Banner Image
لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند

لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟

امتیاز دهید

خودروها قطعات کلیدی پازل زندگی انسان‌های مدرن هستند؛ تا جایی که براساس یک مثل آمریکایی می‌توان گفت مرد بدون خودرو، مرد بدون هیچ چیز است! با این حال خودروها به رسیدگی دائمی و تعویض قطعات مصرفی نیاز دارند. یکی از قطعات مصرفی و بسیار مهم در خودروها، لنت ترمز است. در این بین اغلب رانندگان مایل هستند بدانند لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند تا پیش از فرا رسیدن موعد مقرر، در موعد تعویض آن اطلاع داشته باشند.

با وجود روند تغییر پیشرانه‌ها که در صنعت خودروسازی به راه افتاده است، همچنان سیستم‌های ترمز از رویه‌های قبلی پیروی می‌کنند. حتی خودروهای برقی نیز به دیسک و لنت ترمز نیاز دارند؛ بنابراین حتی اگر مالک یک خودرو برقی در آینده دور باشید، باز هم به تعویض لنت ترمز نیاز خواهید داشت. با این حال اگر دوست دارید بدانید که لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟ با ما در مقاله امروز از پیندو همراه باشید.

اهمیت لنت ترمز

پیش از آن‌که بگوییم  لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند، لازم است تا اهمیت این قطعه را مورد بررسی قرار دهیم. سیستم‌ ترمز در خودروها از ابتدای اختراع آن‌ها تا به امروز، بر اساس اصولی ثابت کار کرده است. سیستم ترمز در اکثر وسایل نقلیه زمینی اعم از خودروهای سبک و سنگین یا لوکوموتیوها، بر اساس سایش و اصطکاک عمل می‌کند. در این سیستم دو لنت به صورت هم‌زمان و از دو جهت در یک لحظه دیسک چرخ را تحت فشار قرار می‌دهند که حاصل آن کاهش سرعت و توقف وسیله نقلیه خواهد بود.

وظیفه سایش در این جریان، بر عهده لنت ترمز قرار دارد. در واقع لنت ترمز قطعه‌ای است که به مرور زمان ساییده می‌شود تا خودرو را متوقف کند. سطح دیسک ترمز بسیار سفت و سخت است و به سختی ساییده می‌شود، از این رو وظیفه سایش بر عهده لنت ترمز قرار دارد. در واقع اگر لنت ترمز را از سیستم ترمز وسایل نقلیه حذف کنیم و به جای آن یک قطعه فلزی یکپارچه بگذاریم، با هر بار ترمز گرفتن شاهد آتش گرفتن چرخ‌ها خواهید بود چرا که این قطعات قابل تجزیه نیستند و در نتیجه حرارت بسیاری ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که وجود لنت ترمز در وسایل نقلیه اهمیت فراوانی دارد.

اهمیت لنت ترمز

نت ترمز قطعه‌ای است که به مرور زمان ساییده می‌شود تا حرکت خودرو را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: موتور خودرو چگونه کار می‎‌کند؟

لنت ترمز چقدر کار می‌کند؟

اکنون نوبت به پاسخ پرسش این مقاله می‌رسد،  لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟ عوامل متعددی بر کارکرد لنت ترمز خودروها تأثیرگذار هستند. در نتیجه نمی‌توان رقم دقیقی را به عنوان عمر مفید لنت ترمز بیان کرد. به همین دلیل اکثر کارشناسان و تعمیرکاران خبره محدوده‌ای را به عنوان بازه عمر مفید لنت ترمز بیان می‌کنند. بر اساس نظر خبرگان حوزه خودرو، عمر مفید لنت ترمز بین 40 الی 50 هزار کیلومتر است.

عددی که به عنوان عمر مفید لنت ترمز اعلام شد، یک رقم تقریبی است. بزرگ‌ترین عامل تأثیرگذار بر عمر مفید لنت ترمز، نحوه رفتار شما با خودرو است. رانندگی هیجان انگیز به همراه شتاب گرفتن و ترمز گرفتن‌های متعدد، از عمر لنت ترمز شما می‌کاهد؛ بنابراین امکان دارد تا در صورت رانندگی ماجراجویانه، لنت ترمز اتومبیل شما بسیار زودتر از موعد اعلام شده به پایان برسد. همچنین در صورتی که رفتار مناسبی با اتومبیل خود داشته باشید، ممکن است یک لنت ترمز تا حدود 70 هزار کیلومتر به شما خدمت ارائه کند. با این حال اکثر رانندگان، لنت ترمز اتومبیل خود را پس از 40 هزار کیلومتر کارکرد تعویض می‌کنند.

لنت ترمز چقدر کار میکند؟

عموم رانندگان، لنت ترمز اتومبیل خود را پس از 40 هزار کیلومتر تعویض می‌کنند.

زمان تعویض لنت ترمز انواع ماشین

بخش دوم پاسخ به پرسش مقاله، یعنی  لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟ در این بخش بیان می‌شود. همان‌گونه که در قسمت قبل اشاره کردیم، اکثر رانندگان به ازای هر 40 هزار کیلومتر کارکرد لنت ترمز اتومبیل خود را عوض می‌کنند. در صورتی که کارکرد متوسط یک خودرو را 20 هزار کیلومتر در سال فرض کنیم، هر خودرو به طور متوسط طی بازه زمانی دو ساله به لنت ترمز جدید نیاز خواهد داشت. با این حال نمی‌توان زمان دقیق تعویض لنت ترمز ماشین را برحسب کیلومتر یا سال بیان کرد.

فرا رسیدن زمان تعویض لنت ترمز خودرو، به میزان استفاده شما از اتومبیل بستگی دارد. برای مثال تاکسی‌های عادی و آنلاین، در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری به تعویض لنت ترمز نیاز خواهند داشت. همچنین اگر در شهرهای شلوغ و پرترافیک همچون تهران زندگی می‌کنید، موعد تعویض لنت ترمز اتومبیل شما بسیار زودتر از حالت عادی فرا خواهد رسید. رانندگان ساکن شهرهای بزرگ، مدت زمان زیادی را در ترافیک سپری می‌کنند و بنابراین مصرف لنت ترمز آن‌ها از حالت عادی بیشتر است.

یکی دیگر از دلایل تأثیرگذار بر عمر لنت ترمز و زمان تعویض آن، جنس این قطعه است. لنت‌های ترمز بر سه نوع هستند: لنت ترمز ارگانیک، لنت ترمز نیمه فلزی و لنت ترمز سرامیکی. لنت‌های ارگانیک از مخلوط موادی همچون شیشه و پلاستیک با رزین ساخته شده‌اند و کمترین بازه عمر را دارند. لنت‌های ترمز نیمه فلزی از آلیاژهای فلزی ساخته شده‌اند و دوام بالاتری دارند. در نهایت بالاترین میزان دوام را نیز لنت ترمز سرامیکی در اختیار شما قرار می‌دهد، البته هزینه مورد نیاز برای خرید لنت ترمز سرامیکی از دیگر انواع این کالا بیشتر است.

زمان تعویض لنت ترمز

اگر در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنید، موعد تعویض لنت ترمز اتومبیل شما بسیار زودتر از حالت عادی فرا خواهد رسید.

برای مطالعه بیشتر: آشنایی با قطعات خودرو (مصرفی و غیرمصرفی)

برای تعویض لنت کجا باید رفت؟

اکنون که می‌دانید لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند و چه مواردی بر افزایش یا کاهش دوام آن تأثیرگذار است، نوبت به نحوه تعویض این قطعه می‌رسد. برای تعویض لنت ترمز بایستی به یک مکانیک خبره مراجعه کنید و از او بخواهید تا چرخ‌های خودرو را مورد بررسی قرار دهد. مکانیک پس از بررسی چرخ‌ها، به شما خواهد گفت که چه حد از لنت ترمز خودرو باقی‌مانده است. در صورتی که زمان تعویض لنت ترمز اتومبیل شما فرا رسیده باشد، لازم است تا به فروشگاه‌های معتبر لوازم یدکی مراجعه کنید و لنت ترمز جدیدی را برای اتومبیل خود تهیه نمایید.

اگر مالک یک خودرو صفرکیلومتر هستید، می‌توانید تعویض لنت ترمز را به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش بسپارید. بسیاری از خودروهای جدید در کشور ما با گارانتی خدمات پس از فروش عرضه می‌شوند که شامل سرویس‌های دوره‌ای به مدت 2 یا 3 سال هستند. در این بازه زمانی نمایندگی خدمات پس از فروش عملیات سرویس‌کاری خودرو را به صورت خودکار و بر اساس پروتکل‌ها انجام می‌دهد.

تعویض لنت ترمز

برای تعویض لنت ترمز باید به مکانیک خبره مراجعه کنید.

کلام پایانی

لنت ترمز یک قطعه حیاتی در هر خودرو است. وجود لنت ترمز است که باعث می‌شود تا راننده قدرت متوقف کردن خودرو را در اختیار داشته باشد. به هر میزان که از توانایی لنت‌های ترمز اتومبیل شما کاسته شود، قدرت سیستم ترمز خودرو شما نیز تحلیل خواهد رفت؛ بنابراین لازم است تا طی سرویس‌های دوره‌ای، سیستم ترمز خودرو را نیز مورد بازبینی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود تا به میزان استفاده‌ای که از خودرو دارید، سیستم ترمز را بررسی و بهسازی کنید. برای مثال در مورد خودروهای شخصی، بهتر است تا در بازه‌های زمانی یک‌ساله یا شش ماهه سیستم ترمز خودرو در چهار چرخ مورد واکاوی قرار بگیرد. انجام این کار به شما کمک می‌کند تا سواری راحت‌تری داشته باشید و همچنین ایمنی شما و سرنشینان اتومبیل را نیز حفظ خواهد کرد.

مقاله مرتبط: سوپاپ خودرو و نقش آن در عملکرد موتور

سوالات متداول

  • هزینه تعویض لنت ترمز چقدر است؟

هزینه تعویض لنت ترمز به فناوری سیستم ترمز اتومبیل شما و قیمت لنت خریداری شده بستگی دارد. با این حال کمترین هزینه تعویض لنت ترمز در سال 1402 برای خودروهای اقتصادی همانند پراید و تیبا، حدود 400 هزار تومان به ازای هر ردیف چرخ و لنت است.

  • چگونه از خراب شدن لنت ترمز جلوگیری کنیم؟

نوسانات دمایی بزرگ‌ترین عامل تخریب لنت ترمز هستند. به همین دلیل لازم است تا از ایجاد شوک‌های دمایی برای لنت ترمز اتومبیل خود اجتناب کنید. شوک دمایی هنگامی ایجاد می‌شود که مدت زمان طولانی با خودرو رانندگی کرده‌اید و به ناگهان لنت ترمز با پاشش آب به صورت عمدی یا سهوی سرد می‌شود.

  • آیا گیربکس خودرو بر عمر لنت ترمز تأثیرگذار است؟

بله؛ در خودروهای دنده‌ دستی عمر لنت ترمز بیشتری را شاهد هستیم، چرا که راننده کنترل کامل خودرو را بر عهده دارد و می‌تواند از فشار بر سیستم ترمز بکاهد. با این حال در خودروهای اتوماتیک به خصوص اتومبیل‌های اتوماتیک اقتصادی، مصرف لنت ترمز بیشتر از خودروهای دنده‌ای برآورد می‌شود که دلیل آن لزوم کنترل عملکرد گیربکس به وسیله ترمزها از سوی راننده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پانزده =