Banner Image
بستن درب رادیاتور

نحوه درست بستن درب رادیاتور ماشین

5/5 - (1 امتیاز)

امروزه تقریباً همه ما از وسایل نقلیه استفاده می‌کنیم؛ خرابی خودرو، تنظیم باد و بسیاری از اقداماتی که برای نگهداری خودرو لازم است، توسط مراکز تعمیرات خودرو انجام می‌شود؛ اما برخی از بررسی‌های دوره‌ای مانند چک کردن آب و روغن ماشین نیازی به مراجعه به مکانیکی ندارند و خود شما نیز می‌توانید نسبت به انجام آن اقدام کنید. فرآیند بررسی آب رادیاتور و روغن خودرو پیچیده نیست؛ اما نکات کوچکی وجود دارد که برای جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر به خودرو خود باید به آن‌ها توجه کنید؛ یکی از این موارد نحوه بستن درب رادیاتور ماشین است.

برخی خودروها دارای مخزن آب هستند که برای بررسی میزان آب رادیاتور، چک کردن آن کفایت می‌کند اما در محفظه موتور بسیاری از خودروها مخزنی دیده نمی‌شود و شما برای اطلاع از میزان آب داخل آن باید درب رادیاتور خودرو را باز کرده و از آنجا بررسی کنید؛ البته دلایل دیگری مانند هواگیری رادیاتور و افزودن ضد یخ نیز وجود دارد که شما را وادار به باز کردن درب رادیاتور می‌کند. در چنین شرایطی نحوه بستن درب رادیاتور بسیار حائز اهمیت است، چرا که عدم توجه به این موضوع و درست نبستن آن عواقب ناخوشایندی دارد. در ادامه این مقاله با آموزش بستن درب رادیاتور و بررسی علائم اشتباه بستن آن همراه ما باشید.

آشنایی با رادیاتور خودرو، اجزا و عملکرد آن

رادیاتور ماشین یکی از اصلی‌ترین اجزای فنی خودرو است که هر گونه اختلال در کارکرد آن می‌تواند باعث خرابی موتور خودرو و آسیب به سایر اجزای آن شود. به ‌طور کلی رادیاتورها نوعی مبدل حرارتی هستند که مایع داغ با عبور از داخل آن، دمای خود را به آرامی از دست می‌دهد و مجدداً به اجزای موتور باز می‌گردد. به عبارتی در عملکرد موتور خودرو، روغن موتور وظیفه خنک کردن آن را بر عهده دارد که رادیاتور و آب درون آن باعث خنک شدن روغن موتور و در نهایت قطعات خودرو می‌شود. پس می‌توانیم از چنین توضیحی نتیجه بگیریم که رادیاتور خودرو نقش بسیار مهمی در طول عمر و سلامت موتور خودرو دارد و نحوه صحیح بستن درب رادیاتور باعث جلوگیری از اختلال در عملکرد رادیاتور می‌شود.

اجزای رادیاتور خودرو عبارت‌اند از لوله‌های عبور آب، مخزن آب، مخزن هواگیری، پره‌های خنک کننده و درب رادیاتور. رادیاتور ماشین با استفاده از دو لوله ورودی و خروجی به موتور خودرو متصل می‌شود و درون مخزن آن از ترکیب آب و ضدیخ پر خواهد شد تا هنگام روشن شدن موتور خودرو و افزایش حرارت، این مایع خنک کننده توسط واتر پمپ به پشت ترموستات منتقل شود و دمای آن را به میزان استاندارد (حدود 83 تا 90 درجه) برساند.

آشنایی با رادیاتور خودرو

رادیاتور ماشین با کمک دو لوله ورودی و خروجی به موتور خودرو متصل می‌شود.

آموزش بستن درب رادیاتور ماشین

اکنون با اطلاع از ماهیت رادیاتور خودرو و عملکرد آن به موضوع اصلی این مقاله یعنی آموزش بستن درب رادیاتور و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: سوپاپ خودرو و نقش آن در عملکرد موتور

آموزش بستن درب رادیاتور ماشین

برای بستن درب رادیاتور ماشین ابتدا آن را بر روی دهانه مخزن رادیاتور قرار دهید و تنظیم کنید.

برای بستن درب رادیاتور ماشین ابتدا آن را بر روی دهانه مخزن رادیاتور قرار دهید و به منظور بستن، آن را تنظیم کنید؛ سپس درب رادیاتور را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا به انتهای شیارها برسد (دیگر نچرخد). هنگام بستن درب رادیاتور حتماً توجه کنید که برای چرخاندن آن، هم‌زمان دست خود را بر روی درب گذاشته و به سمت پایین فشار دهید. در نهایت پس از بسته شدن درب رادیاتور، موتور ماشین خود را روشن کرده و صبر کنید تا گرم شود؛ پس از گرم شدن موتور خودرو، علائم درست بستن درب رادیاتور و سلامت آن را با توجه به مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد، بررسی کنید.

اشتباه بستن درب رادیاتور خودرو چه علائمی دارد؟

در این بخش قصد داریم تا علائمی که نشانگر خرابی درب رادیاتور یا اشتباه بسته شدن آن است را معرفی کنیم تا با بررسی آن‌ها از سلامت درب رادیاتور خودرو خود مطمئن شوید. برخی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند نشان دهنده خرابی درب رادیاتور یا اشتباه بسته شدن آن باشد عبارت‌اند از:

نشتی مایع درون مخزن رادیاتور (آب و ضدیخ)

در صورتی که درب رادیاتور خودرو شما خراب باشد یا آن را به درستی نبسته باشید، مایع خنک کننده درون آن نمی‌تواند آزاد شود که این موضوع باعث ایجاد فشار بیش از حد درون رادیاتور می‌شود و در نهایت نشتی آب از شلنگ‌ها یا باز شدن آن‌ها را به همراه دارد. اگر در اطراف درپوش رادیاتور یا اطراف آن مایع خنک کننده مشاهده کردید، صحت بستن درب رادیاتور و عدم خرابی آن را بررسی کنید.

سرریز شدن از مخزن رادیاتور

هنگامی که شما درب رادیاتور را ببندید، مایع خنک کننده اضافی درون رادیاتور به مخزن آن منتقل می‌شود؛ اگر به هر دلیلی درب رادیاتور شما به درستی بسته نشده یا خراب باشد، آب رادیاتور به سرعت آزاد می‌شود و ممکن است با افزایش دما به سمت زمین سرازیر شود.

شاید خواندن این مقاله برای شما جذاب باشد: موتور خودرو چگونه کار می‌کند؟

وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو

یکی دیگر از علائم اشتباه بسته شدن درب رادیاتور یا خرابی آن، وجود هوا درون اجزای سیستم خنک کننده است. در صورتی که درپوش رادیاتور به درستی آب‌بندی نشده باشد، حباب‌های هوا درون آب شکل می‌گیرند و وارد شلنگ‌های رادیاتور و ترموستات می‌شوند و موتور خودرو شروع به داغ شدن بیش از حد می‌کند؛ زیرا نمی‌تواند یک دمای ثابت را حفظ کند.

داغ کردن بیش از حد موتور ماشین

اشتباه بستن درب رادیاتور یا خرابی آن می‌تواند باعث نشت آب از درون مخزن رادیاتور، سرازیر شدن آن یا ایجاد حباب درون شلنگ‌ها و ترموستات شود که در چنین شرایطی موتور خودرو داغ می‌کند؛ هنگام داغ بودن بیش از حد موتور، زیر آن را نگاه نکنید و با خاموش کردن خودرو صبر کنید تا کمی خنک شود و سپس کاپوت را بالا بزنید و در صورتی که مایع خنک کننده رادیاتور در اطراف درپوش آن را مشاهده کردید، نسبت به بستن صحیح درب رادیاتور یا تعویض آن به دلیل خرابی اقدام کنید.

داغ شدن بیش از حد رادیاتور

هنگام داغ بودن بیش از حد موتور، زیر آن را نگاه نکنید و صبر کنید تا کمی خنک شود

افتادگی شلنگ رادیاتور

اگر درب رادیاتور به درستی بسته نشده باشد، خلأ توسط درپوش آزاد نشده و همین موضوع باعث افتادگی شلنگ‌های رادیاتور در طول دوره خنک شدن می‌شود. در صورتی که با چنین موضوعی مواجه شدید، از درست بسته شدن درب رادیاتور و سالم بودن آن مطمئن شوید.

فلش روی درب رادیاتور علامت چیست؟

اگر دقت کرده باشید نشانه‌هایی بر روی درب رادیاتور وجود دارد که در تصویر مشاهده می‌کنید. به عنوان مثال علامت تعجب درون مثلث نشان دهنده این است که شما نباید هنگام گرم بودن موتور خودرو آن را باز کنید. علامت دیگری که باید به آن توجه کنید، این است که هنگام بستن درب رادیاتور، علامت کتاب به سمت شما و فلش‌های روی درب رادیاتور به سمت موتور خودرو باشد.

علائم روی درب رادیاتور

هنگام بستن درب رادیاتور دقت کنید که علامت کتاب به سمت شما و فلش‌های روی درب رادیاتور به سمت موتور خودرو باشد.

جمع‌بندی

رادیاتور یکی از مهم‌ترین اجزای فنی خودرو محسوب می‌شود؛ وظیفه این قطعه خنک کردن و کاهش دمای موتور خودرو بوده و از اجزای مختلفی مانند درپوش رادیاتور، شلنگ‌های ورودی و خروجی و مخزن تشکیل شده‌ است. درست بسته شدن درب رادیاتور خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده چرا که در صورت اشتباه بستن آن ممکن است آسیب جدی به اجزای موتور خودرو وارد شود. نحوه بستن درب رادیاتور بسیار ساده بوده و شما برای انجام آن کافی است درپوش را بر روی دهانه رادیاتور قرار دهید و آن را تنظیم کنید، سپس هم‌زمان با فشردن آن به سمت پایین، در جهت عقربه‌های ساعت آن را بچرخانید.

علائم اشتباه بستن درپوش رادیاتور خودرو عبارت‌اند از: نشتی مایع درون مخزن رادیاتور، سرریز شدن از مخزن رادیاتور، وجود هوا درون سیستم خنک‌کننده، داغ شدن بیش از حد موتور خودرو و افتادگی شلنگ‌های رادیاتور. همچنین برای کمک به درست بستن درب رادیاتور بر روی درپوش آن علامت‌هایی را مشاهده می‌کنید که هنگام بستن درپوش رادیاتور، فلش‌ها (مثلث) به سمت موتور خودرو و علامت کتاب باید به سمت شما باشد.

کلیک کنید: بهترین زمان تعویض روغن موتور انواع خودرو

سوالات متداول

  • نحوه بستن درب رادیاتور چگونه است؟

برای بستن درب رادیاتور ابتدا آن را بر روی دهانه رادیاتور قرار دهید و پس از تنظیم کردن آن، هم‌زمان با فشردن آن به سمت پایین، در جهت عقربه‌های ساعت آن را بچرخانید.

  • هنگام بستن درب رادیاتور فلش‌های روی درپوش به کدام سمت باشند؟

علامت‌های روی درپوش رادیاتور به عنوان راهنما طراحی شده‌اند و هنگام بستن درب رادیاتور خودرو باید فلش‌ها به سمت موتور خودرو و علامت کتابچه به سمت شما باشد.

  • چه علائمی نشان دهنده خرابی درب رادیاتور است؟

برخی از مهم‌ترین علائمی که نشان دهنده خرابی درب رادیاتور یا اشتباه بسته شدن آن است عبارت‌اند از: سرریز شدن آب از مخزن رادیاتور، نشتی آب از اجزای رادیاتور، گرم شدن بیش از حد موتور ماشین، افتادگی شلنگ‌ها و وجود هوا درون سیستم خنک‌کننده.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =