Banner Image
مینی پی سی چیست

مینی پی سی (PC) چیست و چکار می‌کند؟

امتیاز دهید

مینی کامپیوتر چیست؟! این سوالی است که در زمان خرید یک سیستم کامپیوتری جدید ممکن است به ذهنتان رسیده باشد. مینی پی سی‌ها دستگاه‌هایی هستند که قدرت یک کامپیوتر را در اندازه یک جعبه کوچک در اختیارتان‌ می‌گذارند. این دستگاه‌ها‌ می‌توانند برای انجام کارهای روزمره، تفریح، آموزش و حتی بازی مناسب باشند.

در این بخش همراه ما باشید تا با این دستگاه‌ها و کاربردشان بیشتر آشنا شویم و ببینیم مزایا و معایب مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی یا مینی کامپیوتر چیست؟

مینی پی سی (Mini PC) یک نوع رایانه رومیزی است که اندازه بسیار کوچکی داشته و مصرف برق کمتری نسبت به رایانه‌های رومیزی معمولی دارد. مینی پی سی‌ها از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی توسعه پیدا کردند؛ یعنی زمانی که کامپیوترهای شخصی، بزرگ و گران قیمت بودند و فقط توسط افراد حرفه‌ای یا علاقه‌مندان به کامپیوتر استفاده‌ می‌شدند.

در دهه‌های بعد از 1980، ميني پي سي‌ها با پيشرفت فناوري، کوچک‌تر، سبک‌تر، قدرتمندتر و ارزان‌تر شدند. امروزه این دستگاه‌ها در اشکال و اندازه‌هاي مختلف وجود دارند و برای اهداف مختلفی استفاده مي شوند. Intel NUC در سال 2013 و Apple Mac mini در سال 2018، از بهترین مینی کامپیوترهای بازار محسوب‌ می‌شدند.

مینی پی سی‌ها آینده روشنی در پيش رو دارند و ممکن است در زمینه‌های جديد مانند هوش مصنوعي، اینترنت اشياء و رباتيک نقش مهمي ايفا کنند.

کلیک کنید: از کجا بفهمیم کامپیوتر چند بیتی است؟

کاربرد مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی که به آن نت‌تاپ هم‌ می‌گویند (بخش آخر دو کلمه اینترنت (‘inter’net) و دسکتاپ ‘desktop می‌تواند در محیط‌های مختلف و برای اهداف متنوعی استفاده شود. از این دستگاه‌ها می‌توان برای تدوین محتوا، بازی‌های کامپیوتری، مصارف شخصی، کنترل تاسیسات و خطوط مونتاژ و… استفاده کرد.

انجام کارهای سبک مانند وب‌گردی، پخش رسانه، دسترسی به برنامه‌های آنلاین، پردازش متن و… را هم‌ می‌توان به این کامپیوترهای مینیاتوری سپرد. علاوه بر این مینی پی سی‌ها در مکان‌های عمومی و تجاری به عنوان صندوق‌های نقدی، کیوسک‌ها و مرکز رسانه استفاده‌ می‌شوند.

این دستگاه‌ها برای کسانی که به دنبال صرفه جویی در فضا و بودجه هستند و نیاز به قدرت بالای رایانه ندارند، مناسب خواهند بود.

بهترین مینی کامپیوترهای موجود در بازار

حالا که دیدیم مینی پی سی چیست؟ به سراغ برندهای تولید کننده این دستگاه‌ها‌ می‌رویم. در بازار ایران برندهای مختلفی مثل اینتل، ایسوس، دل، اچ‌پی و غیره مینی پی سی‌های با کیفیت و قابل اعتمادی را عرضه کرده‌اند. در این بخش به معرفی این برندها و برخی از پرفروش‌ترین محصولات آنها‌ می‌پردازیم.

بهترین مینی پی سی های بازار

مینی پی سی های باکیفیت

مینی پی سی اینتل (Intel)

اینتل یک برند معروف و محبوب در زمینه تولید قطعات کامپیوتری است که محصولات خود را در خط تولید مینی کامپیوتر نیز راهی بازارها کرده است. اینتل با نام (NUC) یا Next Unit of Computing، مجموعه‌ای از مینی پی سی‌های با قابلیت ارتقاء و پشتیبانی از قطعات جدید را عرضه کرده است. این محصولات با طراحی زیبا و فشرده، انواع پورت‌های مختلف برای اتصال به صفحه نمایش، صدا، شبکه و… را دارند.

مینی پی سی‌های اینتل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول آنهایی هستند که فقط بورد و پردازنده دارند و باید حافظه، رم و سخت‌افزارشان را جدا تهیه کرد. دسته دوم آنهایی هستند که تمام قطعات لازم برای راه‌اندازی را دارند و فقط نصب سیستم عامل روی آنها باقی مانده است.

مینی پی سی‌های اینتل، برخلاف ظاهر کوچکشان، قدرت پردازش بالایی دارند و بسته به نوع پردازنده، حافظه و گرافیکشان می‌توانند برای کارهای مختلف مثل بازی، تدوین ویدیو، اجرای برنامه‌های سنگین و غیره مناسب باشند. مینی پی سی اینتل مدل NUC11BTMi9 یکی از بهترین گزینه‌ها برای گیمینگ است.

مینی پی سی ایسوس (ASUS)

ایسوس یکی دیگر از برندهای مطرح و معتبر در زمینه تولید مینی کامپیوتر است که با نام VivoMini، مجموعه‌ای از مینی پی سی‌ها با کارایی بالا را به بازار عرضه‌ می‌کند. این محصولا طراحی شیک و ظریف دارند و انواع پورت‌ها در آنها تعبیه شده است.

مینی پی سی‌های ایسوس نیز مانند اینتل در 2 دسته تقسیم‌ می‌شوند که یک دسته نیاز به خرید قطعات دارد و دسته دیگر یک کامپیوتر مینیاتوری کامل است. این مینی پی سی‌ها نیز با توجه به سخت افزارشان‌ می‌توانند برای کارهای مختلفی استفاده شوند. برای مثال مینی پی سی ایسوس مدل PN62S-BM073MD یک گزینه مناسب برای کاربران خانگی و اداری است.

 

بهترین مینی کامپیوترهای موجود در بازار

مینی پی سی‌های ایسوس

مینی پی سی اچ پی (Hp)

اچ پی (Hp) یکی از برندهای معروف و محبوب در زمینه تولید مینی پی سی است. این برند محصولات متنوع و با کیفیتی دارد که‌ می‌توانند نیازهای مختلف کاربران را برآورده کنند. برخی از ویژگی‌های مشترک مینی پی سی‌های اچ پی عبارتند از طراحی زیبا و کم حجم، پشتیبانی از حافظه رم تا 64 گیگابایت، پورت‌های متنوع، قابلیت اتصال به صفحه نمایش، سخت افزار قوی و به روز، قابلیت ارتقا و تعویض قطعات.

کلیک کنید: لپ‌تاپ مناسب معماری سال 2023

مینی پی سی لنوو (Lenovo)

لنوو برند دیگری است که در زمینه تولید مینی کامپیوتر فعال است. این برند محصولاتی با کارایی بالا و قابل اطمینان دارد که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته است. برخی از ویژگی‌های مشترک مینی پی سی‌های لنوو عبارتند از طراحی شیک و ساده، پشتیبانی از حافظه رم، انواع پورت‌های امروزی، سخت افزار مناسب و منطبق با نسل جدید و…

مینی پی سی لنوو (Lenovo)

مینی پی سی لنوو (Lenovo)

مینی پی سی مسترتک (Master tech)

این برند یکی از برندهای داخلی در زمینه تولید مینی پی سی است که با طراحی زیبا و جذاب، عملکرد قوی و قابل اعتماد، قطعات با کارایی بالا و قابل ارتقا توانسته جایگاه خود را در بازار پیدا کند. بعضی از محصولات این برند عبارتند از: Master tech MT-1000، Master tech MT-2000، Master tech MT-3000 و Master tech MT-4000.

مزایا و معایب مینی پی سی چیست؟

برای انتخاب مینی پی سی‌ها اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید درباره مزایا و معایب این دستگاه‌هاست. اگر ویژگی‌های مینی پی سی با نیازهای شما همخوانی داشته باشد، از خرید آنها رضایت خواهید داشت؛ در غیر این صورت از این انتخاب پشیمان‌ می‌شوید. بیایید ببینیم مزایا و معایب مینی کامپیوتر چیست.

مزایای مینی پی سی

  • صرفه‌جویی در فضا – مینی پی سی‌ها به دلیل ابعاد کوچکشان، نیاز به فضای کمتری برای نصب و استفاده دارند.
  • صرفه‌جویی در انرژی – مینی پی سی‌ها به دلیل استفاده از پردازنده‌های کم‌مصرف، مصرف برق کمتری دارند.
  • قابل حمل بودن – مینی کامپیوترها به دلیل وزن کم و ابعاد جمع و جور شان، قابل حمل هستند و می‌توانید آنها را در هر جایی با اتصال به یک صفحه نمایش، استفاده کنید.
  • قابلیت ارتقا – بسیاری از این دستگاه‌ها قابل ارتقا هستند و می‌توانید قطعات آنها را مانند حافظه،‌هارد دیسک، کارت گرافیک و غیره تغییر دهید.

معایب مینی پی سی

  • گرم شدن – مینی پی سي‌ها به دليل فضای كم درون كيس، نسبت به كامپيوتر‌های عادي، بیشتر گرم‌ می‌شوند و نياز به خنك‌كننده‌های مناسب دارند.
  • قيمت – ميني پي سي‌ها به دليل استفاده از قطعات كوچك‌تر و باكيفيت‌تر، قيمت بالاتري نسبت به کامپیوترهای عادي دارند.
  • سخت افزار – ميني کامپیوتر به دليل فضای كم درون كيس، امكان استفاده از قطعات استاندارد را ندارد و باید از قطعات خاص و سازگار با آنها استفاده كنید كه در بازار پیدا کردنشان سخت‌تر است.
  • صدای فن – بعضي از کامپیوترهای مینیاتوری به دليل استفاده از فن‌های كوچك‌تر، صدای بيشتري توليد مي كنند كه ممكن است آزاردهنده باشد.

جمع بندی

در این بخش خواندیم مینی پی سی چیست و چه کاربردی دارد. همچنین متوجه شدیم مزایا و معایب مینی کامپیوتر چیست. این دستگاه‌های کوچک‌ می‌توانند برای انجام کارهای ساده مانند مرور وب، پخش رسانه‌ها، بازی‌های سبک و اجرای برنامه‌های دفتری گزینه خوبی باشند. از آنجایی که بیشتر این دستگاه‌ها قابلیت ارتقا دارند، برای افرادی که به دنبال یک کیس جمع‌وجور و قابل حمل هستند، انتخاب بهتری نسبت به کیس‌های معمول خواهند بود.

مطالعه این مقاله را توصیه می‌کنیم: آیپد یا لپ‌تاپ؟ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

سوالات متداول

  • مینی پی سی چیست؟

مینی پی سی (Mini PC) یک نوع کامپیوتر رومیزی با ابعاد کوچک است که برای مصارف معمولی ساخته شده است.

  • کاربرد مینی کامپیوتر چیست؟

انجام محاسبات شرکتی، استفاده به عنوان سیستم رایانه‌ای در ادارات و سازمان‌ها، استفاده در صنایع مختلف، استفاده در سامانه‌های خودرو، سامانه‌های امنیتی و نظارتی، سامانه‌های خانگی هوشمند و…

  • بهترین برندهای مینی پی سی کدامند؟

برندهای اینتل، ایسوس، لنوو و اچ پی بهترین برندهای خارجی مینی کامپیوتر هستند و در بین برندهای ایرانی هم مسترتک محصولات خوبی دارد.

  • مینی کامپیوتر بخریم یا کامپیوتر معمولی؟

انتخاب بین مینی پی سی و پی سی های معمولی بستگی به نیاز شما دارد. مینی پی سی برای آنهایی که کامپیوتر کوچک قابل حمل و قابل ارتقا می‌خواهند گزینه خوبی است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − سه =