Banner Image
شاخص بردگیم چیست

بردگیم چیست

امتیاز دهید

شاید اصطلاح بردگیم به گوش شما نخورده باشد و از خود بپرسید که اصلاً بردگیم چیست و به چه دردی می‌خورد. به ‌طور خلاصه به دسته‌ای از بازی‌های ماندگار و جذاب گفته می‌شود که افراد در هر سنی را برای سرگرمی و کمی رقابت دوستانه گرد هم می‌آورد. این بازی‌ها که می‌توانند توسط یک یا چند بازیکن انجام شوند، دارای تم‌ها و سبک‌های مختلفی هستند، از بازی‌های استراتژیک گرفته تا بازی‌های مبتنی بر شانس. چه یک گیمر با تجربه یا یک تازه ‌وارد در دنیای بازی باشید، بردگیم‌ها شکل منحصر‌به‌فردی از تعامل و مهارت‌های اجتماعی را به شما هدیه می‌دهند. در ادامه بیشتر در مورد این بازی‌ها و ژانرهای معروف آن صحبت خواهیم کرد.

بردگیم به چه نوع بازی‌هایی گفته می‌شود؟

بردگیم‌ها به‌ نوعی از بازی می‌گویند که برای سرگرمی یا مسابقه انجام می‌شود و می‌تواند از عناوین ساده برای کودکان تا بازی‌های استراتژی پیچیده برای بزرگسالان متنوع باشد. همچنین می‌توان آن را به تنهایی یا با دیگران بازی کرد. اکثر این بازی‌ها به ‌نوعی به یک برد یا صفحه بازی نیاز دارند، البته نه تمامی این بازی‌ها. در کل بردگیم شامل یک صفحه بازی، نشانه‌ها، کارت‌ها، تاس‌ها یا دیگر اشیای قابل تعامل است که بازیکنان از آن برای بازی استفاده می‌کنند. در واقع همه چیزهایی را که برای انجام یک بازی نیاز دارید در داخل جعبه بازی پیدا خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:دیزاین اتاق گیمینگ با وسایل ساده!

چه کسانی اولین بردگیم‌ها را اختراع کردند؟

حال که می‌دانید بردگیم چیست شاید این سوال در ذهن شما نقش ببندد که اولین بردگیم در کجا ساخته شد. طبق یافته‌های باستان‌شناسی قدیمی‌ترین بردگیم مربوط به کشور مصر بوده و یک بازی تخته‌ای باستانی به نام Senet است که تاریخ ساخت و بازی با آن به 3100 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. در حالی‌ که اطلاعات دقیقی در مورد قوانین این بازی باقی نمانده، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که یک بازی مسابقه‌ای است.

اکثر بردگیم‌ها در زمان باستان ربطی به مذهب و دین داشتند، حتی بازی نسبتاً مدرن Snakes and Ladders به ‌عنوان یک ابزار آموزشی مذهبی و آموزشی در هند استفاده می‌شد. با گذشت زمان، بازی‌های مسابقه‌ای به تدریج در اقامتگاه‌های سلطنتی از بین رفت و جای خود را به بازی‌های استراتژیک مانند شطرنج و Go داد. اگرچه آن‌ها به‌ طور کامل فراموش نشدند؛ زیرا هنوز توسط بچه‌ها و مردم عادی بازی می‌شدند، اما نجیب‌زاده‌ها به بازی‌های استراتژیک روی آوردند. به‌ عنوان ‌مثال، یادگیری به بازی Go برای هر نجیب‌زاده چینی ضروری بود.

بیشتر بخوانید:پیشنهاد بازی

تا قرن بیستم، بیشتر بردگیم‌هایی که می‌توانستید پیدا کنید، بازی‌های مسابقه‌ای یا استراتژیک بودند. با افزایش ثروت و اوقات فراغت طبقه متوسط، این صنعت رونق گرفت و باعث پیدایش بازی‌های رومیزی محبوبی مانند Monopoly، Risk، اسکرابل و امثال آن شد. در قرن بیست و یکم هر سال حدود 3000 بردگیم جدید به بازار عرضه می‌شد. اگر می‌خواستید همه آن‌ها را بازی کنید، باید روزانه 8.3 بازی انجام دهید.

چه کسانی اولین بردگیم‌ها را اختراع کردند؟

طبق یافته‌های باستان‌شناسی قدیمی‌ترین بردگیم مربوط به کشور مصر بوده و یک بازی تخته‌ای باستانی به نام Senet است

مزایای گذراندن اوقات فراغت با بردگیم چیست؟

محبوبیت این مدل بازی‌ها در سال‌های گذشته کاملاً احیا شده و برای بسیاری از مردم، یک نوع خاطره‌بازی و زنده کردن خاطرات نوستالژیک بوده؛ اما سرگرم شدن تنها یکی از مزایای بردگیم است. اگر می‌خواهد در مورد مزایای بردگیم بیشتر بدانید به موارد زیر توجه کنید:

1.     تقویت پیوندها

می‌دانید یکی از مهم‌ترین مزایای بردگیم چیست؟ در پاسخ باید گفت که انجام چنین بازی‌هایی افراد را به هم نزدیک‌تر کرده، روابط را تقویت می‌کند و باعث می‌شود شما با افراد جدید آشنا شوید. این مدل بازی‌ها اغلب بین دو یا چند بازیکن انجام می‌شود و اصل مهم در آن همکاری است. برای محقق شدن این اصل نیاز به درگیر شدن بازیکنان در کار تیمی خواهد بود. با این توضیحات بهترین راه برای گذراندن وقت و تقویت پیوندها با سایر انسان‌ها است.

2.     بهبود عملکرد مغز

یکی از مهم‌ترین مزایای بردگیم افزایش عملکرد مغز است. در واقع این مدل بازی مانند یک نوع ورزش برای مغز به شمار می‌رود. همچنین باعث تحریک نواحی خاصی از مغز می‌شود که مسئول شکل‌گیری حافظه و فرآیندهای فکری پیچیده برای همه سنین هستند.

بیشتر بخوانید:لگو اسباب بازی چیست

3.     بهبود مهارت حل مسئله

درگیر شدن در چنین بازی‌هایی به ‌نوعی در تمرین مهارت‌های شناختی ضروری مانند تصمیم‌گیری، تفکر استراتژیک و حل مسئله کمک می‌کند. بردگیم به شما یاد می‌دهد که چگونه یک استراتژی برای پیروزی بچینید و برای به هدف رسیدن صبر کنید.

4.     کاهش استرس

اگر می‌خواهید بدانید که دیگر مزایای بردگیم چیست باید یک بار دسته‌جمعی بازی کنید تا بدانید برای کاهش استرس و ایجاد محیطی پر از خنده و عالی چقدر کارآمد است. خندیدن و به ‌طور کلی گذراندن اوقات خوش به کاهش استرس کمک می‌کند. انجام بردگیم باعث ترشح اندورفین می‌شود. “هورمون‌های شادی” این قدرت را دارند که عملکردهای خودآگاه و ناخودآگاه ذهن را بهبود بخشند و باعث می‌شوند فرد احساس شادی و رضایت داشته باشد.

کاهش استرس

هورمون‌های شادی این قدرت را دارند که عملکردهای خودآگاه و ناخودآگاه ذهن را بهبود بخشند

5.     افزایش خلاقیت و اعتماد به‌ نفس

بردگیم باعث افزایش خلاقیت و اعتماد به ‌نفس می‌شود. همچنین به نمایش جنبه خلاقانه شخصیت شما کمک می‌کند. در واقع ابزاری شگفت‌انگیز برای کودکان و بزرگسالان خجالتی به شمار می‌رود تا در حین بازی کردن به عزت ‌نفس بیشتر و احساس توجه دست پیدا کنند.

6.     محدودیت نداشتن

مزیت دیگری که در پاسخ به سوال مزایای بردگیم چیست می‌توان به آن اشاره کرد این بوده که دست شما برای بازی در هر زمان و مکانی باز است. نیازی نیست حتماً یک زمین فوتبال کرایه کنید یا به دنبال خرید وسایل عجیب‌وغریب و محیا کردن شرایط باشید.

 انواع مختلف بردگیم و معروف‌ترین بازی‌ها در هر ژانر

تقسیم‌بندی بردگیم‌ها به چند شیوه انجام می‌شود، معروف‌ترین دسته‌بندی بر اساس زادگاه و سبک بازی به 3 گروه آلمانی، آمریکایی و اروپایی است. دسته‌بندی دیگر بر اساس عناصر و اجزای بازی به ‌طور مثال بازی تخته‌ای و بازی کارتی است؛ اما می‌دانید بهترین شیوه دسته‌بندی بردگیم چیست؟ بر اساس ژانر.

انواع مختلف بردگیم و معروف‌ترین بازی‌ها در هر ژانر

معروف‌ترین دسته‌بندی بر اساس زادگاه و سبک بازی به 3 گروه آلمانی، آمریکایی و اروپایی است

1.     بردگیم‌های استراتژیک

این دسته از بازی‌ها روایت یا داستان مشخصی ندارند که بر اساس آن بازی کنید و بازی بر اساس یک سری قوانین مشخص است. معروف‌ترین بردگیم استراتژیک دنیا شطرنج و بازی go است. یادگیری قوانین بازی و اجرای درست آن‌ها شرط موفقیت در چنین بردگیم‌هایی به شمار می‌رود.

2.     بردگیم‌های معمایی و استنباطی

دسته دیگری از بردگیم‌ها وجود دارد که باید در آن معمایی کشف یا رازی فاش شود و برای همین نیاز به تجزیه ‌و تحلیل دارند. یکی از مشهورترین بازی‌ها در دنیا که در این دسته قرار می‌گیردdead end drive  نام دارد. چنین بازی‌هایی قدرت تفکر و حل مسئله را در شما پرورش خواهند داد.

بیشتر بخوانید:بهترین کنسول بازی قابل حمل در ایران

3.     بردگیم‌های آموزشی

شاید از خود بپرسید که تفاوت این دسته از بازی‌ها با دودسته دیگر بردگیم چیست؟ این بازی‌ها برای تبدیل کردن فرآیند آموزش و یادگیری به کاری آسان هستند. همچنین مخاطب این نوع بردگیم‌ها بیشتر رده سنی پایین بوده و بردگیمAzul  جزو معروف‌ترین بردگیم‌های آموزشی به شمار می‌رود.

4.     بردگیم‌های تعاملی

اگر جزو افراد مبارزه‌طلبی هستید که رقابت جزو اصول اصلی زندگی شما محسوب می‌شود، این دسته از بردگیم‌ها بدون شک شما را به خود جلب خواهد کرد. در برخی از این بازی‌ها باید به‌ صورت انفرادی یا همراه با تیم خود برنده شوید. اونو و گربه‌های انفجاری از معروف‌ترین بازی‌های تعاملی به شمار می‌روند.

بردگیم‌های تعاملی

اونو و گربه‌های انفجاری از معروف‌ترین بازی‌های تعاملی به شمار می‌روند

5.     بردگیم‌های آلمانی

این دسته از بردگیم‌ها داستان شگفت‌انگیز و تاریخی پشت سر خود دارند. بیشتر این بازی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم در کشور آلمان به وجود آمدند. دلیل این امر لزوم جمع شدن خانواده‌ها پس از چنین بحران بزرگی بود. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به یادگیری آسان و نقش مهم عنصر شانس در آن اشاره کرد. از میان بردگیم‌های آلمانیCatan  و Ticket To Ride شهرت زیادی دارند.

6.     بردگیم‌های جاسوسی یا نقش مخفی

این دسته از بردگیم‌ها به ‌صورت گروهی بازی می‌شوند و جزو بازی‌های بسیار پرطرفدار در جهان به شمار می‌روند. نقش‌ها در این دسته بردگیم‌ها مخفی بوده و افراد باید اعضای تیم خود را پیدا کنند. اگر به بازی مافیا علاقه‌مند هستید، این دسته از بردگیم‌ها نظر شما را به خود جلب می‌کند. برگیم کودتا، The Resistance و One Night Ultimate Werewolf در این دسته قرار می‌گیرند.

7.     بردگیم‌های ویژه مهمانی و دورهمی

اگر نمی‌دانید که بردگیم چیست، ولی دوست دارید در جمع خانوادگی و دوستانه سرگرم شوید، این دسته از بردگیم‌ها را انتخاب کنید. قوانین چنین بازی‌هایی چندان سفت‌وسخت نبوده و برای برنده شدن باید کمی دقت داشته باشید. بازی‌های معروفی مانندی تابو، جنگا و تیزبین در این ژانر بردگیم قرار دارند.

بیشتر بخوانید:بهترین بازی فکری برای کودکان 6 ساله

8.     بردگیم‌های نقش‌آفرینی

در این دسته از بردگیم‌ها هر بازیکنی اختیار عمل داشته و تصمیمات و انتخاب‌‌های او ممکن است مسیر و حتی نتیجه‌ بازی را رقم بزند. برای شروع بازی باید یک شخصیت بر اساس نوع بردگیم را برای خود انتخاب کرده و بازی را بر اساس قوانین و مشخصات چنین شخصیتی ادامه دهید. جنگ ستارگان و دانجنز اند دراگونز جزو محبوب‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی به شمار می‌آیند.

9.     بردگیم‌های اقتصادی

این دسته از بردگیم‌ها شبیه‌ساز موقعیت‌های اقتصادی خاص از دنیای واقعی هستند و خرید و فرش اصل اساسی این بازی‌ها به شمار می‌رود. یکی از معروف‌ترین بازی‌های دنیا که در این دسته قرار می‌گیرد، مونوپولی است. همچنین از دیگر بازی‌های معروف از این ژانر می‌توان به جالیز، Stone Age و Agricola اشاره کرد.

بردگیم‌های اقتصادی

این دسته از بردگیم‌ها شبیه‌ساز موقعیت‌های اقتصادی خاص از دنیای واقعی هستند و خرید و فرش اصل اساسی این بازی‌ها به شمار می‌رود

10.                       بردگیم‌های جنگی

این ژانر شباهت زیادی با بردگیم‌های استراتژیک دارد، با این تفاوت که شما یک جنگ تمام‌عیار رومیزی در پیش رو دارید که باید استراتژی درستی برای برد داشته باشید. بردگیم Game Of Thrones یکی از بهترین بازی‌ها در این ژانر به شمار می‌رود.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال بسیاری از افراد یعنی بردگیم چیست، پاسخ داده‌ایم. این دسته از بازی‌ها از زمان طلوع تمدن محبوب بوده‌اند و امروزه نیز با وجود گجت‌ها و ابزارهای فراوانی که برای سرگرمی وجود دارد، هنوز محبوب و پرطرفدار هستند. از اولین بردگیم‌ها گرفته تا جدیدترین بازی‌ها، بسیاری هنوز دارای صفحه، نوعی تاس و قطعات بازی هستند. تنها چیزی که واقعاً تغییر کرده این بوده که اکنون به‌ راحتی برای هر قشری در دسترس هستند و تعداد آن‌ها بسیار بیشتر شده است. به ‌راستی که ما در عصر طلایی بردگیم‌ها زندگی می‌کنیم و ارزش آن را دارد که ساعاتی از دورهمی را به چنین بازی‌هایی برای سرگرمی و شادی بیشتر اختصاص دهید.

سوالات متداول

  • نمونه معروف بردگیم چیست؟

نمونه معروف بردگیم عبارت‌اند از: شطرنج، بازی ریسک، بازی ساکنان کاتان، بازی اونو، بازی سرنخ و مونوپولی.

  • چه بازی‌هایی به ‌عنوان بردگیم تعریف می‌شوند؟

هر بازی که بتوان با صفحه یا بدون صفحه بدون تحرک خاص انجام داد را می‌توان یک بردگیم در نظر گرفت.

  • فواید و مزایای داشتن بردگیم چیست؟

بردگیم‌ها به ما کمک می‌کنند تا آرامش بیشتری داشته باشیم و با افراد بیشتری معاشرت کنیم، اما فواید دیگری نیز دارند، به ‌ویژه وقتی صحبت از رشد شناختی و افزایش مهارت حل مسئله می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + یازده =