Banner Image

لیست وسایل مورد نیاز استودیو خانگی

امتیاز دهید

یک استودیوی خانگی کارآمد برای تولیدکنندگان، مهندسان و نوازندگان در هر سطحی از آماتور گرفته تا حرفه‌ای ضروری است. با پیشرفت سریع فناوری دیجیتال در دهه گذشته و تولید وسایل استودیو خانگی به‌روز، ضبط خانگی نه ‌تنها راحت، بلکه مقرون ‌به‌ صرفه هم شده است. با استفاده از یک لیست تجهیزات استودیو موسیقی و خرید آنچه نیاز دارید، می‌توانید مطمئن شوید که آماده ساخت موسیقی با کیفیت بالا هستید. در واقع داشتن فهرستی از وسایل خوانندگی در خانه که در ادامه آمده، علاوه بر یک راهنمای خرید، یک نقشه راه اساسی برای افراد مبتدی است که به ‌تازگی وارد دنیای ضبط خانگی شده‌اند و می‌خواهند این کار را شروع کنند.

بیشتر بخوانید:بهترین دوربین فیلم برداری حرفه ای 2023

1.    کامپیوتر مغز یک استودیو خانگی

بدون شک یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی کامپیوتر است و مانند مغز در بدن عمل می‌کند. اینکه آیا لپ‌تاپ یا دسکتاپ، مک یا رایانه شخصی را ترجیح می‌دهید، اهمیت کمتری نسبت به مشخصات خود دستگاه دارد. در واقع فارغ از نوع آن، خرید محصولی با یک پردازنده سریع و رم کافی بسیار مهم است.

بدون شک یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی کامپیوتر است

مشخصات یک کامپیوتر خوب برای استودیوی خانگی

مشخصات کامپیوتر همگی بسته به نوع پروژه‌ها و نیازهای شما ممکن است متفاوت باشند؛ اما در کل، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

  1. پردازنده (CPU): خرید کامپیوتری با پردازنده‌های چند هسته‌ای دارای فرکانس بالا و قدرت محاسباتی مناسب توصیه می‌شود. پردازنده‌های اینتل Core i7 و i9 یا AMD Ryzen 7 و Ryzen 9 می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند.
  2. حافظه رم (RAM): برای کارهای صوتی، 16 گیگابایت رم حداقل توصیه می‌شود، اما اگر پروژه‌ها بزرگ‌تر و پیچیده‌تر هستند، ممکن است نیاز به 32 یا حتی 64 گیگابایت رم باشد.
  3. حافظه داخلی (Storage): استفاده از یک درایو SSD با سرعت بالا برای سیستم ‌عامل و نرم‌افزارها می‌تواند کامپیوتر را بهبود بخشد و زمان بارگذاری برنامه‌ها را کاهش دهد. همچنین، برای ذخیره پروژه‌ها، ممکن است به هارد دیسک (HDD) با ظرفیت بالا نیاز داشته باشید.
  4. کارت گرافیک (GPU): برای کارهای صوتی و ویرایش موزیک، گرافیک مخصوص عموماً لازم نیست و معمولاً کارت گرافیک معمولی کفایت می‌کند؛ اما اگر از نرم‌افزارهای سنگین‌تری مانند نرم‌افزارهای تصویری استفاده می‌کنید، می‌توانید به خرید کامپیوتری با یک کارت گرافیک متوسط یا حتی پیشرفته نیز فکر کنید.
  5. درگاه‌ها: اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر دارای تعداد کافی پورت برای اتصال وسایل جانبی مانند میکروفن، ابزارهای موسیقی و دیگر لوازم استودیویی است.

بیشتر بخوانید: بررسی تفاوت هارد لپ تاپ با کامپیوتر

2.    ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW)

یکی دیگر از وسایل استودیو خانگی، ایستگاه کاری صوتی دیجیتال (DAW) بوده که مخفف Digital Audio Workstation است. در واقع یک DAW نرم‌افزار کامپیوتری است که به شما امکان ساخت، ضبط و ویرایش موسیقی و صدا را در محیط دیجیتال می‌دهد. این نرم‌افزارها اغلب خریدنی بوده و ابزارها و امکانات بسیاری برای کارهای صوتی و موسیقی فراهم می‌کنند. بسیاری از آهنگ‌سازان، تهیه‌کنندگان موسیقی و نوازندگان از آن‌ها برای ایجاد و تنظیم موزیک‌ها و آثار صوتی خود استفاده می‌کنند و یکی از اصلی‌ترین تجهیزات استودیو موسیقی است.

اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر دارای تعداد کافی پورت برای اتصال وسایل جانبی مانند میکروفن، ابزارهای موسیقی و دیگر لوازم استودیویی است.

بهترین ایستگاه‌های کاری صوتی موجود

  • Ableton Live
  • Adobe Audition
  • کیوبیس
  • FL Studio
  • Avid Pro Tools
  • Apple Logic Pro X
  • Ableton Live
  • Pro Tools
  • GarageBand

بیشتر بخوانید: ۱۰ کیف لپ‌تاپ که خیالتان را راحت می‌کند!

3.    رابط صوتی

یکی دیگر از وسایل استودیو خانگی که خرید آن ضروری است؛ رابط صوتی نام دارد. رابط صوتی (Audio Interface) یک دستگاه سخت‌افزاری محسوب می‌شود که اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های صوتی مانند میکروفن‌ها، ابزارهای موسیقی و دستگاه‌های صوتی دیگر به کامپیوتر متصل شوند. همچنین، رابط صوتی از کامپیوتر به اسپیکر‌ها یا هدفون‌ها نیز می‌تواند صدا را با کیفیت بالا پخش کند. وظیفه اصلی رابط‌های صوتی، تبدیل سیگنال‌های آنالوگی صوتی به سیگنال‌های دیجیتالی و بالعکس است.

زمانی که یک میکروفن یا ساز به رابط صوتی متصل می‌شود، صدا از طریق رابط به کامپیوتر منتقل شده تا بتواند توسط نرم‌افزارهای DAW یا برنامه‌های ویرایش صوتی دیگر پردازش شود. همچنین، وقتی صدا توسط نرم‌افزار ویرایش شد، رابط صوتی این سیگنال دیجیتال را به آنالوگ تبدیل کرده و از طریق اسپیکرها یا هدفون‌ها پخش می‌کند.

یکی دیگر از وسایل استودیو خانگی که خرید آن ضروری است؛ رابط صوتی نام دارد.

مشخصات رابط صوتی که در هنگام خرید باید به آن توجه داشت

در هنگام خرید رابط صوتی که از وسایل خوانندگی در خانه به شمار می‌رود توجه به دو نکته ضرورت دارد:

  1. رابط‌های صوتی از نظر تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها متفاوت هستند. برخی از رابط‌ها تنها یک ورودی و یک خروجی دارند که برای کاربری ساده کافی است، اما برخی دیگر دارای چندین ورودی و خروجی هستند که برای ضبط هم‌زمان چند صدا یا مانیتورینگ بیشتر اسپیکرها استفاده می‌شوند.
  2. همچنین، تعداد و نوع اتصالات رابط صوتی نیز می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً رابط‌های USB و Thunderbolt برای اتصال به کامپیوتر استفاده می‌شوند. رابط‌های XLR، 1.4 اینچ و MIDI برای اتصال به میکروفن‌ها و ابزارهای موسیقی کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید:چطور ماشین‌مان را اسپرت کنیم؟ (راهنمای کامل)

3.    میکروفون و انواع آن

یکی دیگر از تجهیزات استودیو موسیقی که نقش مهمی در تولید موسیقی یا هرگونه محتوای صوتی دارد، میکروفن است. در آغاز راه‌اندازی و خرید وسایل استودیو خانگی افراد مبتدی باید روی خرید 1 الی 2 میکروفن خوب سرمایه‌گذاری کنند. انواع مختلف میکروفون در بازار وجود دارد که کاربردهای آن متفاوت است. انتخاب نوع میکروفن به نیازها، سبک موسیقی، نوع صداها و بودجه شما بستگی دارد. در ادامه به برخی از انواع میکروفن‌های مناسب برای استودیوی خانگی اشاره می‌کنیم:

میکروفن کندانسور کوچک (Small Diaphragm Condenser Microphone)

این نوع میکروفن‌ها برای ضبط صداهایی با جزئیات بالا مانند صدای درام‌ها، گیتارها و کیبوردها بسیار مناسب هستند. همچنین طراحی کوچک این وسایل امکان قرارگیری در مکان‌های مختلف و ضبط جزئیات صوتی را فراهم می‌کند.

میکروفن کندانسور بزرگ (Large Diaphragm Condenser Microphone)

این نوع میکروفن‌ها جزو مهم‌ترین وسایل خوانندگی در خانه به شمار می‌روند و به‌ طور عمده برای ضبط صدای خوانندگان، ادای گلوکالی و گویندگی استفاده می‌شوند. طراحی بزرگ آن‌ها در کیفیت صدای ثبت ‌شده و تولید صداهای گرم و پرتفوی اثر دارد.

میکروفن دینامیکی (Dynamic Microphone)

این نوع میکروفن‌ها معمولاً برای ضبط اجراهای زنده، پرفرمنس‌ها و صداهای با توان بالا مناسب هستند. از قدرت بسیار بالای آن‌ها می‌توان برای ضبط صدای درام‌ها و گیتارهای الکتریک بهره‌برداری کرد و یکی دیگر از وسایل استودیو خانگی است که باید تهیه کنید.

میکروفن ریبون (Ribbon Microphone)

این نوع میکروفن‌ها جهت ضبط صداهایی با کیفیت و نرمی ویژه مناسب هستند. اغلب از این‌ میکروفن‌ها، برای ضبط صداهای خوانندگان و گویندگان استفاده می‌شود. همچنین برای ضبط صداهایی چون ساکسیفون و ویولن نیز کاربرد دارند.

4.    اسپیکر مانیتورینگ

این وسیله با ارائه‌ صدای باکیفیت و وفادار به صوت واقعی و اصلی نظارت بر موسیقی را راحت‌تر می‌کند. در واقع با چنین وسیله‌ای شما می‌توانید صدایی با فرکانس و کیفیت مختلف برای پخش در دیوایس‌های مختلف تولید کنید.

به ‌طور خلاصه باید گفت این دست از تجهیزات استودیو موسیقی برای افرادی چون مهندسان صدا، تهیه‌کنندگان موسیقی، دی‌جی‌ها و … حیاتی هستند. این ابزارها بزرگ‌ترین نیروی کمکی برای اطمینان از کیفیت ضبط، میکس و مسترینگ به شمار می‌روند و نتیجه کار با آن حرفه‌ای‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:همه چیز درباره مادربرد | مهم‌ترین قطعه کامپیوتر

قطعاً یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی که خرید آن برای کارهایی چون میکس و مسترینگ و نظارت بر کیفیت صدا اهمیت دارد، اسپیکر مانیتورینگ است.

5.    کنترلر MIDI

کنترلر یا صفحه ‌کلید میدی یکی دیگر از وسایل استودیو خانگی است که باید در لیست خرید خود قرار دهید. این وسیله به شما امکان کنترل و تعامل با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موسیقی با استفاده از پروتکل MIDI را می‌دهد. همچنین برای آهنگسازی، تنظیم، ساخت موسیقی و تولید صدا استفاده می‌شوند و به شما اجازه می‌دهند تا اعمال مختلفی مانند نت‌نویسی، نواختن سینت‌ها، کنترل ویرایش صوت و ایجاد افکت‌ها را انجام دهید.

این نوع کنترلرها شبیه کیبورد پیانو و دارای کلاویه‌های مختلفی هستند که می‌توانید نت‌ها را با آن‌ها بنوازید. برخی از کیبورد‌های MIDI دارای کلاویه‌های معمولی وزن‌دار یا سبک ‌وزن هستند و به شما اجازه می‌دهند نت‌ها را با احساس و دقت بیشتری بنوازید.

بیشتر بخوانید:مقایسه اپل واچ اولترا و سری ۸: کدام ارزش خرید دارد؟

این وسیله به شما امکان کنترل و تعامل با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موسیقی با استفاده از پروتکل MIDI را می‌دهد.

6.    هدفون

اگر می‌خواهید وسایل خوانندگی در خانه را تکمیل کنید، به هدفون هم نیاز دارید. برای استودیوهای ضبط خانگی به ‌ندرت آن‌قدری بودجه وجود دارد که بتوان اسپیکر مانیتورینگ خرید، بنابراین یک هدفون مانیتورینگ جایگزین عالی برای آن به شمار می‌رود، به ‌خصوص اگر استودیوی شما آکوستیک باشد.

اگر می‌خواهید وسایل خوانندگی در خانه را تکمیل کنید، به هدفون هم نیاز دارید.

7.    کابل‌ها و انواع آن

کابل‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی هستند که مانند شاهرگ در بدن عمل می‌کنند. هر رگی در بدن خون را منتقل می‌کند و کابل‌ها انتقال صدا و اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف، از جمله میکروفن‌ها، ابزارهای موسیقی، رابط‌های صوتی، اسپیکرها و … را بر عهده دارند. قبل از خرید کابل‌ها، مهم است که به نوع کابل، طول مورد نیاز و کیفیت ساخت توجه داشته باشید. انتخاب کابل‌های با کیفیت مناسب، به کاهش نویز و افزایش کیفیت انتقال صدا کمک می‌کنند. انواع کابلی که شما برای تکمیل وسایل خوانندگی در خانه نیاز دارید عبارت‌اند از:

  • کابل XLR: این کابل‌ها برای اتصال میکروفن‌ها و سایر دستگاه‌های خروجی XLR به رابط‌های ورودی XLR مانند رابط‌های صوتی و پری‌آمپ‌ها استفاده می‌شوند. کابل‌های XLR به دلیل عایق‌بندی مناسب و مقاومت بالا در برابر تداخلات الکترومغناطیسی، برای اتصالات حساس به نویز بسیار مناسب هستند.
  • کابل TRS: این کابل‌ها دارای پلاگین‌های 4 اینچ (معمولاً با ۳ سیم) هستند و برای اتصال ابزارهای موسیقی، میکسرها، مانیتورها و دستگاه‌های دیگر به رابط‌های صوتی TRS استفاده می‌شوند.
  • کابل TS: این کابل‌ها نیز دارای پلاگین‌های 4 اینچ، اما تنها دارای ۲ سیم هستند و به‌ طور معمول برای اتصال ابزارهای موسیقی مانند گیتارها به اسپیکرها یا میکسرها استفاده می‌شوند.
  • کابل RCA: این کابل‌ها معمولاً برای اتصال اسپیکرها، دستگاه‌های صوتی و تجهیزات ویدیویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کابل MIDI: این کابل‌ها برای اتصال کنترلرهای MIDI به دستگاه‌های موسیقی، سینت‌ها، سمپلرها و نرم‌افزارهای تولید موسیقی استفاده می‌شوند.
  • کابل USB: این کابل‌ها برای اتصال دستگاه‌های موسیقی و رابط‌های صوتی به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر از جمله کنترلرهای MIDI با استفاده از پورت USB استفاده می‌شوند.

کابل‌ها یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی هستند که مانند شاهرگ در بدن عمل می‌کنند.

8.    دیگر وسایل و تجهیزات استودیو موسیقی

  1. هارد اکسترنال: بعد از مدتی فعالیت در زمینه موسیقی، با جمع‌آوری آهنگ‌های ضبط ‌شده، افزونه‌ها و نرم‌افزارهای بیشتر به ‌سرعت فضای ذخیره‌سازی شما در کامپیوتر پر خواهد شد و اینجا است که به خرید یک هارد اکسترنال به‌ عنوان فضای ذخیره‌سازی و یکی از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی نیاز خواهید داشت.
  2. پایه میکروفون: بدون شک پایه‌های میکروفون مستحکم از ضروری‌ترین وسایل خوانندگی در خانه به شمار می‌روند. بدترین چیز در جهان استفاده از یک پایه ارزان ‌قیمت است که به‌ سختی می‌تواند وزن میکروفون شما را تحمل کند. به خودتان لطف کنید و در ابتدای کار یک پایه خوب و مستحکم بگیرید تا وقتی زمان ضبط فرا می‌رسد از این سردردها جلوگیری شود.
  3. پاپ فیلتر: یکی از تجهیزات استودیو موسیقی که اغلب ما آن را دیده‌ایم و مانند حائلی بین میکروفن و خواننده است، پاپ فیلتر نام دارد. این قطعه اثرات انفجاری خروجی صدا از دهان، به‌ طور مثال حین نفس‌گیری یا تلفظ برخی حروف را فیلتر می‌کند. استفاده از پاپ فیلتر می‌تواند به بهبود کیفیت ضبط صدا کمک کند و نیازی به ویرایش‌های زیادی در مراحل بعدی ویرایش نداشته باشد.
  4. پنل‌های آکوستیک: اگر قصد انجام هرگونه میکس جدی در استودیوی خانگی خود را دارید، نمی‌توان پنل‌های آکوستیک را دست‌کم گرفت. تنها راه برای ساختن یک اتاق “استاندارد” مناسب برای میکس استفاده از همین پنل‌ها است.
  5. یک صندلی راحت: یکی از وسایل استودیو خانگی که کمتر به چشم می‌آید اما خرید آن ضرورت دارد، یک صندلی راحت است. شاید این گزینه مربوط به صدا نباشد، اما برای گذراندن ساعت‌های زیادی پشت کامپیوتر و برای ضبط صدا ضروری است، به ‌ویژه اینکه سلامت شما بر هر چیز دیگری تقدم دارد. برای جلوگیری از خستگی و کمردرد، کمی زمان بگذارید تا صندلی باکیفیت پیدا کنید. جسمتان بعدها از شما تشکر خواهد کرد و در کل کمتر خسته خواهید شد!

کلام آخر

لیستی که از مهم‌ترین وسایل استودیو خانگی در این مطلب ارائه شد، به شما کمک می‌کند تا یک استودیوی کوچک اما مناسب برای ضبط آثار حرفه‌ای داشته باشید. قبل از خرید بهتر است سقف بودجه خود را در نظر بگیرید و سری به فروشگاه‌های آنلاین بزنید تا با مقایسه محصولات بتوانید بهترین وسایل خوانندگی در خانه را خریداری کنید.

سوالات متداول

  • کامپیوتر شخصی برای استودیوی خانگی بهتر است یا لپ‌تاپ؟

از آنجایی ‌که کامپیوتر را از نظر سخت‌افزاری می‌توان ارتقا داد، گزینه‌ بهتری است. با این ‌حال برای شروع کار نیازی به هزینه برای خرید آن نیست و لپ‌تاپ هم کار شما را راه می‌اندازد.

  • چه میکروفونی برای استودیوی خانگی کارایی بیشتری دارد؟

انتخاب میکروفن مناسب بدون شک به نوع فعالیت شما بستگی دارد؛ به‌ طور مثال مدل‌های کندانسور برای خوانندگی و میکروفن‌های پویا یا دینامیکی برای ضبط صدای درام و گیتار مناسب‌تر هستند.

  • هزینه راه‌اندازی یک استودیوی خانگی چقدر می‌شود؟

نمی‌توان دقیقاً هزینه ثابت و مشخصی برای این کار ارائه داد. در کل به نوع و تعداد وسایل استودیو خانگی که خریداری می‌کنید بستگی دارد.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =