Banner Image
شاخص چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند

چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند

امتیاز دهید

صرف‌نظر از مارک اجاق گازی که دارید، تجمع دوده روی قابلمه‌ها و تابه‌های شما می‌تواند نشانه یک مشکل گسترده‌تر باشد و ذهن شما را درگیر این سوال کند که چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند. اگرچه در بسیاری از موارد، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید مشکل را به‌ سرعت و به ‌تنهایی حل کنید؛ اما در موارد جدی‌تر، بهتر است تعمیرات اجاق گاز خود را به متخصصان بسپارید. اینکه چه زمانی باید با تعمیرکار تماس بگیرید و چه زمانی می‌توانید به ‌تنهایی مشکل را حل کنید را در ادامه بررسی کرده‌ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دلایل تجمع دوده و سیاهی پشت قابلمه و همچنین راه‌هایی که می‌توانید مشکل را حل کنید، حتماً ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل مشکل تجمع دوده پشت قابلمه

دوده انباشته ‌شده در بخش پشتی قابلمه‌ها و ماهیتابه‌های شما نه‌ تنها باعث کثیف شدن ظروف آشپزی شما می‌شود، بلکه نشان‌دهنده این است که اجاق گاز شما آن‌طور که باید نمی‌سوزد. این امر در کنار کثیف کردن ظروف می‌تواند نشانه مشکلاتی مانند انتشار سطوح زیادی مونوکسید کربن توسط گاز شما باشد. انتشار سطوح زیادی مونوکسید کربن می‌تواند بسیار مضر باشد، به ‌ویژه در مناطق بدون تهویه. همچنین می‌تواند علائم فیزیکی از جمله سردرد، سرگیجه، استفراغ و سرانجام مرگ را به همراه داشته باشد. اینکه چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند به موارد زیر برمی‌گردد:

دلایل مشکل تجمع دوده پشت قابلمه

این امر در کنار کثیف کردن ظروف می‌تواند نشانه مشکلاتی مانند انتشار سطوح زیادی مونوکسید کربن توسط گاز شما باشد

1.     کثیف بودن اجاق گاز

مقصر بالقوه بعدی برای دوده گرفتن و سیاه شدن کف قابلمه و ماهیتابه شما یک اجاق گاز کثیف است. این نکته بدان معنی خواهد بود که اجاق گاز یا مشعل با بقایای غذا یا ریخته شدن چربی پوشیده شده است. توصیه می‌شود اجاق گاز خود را تمیز کرده و در عین‌ حال اطمینان حاصل کنید که درگاه‌ها و روزنه‌های مشعل‌های گازی عاری از خاک و زباله هستند. این کار شعله را یکنواخت و جریان گاز ملایم‌تری ایجاد می‌کند. برای تمیز کردن پورت‌های گاز و خروجی آن، باید از یک سوزن یا یک سیم نازک استفاده کنید. با این‌ حال، هنگام انجام این کار بسیار احتیاط کنید تا مطمئن شوید که ناخواسته باعث آسیب به گاز نشده همچنین برق‌گرفتگی یا آسیب نبینید.

بیشتر بخوانید:سرویس آشپزخانه چه رنگی بخرم

2.     گرمای خیلی زیاد

اگر هنوز این سوال را در ذهن دارید که چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند، باید به اندازه شعله توجه داشته باشید. در بیشتر موارد، دلیل این مشکل را در میزان شعله و گرمای ایجاد شده توسط آن باید جستجو کنید. شاید خیلی ساده به نظر برسد اما بالا بودن حرارت شعله مشکل را به وجود آورده و شما با تنظیم آن می‌توانید از سیاه شدن کف ماهیتابه و قابلمه جلوگیری کنید.

3.     گرمایش ناهموار

هنگامی که در مخلوط شدن گاز و هوا مشکلی وجود داشته باشد، گرمایش ناهموار و شعله تناسب نخواهد داشت. به ‌طور کلی، شعله باید به رنگ آبی باشد. با این‌ حال، اگر شعله آبی با وسط زرد است، منشأ همان مشکل گرمایش ناهموار خواهد بود که باید آن را برطرف کنید. یکی از سریع‌ترین راه‌حل‌ها، تنظیم دریچه هوا یا شیر ورودی هوا برای به دست آوردن اندازه و رنگ مناسب شعله است؛ اما توجه داشته باشید که برخی از اجاق گازهای شیشه‌ای و رومیزی چنین امکانی ندارند. همچنین شایان ذکر است که اگر اجاق گاز شما با پروپان مایع روشن می‌شود باید با یک تعمیرکار اجاق گاز تماس بگیرید تا از اندازه دقیق دهانه مشعل اطمینان حاصل کنید.

گرمایش ناهموار

هنگامی که در مخلوط شدن گاز و هوا مشکلی وجود داشته باشد، گرمایش ناهموار و شعله تناسب نخواهد داشت

4.     کج بودن سر شعله‌ها

اگر می‌خواهید بدانید که چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند، بهتر است به شکل قرارگیری سر شعله هم توجه داشته باشید. بسیاری از افراد عادت دارند که بعد از پختن غذا، به پاک کردن شعله گاز مشغول شوند. این کار بسیار مفید است، اما اگر با عجله انجام شود باعث می‌شود تا سر شعله‌ها کمی تکان بخورند یا به‌ درستی در جای خود قرار نگیرند. همین امر موجب خواهد شد تا اشتعال به‌ درستی انجام نشده و کف قابلمه یا ماهیتابه شما دوده بگیرد. راه‌حل آن هم بسیار ساده است و باید سر شعله را سر جای خود تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تجمع دوده

اگر علل و راه‌حل‌های ذکر شده جواب سوال شما یعنی چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند، نبود ممکن است بخواهید دو روش دیگر را برای کاهش میزان دوده روی بدنه قابلمه‌های خود امتحان کنید. این روش‌ها عبارت‌اند از:

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تجمع دوده

اولین راه برای جلوگیری از دوده گرفتن کف قابلمه استفاده از رام‌ کننده شعله یا همان شعله‌پخش‌کن است

روش اول: استفاده از شعله‌پخش‌کن

اولین راه برای جلوگیری از دوده گرفتن کف قابلمه استفاده از رام‌ کننده شعله یا همان شعله‌پخش‌کن است. این وسیله یک صفحه فلزی بوده که روی مشعل گاز قرار می‌گیرد. هدف اصلی استفاده از آن توزیع یکنواخت گرما در زیر قابلمه‌ها و تابه‌ها است. از آنجایی ‌که هیچ تماس مستقیمی بین ظروف آشپزی شما و شعله وجود ندارد؛ بنابراین احتمال تجمع دوده و سیاهی پشت قابلمه و تابه‌ها بسیار کمتر است.

بیشتر بخوانید:جدیدترین رنگ کابینت آشپزخانه

روش دوم: استفاده از ظروف به رنگ روشن

استفاده از ظرف‌هایی به رنگ تیره شاید باعث شود که هیچ‌وقت از وجود چنین مشکلی آگاه نشوید و از خود نپرسید که چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند. روش دومی که ممکن است بخواهید امتحان کنید استفاده از ظروفی به رنگ روشن روی گاز بوده تا علائم دوده راحت‌تر قابل‌تشخیص باشد. قابلمه‌های استیل و لعابی بهتر است، سایر مدل‌های قابلمه به‌خصوص چون تفلون و چدن به رنگ تیره و مشکی این مشکل را نمایش می‌دهند.

چند نکته مهم برای مشکل سیاه شدن قابلمه روی گاز

حال اصلی‌ترین دلایل اینکه چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند را می‌دانید و بهترین راه‌های جلوگیری از بروز چنین مشکلی را می‌شناسید. با این‌ وجود اگر مشاهده کردید که هنوز هم کف ظروف روی گاز سیاه می‌شود به چند نکته مهم توجه داشته باشید:

  • اگر بعد از پخت غذا، رب، مربا و … مواد غذایی از درون قابلمه سر رفت و سر شعله‌های گاز شما را کثیف کرد، به جای اینکه صبر کرده و ماهانه یا سالانه گاز خود را تمیز کنید، زودتر چنین جرم و کثیفی را از بین ببرید. برای این کار می‌توانید از آب گرم و مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.
  • بعد از هر بار تمیز کردن گاز خود و شستن چدن و قطعات روی هر شعله مطمئن شوید که قطعات به ‌خوبی در محل خود قرار گرفته‌اند.
  • برای تمیز کردن گاز از مواد قوی شوینده و اسیدی استفاده نکنید. بهترین شوینده همان آب و مایع ظرف‌شویی یا اسپری مخصوص گاز پاک‌کن است.
  • در صورتی ‌که تمام نکات گفته ‌شده را رعایت کردید، اما باز هم مشکل به قوت خود پابرجاست بهتر است از یک تعمیرکار متخصص برای حل مشکل کمک بگیرید.

در نهایت باید گفت که اگر ظروف شما سیاه شده و می‌خواهید به خوبی آن را تمیز کنید، یک قابلمه بزرگ آب را با مقداری مایع ظرف‌شویی بجوشانید و ظرف کوچک‌تر را در حالی ‌که چند دقیقه در حال جوشیدن است، داخل آن قرار دهید. این کار به شل شدن دوده روی قابلمه یا تابه و به تمیز نگه ‌داشتن ظروف آشپزی شما کمک می‌کند.

چند نکته مهم برای مشکل سیاه شدن قابلمه روی گاز

• بعد از هر بار تمیز کردن گاز خود و شستن چدن و قطعات روی هر شعله مطمئن شوید که قطعات به ‌خوبی در محل خود قرار گرفته‌اند.

سخن پایانی

در این مطلب به پرسش اساسی بسیاری از شما یعنی چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند پاسخ داده شد. می‌توان گفت که تجمع دوده پشت قابلمه و ماهیتابه می‌تواند یک مشکل رایج باشد، به‌خصوص اگر شعله اجاق گاز شما به‌ صورت مناسب تنظیم نشده است. علاوه بر این، پخت‌و‌پز با شعله‌های زیاد یا اجاق گاز کثیف از دیگر عوامل موثر در این امر است. در حالی ‌که برخی از این مشکلات ممکن است به ‌راحتی حل شوند، اما اگر در مورد تعمیرات لازم مطمئن نیستید، خود شخصاً برای رفع آن اقدام نکنید و حل این مشکل را به دست تعمیرکاران خبره بسپارید.

سوالات متداول

  • بهترین راه برای تمیز کردن سر شعله گاز چیست؟

استفاده از آب و مایع ظرف‌شویی یا اسپری مخصوص گاز پاک‌کن بهترین راه برای تمیز کردن جرم سر شعله و گاز است.

  • آیا شعله زرد گاز در سیاه شدن قابلمه مقصر است؟

بله، اگر شعله گاز شما به جای آنکه آبی بسوزد، زرد می‌سوزد دلیل سیاه شدن کف قابلمه‌های شما است و نیاز به تنظیم هوا دارد. بهتر است برای جلوگیری از خطرات احتمالی این کار را به یک متخصص بسپارید.

  • چرا اجاق گاز قابلمه را سیاه میکند؟

کثیف بودن سر شعله، عدم تناسب هوا و گاز خروجی، جابه‌جا شدن سر شعله‌ها، بالا بودن شعله و حرارت از دلیل اصلی سیاه شدن قابلمه و تابه‌های شما روی گاز و تجمع دوده در کف ظروف شما به شمار می‌رود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + چهار =