Banner Image

برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد

امتیاز دهید

مبل جزو اجزای بسیار مهم در منازل به شمار می‌آید که در جنس و انواع مختلفی در بازار موجود است. یکی از پرطرفدارترین انواع مبل که با تمامی‌ دکوراسیون‌ها سازگاری دارد، مبل چوبی است؛ اما در اثر عواملی ممکن است این مبل چوبی و یا چوب آن دچار آلودگی و کدری شود که برای براق شدن چوب مبل، راهکارهایی را می‌توان پیش رو گرفت. به همین منظور در این محتوا به بررسی آن که برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد می‌پردازیم.

برای این کار راهکارهای مختلف و محلول‌های پاک کننده متفاوتی در بازار موجود هستند که این محلول‌ها را هم به شکل خانگی می‌توان تهیه کرد و هم به شکل آماده از بازار قابل خریداری هستند. روش پاک کردن چوب مبل بسیار ساده است و تنها با صرف زمان کوتاهی می‌توانید مبل‌های چوبی خود را به طور کامل تمیز کرده و براقیت را به آن‌ها برگردانید.

 برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد؟

در راستای براق شدن چوب مراحل زیر را باید به ‌‌ترتیب سپری کنید تا به طور کامل چوب مبل شما تمیز شود.

برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد؟

پیش از هر کاری ابتدا سطح چوب را به طور کامل تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی و گرد و غبار و چربی پاک شود

 پاکسازی

پیش از هر کاری ابتدا سطح چوب را به طور کامل تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی و گرد و غبار و چربی پاک شود. برای این پاکسازی می‌توانید از مواد شوینده خانگی نظیر محلول آب و صابون و آب و شوینده بهره ببرید و یا با اسکاچ سطح چوب را کاملاً تمیز کنید. سپس با پارچه‌ای نرم و تمیز و مرطوب سطح چوب را پاک  کنید. در ادامه به کمک یک پارچه خشک آن را خشک کرده و آب و رطوبت اضافی را از روی چوب بگیرید.

 سنباده کشیدن

مرحله بعدی که به طور اختیاری قابل اجرا خواهد بود، سمباده کشیدن است، به طوری که سمباده‌های ضعیف و متوسط را می‌توانید روی چوب بکشید تا سطح آن کاملاً صاف و یکنواخت شود. دقت کنید که در این مرحله حتماً از سنباده‌های ملایم استفاده کنید و هرگز سمباده‌های بسیار سفت را بر روی سطح چوب مبل نکشید. همچنین هنگام کشیدن سنباده فشار ملایمی ‌به سطح چوب وارد کنید تا تنها قسمت کمی ‌از روی آن پاک شود.

بیشتر بخوانید:چگونه مبل را تمیز کنیم؟

 آماده‌سازی سطح

پس از انجام کار سنباده کشی به مرحله آماده‌سازی سطح می‌رسیم. در این مرحله از پوشش‌های براق کننده استفاده می‌کنند که سبب براق و نرم و زیباتر شدن سطح چوب می‌شود.

آماده سازی سطح

در این مرحله از پوشش‌های براق کننده استفاده می‌کنند که سبب براق و نرم و زیباتر شدن سطح چوب می‌شود

 لکه زنی

گاهی ممکن است سطح چوب بر اثر برخورد با اجسام دیگر رنگ و شکل ظاهری خود را از دست داده و قسمت‌هایی از آن کنده شده یا رنگ آن از بین برود. برای برطرف کردن این مشکل می‌توانید از رنگ‌های مصنوعی برای یکدست کردن رنگ چوب استفاده کنید.

‌‌پولیش

در نهایت برای دستیابی به براقیت بیشتر و حفاظت طولانی مدت از چوب می‌توانید پس از خشک شدن سطح، از ‌‌پولیش چوب یا پارچه نرم ‌‌پولیش استفاده کنید. نحوه استفاده از آن بدین صورت است که به آرامی ‌و با حرکت‌های ملایم پولیش را روی سطح چوب کشیده تا براقیت و لطافت بیشتری به آن ببخشد.

در نهایت برای آن که چوب مبل شما همیشه حالتی براق و زیبا داشته باشد، از آن محافظت کرده و از واکس چوب استفاده کنید. همچنین از وارد شدن فشار و ضربه، لب پر شدن چوب و دیگر آسیب‌ها جلوگیری کنید.

 از چه محلول‌هایی برای تمیز کردن چوب مبل می‌توان استفاده کرد؟

در پاسخ به این سوال که برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد چند نمونه محلول‌های طبیعی که در منزل می‌توان آن‌ها را ساخت برایتان معرفی می‌کنیم.

از چه محلول‌هایی برای تمیز کردن چوب مبل می‌توان استفاده کرد؟

سرکه سفید خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کننده دارد که می‌تواند تمامی ‌چربی‌ها و آلودگی‌ها را از سطح چوب مبل پاک کند

‌‌ترکیب سرکه سفید و روغن جوجوبا

سرکه سفید خاصیت ضد میکروبی و ضدعفونی کننده دارد که می‌تواند تمامی ‌چربی‌ها و آلودگی‌ها را از سطح چوب مبل پاک کند. همچنین روغن جوجوبا به دلیل حالت مرطوب، براقیت زیبایی به مبل می‌بخشد. برای ساخت این محلول خانگی تنها کافی است یک چهارم فنجان سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا مخلوط کنید. سپس این محلول را به طور اسپری بر روی سطح چوب مبل پاشیده و با پارچه‌ای نرم مالش دهید. پس از انجام این کار شاهد آن خواهید بود که سطح چوب مبل شما بسیار تمیز و زیبا می‌شود.

بیشتر بخوانید:لکه خودکار روی مبل

‌‌ترکیب موم زنبور عسل و روغن زیتون

از دیگر راهکارهایی که برای براق شدن چوب مبل می‌توان از آن استفاده کرد، ‌‌ترکیب موم زنبور عسل و روغن زیتون است. موم زنبور عسل خاصیت مرطوب کنندگی و تمیز کنندگی داشته و روغن زیتون نیز ویژگی تمیز کنندگی چوب را دارد. با استفاده از این‌‌ ترکیب می‌توانید چوب مبلمان را بسیار درخشان کنید و آن را از آلودگی‌ها پاک کرد. برای ساخت محلول خانگی فوق تنها کافی است یک دوم فنجان موم زنبور عسل را با یک فنجان روغن زیتون و ‌‌ترجیحاً یک قاشق چای خوری روغن اسطوخودوس مخلوط کنید.

برای آب کردن موم زنبور عسل آن را بر روی یک کاسه قرار داده و بر روی حرارت بگذارید تا منجر به آب شدن موم شود. سپس روغن زیتون و روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا یک محلول یکدست به شما دهد. برای مصرف نیز محلول فوق را با یک دستمال نرم و کمی‌ مرطوب بر روی سطح چوب مبل بمالید تا کاملاً تمیز شود‌‌.

ترکیب روغن زیتون و عصاره وانیل و پرتقال

از دیگر پاک کننده‌های بسیار خوب و مناسب که در پاسخ به سوال برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد می‌توانیم به شما معرفی کنیم، ‌‌ترکیب زیر است. این ‌‌ترکیب از بین برنده گرد و غبار سطح چوب است. اسید سیتریک موجود در پرتقال یا نارنج حالت ضدعفونی کننده طبیعی داشته و تمامی ‌آلودگی‌ها و حتی ویروس‌ها و باکتری‌ها را از سطح چوب پاک می‌کند، ضمن آن که عصاره وانیل باعث ایجاد بوی بسیار خوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:بهترین تمیز کننده مبل و فرش (11 روش سریع خانگی)

برای ساخت این محلول یک فنجان روغن زیتون با چهار قطره عصاره وانیل و یک عدد پوست پرتقال یا نارنج‌‌ را ترکیب کنید. سپس محلول به دست آمده را در شیشه ریخته و پس از گذشت دو تا سه روز از آن استفاده کنید. نحوه تمیز کردن سطح چوب به کمک این محلول بسیار راحت بوده، تنها کافی است محلول را روی چوب مبل ریخته و با پارچه‌ای نرم مالش دهید.

‌‌ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو

در نهایت چهارمین ‌‌ترکیبی که در پاسخ به سوال برای براق کردن چوب مبل چه باید کرد می‌توانیم به شما معرفی کنیم، ‌‌ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو بوده که ضمن داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی، حالتی براق نیز به سطح چوب می‌بخشد. برای ساخت این‌‌ ترکیب یک دوم فنجان روغن نارگیل را با آب لیمو مخلوط کرده و با پارچه‌ای نرم روی سطح چوب مبل مالش دهید.

با استفاده از این تمیزکننده‌های خانگی می‌توانید سطح مبل خود را به طور کاملاً براق و شفاف و تمیز درآورده و حالتی زیبا به آن ببخشید.

  مواد صنعتی برای براق شدن چوب مبل

در کنار ساخت محلول‌های خانگی، چند نمونه از محلول‌های صنعتی نیز وجود دارد که می‌توانید از بازار خریداری کرده و بر روی سطح چوب مبل خود بمالید و آن را براق کنید. از جمله این مواد می‌توان موارد زیر را نام برد:

 روغن‌های معدنی

روغن‌های معدنی باعث ایجاد حالت شفاف و براق بر روی سطح چوب مبل می‌شوند که استفاده از آن‌ها راحت است. تنها کافی است با یک پارچه نرم روغن را روی سطح چوب پخش کرده و به آرامی ‌آن را صاف کنید.

 لاک

یکی از متداول‌‌ترین روش‌ها و راه‌ها برای براق کردن سطح چوب استفاده از لاک‌های مختلف مانند لاک پلی اورتان و لاک‌های صنعتی است که بر روی سطح چوب مالیده و پس از خشک شدن، شکل و ظاهری بسیار براق به آن می‌بخشد.

بیشتر بخوانید:بهترین مدل مبل برای خانه های کوچک و نحوه چیدمان

واکس چوب

واکس چوب نیز یک ماده براق بوده که برای حفاظت از چوب استفاده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از این ماده صنعتی ضمن براق کردن چوب مبل از آن محافظت کنید.

کلام آخر

مبل جزو اجزای ضروری در منزل، محل کار، دفاتر و مکان‌های مختلف به شمار می‌آید که در جنس‌های متنوعی موجود است. یکی از پر طرفدارترین جنس مبل، نوع چوبی آن است که با تمامی دکوراسیون و رنگ‌ها همخوانی دارد؛ اما چوب مبل در اثر عواملی نظیر گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، وارد شدن فشار و ضربه دست ‌خوش آسیب و خرابی شده و از براقیت آن کاسته می‌شود. برای برگرداندن حالت زیبا و طبیعی چوب مبل به آن می‌توان راهکارهای مختلفی را پیش رو گرفت.

در همین راستا در این محتوا به بررسی آن ‌که برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد پرداختیم. استفاده از روش‌هایی نظیر سمباده کشیدن، تمیز کردن سطح چوب، پولیش و… در کنار ترکیب‌های خانگی و طبیعی یا خرید محلول‌های صنعتی نظیر واکس و محلول‌های پولیش می‌تواند برای این براق شدن چوب کارساز باشد. از جمله ترکیب‌های طبیعی می‌توان به استفاده از روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا و موارد دیگر اشاره داشت.

کلام آخر

برای برگرداندن حالت زیبا و طبیعی چوب مبل به آن می‌توان راهکارهای مختلفی را پیش رو گرفت

 سوالات متداول

  • مواد صنعتی برای براق شدن چوب مبل کدامند؟

از جمله موادی که می‌توانید به شکل آماده برای براق شدن چوب مبل خریداری کنید روغن‌های معدنی، واکس چوب و لاک و پولیش هستند.

  • چه ترکیب‌های خانگی برای براق شدن چوب مبل وجود دارد؟

ترکیب‌هایی نظیر سرکه سفید و روغن جوجوبا، موم زنبور عسل و روغن زیتون، روغن زیتون و عصاره وانیل و پرتقال و روغن نارگیل و آب‌ لیمو برای براق شدن چوب مبل قابل ‌استفاده هستند.

  • برای براق شدن چوب مبل چه باید کرد؟

برای براق شدن چوب مبل ابتدا باید سطح مبل را از هرگونه آلودگی پاک کنید و در صورت نیاز از سنباده کشیدن و یا لکه‌گیری استفاده کرد. در قدم بعد می‌توان از محلول‌های طبیعی و خانگی یا محلول‌های صنعتی برای براق کردن استفاده کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یک =