Banner Image

روش‌های جالب برای تیز کردن رنده در خانه!

5/5 - (3 امتیاز)

رنده مانند عصای دست ما در آشپزی و یک ابزار کاربردی است که به صورت روزانه در آشپزخانه استفاده می‌شود. با این ‌حال، درست مانند چاقو پس از استفاده طولانی مدت کند می‌شود و دیگر قدرتی در خرد و ریز کردن مواد غذایی ندارد. به همین دلیل یادگیری اینکه چگونه رنده را تیز کنیم امکان می‌دهد زمان بیشتری از این وسیله استفاده کرده و نیازی به خرید یک رنده نو نباشد. اگرچه رنده قیمت چندانی ندارد، اما دانستن نحوه تیز کردن آن می‌تواند به شما در صرفه‌جویی بیشتر در دراز مدت کمک کند.

روش‌های کاربردی برای تیز کردن رنده

رنده‌ها با استفاده از سوراخ‌ها یا دندانه‌‌هایشان که کمی به سمت بیرون کشیده شده‌اند، کار می‌کنند. با گذشت زمان و بسته به دفعات استفاده، این دندانه‌ها می‌توانند صاف شوند؛ بنابراین کارایی اولیه خود را دیگر ندارد. اینکه چگونه رنده را تیز کنیم آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که عبارتند از:

بیشتر بخوانید:گوشت کوب برقی برای چه استفاده می‌شود؟

روش اول: استفاده از سمباده

اولین و بهترین راه برای تیز کردن رنده، استفاده از کاغذ سنباده است. برای این کار شما به دو ورقه سمباده شماره P120 و P180 نیاز دارید. همچنین بهتر است در هنگام کار، دستکش به دست داشته باشید تا به دست شما آسیبی نرسد. مراحل تیز کردن رنده با سمباده شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ابتدا از کاغذ سمباده P120 استفاده کنید و به همان جهتی که مواد غذایی را با رنده ریز می‌کنید، سمباده را روی رنده خود بکشید.
  2. در مرحله بعد، سمباده P180 را برداشته و مرحله بالا را به‌ صورت کامل تکرار کنید.
  3. یک هویج دم دست داشته باشید و بعد از سمباده کشیدن، رنده را تست کنید و ببینید به تیزی دلخواه شما رسیده است یا خیر.
  4. در نهایت رنده را بشویید و تمیز کنید و از تیزی مجدد آن لذت ببرید.

فراموش نکنید که در این روش امکان پخش شدن براده فلزی به اطراف هست، پس بهتر است زیر دست خود چیزی پهن کنید یا در محیط باز آن را انجام دهید. همچنین حتماً قبل از استفاده رنده خود را بشویید.

اولین و بهترین راه برای تیز کردن رنده، استفاده از کاغذ سنباده است.

روش دوم: استفاده از لیوان سرامیکی

شاید بعیدترین جوابی که در پاسخ به سوال چگونه رنده را تیز کنیم به ذهنتان برسد، استفاده از همان ماگ سرامیکی باشد که در حال چای خوردن از آن هستید. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد، اما اگر خاطرات خود را مرور کنید، بدون شک یاد تیز کردن چاقو با پشت نعلبکی می‌افتید. این روش تیز کردن رنده هم دقیقاً مثل آن است. برای این کار به یک ماگ سرامیکی یا چینی نیاز دارید و بعد باید:

  1. قسمت کف لیوان سرامیکی خود را به ‌صورت بالا و پایین روی رنده بکشید. فشار باید سطحی باشد. اگر فشار دست زیاد باشد ممکن است که سوراخ‌های رنده را صاف کنید.
  2. بعد از چند دقیقه رنده را با یک میوه یا سبزیجات سفت تست کنید و اگر تیز نشده، مجدد این کار را انجام دهید.
  3. در نهایت رنده را بشویید و بعد برای کارهای روزمره از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:موکت مناسب آشپزخانه (بهترین موکت‌های فضای آشپزی)

در نهایت رنده را بشویید و بعد برای کارهای روزمره از آن استفاده کنید.

روش سوم: استفاده از سوهان گرد و چاقو

اگر هنوز هم می‌خواهید بدانید که چگونه رنده را تیز کنیم و به دنبال روشی موثر با بیشترین کارایی هستید، بهتر است از سوهان گردی که اغلب در ست چاقوهای آشپزخانه شما وجود دارد استفاده کنید. به یک چاقوی مناسب هم برای این کار نیاز دارید.

  1. برای تیز کردن رنده می‌توانید از یک سوهان گرد یا الماس استفاده کنید. با کمک این دو وسیله تیز کردن رنده به‌ صورت کلی انجام نمی‌شود و باید هر یک از سوراخ‌های رنده را به‌ صورت مجزا سوهان بکشید.
  2. سپس، چاقوی خود را بردارید و آن‌ها را به شکل اولیه خود بازگردانید.
  3. در نهایت رنده را بشویید و بعد از آن استفاده کنید تا براده فلزی روی آن باقی نماند و به مواد غذایی منتقل نشود.

اگرچه این روش کمی زمان‌بر و خسته‌کننده است، اما موثرترین و کارآمدترین راه در بین سه روش گفته شده تا اینجای کار است.

بیشتر بخوانید:طرز استفاده از موکاپات برای یک قهوه کافی شاپی!

اگرچه این روش کمی زمان‌بر و خسته‌کننده است، اما موثرترین و کارآمدترین راه در بین سه روش گفته شده تا اینجای کار است.

چگونه رنده خود را تیز نگه دارید؟

همیشه پیشگیری کم‌هزینه‌تر و بهتر از درمان است. به ‌جای فکر کردن به اینکه چگونه رنده را تیز کنیم باید به فکر این باشید که چگونه رنده را تیز نگه دارید. در واقع تیز کردن رنده‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز و زمان‌بر باشد، به ‌ویژه با توجه به سوراخ‌های کوچکی که باید یک‌به‌یک تیز کنید و بعد به آن‌ها شکل دهید؛ بنابراین، داشتن یک روال نگهداری و استفاده درست می‌تواند شما را از همه این چالش‌ها دور کند. اگر می‌پرسید چگونه این کار را انجام دهید، در ادامه مواردی گفته شده است که باید برای افزایش عمر رنده‌های خود به آن‌ها توجه داشته باشید، از جمله:

  1. همیشه هنگام نگهداری رنده از روکش استفاده کنید یا آن را داخل یک پلاستیک قرار دهید. در واقع نباید رنده را همین‌طور به امان خدا در کشوی آشپزخانه در تماس با وسایل دیگر بگذارید. این نکته به ‌طور خاص و ویژه برای محافظت از سطح توری رنده در برابر اصطکاک و ضربه اهمیت دارد.
  2. هنگام استفاده از فشار دادن سوراخ‌ها خودداری کنید. همچنین هنگام تمیز کردن سطح، سعی کنید این کار را به آرامی انجام دهید. رنده‌ها به ‌راحتی تمیز می‌شوند؛ بنابراین هنگام استفاده از آن نیازی به اعمال نیرو یا فشار بیش ‌از حد نخواهید داشت.
  3. شستن رنده توسط دست ایمن‌ترین و موثرترین راه برای جلوگیری از کند شدن آن است. از قرار دادن آن همراه با سایر ظروف در ماشین ظرف‌شویی خودداری کنید؛ زیرا دندانه‌های رنده حساس بوده و به ‌راحتی خم می‌شوند، بنابراین شستن با دست راه‌حل بهتری است.
  4. نحوه استفاده صحیح از رنده هم مهم است و درست مانند تمام دستگاه‌ها و وسایل دیگر آشپزخانه شما، باید به‌ درستی استفاده شود تا به ‌خوبی و برای مدت طولانی کار کند. برای جلوگیری از کند شدن رنده مراقبت باشید که به‌ هیچ‌وجه زنگ نزند.

همیشه هنگام نگهداری رنده از روکش استفاده کنید یا آن را داخل یک پلاستیک قرار دهید.

کلام آخر

چگونه رنده را تیز کنیم؟ اگر این سوال مهم را در ذهن دارید، بهتر است برگردید و یک بار دیگر این مطلب را بخوانید و بهترین روش‌ها برای این کار را یاد بگیرید. بعد از اجرای هر کدام از روش‌های گفته شده، ممکن است براده‌های فلزی روی رنده باقی بماند که با غذا به بدن شما منتقل شود؛ پس اطمینان حاصل کنید که رنده به‌ خوبی شسته شده و عاری از براده‌های فلز است.

سوالات متداول

  • بهترین روش تیز کردن رنده کدام است؟

با استفاده از سوهان گرد می‌توانید سوراخ‌های رنده را یکی‌یکی تیز کرده و بعد با چاقو به حالت اول برگردانید. شاید این کار زمان‌بر باشد، اما یکی از بهترین روش‌ها برای تیز کردن رنده‌های کند شده است.

  • از چه سوهان کاغذی باید برای تیز کردن رنده باید استفاده کرد؟

در ابتدای کار بهتر است از سوهان p120 استفاده کنید. بعد از چند دقیقه سوهان کشیدن با آن، نیاز به سوهان p180 دارید.

  • به‌ جای لیوان سرامیکی از چه چیزهای دیگری برای تیز کردن رنده استفاده می‌شود؟

یک کاسه یا بشقاب چینی و دیگر ظروف سرامیکی هم می‌توان برای این کار استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + هجده =