Banner Image
چرا جاروبرقی مکش ندارد

چرا جاروبرقی مکش ندارد؟

امتیاز دهید

جاروبرقی از لوازم ضروری برای تمیز و عاری از گرد و غبار نگه‌داشتن خانه است. با این‌ حال، زمانی که یک جاروبرقی قدرت مکش خود را از دست می‌دهد و شما برمی‌گردید تا نتیجه کار خود را ببینید، باقی‌مانده خرده ریز و آشغال روی زمین می‌تواند شبیه به یک کابوس باشد. در چنین شرایطی ممکن است از خود بپرسید که چرا جاروبرقی مکش ندارد و چطور می‌توان آن را تعمیر کرد تا مثل روز اول خانه را برق بیندازد. در این مقاله به بررسی دلایل کاهش مکش در جاروبرقی می‌پردازیم و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم.

 اهمیت مکش در جاروبرقی

قدرت مکش عنصر کلیدی است که کارایی چنین محصولی برای تمیز کردن محل مورد نظر شما را تعیین می‌کند و از نکات مهی به شمار می‌رود که برای خرید جاروبرقی باید در نظر داشت. قدرت و میزان مکش، دستگاه شما را قادر می‌سازد تا جریان هوای قوی ایجاد کرده و خاک و زباله را از سطوح مختلف به داخل مخزن خود هدایت کند. بدون مکش مناسب، جاروبرقی نمی‌تواند ذرات را جمع و کف خانه و فرش شما را تمیز کند؛ بنابراین، شناسایی و حل هرگونه مشکلی که باعث از بین رفتن قدرت مکش می‌شود بسیار مهم است.

اهمیت مکش در جاروبرقی

قدرت و میزان مکش، دستگاه شما را قادر می‌سازد تا جریان هوای قوی ایجاد کرده و خاک و زباله را از سطوح مختلف به داخل مخزن خود هدایت کند

دلایل کاهش قدرت مکش جاروبرقی و راه‌حل‌ها

جاروبرقی به یک ابزار تمیزکننده ضروری در خانه‌های مدرن تبدیل شده است. با این‌ حال گذشت زمان باعث می‌شود بسیاری از افراد با کاهش قدرت مکش خلأ در دستگاه‌های خود مواجه شوند. این امر نه تنها بر نتایج تمیزکاری تأثیر می‌گذارد، دشواری تمیز کردن خانه را نیز افزایش می‌دهد؛ بنابراین باید بدانید که چرا جاروبرقی مکش ندارد. دلایل بروز این مشکل را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد.

بیشتر بخوانید:آموزش تعویض کیسه جاروبرقی سطلی به طور کامل

1.     مسدود شدن فیلترهای جاروبرقی

یکی از رایج‌ترین دلایل کم شدن قدرت مکش جاروبرقی، مسدود شدن فیلترها است. با گذشت زمان، فیلترهای یک جاروبرقی می‌توانند گرد و غبار، کثیفی و زباله را به خود جذب کنند، این امر باعث می‌شود که جریان هوا محدود شده و قدرت مکش کاهش پیدا کند. برای همین تمیز کردن یا تعویض منظم فیلترها برای حفظ عملکرد مطلوب جاروبرقی ضروری بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است.

2.     انسداد لوله، شلنگ خرطومی یا برس جاروبرقی

اگر می‌خواهید بدانید که چرا جاروبرقی مکش ندارد، بهتر است که انسداد در لوله، شلنگ یا برس این دستگاه را هم بررسی کنید که منجر به از دست دادن قدرت مکش می‌شود. اشیای کوچک، موهای حیوانات خانگی یا زباله‌های بزرگ می‌توانند در این نواحی گیر کرده و جریان هوا را مسدود کنند. برای بازگرداندن قدرت مکش جاروبرقی باید احتمال بروز هرگونه انسداد را بررسی و رفع کرد.

انسداد لوله، شلنگ خرطومی یا برس جاروبرقی

اشیای کوچک، موهای حیوانات خانگی یا زباله‌های بزرگ می‌توانند در این نواحی گیر کرده و جریان هوا را مسدود کنند

3.     برس‌ها یا تسمه‌های فرسوده

برس‌ها یا تسمه‌ها در جاروبرقی نقش حیاتی در به هم زدن الیاف فرش و جمع‌آوری کثیفی ایفا می‌کنند. اگر برس‌ها فرسوده و یا تسمه‌ها شل شده یا آسیب‌دیده باشند، جاروبرقی ممکن است برای ایجاد مکش کافی با مشکل روبرو شود. بازرسی و تعویض منظم برس‌ها و تسمه‌ها برای حفظ عملکرد مطلوب ضروری است.

بیشتر بخوانید:جاروبرقی بوش بهتره یا فیلیپس؟ مقایسه دو برند معروف و پرکاربرد

4.     برق‌رسانی نادرست به جاروبرقی

اگر می‌خواهید بدانید که چرا جاروبرقی مکش ندارد باید عامل دیگری را بررسی کنید که در از دست دادن مکش جاروبرقی اثر دارد و آن برق‌رسانی نادرست به جاروبرقی است. اگر جاروبرقی قدرت کافی دریافت نکند، ممکن است موتور آن با ظرفیت کامل کار نکرده و در نتیجه مکش کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی به یک پریز برق که به درستی کار می‌کند وصل شده است. همچنین بررسی کنید که آیا سیم برق آسیب‌دیده است یا خیر.

5.     پر شدن سطل یا پاکت جاروبرقی

گاهی برای پیدا کردن جواب این سوال که چرا جاروبرقی مکش ندارد نیازی به دور سر چرخاندن لقمه و سخت کردن کار نیست و فقط باید سطل یا پاکت را بررسی کنید. پر شدن این دو از دلایل اصلی کاهش قدرت مکش است.

پر شدن سطل یا پاکت جاروبرقی

اگر جاروبرقی قدرت کافی دریافت نکند، ممکن است موتور آن با ظرفیت کامل کار نکرده و در نتیجه مکش کاهش یابد

6.     فیکس نشدن قطعات در جای درست

برای آنکه بدانید چرا جاروبرقی مکش ندارد باید بررسی کنید که همه قطعات چون لوله خرطومی، کیسه، درب خود جاروبرقی و … در جای خود فیکس شده‌اند. در صورتی‌ که این قطعات درست در جای خود قرار نگیرند، خلأ به ‌درستی و به اندازه کافی ایجاد نمی‌شود و قدرت مکش آن بسیار کم خواهد شد.

7.     خراب شدن موتور و پیر شدن آن

هر وسیله برقی عمر مفیدی دارد و با گذشت آن اختلالاتی را در عملکرد آن مشاهده خواهید کرد؛ جاروبرقی هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر سال‌ها از خرید جاروبرقی شما می‌گذرد، طبیعی است که دیگر مثل سابق قدرت مکش نداشته باشد.

راه‌حل‌هایی ساده برای برگرداندن قدرت مکش جاروبرقی

حال که می‌دانید چرا جاروبرقی مکش ندارد برای بازگرداندن قدرت مکش آن باید چند راه‌حل ساده و کاربردی را امتحان کنید که شامل موارد مهم زیر می‌شود:

·        تمیز کردن یا تعویض فیلترها

بسته به نوع جاروبرقی که دارید، باید کار خود را با تمیز کردن یا تعویض فیلترها شروع کنید. برای اطلاع از زمان دقیق و نحوه درست تعویض فیلتر بهتر است به دستورالعمل‌های شرکت سازنده در دفترچه راهنمای محصول مراجعه کنید. تمیز کردن منظم فیلترها جریان بافتن مناسب هوا را تضمین می‌کند و از گرفتگی آن جلوگیری می‌کند.

·        پاکسازی انسدادها

لوله، خرطومی، برس و سایر ضمیمه‌های جاروبرقی خود را از نظر انسداد بررسی کنید. از یک شی بلند و انعطاف‌پذیر برای حذف هرگونه زباله‌ای که ممکن است باعث انسداد شود استفاده کنید. همچنین می‌توان لوله و شلنگ محصول را با آب شست.

راه‌حل‌هایی ساده برای برگرداندن قدرت مکش جاروبرقی

از یک شی بلند و انعطاف‌پذیر برای حذف هرگونه زباله‌ای که ممکن است باعث انسداد شود استفاده کنید

·        اطمینان از منبع تغذیه مناسب

پریز برقی که قرار است جاروبرقی را به آن وصل کنید را حتماً از نظر شدت‌ جریان و سلامت بررسی کنید. همان‌طور در پاسخ به سوال چرا جاروبرقی مکش ندارد جریان برق ناکافی یکی از دلایل بروز این مشکل است. همچنین باید سیم برق دستگاه خود را از نظر علائم آسیب یا فرسودگی بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.

·        بررسی و تعویض برس و تسمه از نظر ساییدگی

بررسی و تعویض برس و تسمه از نظر ساییدگی هم اهمیت زیادی دارد. اگر آسیب‌دیده یا فرسوده شده‌اند، آن‌ها را با قطعات جدید و سازگار با دستگاهتان تعویض کنید. این کار به جاروبرقی کمک می‌کند تا مکش مطلوب خود را حفظ کند.

·        اطمینان از قرار گرفتن تمامی اجزا سر جای خود

اطمینان حاصل کنید که همه اجزای جاروبرقی به‌ خوبی در جای خود قرار گرفته‌اند. این امر برای جلوگیری از ورود هوا و کاهش قدرت مکش از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همچنین باید بررسی کنید که شلنگ خرطومی دستگاه فرسوده، آسیب‌دیده و سوراخ نیست. اگر مشکلی پیدا شد، باید به سرعت جایگزین شود.

بیشتر بخوانید:چگونه جاروبرقی را باز کنیم؟

·        راه‌حل نهایی: تعمیر موتور یا تعویض دستگاه

ممکن است از خود بپرسید که چرا جاروبرقی مکش ندارد و به دنبال عیب‌یابی بروید؛ اما هیچ‌کدام از موارد گفته‌ شده دلیل بروز این مشکل نباشد. در چنین مواردی بهتر است از یک تعمیرکار حرفه‌ای کمک بگیرید. شاید دیگر از عمر مفید دستگاه شما گذشته یا موتور آن نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد.

نکات پیشگیرانه برای حفظ قدرت مکش

برای جلوگیری از کاهش قدرت مکش جاروبرقی، نگهداری درست از آن اهمیت زیادی دارد. توجه به این نکات باعث می‌شود تا هرگز از خود نپرسید که چرا جاروبرقی مکش ندارد.

  • طبق توصیه سازنده محصول فیلترها را مرتباً تمیز یا تعویض کنید.
  • وقتی سطل یا کیسه گرد و غبار به حد کافی پر شد آن را خالی کنید.
  • سیم برق جاروبرقی را در شرایط خوبی نگه دارید و از کشیدن آن تا جای ممکن خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:9 علت خاموش شدن جاروبرقی در حین کار

با رعایت این نکات نگهداری پیشگیرانه، می‌توانید طول عمر جاروبرقی خود را افزایش دهید و قدرت مکش آن را برای کارایی بیشتر حفظ کنید.

نکات پیشگیرانه برای حفظ قدرت مکش

برای جلوگیری از کاهش قدرت مکش جاروبرقی، نگهداری درست از آن اهمیت زیادی دارد

سخن پایانی

از دست دادن قدرت مکش جاروبرقی می‌تواند یک مشکل خسته‌کننده باشد؛ اما اغلب با تعمیر و نگهداری مناسب و عیب‌یابی قابل‌حل است. در واقع با شناسایی علل زمینه‌ای و آنچه باعث می‌شود از خود بپرسید که چرا جاروبرقی مکش ندارد؛ مانند گرفتگی فیلترها، گرفتگی‌ها، فرسوده شدن برس‌ها یا تسمه‌ها و … می‌توانید قدرت مکش جاروبرقی خود را بازیابی کنید. تعمیر و نگهداری منظم، کلید تضمین عملکرد بهینه و افزایش طول عمر دستگاه شما است.

سوالات متداول

  • هر چند وقت یک‌بار باید فیلترهای جاروبرقی را تمیز یا تعویض کنم؟

دفعات تمیز کردن یا تعویض فیلتر به توصیه‌های سازنده دستگاه بستگی دارد. به ‌طور‌ کلی، تمیز کردن یا تعویض فیلترها هر سه تا شش ماه توصیه می‌شود.

  • آیا می‌توانم از آب برای تمیز کردن فیلترها استفاده کنم؟

رجوع به دستورالعمل‌های سازنده در مورد تمیز کردن فیلتر ضروری است. برخی از فیلترها قابل شستشو هستند، در حالی‌ که برخی دیگر ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. استفاده از آب روی فیلترهای غیرقابل شستشو می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

  • آیا می‌توانم برس‌ها و تسمه جاروبرقی را خودم تعویض کنم؟

بله، می‌توانید برس‌ها و تسمه‌های جاروبرقی را خودتان تعویض کنید. البته بهتر است از دفترچه راهنمای جاروبرقی برای این کار کمک بگیرید.

  • چرا جاروبرقی مکش ندارد؟

علل زمینه‌ای مانند گرفتگی فیلترها، گرفتگی‌ لوله، شلنگ خرطومی، فرسوده شدن برس‌ها یا تسمه‌ها، آسیب دیدن سیم، پر شدن سطل یا کیسه، تمام شدن عمر مفید دستگاه، خراب شدن موتور جاروبرقی از جمله دلایل اصلی کاهش مکش آن به شمار می‌رود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 18 =