Banner Image
امتیاز دهید

شاید واژه شیکر را این روزها زیاد شنیده باشید، اما به ‌راستی شیکر چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر ورزشکار، باریستا و یا حتی اهل کافی‌شاپ رفتن باشید، قطعاً به ‌وسیله شیکرها نوشیدنی‌های متنوعی میل کرده‌اید. همان‌طور که میدانید برای درست کردن هر نوشیدنی به ابزار مخصوصی نیاز است، حتی اگر آن نوشیدنی یک شربت و یا یک چای ساده باشد. حال اگر قرار باشد چند نوشیدنی، قرص و یا مکمل خاصی را با مایعات مخلوط و در نهایت به‌ صورت نوشیدنی خنک مصرف کنید، بهترین کار استفاده از انواع شیکرها است.

باریستا یا بار تندرها افرادی هستند که با استفاده از ترکیب چند نوع نوشیدنی و انجام حرکات نمایشی خاص به ‌خوبی و با مهارت ویژه‌ای با شیکرهای مخصوص کافی‌شاپی دست به خلق نوشیدنی‌های فوق‌العاده می‌زنند. البته ناگفته نماند در این میان ورزشکاران هم از این خلاقیت‌ها مستثنا نیستند، آن‌ها با استفاده از انواع شیکرهای ورزشی می‌توانند پودرها، مکمل‌ها و قرص‌هایی که لازم دارند را به‌ راحتی با آب، شیر و یا آبمیوه مخلوط کنند.

در یک نگاه کلی و جامع می‌توان گفت شیکرها ابزاری ساده هستند که برای ترکیب و مخلوط کردن انواع نوشیدنی سرد کاربرد دارند، اما برای آشنایی بیشتر با انواع شیکر و کاربردهای آن با ما در این مقاله همراه باشید.

معرفی شیکرها

به‌ طور کلی شیکرها، بطری‌های استوانه‌ای هستند که عموماً از جنس پلاستیک، فلز و یا شیشه ساخته شده و از آن‌ها برای ترکیب انواع نوشیدنی سرد استفاده می‌شود. کلمه شیکر برگرفته از لغت shaker از واژه کلمات انگلیسی بوده که به معنای تکان دادن است. شما می‌توانید با افزودن ترکیبات مورد نظرتان و تنها با 10 الی 15 ثانیه تکان دادن بطری، به نوشیدنی دلخواه خود برسید. اگر بخواهیم برای شیکرها دسته‌بندی بزرگی در نظر بگیریم می‌توان گفت شیکرها شامل گروه‌های ذیل می‌شوند:

  • شیکر مخصوص ورزشکاران (بدنسازی): این شیکرها بیشتر برای ترکیب انواع پودرها و مکمل‌ها با مایعات استفاده می‌شوند و عموماً از جنس پلاستیک، فلز و یا شیشه هستند. اجزای کلی آن‌ها شامل بدنه، سری، توپی و یا همزن است که ورزشکاران بعد از ریختن مکمل و مایع مورد نظر اقدام به ترکیب آن‌ها می‌کنند.
  • شیکر مخصوص کافی‌شاپ‌ها: این گروه از شیکرها عموماً از جنس استیل، مس و یا شیشه هستند و عملکردی مشابه شیکرهای ورزشی دارند. در اغلب موارد در طراحی این مدل از شیکرها اثری از همزن و یا گوی فلزی دیده نمی‌شود و تنها اجزای این شیکرها مخزن، صافی و سری خواهد بود.
  • شیکرهای آزمایشگاهی: این گروه از شیکرها کاملاً با دو مدل دیگر متفاوت است. شیکر آزمایشگاهی یک دستگاه الکترونیکی برای ترکیب کردن مایعات درون بالن‌ها و ارلن‌ها است.
معرفی شیکرها

کلمه شیکر برگرفته از لغت shaker از واژه کلمات انگلیسی بوده که به معنای تکان دادن است.

شیکرهای بدنسازی

تا این قسمت از مقاله تا حدودی گفتیم شیکر چیست؛ حال می‌خواهیم شما را به ‌طور کامل و جامع با شیکرهای بدنسازی، انواع و نوع کاربردشان آشنا کنیم. شاید برای شما هم پیش ‌آمده باشد که در منزل از لیوان و یا بطری‌های معمولی برای ترکیب مکمل با شیر استفاده کرده‌اید و شاهد آن بودید که بعد از اضافه کردن پودرهای پروتئین و مکمل‌ها به شیر و ترکیب آن‌ها با هم، باز گلوله‌هایی از مواد پودری در لیوان باقی بماند که این اصلاً خوشایند نیست. راه‌حل مناسب‌تر برای حل این مشکل استفاده از شیکرهای ورزشی است.

بیشتر بخوانید:بهترین چای ساز

شیکرهای ورزشی شامل بدنه، سری، صافی، همزن و یا توپ فلزی هستند. شما می‌توانید بعد از اضافه کردن مواد مورد نظر و بستن درب بطری آن را به میزان لازم یعنی تا زمان یکدست شدن تمام مواد تکان دهید. درب بطری‌های شیکر بسیار محکم و مقاوم است، پس شما می‌توانید با خیال راحت و در حین حرکت و یا پیاده‌روی شیکرها را با خود حمل کنید.

برای استفاده از انواع شیکرها کافی است گام‌به‌گام با ما در این مقاله همراه باشید:

  • ابتدا طبق دستور مربی و یا دستورالعملی که برای مکملتان در نظر دارید، میزان لازم از مکمل را به ‌وسیله پیمانه مخصوص بردارید و در کناری قرار دهید، سپس اقدام به ریختن مایع درون بطری کنید. برای جلوگیری از گلوله شدن پودر بهتر است اول مایع را در شیکر بریزید.
  • اسکوپ پودری که از قبل برداشته‌اید را به مایع درون بطری اضافه کنید.
  • در این مرحله می‌توانید شیک خود را طعم‌دار کنید. بهترین روش برای این کار استفاده از انواع میوه‌های پوره شده و یخ و یا حتی شکلات است.
  • حال نوبت به بستن درب بطری می‌رسد، درب را به ‌دقت و کامل ببندید و بطری را در حدود 15 الی 30 ثانیه تکان دهید. حالا نتیجه دلخواه در دستان شما است.
انواع شیکر بدنسازی

اسکوپ پودری که از قبل برداشته‌اید را به مایع درون بطری اضافه کنید.

انواع شیکر بدنسازی

تا این قسمت از مقاله گفتیم شیکر چیست و تا حدودی انواع آن را معرفی کردیم، همان‌طور که گفته شد از شیکرها برای ترکیب چند نوع مایع با هم و یا ترکیب پودرها با مایعات استفاده می‌شود. شیکرهای بدنسازی نیز دقیقاً برای همین کار هستند و علاوه بر مدل‌های مختلف، کارایی‌هایی گوناگونی نیز دارند. به ‌عنوان ‌مثال شیکر مخصوص پروتئین می‌تواند از جنس پلاستیک، شیشه و یا فلز باشد، اما شامل لوازم جانبی مانند توری، فنر و واشرهای سیلیکونی است که می‌تواند نتیجه محصول را باکیفیت مطلوب‌تری تحویل دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی انواع شیکر ورزشی بپردازیم.

شیکرهای ورزشی پلاستیکی

این مدل از شیکرها متداول‌ترین نوع شیکرهای ورزشی هستند که باید حتماً از نوع مرغوب و باکیفیت آن‌ها را برای خود انتخاب کنید. این گروه از شیکرها شامل شیکر یک تکه، دو تکه و سه ‌تکه نیز هستند.

بیشتر بخوانید:طرز تهیه لیموناد خانگی به سبک رستوران‌ها

 شیکرهای ورزشی فلزی

این مدل از شیکرها نسبت به مدل قبلی بسیار شیک‌تر و مقاوم‌تر هستند، زیرا علاوه بر بدنه استیل، تمامی عایق‌ها ضدزنگ بوده و می‌تواند محتوای درون بطری را تا 24 ساعت خنک نگه دارد.

شیکر ورزشی شیشه‌ای

این نوع شیکرها به دلیل شیشه‌ای بودن بدنه‌شان در برابر لک و بو بسیار مقاوم هستند، اما در مقابل ضربه و آسیب‌دیدگی مقاومت چندانی ندارند به همین دلیل بدنه آن با یک کاور سیلیکونی پوشش داده می‌شود.

نکات مهم در هنگام خرید شیکر بدنسازی

اگر ورزشکار هستید و برای مصرف مکمل به شیکر نیاز دارید، باید بدانید روش انتخاب بهترین شیکر چیست، شما به کمک این چند نکته می‌توانید بهترین شیکر را برای خود انتخاب کنید.

  • در درجه اول باید شیکری متناسب با نیاز خود پیدا کنید. اگر برای مسیر باشگاه تا منزل و یا برعکس مکمل خاصی را در نظر دارید بهترین گزینه استفاده از شیکرها با حجم کمتر و یا بطری‌های کوچک‌تر است.
  • بیشتر شیکرها به ‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که دارای همزن و یا گوی فلزی هستند، چون در غیر این صورت پودرها با مایعات درون بطری به طول کامل مخلوط نمی‌شوند. پس برای انتخاب یک شیکر ورزشی خوب حتماً به این نکته توجه کنید، چون شیکر بدون همزن و یا گوی مخصوص فقط شبیه به یک قمقمه آب عمل می‌کند.
  • کیفیت بطری و همچنین درب ضد نشت آن از نکات بسیار با اهمیت در خرید شکرها است، زیرا شما برای خرید مکمل‌ها و پودرهای پروتئین هزینه زیادی می‌کنید، انتخاب یک شیکر نامرغوب که درب آن نشتی داشته باشد می‌تواند باعث از بین رفتن هزینه‌های شما شود.
  • یکی از مزایای یک شیکر خوب، داشتن محفظه ذخیره‌سازی است. در بعضی از مدل‌ها قسمت درب بطری، یک محفظه برای حمل پودر و یا قرص دارد که یک‌ راه عالی برای حمل مکمل از منزل تا باشگاه است.
  • انتخاب شیکر مناسب با امکانات دلخواه و قیمت مقرون به صرفه! یعنی نیازی نیست شما حتماً یک شیکر گران ‌قیمت برای باشگاه انتخاب کنید، گاهی یک شیکر با قیمت مقرون ‌به ‌صرفه و اقتصادی هم نیازهای شما را برآورده می‌کند.
نکات مهم در هنگام خرید شیکر بدنسازی

یکی از مزایای یک شیکر خوب، داشتن محفظه ذخیره‌سازی است. در بعضی از مدل‌ها قسمت درب بطری، یک محفظه برای حمل پودر و یا قرص دارد که یک‌ راه عالی برای حمل مکمل از منزل تا باشگاه است.

شیکر کافی‌شاپ چیست؟

به ‌غیر از ورزشکاران، باریستاها هم از شیکرها استفاده می‌کنند، اما این نوع شیکر چیست و چه کاربردی دارد؟ در کافی‌شاپ‌های امروزی علاوه بر سرو انواع نوشیدنی‌های گرم، بخش مجزایی به نام “بار سرد” وجود دارد. باریستای مخصوص بار سرد، با استفاده از شیکر، مخلوط‌کن، بلندر و… اقدام به تولید نوشیدنی‌های سرد می‌کند که البته این کار مهارت و سلیقه خاص خود را می‌خواهد. شیکرهای مورد استفاده در کافی‌شاپ‌ها در واقع نوعی مخلوط‌کن دستی هستند که جزو ابزارهای اصلی بار تندرها است. در واقع شیکر برای آن‌ها مانند یک بلندر قوی عمل می‌کند. بار تندرها می‌توانند با ترکیب یخ، پوره انواع میوه‌ها، نوشیدنی‌ها و… یک نوشیدنی خنک و فوق‌العاده را خلق کنند.

انواع شیکر کافی‌شاپ‌ها

همان‌طور که گفتیم شیکرها نوعی بلندر دستی هستند که در مدل‌ها و متریال‌های مختلفی در بازار وجود دارند، اگر قصد خرید شیکر برای خانه و یا کافی‌شاپ خود دارید، باید بگوییم با 3 دسته از شیکر مواجه می‌شوید که باید با توجه به نیازتان در بین آن‌ها ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:11 نکته خیلی مهم برای دکوراسیون کافه کوچک

شیکر بوستون

شیکر بوستون، نوعی شیکر کلاسیک و محبوب است که معمولاً قسمت کاپ بزرگ از جنس استیل و قسمت کوچک‌تر از شیشه بوده و این ‌یک فاکتور مثبت برای شیکرهای بوستون به شمار می‌رود؛ چون علاوه بر اینکه به ‌راحتی تمیز می‌شود، موقع شیک کردن محتویات درون آن نیز قابل ‌مشاهده خواهد بود.

شیکر فرانسوی یا پاریسی

نوع فرانسوی شیکر چیست؟ شیکرهای فرانسوی یا فرنچ نیز دارای بدنه‌ای از جنس استیل هستند. این نوع شیکرها شاید حجم کمی داشته باشند، اما تمیز کردن آن‌ها بسیار راحت است.

شیکر کوبلر

این نوع شیکر جزو ابزار طلایی ساخت کوکتل‌ها است. شیکر کوبلر در فرانسه و از سال 1884 اختراع شد و از آن به بعد یکی از ابزارهای محبوب کافی‌شاپ‌ها به شمار رفت. شیکرهای کوبلر دارای 3 بخش هستند و از قسمت سر آن می‌توان به ‌عنوان جیجر (پیمانه اندازه‌گیری) استفاده کرد.

انواع شیکر کافی شابی

در کافی‌شاپ‌های امروزی علاوه بر سرو انواع نوشیدنی‌های گرم، بخش مجزایی به نام “بار سرد” وجود دارد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که شیکر چیست و چه کاربردهایی دارد؛ اما در یک نگاه جامع و به ‌صورت جمع‌بندی می‌توان گفت شیکرها یا تکان دهنده‌ها، بطری‌های چند تکه مخصوصی هستند که با افزودن انواع نوشیدنی، مکمل، پوره میوه و هر نوع مایعاتی قابلیت مخلوط کردن آن‌ها با هم و تولید نوشیدنی جدید را دارند. در واقع shaker نوعی بطری با قابلیت مخلوط کردن به‌ صورت دستی است که بالاترین محبوبیت را بین ورزشکاران و باریستاها دارد. کافی است ابتدا مایع و سپس پوره و یا پودر مورد نظر را به بطری شیکر اضافه کنید و تنها با چند تکان ساده و ظرف مدت چند ثانیه به نوشیدنی مورد نظرتان برسید. از شیکرها می‌توان در منزل، محل کار، باشگاه، کافی‌شاپ و… استفاده کرد؛ به‌ شرط آنکه قبل از خرید و تهیه به نوع و کاربرد آن توجه کنید.

سوالات متداول

  • چگونه از نشت شیکر جلوگیری کنیم؟

اگر از شیکر ورزشی استفاده می‌کنید، برای جلوگیری از نشتی درب بطری باید از قرارگیری کامل واشر پلاستیکی و یا سیلیکونی که در قسمت فوقانی بطری است اطمینان حاصل کنید.

  • داخل شیکر چه چیزهایی می‌توان ریخت؟

شما می‌توانید انواع مایعات مانند شیر، شربت، آب، قهوه، یخ، پوره میوه، انواع مکمل‌ها و پودرها را درون شیکرها بریزید.

  • آیا شیکر برقی هم وجود دارد؟

بله، به ‌غیر از انواع شیکرهای دستی، شیکرهای برقی هم وجود دارند که دارای قدرت بیشتری نسبت به نوع دستی خود هستند. در تمامی شیکرها چه شیکرهای ورزشی و چه شیکرهای کافی‌شاپی، دو مدل برقی و دستی وجود دارد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =