Banner Image
طرزتهیه لیموناد خانگی

طرز تهیه لیموناد خانگی به سبک رستوران‌ها

5/5 - (1 امتیاز)

لیموناد جزو نوشیدنی‌های بسیار خوش‌مزه است که ضمن داشتن فواید بسیار خوب و مثبت در بحث پزشکی، برای موارد خوراکی نیز مصرف بالایی دارد و در کنار وعده‌های غذایی یا به تنهایی میل می‌شود. به همین منظور در این مقاله از مجله پیندو، طرز تهیه لیموناد خانگی در انواع نمونه‌های مختلف را برایتان آوردیم.

لیموناد با توجه به آن که از نوع ساده انتخاب شود یا ترکیبی، به مواد اولیه خاصی نیاز دارد. مواد اولیه این نوشیدنی خوش‌مزه در مقایسه با دیگر نوشیدنی‌ها با قیمت مناسب‌‌تر تهیه می‌شود، ضمن آن که فاقد مواد مضر بوده و در مقایسه با دیگر نوشیدنی‌های همراه غذا نظیر نوشابه، دلستر و … برای بدن مضر نیست.

کاربرد‌های لیموناد

پیش از آن که به طرز تهیه لیموناد خانگی بپردازیم، ابتدا خوب است کاربرد مصرف این نوشیدنی خوش‌مزه را بدانید.

بیشتر بخوانید: اسپرسو ساز کپسولی یا همان نسپرسو ساز چیست؟

 کاهش حرارت

یکی از نوشیدنی‌های بسیار خنک کننده و آرامش‌بخش برای روزهای گرم تابستان بدون شک لیموناد است. از این نوشیدنی خوش‌مزه در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توان استفاده کرد.

 کاربرد برای پذیرایی

لیموناد جزو نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار برای جشن‌ها و مراسم‌های خانوادگی، سرو در مهمانی و پیک نیک و … است. این نوشیدنی ضمن طعم خوبی که دارد، سبب ایجاد حس شادابی در افراد نیز می‌شود. از لیموناد می‌توان در کنار وعده‌های غذایی نظیر صبحانه، ناهار و شام استفاده کرد. همچنین از دیگر مواردی که می‌توان از این نوشیدنی خوش‌مزه استفاده کرد، در مراسم‌های عروسی است که با تزیینات زیبا مانند استفاده از گل بر روی لیوان‌های لیموناد، می‌توان ظاهری زیبا به میز سرو بخشید.

به طور کلی این نوشیدنی جزو نوشیدنی‌های برطرف کننده عطش با طعمی ‌خوب و ایجاد حس شادابی در افراد است که هم در فصل تابستان و هم در دیگر فصل‌ها در کنار غذا یا به تنهایی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید:تابه گریل چیست؟ (سالم آشپزی کنید)

کاربرد‌های لیموناد

به طور کلی این نوشیدنی جزو نوشیدنی‌های برطرف کننده عطش با طعمی ‌خوب و ایجاد حس شادابی در افراد است

 طرز تهیه لیموناد خانگی

روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تهیه لیموناد خانگی وجود دارد که هم به شکل تنها قابل مصرف است و هم به شکل ‌‌ترکیب با دیگر مواد غذایی. در ادامه می‌خواهیم چند نمونه از روش‌های طرز تهیه لیموناد خانگی را برایتان بیان کنیم.

طرز تهیه لیموناد خانگی

بیشتر بخوانید:تابه گریل چیست؟ (سالم آشپزی کنید)
 طرز تهیه لیموناد خانگی
 روش‌ها و راهکارهای مختلفی برای تهیه لیموناد خانگی وجود دارد

 لیموناد ساده

اولین نوع لیموناد، لیموناد ساده است که مواد لازم آن شامل آب، لیموترش و شکر هستند. بسته به این که این نوشیدنی را برای چه تعدادی مصرف می‌کنید می‌توانید ‌‌ترکیب آن‌ را تنظیم کنید، اما به طور کلی به ازای هر لیوان آب، یک عدد لیموترش نیاز است. شکر نیز باید نصف لیوان آب و یا حتی کم‌‌تر در نظر گرفته شود.

روش تهیه لیموناد ساده خانگی نیز بدین صورت است که ابتدا لیموها را کاملاً شسته و آن‌ها را به دو نیم تقسیم می‌کنید و آب آن‌ها را می‌گیرید. سپس این آب لیموی تازه را به آب اضافه کرده و با شکر مخلوط می‌کنید و هم می‌زنید. این هم زدن را تا جایی ادامه دهید تا شکر به طور کامل داخل مایع حل شود. در ادامه می‌توانید لیموناد خانگی ساده تهیه شده را در یخچال قرار دهید تا کاملاً خنک شود.

 لیموناد نعنایی

از دیگر انواع لیموناد‌ها می‌توان به لیموناد نعنایی اشاره داشت. مواد لازم برای طرز تهیه لیموناد خانگی نعنایی شامل آب، لیموترش، شکر و چند عدد برگ نعنای تازه هستند. برای تهیه، مراحل ساخت لیموناد خانگی ساده را پیش رو بگیرید، اما پیش از آن که آب لیمو را وارد آب کنید چند عدد برگ تازه نعنا داخل آب بریزید و کمی ‌زمان دهید تا طعم نعناع در آب پخش شود.

بیشتر بخوانید:روش‌های جالب برای تیز کردن رنده در خانه!

طرز تهیه لیموناد نعنایی

مواد لازم برای طرز تهیه لیموناد خانگی نعنایی شامل آب، لیموترش، شکر و چند عدد برگ نعنای تازه هستند.

 لیموناد ‌‌ترنج

نوعی دیگر از انواع لیموناد‌های خانگی و خوش طعم، لیموناد ‌‌ترنجی است که برای تهیه آن به آب، لیموترش، شکر و ‌‌ترنج نیاز است. تعداد ‌‌ترنج باید با تعداد لیموترش برابر باشد. برای تهیه نیز آب لیمو و ترنج‌ها را گرفته و در آب و در نهایت شکر حل کنید.

ترکیب لیموناد با دیگر میوه‌ها

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که آیا می‌توان لیموناد را با دیگر میوه‌ها‌‌ ترکیب کرد؟ باید بگوییم که بله؛ ‌‌ترکیب لیموناد خانگی با میوه‌های دیگر می‌تواند طعمی ‌جدید و لذت‌بخش به آن ببخشد. حال طرز تهیه لیموناد خانگی در ‌‌ترکیب با دیگر میوه‌ها را برایتان بیان می‌کنیم‌‌:

ترکیب لیموناد با دیگر میوه‌ها

ترکیب لیموناد خانگی با میوه‌های دیگر می‌تواند طعمی ‌جدید و لذت‌بخش به آن ببخشد.

ترکیب لیموناد و توت فرنگی

برای تهیه لیموناد خانگی با توت فرنگی می‌توانید پس از تهیه مایع ابتدایی لیموناد، توت فرنگی‌ها را خرد کرده و به آن اضافه کنید. کمی ‌زمان دهید تا توت فرنگی در آب نفوذ کرده و طعم لیمو و توت فرنگی با هم ترکیب شوند.

‌‌ترکیب لیموناد و هندوانه

برای ‌‌ترکیب و تهیه لیموناد خانگی با طعم هندوانه می‌توانید آب هندوانه را گرفته و مقداری از آب خالی را با آب هندوانه جایگزین کنید. همچنین می‌توانید هندوانه را به قطعات ریز تقسیم و خرد کرده و در داخل شربت لیموناد بریزید.

 لیموناد و خیار

یکی از نوشیدنی‌های بسیار خنک کننده و محبوب در فصل تابستان‌‌، ترکیب لیموناد و خیار است. برای این منظور می‌توانید خیار تازه را خرد کنید و یا آن را به شکل ورقه‌ای برش دهید. سپس خیار را داخل لیوان قرار داده و ‌‌ترکیب لیموناد و آب و شکر را به همراه چند تکه یخ در آن بریزید.

 لیموناد و مرکبات

لیموناد دارای ویتامین سی زیادی است که در ترکیب با مرکبات این ویتامین سی بیشتر شده و برای درمان بیماری‌ها و افزایش سلامت بسیار مفید است. شما می‌توانید در لیموناد خود از آب مرکباتی مانند پرتقال، گریپ فروت، نارنگی و غیره استفاده کنید و یا آن‌ها را به طور تکه تکه داخل لیموناد بریزید.

بیشتر بخوانید:بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی کدام است؟

لیموناد و مرکبات

لیموناد دارای ویتامین سی زیادی است که در ترکیب با مرکبات این ویتامین سی بیشتر شده

مزایا و معایب استفاده از لیموناد از منظر پزشکی

لیموناد از نظر پزشکی دارای مزایای بسیار زیادی است، به طوری که از این نوشیدنی خوش طعم برای درمان‌های پزشکی هم استفاده می‌کنند. از جمله خواص و فواید پزشکی که لیموناد دارد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

مزایا و معایب استفاده از لیموناد از منظر پزشکی

لیموناد نعنایی

هیدراسیون

از آنجایی که ‌‌ترکیب لیموناد حاوی مقدار مناسبی آب و الکترولیت است، جذب مایعات در بدن را موثرتر کرده و از افت فشار یا دیگر مشکلات و بیماری‌های داخلی جلوگیری می‌کند.

 منبع غنی ویتامین سی

لیمو دارای ویتامین سی زیادی است و لیموناد یک منبع غنی از ویتامین سی و آنتی اکسیدان به شمار می‌آید که ضمن تقویت سیستم ایمنی، موجب سلامت پوست و جذب بهتر آهن می‌شود.

 کاهش فشار خون

افرادی که دارای فشار خون بالا هستند می‌توانند با مصرف مقدار مناسبی از لیموناد به کاهش فشار خون خود کمک کنند.

تعادل اسید باز بدن

تعادل اسید و باز بدن می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر خوردن غذاهای چرب و فست فود و… به هم بخورد؛ اما با مصرف لیموناد و تهیه آن می‌توان این تعادل را به حالت مناسبی تنظیم کرد.

 دفع سنگ کلیه

از دیگر مزایای پزشکی لیموناد می‌توان به دفع سنگ کلیه اشاره داشت؛ چرا که حاوی اسید سیتریک است و مانع تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

اما در کنار این مزایا، مصرف بیش از حد لیموناد می‌تواند مضراتی نیز داشته باشد. یکی از ضررهای مصرف بیش از حد لیموناد، اسیدیته کردن معده است. از آنجایی که این ‌‌ترکیب دارای اسید سیتریک است، استفاده بیش از حد آن برای افرادی که دارای مشکلات معده و اسید معده هستند منجر به ناراحتی و درد می‌شود.

مصرف مکرر لیموناد می‌تواند منجر به آسیب مینای دندان شود. پس توصیه می‌کنیم که این نوشیدنی را حتماً به میزان متعادل مصرف کنید و پس از مصرف آن دهان خود را آب بکشید. در صورتی که لیموناد حاوی مقادیر زیاد شکر باشد، مصرف بیش از حد آن در نهایت منجر به افزایش قند خون می‌شود. همواره بهتر است که در مصرف هر ماده غذایی و نوشیدنی تعادل را رعایت کنید.

 طرز تهیه لیموناد خانگی رژیمی

‌افرادی که دارای رژیم هستند و نمی‌خواهند لیموناد خود را با شکر تهیه کنند، می‌توانند با‌‌ ترفندهای زیر از طرز تهیه لیموناد خانگی رژیمی آگاه شوند. برای تهیه این لیموناد‌ها از مواد طبیعی و کم کالری استفاده می‌شود. در این روش می‌توانید لیموناد را با شیره خرما یا دوشاب درست کرده و به جای شکر از این شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید.

مواد لازم در این راستا حاوی لیمو ترش، آب یخ، آب معدنی، شیره خرما یا شیره انگور و یا استویا است؛ مانند طرز تهیه لیموناد خانگی ساده، لیموها را بشویید و آب آن‌ها را بگیرید و به آب اضافه کنید. حال به جای شکر از این شیرین کننده‌های طبیعی استفاده کنید. برای داشتن طعمی ‌بهتر می‌توانید از‌‌ ترکیب مرکبات و دیگر میوه‌ها نیز کمک بگیرید.

طرز تهیه لیموناد خانگی رژیمی

مواد لازم در این راستا حاوی لیمو ترش، آب یخ، آب معدنی، شیره خرما یا شیره انگور و یا استویا است

چطور لیموناد خانگی گازدار درست کنیم؟

لیموناد خانگی گازدار جزو مدل‌های بسیار پرطرفدار از لیموناد است که معمولاً در کافه‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود، اما با داشتن دستور کار زیر می‌توانید این نوع از لیموناد را در منزل و به راحتی تهیه کنید.

مواد لازم و مورد نیاز برای طرز تهیه لیموناد خانگی گازدار شامل چند عدد لیموترش، چند قاشق عسل یا تعدادی قند، آب یخ و آب سودا یا همان آب گازدار است. برای تهیه لیموها را بشویید و آب آن‌ها را بگیرید. در یک ظرف بزرگ آب لیمو و عسل یا قند را با هم مخلوط کنید. در ادامه به آرامی ‌آب گازدار را به لیموناد‌ها اضافه کنید. برای رقیق کردن می‌توانید از‌‌ ترکیب آب معدنی و آب گازدار نیز استفاده کنید. در انتها با اضافه کردن چند قطعه یخ و یا حتی گذاشتن چند عدد برگ نعنا می‌توان لیمونادی بسیار خوشمزه داشت. میزان شیرینی و یا استفاده از دیگر عوامل شیرین کننده متناسب با سلیقه شما قابل تغییر است.

چطور لیموناد خانگی گازدار درست کنیم؟

لیموناد خانگی گازدار جزو مدل‌های بسیار پرطرفدار از لیموناد است

کلام آخر

لیموناد یکی از نوشیدنی‌های بسیار خوش طعم و پرطرفدار بوده که از آن هم در کنار وعده‌های غذایی و هم در سرو و پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌کنند. به همین منظور در این محتوا به بررسی طرز تهیه لیموناد خانگی در انواع مختلف پرداختیم. اصلی‌‌ترین مواردی که برای ساخت این شربت نیاز است، شامل لیمو و آب و شکر هستند که می‌توان آن را با دیگر مرکبات، توت فرنگی، نعنا و موارد مشابه ترکیب کرد.

مزایای مصرف لیموناد بسیار زیاد است و از آن برای افزایش سلامتی، ایجاد حس خنکی و کاهش چربی خون استفاده می‌کنند؛ اما باید در مصرف آن دقت داشت، چرا که استفاده زیاد و مکرر لیموناد ممکن است آثار مضر بر روی معده و دیگر ارگان‌های بدن داشته باشد.

سوالات متداول

  • طرز تهیه لیموناد خانگی به چه صورت است؟

برای تهیه لیموناد به چند عدد لیموی تازه و آب و شکر نیاز است. ابتدا آب لیموها را گرفته و در آب سرد بریزید، سپس شکر را در آن حل کنید.

  • آیا می‌توان در لیموناد از مرکبات استفاده کرد؟

در تهیه لیموناد از انواع میوه‌ها و مرکبات نظیر توت فرنگی، هندوانه، پرتقال و … می‌توان استفاده کرد.

  • مصرف لیموناد چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای مصرف آن می‌توان به کمک به سلامت و ایمنی بدن، ایجاد حس خنکی و آرامش‌، کاهش فشار خون، جلوگیری از ایجاد سنگ کلیه و… اشاره داشت.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 10 =