Banner Image

اسپرسو ساز کپسولی یا همان نسپرسو ساز چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

بعد از یک روز شلوغ و پر همهمه، چه چیزی به اندازه نوشیدن یک فنجان اسپرسو ایده‌آل در اسرع وقت ما را سر حال می‌آورد؟ یکی از لوازم برقی جذابی که دنیای قهوه دوستان را زیر و رو کرده، دستگاه اسپرسوساز کپسولی است. اگر افتخار آشنایی با محصول را نداشته‌اید و می‌خواهید بدانید اسپرسو ساز کپسولی چیست، در ادامه این مقاله همراه ما باشید. دستگاه اسپرسوساز کپسولی به سادگی، سرعت و همان کیفیت دستگاه‌های سنتی، برای شما اسپرسو آماده می‌کند و طی چند سال اخیر به دستگاهی محبوب در بسیاری از منازل و مشاغل تبدیل شده است. در این مقاله بعد از معرفی اسپرسوساز کپسولی، به انواع و طرز کار این دستگاه می‌پردازیم:

اسپرسوساز کپسولی چیست؟

اسپرسوساز کپسولی که به عنوان “نسپرسوساز” نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه قهوه‌ساز فشرده و خودکار بوده که برای دم کردن اسپرسو با استفاده از کپسول‌های قهوه از پیش آماده، طراحی شده است. این کپسول‌ها حاوی بخش‌های دقیق اندازه‌گیری شده از پودر یکدست قهوه هستند که نیازی به آسیاب و اندازه‌گیری دستی ندارند. اسپرسوساز کپسولی تبدیل به یک تکنولوژی کاربرپسند و کارآمد برای علاقه‌مندان به اسپرسو شد تا بدون دردسر، یک فنجان اسپرسو خوش‌طعم نوش جان کنند.

این کپسول‌ها حاوی بخش‌های دقیق اندازه‌گیری شده از پودر یکدست قهوه هستند که نیازی به آسیاب و اندازه‌گیری دستی ندارند.

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که چرا این دستگاه “نسپرسوساز” نام گرفته است؟ باید بگوییم که این ماجرا به دهه 1980 برمی‌گردد که کمپانی سوئیسی نستله از اسپرسوهای کپسولی و تک‌نفره خود به نام “نسپرسو” رونمایی کرد. نسپرسو ترکیبی از “نستله” و “اسپرسو” است که نام شرکت را با نوع قهوه‌ای که دستگاه‌ها برای دم کردن آن طراحی شده‌اند‌، ترکیب کرده‌ است. هدف نسپرسو ارائه روشی راحت برای قهوه دوستان بود تا بتوانند از اسپرسویی با کیفیت بالا در خانه یا در محیط‌های مختلف لذت ببرند.

نسپرسوساز از آن زمان به بعد، مترادف با دستگاه‌های قهوه‌ساز تک‌نفره در نظر گرفته شد و نقش مهمی در محبوبیت مفهوم کپسول‌های قهوه و راحتی آن‌ها ایفا کرد. این دستگاه‌ها به دلیل طراحی شیک، سهولت استفاده و پشتیبانی از طیف گسترده طعم‌های قهوه موجود در کپسول‌های سازگار، به سرعت مورد استقبال قرار گرفتند. این برند نیز طرفداران وفاداری به دست آورد و به بازیگر اصلی در بازار قهوه‌های تک‌نفره تبدیل شد.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از موکاپات برای یک قهوه کافی شاپی!

نسپرسوساز از آن زمان به بعد، مترادف با دستگاه‌های قهوه‌ساز تک‌نفره در نظر گرفته شد

انواع قهوه ساز کپسولی

انواع مختلفی از قهوه سازهای کپسولی در بازار موجود هستند که هر کدام ویژگی‌ها و عملکردهای منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. برخی از این دستگاه‌ها صرفاً بر روی اسپرسو تمرکز می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر برای دم کردن انواع نوشیدنی‌های قهوه انعطاف پذیر هستند. برخی از انواع قابل توجه عبارتند از:

بیشتر بخوانید:با قهوه‌ساز خانگی خود فراتر از مرزهای قهوه پیش بروید!

  • دستگاه‌های نسپرسوساز تک‌کاره (single serve): این دستگاه‌ها منحصراً برای تهیه اسپرسو طراحی شده‌اند و فرآیند عصاره‌گیری ساده‌ای را ارائه می‌دهند که برای کاربرانی که به یک یا دو شات اسپرسو بدون ‌دردسر نیاز دارند، ایده‌آل است.
  • دستگاه‌های همه‌کاره (Multi Beverage): این دستگاه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا انواع نوشیدنی‌ها بر پایه قهوه مانند کاپوچینو، لاته و آمریکانو تهیه کنند. در اقدامی هیجان‌انگیزتر، این دستگاه‌ها به کف‌ساز اتوماتیک نیز مجهز شده‌اند.
  • دستگاه‌های جمع و جور و قابل حمل: برای مسافران یا افرادی که در آشپزخانه فضای محدودی دارند، این دستگاه‌های جمع و جور و لوکس انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسد.

این دستگاه‌های جمع و جور و لوکس انتخاب ایده‌آلی به نظر می‌رسد.

طرز کار قهوه ساز کپسولی

به لطف طراحی کاربرپسند قهوه ساز کپسولی، کار کردن با آن بسیار آسان و سریع بوده و نیازی به آسیاب دستی، اندازه‌گیری یا تمپ کردن قهوه ندارد. به طور کلی، برای عصاره‌گیری اسپرسو کپسولی کافی است مراحل زیر را طی کنید که معمولاً در بین اکثر قهوه‌سازها مشترک است؛ اما برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد ویژگی‌ها و عملکرد خاص دستگاه خود، به دستورالعمل همراه محصول مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از قهوه ساز دستی، برقی و دو فنجانه

  1. با پر کردن مخزن آب قهوه ساز با آب تمیز و سرد شروع کنید. اطمینان حاصل کنید سطح آب استاندارد را رعایت می‌کنید.
  2. محفظه نگهدارنده کپسول دستگاه را باز کنید. کپسول قهوه انتخابی خود را در شکاف یا محفظه تعیین شده قرار دهید. کپسول باید به خوبی و محکم در جای خود قرار گیرد.
  3. بسته به مدل دستگاه، ممکن است گزینه‎‌هایی برای شخصی‌سازی کردن ترجیحات خود برای عصاره‌گیری قهوه در اختیار داشته باشید. این موضوع می‌تواند شامل انتخاب اندازه فنجان (سینگل یا دبل شات)، تنظیم قدرت قهوه یا انتخاب بین حالت‌های مختلف دم کردن باشد.
  4. سپس محفظه کپسول را ببندید و مطمئن شوید که به درستی مهر و موم شده است. دکمه دم کردن را روی صفحه کنترل دستگاه فشار دهید تا فرآیند عصاره‌گیری آغاز شود.
  5. دستگاه فویل یا مهر و موم پلاستیکی کپسول قهوه را با استفاده از سوزن‌های تخصصی سوراخ می‌کند و سپس آب داغ تحت فشار وارد کپسول و ذرات قهوه می‌شود. این فرآیند طعم، عطر و روغن را از ذرات ریز قهوه استخراج می‌کند.
  6. قهوه استخراج شده از طریق یک دهانه یا نازل مستقیماً در فنجان شما جاری می‌شود. کل فرآیند عصاره‌گیری معمولاً در عرض یک یا دو دقیقه تکمیل شده و یک فنجان اسپرسو تازه دم حاصل می‌شود.

سپس محفظه کپسول را ببندید و مطمئن شوید که به درستی مهر و موم شده است.

فرق اسپرسوساز کپسولی و پودری

برای درک اینکه اسپرسوساز کپسولی چیست، بهتر است از بررسی تفاوت این دستگاه با اسپرسوساز پودری شروع کنید. اسپرسوسازهای کپسولی عمدتاً در فرآیند عصاره‌گیری با دستگاه‌های اسپرسوساز پودری سنتی تفاوت دارند. در حالی که دستگاه‌های کپسولی از کپسول‌های قهوه از پیش آماده‌شده استفاده می‌کنند، دستگاه‌های اسپرسوساز پودری از شما می‌خواهند که پودر قهوه را به صورت دستی آسیاب و اندازه‌گیری کنید. این تمایز کلیدی بر راحتی و کیفیت محصول نهایی تأثیر می‌گذارد و همچنین طعم نوشیدنی را تغییر خواهد داد. علاوه بر این، اسپرسوسازهای کپسولی در مقایسه با همتایان پودری خود سریع‌تر و راحت‌تر تمیز می‌شوند و شدیداً در سراشیبی محبوبیت قرار دارند.

بیشتر بخوانید:12 مدل از بهترین قهوه سازهای خانگی موجود در بازار

سپرسوسازهای کپسولی در مقایسه با همتایان پودری خود سریع‌تر و راحت‌تر تمیز می‌شوند

کپسول قهوه چیست؟

کپسول قهوه یک ظرف کوچک و مهر و موم شده از جنس پلاستیک یا آلومینیوم بوده که مقدار مشخصی از پودر قهوه را در خود جای داده است. این کپسول‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً در دستگاه‌های اسپرسوساز کپسولی سازگار قرار می‌گیرند. مهر و موم بودن بدون جریان هوا، تازگی و طعم پودر قهوه را حفظ کرده و عصاره‌گیری یکنواخت و باکیفیت را تضمین می‌کند. نکته جالب اینجاست که برخی تولیدکنندگان اعتقاد دارند که این مهروموم بودن باعث می‌شود حتی با منقضی شدن کپسول، محتویاتش کماکان سالم و قابل استفاده باشد.
شاید بتوان کپسول قهوه را شبیه چای کیسه‌ای دانست که به جای چای، حاوی پودر قهوه به مقدار مشخص است. البته بدنه آن از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده و از این لحاظ، شباهتی با چای کیسه‌ای یا تی بگ ندارد.

بیشتر بخوانید:11 نکته خیلی مهم برای دکوراسیون کافه کوچک

البته بدنه آن از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده و از این لحاظ، شباهتی با چای کیسه‌ای یا تی بگ ندارد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که اسپرسو ساز کپسولی چیست و چه فرقی با اسپرسوسازهای پودری دارد. باید اعتراف کنیم که دستگاه اسپرسوساز کپسولی شیوه لذت بردن از اسپرسو را متحول کرده و راه حلی مناسب و سازگار برای عصاره‌گیری ارائه داده است. راهکاری که نیازهای زندگی مدرن ما را برآورده کرده و عاشقان قهوه را سر ذوق می‌آورد. با وجود طیف متنوعی از انواع دستگاه‌ها و طعم‌ها که در هر کپسول قهوه محصور شده، جای تعجب نیست که اسپرسوسازهای کپسولی به یک عنصر محبوب در خانه‌ و محل کار تبدیل شوند. از آنجایی که دوستداران قهوه همچنان به دنبال یک فنجان قهوه سریع و بی‌نقص هستند، دستگاه اسپرسوساز کپسولی به عنوان جلوه‌ای از نوآوری در دنیای فناوری قهوه‌سازی خوش درخشیده است.

سوالات متداول

  • آیا دستگاه‌های اسپرسوساز کپسولی به راحتی تمیز می‌شوند؟

بله، دستگاه‌های اسپرسوساز کپسولی معمولاً به راحتی تمیز می‌شوند. اکثر مدل‌ها دارای اجزای قابل جابجایی هستند که می‌توان آن‌ها را در ماشین ظرفشویی شستشو یا تمیز کرد.

  • آیا می‌توانم از کپسول‌های متفرقه در دستگاه خود استفاده کنم؟

برخی از ماشین‌ها با کپسول‌های متفرقه سازگار هستند؛ اما توصیه می‌شود برای اطمینان از عملکرد بهینه دستگاه، از کپسول‌های برندی استفاده کنید که توسط سازنده دستگاه مشخص شده است.

  • آیا دستگاه‌های اسپرسوساز کپسولی فقط اسپرسو می‌سازند؟

در حالی که برخی از اسپرسوسازهای کپسولی به اسپرسو اختصاص داده شده‌اند، اما بسیاری از مدل‌های جدید توانایی دم کردن نوشیدنی‌های مختلف قهوه از جمله کاپوچینو، لاته و غیره را دارند.

  • آیا دستگاه‌های قهوه ساز کپسولی با محیط زیست سازگار هستند؟

ماهیت یک‌بار مصرف کپسول‌های قهوه باعث ایجاد نگرانی‌های زیست محیطی شده است. با این حال، برخی از تولیدکنندگان با ارائه کپسول‌های قابل بازیافت به حل این مشکل پرداخته‌اند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 11 =