید

مطمئنا اگر اندکی درباره نحوه شارژ کپسول آتش نشانی تحقیق کرده باشید، به خوبی می‌دانید که این کار حتما باید تحت نظر افراد متخصص و حرفه‌ای انجام شود. این کپسول‌ها برای ایجاد امنیت و اطفا حریق طراحی شده‌اند و باید به شکل اصولی و با تجهیزات مناسب پر شوند. البته اگر شما در خانه خود تجهیزات مناسب این کار را داشته باشید، به کمک راهنمای شارژ کپسول آتش‌ نشانی می‌توانید آن را برای استفاده مجدد پر کنید.

توجه کنید که منظور از تجهیزات تخصصی، پمپ‌های تحت ‌فشار و ابزار مناسب برای تست‌های الکترواستاتیک است که عموماً در هیچ خانه‌ای پیدا نمی‌شوند! از این‌رو است که بهترین و سریع‌ترین گزینه پیش روی شما، مراجعه به نمایندگی‌ها و کمک‌ گرفتن از افرادی است که به شکل تخصصی این کار را انجام می‌دهند. کپسول‌های آتش‌ نشانی طبق اصول به شدت سخت‌گیرانه‌ای ساخته می‌شوند و توانایی تحمل فشارهای بالا را دارند. از این‌رو هنگام شارژ آن‌ها هم باید اصول خاصی را مدنظر داشت که باعث شارژ صحیحشان می‌شوند.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌ نشانی هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به رسیدگی، بازرسی و شارژ مجدد دارند. تقریباً در هر ساختمانی چه اداری باشد و چه مسکونی، می‌توانید کپسول‌هایی را در طبقات مشاهده کنید. متأسفانه بسیاری از این کپسول‌ها غیر قابل ‌استفاده بوده و تنها جنبه تزئینی دارند. اطلاع از نحوه شارژ کپسول آتش نشانی برای تمام کسانی که با این ابزار کارآمد برخورد دارند، الزامی است.

شارژ کپسول آتشنشانی

کپسول‌های آتش‌ نشانی هم مانند هر وسیله دیگری نیاز به رسیدگی، بازرسی و شارژ مجدد دارند.

به نظر می‌رسد که اطلاع از نحوه شارژ کپسول آتش نشانی بی‌فایده باشد، اما اهمیت آن را زمانی متوجه می‌شوید که بتوانید از یک آتش‌سوزی با همین کپسول جلوگیری کنید. برای شارژ این کپسول‌ها از مواد مؤثری استفاده می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در صورت استفاده صحیح، می‌توانند آتش را خاموش کنند.

برای بررسی نحوه شارژ کپسول آتش نشانی تصمیم گرفتیم که 3 بخش مجزا را تشکیل دهیم که هرکدام اعمال زیر مجموعه‌ای دارند:

1.    تخلیه کامل کپسول

هر بخش از مراحل شارژ کپسول آتش‌ نشانی شامل اعمال زیرمجموعه‌ای است که اگر به ترتیب و به درستی انجام شوند، می‌توانید از سلامت کپسول اطمینان داشته باشید.

  • تخلیه کپسول: اولین اقدام در مبحث نحوه شارژ کپسول آتش نشانی، تخلیه همه موادی است که در کپسول باقی‌ مانده‌اند. این کار روی‌های خاصی دارد و عموماً افراد متخصص به راحتی آن را انجام می‌دهند. در این مرحله آمپر فشارسنج باید روی 0 قرار گیرد تا از تخلیه کامل کپسول اطمینان داشته باشید.
  • تمیز کردن بدنه بیرونی: در گام بعدی یک دستمال مرطوب را برای تمیز کردن تمام بدنه، شیلنگ و سوپاپ‌ها به کار ببرید. عموماً کپسول‌های آتش‌ نشانی برای مدت طولانی در یک مکان باقی می‌مانند و گرد و خاک زیادی روی آن‌ها می‌نشیند. از این رو بهتر است پیش از شروع به شارژ، بدنه را کاملاً نظافت کنید.
  • بازرسی و تعمیر کپسول آتش‌ نشانی: نظافت بدنه کپسول کمک می‌کند بتوانید تمام آسیب‌های احتمالی روی بدنه را تشخیص دهید. از هیچ آسیبی به اعتنا نگذرید و حتی تورفتگی‌های کوچک هم تعمیر کنید. اگر بدنه کپسول دچار خوردگی یا پوسیدگی شده باشد، یعنی زمان تعویض آن فرارسیده و دیگر قابل‌استفاده نخواهد بود. علاوه بر بدنه، تمام قسمت‌های فلزی و پلاستیکی دیگر را هم از نظر درست بودن کارایی و سلامت فیزیکشان بررسی کنید.
  • جدا کردن شلنگ تخلیه: این شلنگ به کمک یک سرپیچ رزوه‌ای به سوپاپ‌ها متصل است. این سرپیچ باید در محکم‌ترین حالت باشد و برای باز کردن آن نیاز به آچار فرانسه باشد. در غیر این صورت می‌توانید متوجه خرابی یا ایراد در این بخش شوید.
  • جدا کردن سوپاپ‌ها: مرحله آخر از بخش اول نحوه شارژ کپسول آتش‌ نشانی مربوط به جداسازی مجموعه سوپاپ‌ها می‌شود. دقت کنید که باید فشار داخل کپسول کاملاً تخلیه شده باشد والا این کار خطرساز خواهد بود. به ترتیب درگاه شلنگ، اهرم‌های تخلیه و فشارسنج را از جای خود باز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی چه موقع است؟

2.    انتخاب مواد پرکننده

در بخش اول کارهایی انجام شدند که به آماده‌سازی کپسول کمک می‌کردند. در این بخش اما باید تصمیمات حیاتی‌تری بگیرید. انتخاب مواد پرکننده کپسول آتش‌ نشانی باید با توجه ‌به نوع کپسول انجام شود. نوع مواد پرکننده برای هر کپسول روی برچسب اطلاعاتی که روی آن چسبانده شده است، قابل‌مشاهده خواهد بود.

مواد پر کننده کپسول آتش شانی

انتخاب مواد پرکننده کپسول آتش‌ نشانی باید با توجه ‌به نوع کپسول انجام شود.

احتمالاً شما هم کنجکاو هستید که از چه موادی برای پرکردن کپسول آتش‌ نشانی استفاده می‌شود که تا این حد برای خاموش کردن آتش تأثیرگذار است؟

  • کربن دی اکسید یکی از مواد پرکننده کپسول آتش‌ نشانی است. این کپسول‌ها در زمان آتش‌سوزی مایعات یا برق می‌توانند کارآمد باشند. خروجی این کپسول‌ها، کربن دی اکسید پرفشار و البته بسیار خنک است که به سرعت باعث خاموش‌شدن آتش می‌شود.
  • آب و کف یکی از رایج‌ترین مواد برای شارژ کپسول آتش‌ نشانی هستند. از این ماده خاموش‌کننده تنها می‌توانید برای کنترل آتش‌های معمولی که توسط چوب یا کاغذ گسترش می‌یابند‌، استفاده کنید.
  • سومین مورد مواد شیمیایی خشک هستند که اثرگذاری خوبی روی انواع آتش‌سوزی دارند. این مواد باعث می‌شوند فرایندهای شیمیایی که باعث گسترش آتش می‌شوند در لحظه متوقف شوند.
  • خاموش‌کننده‌های شیمیایی مرطوب که عموماً در مراکز تجاری و صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شود. مواد موجود در این کپسول‌ها می‌توانند مواد مشتعل و سوزان را خنک کنند تا از گسترش آتش جلوگیری شود.
  • پودر خشک یکی از مواد پرکننده کپسول‌های آتش‌ نشانی است که تنها برای خاموش‌کردن آتش‌هایی مناسب است که با مشتعل شدن فلزات شروع شده باشند.
  • برخی از کپسول‌های آتش‌ نشانی هم این روزها با غبار آب تحت‌فشار شارژ می‌شوند که اثرات زیست‌محیطی کمی دارد و اثرگذاری خوبی برای آتش‌های سطح پایین خواهد داشت.

بررسی و عیب‌یابی بدنه کپسول و نظافت آن

حالا که با انواع مواد پرکننده کپسول آتش‌ نشانی آشنا شدید، بهتر است ادامه نحوه شارژ کپسول آتش نشانی را با هم بررسی کنیم. اولین کاری که باید در بخش دوم شارژ کپسول انجام دهید، این است که تمام اجزا سوپاپ را از هم جدا کنید. هرکدام از اجزا را به کمک یک برس مویی و دستمال مرطوب، تمیز کنید. در همین حین، قطعات را از داخل و بیرون مورد بررسی قرار دهید تا خراش یا آسیب‌دیدگی وجود نداشته باشد. در صورت مشاهده ایراد، حتماً قطعه مربوطه را تعویض کنید.

بررسی و عیب‌یابی بدنه کپسول

تمام اجزای سوپاپ را از هم حدا کنید و با یک برس مو تمیز کنید.

متأسفانه، در برخی از کپسول‌های آتش‌ نشانی، میله سوپاپ کپسول از نوع پلاستیکی است. توصیه می‌کنیم در زمان شارژ مجدد حتماً این میله را به نوع فلزی تغییر دهید تا دوام و البته کارایی کپسول بالاتر رود. حالا که همه قطعات بررسی و نظافت شده‌اند، باید دوباره آن‌ها را سر هم کنید و در آخر از محکم‌بودن همه آن‌ها در جای خود اطمینان حاصل کنید.

مواد باقی‌مانده در کپسول آتش‌ نشانی به عنوان زباله در نظر گرفته می‌شوند و باید با شرایط خاصی دور ریخته شوند. برخی از این مواد پرکننده باقی‌مانده ممکن است سمی و برای محیط‌زیست مضر باشند، ازاین‌رو باید برای نوع دفع آن‌ها از اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای SDS استفاده کنید. پس از اینکه کپسول به طور کامل خالی شد، باید قسمت داخلی آن را بررسی کنید. حتی از کوچک‌ترین آسیب‌ها هم نگذرید و برای تعمیر کپسول در چنین شرایطی اقدام کنید. در انتها باید قسمت داخلی و بیرونی کپسول را با آب و شوینده‌های بسیار ملایم، تمیز کنید.

شارژ کپسول با مواد پرکننده

یکی از اصلی‌ترین مراحل در شارژ کپسول آتش‌ نشانی، پرکردن آن با مواد مخصوص است. باید توجه کنید که میزان و نسبت ترکیب مواد برای هر کپسول متفاوت است. این که باید چه میزان از مواد پرکننده را با هم ترکیب کنید به سایز کپسول و همچنین نوع مواد پرکننده بستگی خواهد داشت. پس از این که نسبت‌ها و نوع مواد پرکننده را مشخص کردید، باید آن‌ها را با استفاده از یک قیف در داخل کپسول بریزید.

شارژ کپسول با مواد پرکننده

یکی از اصلی‌ترین مراحل در شارژ کپسول آتش‌ نشانی، پرکردن آن با مواد مخصوص است.

سعی کنید از قیف پلاستیکی استفاده کنید که به بدنه و قسمت داخلی کپسول آسیبی وارد نشود. در ادامه نحوه شارژ کپسول آتش نشانی باید بدنه کپسول را از مواد اضافی پاک کنید. قسمتی که سوپاپ نصب می‌شود را باید به کمک برس و دستمال به طور کامل از مواد پرکننده تمیز کنید تا سوپاپ به شکل کامل در جای خود قرار بگیرد.

پس از این تمام قسمت را در جای خود نصب کنید. در طی این پروسه مراقب باشید سوپاپ را بیش از حد سفت نکنید، چرا که این کار باعث از بین ‌رفتن رزوه‌ها و در نهایت نشتی می‌شود.

3.    پرکردن کپسول آتش‌ نشانی

در بخش سوم که در واقع آخرین قسمت در نحوه شارژ کپسول آتش نشانی است، باید کپسول را هوای فشرده یا نیتروژن پر کنید. این قسمت از کار ممکن است کمی خطرناک باشد. ازاین‌رو توصیه می‌کنیم حتماً از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید و تجهیزات مناسبی به کار ببرید. برای پرکردن کپسول نیاز به یک منبع فشار خواهید داشت که باید به محل شلنگ تخلیه وصل شود.

هر کپسول با توجه ‌به سایز و استانداردهای تولید، فشار خاصی را می‌تواند تحمل کند و این موضوع را حتماً باید در هنگام پرکردن در نظر داشته باشید. برای اطمینان از این که کپسول را به اندازه کافی پر می‌کنید، از یک فشارسنج استفاده کنید. به محض رسیدن به فشار موردنظر، منبع تحت‌فشار را قطع کنید. فشار اضافی می‌تواند باعث جدا شدن ناگهانی قسمت‌های کپسول مانند سوپاپ شود.

پرکردن کپسول آتش‌ نشانی

هر کپسول با توجه ‌به سایز و استانداردهای تولید، فشار خاصی را می‌تواند تحمل کند

بعد از پرکردن کپسول و پیش از جداکردن آداپتور منبع تحت‌فشار باید نشتی‌های احتمالی را پیدا کنید. برای این منظور کمی آب و صابون را به خوبی ترکیب کنید و روی قسمت‌های مختلف کپسول بزنید. اگر صدای اضافی یا حباب در قسمتی که آب و صابون زده‌اید، مشاهده شود در واقع به معنی نشتی در آن قسمت خواهد بود. در صورت وجود مشکل، قطعه معیوب را سریعاً تعویض کنید.

در انتها باید کپسول را از منبع تحت‌فشار کاملاً جدا کنید و شیلنگ تخلیه را در جای خود محکم کنید. اهرم تخلیه را در حالت بسته قرار دهید تا بتوانید پین حلقه را نصب کنید. فراموش نکنید که تاریخ شارژ مجدد حتماً روی کاغذ مربوطه که به کپسول متصل است، یادداشت کنید

نکات مهم شارژ کپسول آتش‌ نشانی

تا اینجا نحوه شارژ کپسول آتش نشانی را به طور کامل بررسی کردیم، اما لازم است به نکات مهمی در طی این پروسه و حتی پس از آن توجه داشته باشید:

  • در انتهای فرایند شارژ کپسول باید از یک ترازو برای وزن کردن آن استفاده کنید. وزن هر کپسول در حالت پرشده روی آن نوشته شده و باید وزن کپسول شما پس از شارژ با آن عدد تطابق داشته باشد.
  • به هیچ عنوان سراغ کپسول‌هایی نروید که برچسب اطمینان ندارند. این کپسول‌ها از مواد تحت‌فشار پر می‌شوند و بی‌کیفیت بودنشان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • پس از 24 تا 48 ساعت از زمانی که شارژ کپسول انجام شد، باید دوباره فشار آن مورد بررسی قرار گیرد. برخی مواقع نشتی‌ها قابل تشخیص نیستند، اما از این طریق می‌توانید ایرادات احتمالی را شناسایی کنید.

سخن آخر

وجود کپسول‌های خاموش‌کننده حریق برای هر ساختمان یا حتی اتومبیلی الزامی است، به همین دلیل اگر شما هم در منزل یا اتومبیل خود کپسول آنش نشانی ندارید بهتر است در اولین فرصت برای خرید آن اقدام کنید. البته همانطور که در این مطلب نیز به این موضوع اشاره کردیم، همه چیز با خرید کپسول اطفا حریق تمام نمی‌شود و شما پس از خرید کپسول باید به وضعیت ظاهری و همینطور تاریخ مربوط به شارژ کپسول آتش نشانی نیز توجه کنید. برای اطلاع از این موارد می‌توانید مقاله «بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی چه موقع است؟» از مجله پیندو را که مطالعه کنید.

 

سوالات متداول

  • آیا به صرفه است کپسول‌های 1 یا 2 لیتری را دوباره شارژ کنیم؟

این کپسول‌ها لازم است پس از استفاده دوباره شارژ شوند، اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی بهتر است این کپسول‌ها را با واحدهای بزرگ‌تر جایگزین کنید.

  • زمان مناسب برای شارژ کپسول‌های مایع و پودری را چگونه تشخیص دهیم؟

اگر شاهد افت فشار در کپسول‌های آتش‌ نشانی بودید، یا نشتی و آسیبی در نازل مشاهده کردید، لازم است در اولین فرصت برای شارژ مجدد آن‌ها اقدام کنید.

  • هزینه شارژ کپسول آتش‌ نشانی چقدر است؟

تعرفه پرکردن کپسول آتش‌ نشانی با توجه نوع مواد پرکننده و نوع کپسول متفاوت است و برای اطلاع تعرفه کپسول خود به نمایندگی مراجعه کنید.

  • آیا لزومی دارد از نحوه شارژ کپسول آتش نشانی اطلاع داشته باشیم؟

این کپسول‌ها برای اطفا حریق و جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها به کار می‌روند، پس بهتر است همه اطلاعات مفید مانند نحوه شارژ کپسول آتش نشانی یا نحوه تشخیص زمان شارژ آن‌ها را بدانید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =