Banner Image

کولر آبی سلولزی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

با گرم شدن هوا و بالا رفتن حرارت محیط، اولین گزینه‌ای که به ذهن هر کسی می‌رسد، تهیه و یا سرویس وسایل سرمایشی خانه و یا محل کار است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع وسایل الکترونیکی و همچنین محدود بودن منابع انرژی انتظار می‌رود که وسایل سرمایشی انتخابی ما بیشترین بازدهی و در مقابل کمترین میزان مصرف انرژی را داشته باشند. ازجمله وسایل سرمایشی که این روزها در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود، کولرهای آبی پوشالی و سلولزی است که تقریباً همه ما با کولرهای پوشالی آشنا هستیم، اما قرار است در این مقاله بدانیم کولر آبی سلولزی چیست.

در یک نگاه جامع و کلی در مورد کولرهای آبی سلولزی می‌توان گفت: این کولرها نوعی کولر آبی هستند که در طراحی آن‌ها پدهای سلولزی جای پوشال‌ها را گرفته‌اند و اغلب عملکرد بهتری نسبت به کولرهای پوشالی دارند. این دسته از کولرها هم مانند سایر اقوام خود بهترین انتخاب برای آب‌وهوای خشک هستند. کولرهای سلولزی به ‌واسطه تأمین سرما و رطوبت مطبوع و همچنین پدهای موجود در بدنه اصلی، توانایی ایجاد محیطی ایده‌آل را برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورند. به‌ علاوه هزینه نگهداری و سرویس این کولرها نسبت به کولرهای پوشالی بسیار مقرون ‌به‌صرفه‌تر است. با ما همراه باشید تا بدانید کولر آبی سلولزی چیست.

معرفی کولر آبی سلولزی

برای اینکه بدانید کولر آبی سلولزی چیست و چه تفاوت‌هایی با کولرهای آبی‌ معمولی دارد، باید در ابتدا با کولرهای سلولزی آشنا شوید. برای معرفی این کالای سرمایشی می‌توان گفت کولرهای سلولزی یکی از انواع کولرهای آبی هستند که در طراحی و ساختار آن‌ها به‌ جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده ‌شده است. جنس اصلی این پدها از مواد اولیه سلولز که ماده اولیه دیواره‌های سلولی گیاه است تهیه می‌شود و دقیقاً به همین دلیل این نوع پدها جذب آب بالایی دارند. پدهای سلولزی ساختاری یکدست و یکپارچه دارند که همین امر باعث می‌شود تا طول عمر بالاتری نسبت به پوشال‌ها داشته باشند.

کولر آبی سلولزی

کولرهای سلولزی یکی از انواع کولرهای آبی هستند که در طراحی و ساختار آن‌ها به‌ جای پوشال از پدهای سلولزی استفاده ‌شده است.

کولرهای آبی سلولزی را می‌توان در دو گروه هوشمند و نیمه‌هوشمند قرار داد. در دسته اول یعنی کولرهای هوشمند سلولزی، قطعاتی مانند تسمه و یاتاقان حذف ‌شده که همین امر باعث می‌شود تا این کولرها محبوب‌تر و بادوام‌تر باشند. گروه دیگر از این کولرها که به کولرهای نیمه‌هوشمند سلولزی معروف هستند، تمامی اجزا و ساختار کولرهای آبی‌ قدیمی حفظ ‌شده و تنها به‌ جای پوشال از پد سلولزی استفاده ‌شده است.

بیشتر بخوانید: با این روش از سرقت موتور کولر آبی جلوگیری کنید!

استفاده از پدهای سلولزی نوعی ایده نوین در طراحی کولرهای آبی جدید هستند. این پدها نوعی ورقه نازک، منظم و موج‌دار از جنس سلولز گیاهی هستند که خاصیت رطوبت پذیری دارند. همان‌طور که میدانید کولرهای سلولزی مانند هر کولر آبی دیگری بر اساس تبخیر عمل می‌کنند، از طرفی این پدها با توجه به جنسی که دارند، هر نوع رطوبتی را به خود جذب می‌کنند و با حرکت پروانه درون دستگاه و ایجاد جریان هوا، توانایی تولید سرما به همراه رطوبت به وجود می‌آید.

به عبارت ساده‌تر در جواب کولر آبی سلولزی چیست می‌توان گفت کولرهای سلولزی نوعی کولر آبی است که در آن‌ها پدهای سلولزی جای پوشال‌ها را گرفته‌اند. بخش مهم و محوری این کولرها، پدهای سلولزی درون دستگاه است که با توجه به ساختار و جذب رطوبتی که دارد، توانایی بالاتری برای تولید سرما خواهند داشت. این پدها برخلاف پوشال‌ها دائماً مرطوب هستند و در حین عبور هوا از آن‌ها اثری از انرژی گرمایی دیده نمی‌شود.

اجزای تشکیل ‌دهنده کولرهای سلولزی

تا این بخش از مقاله دانستید که کولر آبی سلولزی چیست و تا حدودی با ­پدهای سلولزی این کولرها آشنا شدید؛ اما هر سیستمی از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که کولرهای سلولزی هم از این امر مستثنا نیستند. به‌ طور کلی کولرهای آبی سلولزی با طراحی منحصربه‌فردی که دارند از دو بخش پنل دیجیتال داخلی و دستگاه خنک ‌کننده زیر سقفی تشکیل می‌شوند. برخلاف مدل‌های قدیمی، جنس بدنه بیرونی این کولرها از پلیمر مخصوص با رنگ سفید ساخته ‌شده که علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث می‌شود تا بدنه خارجی مانع جذب اشعه UV شود و در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و سرد کاملاً مقاوم عمل کند.

اجزای تشکیل ‌دهنده کولرهای سلولزی

کولرهای آبی سلولزی با طراحی منحصربه‌فردی که دارند از دو بخش پنل دیجیتال داخلی و دستگاه خنک ‌کننده زیر سقفی تشکیل می‌شوند

در این مدل از کولرهای آبی، پدهای سلولزی در چهار طرف بدنه دستگاه بیرونی قرار دارند که این حفاظت چند طرفه علاوه بر اینکه مانع ورود گرد و غبار به فضای خنک ‌کننده می‌شوند، افزایش چشم‌گیری در ایجاد سرما نیز دارند. در قسمت فوقانی دستگاه بیرونی، سیستم آبریز قرار دارد که در کولرهای سلولزی این سیستم به‌ گونه‌ای طراحی‌ شده که هیچ فضای خالی باقی نمی‌ماند و تمام پدها به ‌واسطه همین آبریزها خیس می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اورلود کولر گازی چیست و چگونه از آن محافظت می‌کند؟

بخش دوم کولر آبی سلولزی چیست؟ این بخش از کولر در داخل منزل نصب شده و دارای دو قسمت ریموت کنترل و پنل نمایش است که در آن اطلاعات کولر نمایش داده می‌شود. کاربر می‌تواند از طریق پنل دیجیتال و ریموت کنترل به دور موتور، نمایش سطح آب، تنظیمات پمپ تخلیه و زمان‌بندی روشن و خاموش دسترسی داشته باشد. این مدل کولرها به علت دیجیتالی بودن دارای دور موتورهای متفاوت هستند که با توجه به نیاز کاربر می‌توانند تغییر کنند.

به‌ غیر از موارد ذکر شده، سایر اجزای کولرهای سلولزی شامل:

  1. بدنه و کف کولر

در کولرهای سلولزی بدنه دستگاه از جنس پلیمر مخصوص ساخته می‌شود و در برابر سرما و گرما و همچنین اشعه UV مقاوم است.

  1. پدهای سلولزی

این پدها از اجزای اصلی کولرهای سلولزی هستند که معمولاً هر کولر از سه یا چهار پد تشکیل می‌شود.

  1. پروانه

این قطعه که باعث ایجاد هدایت جریان هوا و چرخش باد خنک در کولر است، معمولاً در قسمت میانی قرار می‌گیرد و باید کاملاً دقیق و تراز نصب شود.

  1. کانال‌ها و دریچه‌ها

این راه‌های ارتباطی باعث می‌شوند تا هوای خنک تولید شده در کولر به محیط مورد نظر منتقل شود.

  1. سیستم کنترل هوشمند

این قطعه داخل منزل و یا هر فضایی که قصد خنک کردن آنجا را دارید قرار می‌گیرد و به‌ وسیله ریموت کنترل، کار هدایت دستگاه بیرونی را انجام می‌دهد.

مزایا و معایب کولرهای سلولزی

برای اینکه بدانید مزایا و معایب کولر آبی سلولزی چیست، با ما در این بخش از مقاله همراه باشید. کولرهای سلولزی هم مانند هر کالای دیگری در بازار دارای معایب و مزایایی هستند که شما باید قبل از خرید حتماً از آن‌ها اطلاع پیدا کنید؛ زیرا با شناخت کامل دستگاهی که قصد خرید آن را دارید می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

مزایا و معایب کولرهای سلولزی

کولرهای سلولزی هم مانند هر کالای دیگری در بازار دارای معایب و مزایایی هستند که شما باید قبل از خرید حتماً از آن‌ها اطلاع پیدا کنید

مزایای کولرهای آبی سلولزی

  • طول عمر بالاتر نسبت به مدل‌های قدیمی
  • به دلیل داشتن پدهای سلولزی مانع از ورود گرد وغبار به داخل محیط منزل می‌شوند و همین امر تا حد زیادی مانع از ایجاد حساسیت فصلی خواهد شد.
  • مصرف انرژی پایین و بازدهی بالا
  • به دلیل مقاومت متناسب بدنه، پدها و عدم استفاده از تسمه، دیگر نیازی به سرویس‌های سالانه ندارید.
  • کارایی بالا و قیمت مقرون ‌به‌صرفه
  • دارا بودن کنترل و سیستم هوشمند برای تنظیم دمای محیط، دور موتور و حتی شستشوی خودکار
  • نصب بسیار آسان

معایب کولرهای سلولزی

به جد می‌توان گفت این کولرها معایب چندانی ندارند و شاید تنها عیبی که بتوان از آن‌ها گرفت، پرداخت هزینه خرید اولیه بیشتر نسبت به کولرهای معمولی است. البته در مقایسه با مصرف پایین انرژی آب و برق و همچنین عدم نیاز به سرویس سالیانه، شما نه ‌تنها پول بیشتری پرداخت نمی‌کنید بلکه نوعی پس‌انداز هم داشته‌اید.

دومین و آخرین عیبی که می‌توان از این کولرها گرفت، بوی نامطبوع پدها است که در طولانی ‌مدت و در صورت عدم رسیدگی و کهنگی این بو به مشام می‌رسد. البته شما می‌توانید با شستشو و تعویض به ‌موقع پدها، جلوی همین ایراد کوچک را بگیرید.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد نشت یابی کولر گازی

کلام آخر

در این مقاله گفتیم کولر آبی سلولزی چیست و چه معایب و مزایایی دارد، اما در یک جمع‌بندی کلی می‌توان گفت کولرهای آبی سلولزی شامل دو گروه کولرهای هوشمند و کولرهای سلولزی نیمه‌هوشمند می‌شوند. در کولرهای هوشمند ساختار و طراحی کاملاً متفاوت است و جنس بدنه بیرونی دستگاه از نوعی پلیمر مخصوص ساخته ‌شده و با حذف تسمه و یاتاقان و همچنین اضافه کردن ریموت کنترل علاوه بر طول عمر بالا، ظاهری زیبا و همچنین بازدهی بسیار عالی را به وجود آورده‌ است.

در مدل‌های نیمه‌هوشمند همان ساختار کولرهای قدیمی حفظ شده و تنها به ‌جای پوشال، از پدهای سلولزی استفاده‌ شده است. پدهای سلولزی ساختاری یکدست و یکپارچه دارند و همین بافت منسجم مانع از ورود گرد و غبار به محیط منزل می‌شود.

سوالات متداول

  • چه کولر آبی سلولزی مناسب منزل من است؟

برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشید، باید به متراژ خانه خود دقت کرده و حتماً متراژ محیطی که قصد خنک کردن آن را دارید، به فروشنده اعلام کنید تا کولری مناسب را به شما پیشنهاد دهد.

  • آیا پدهای سلولزی به ‌مرور زمان تغییر شکل می‌دهند؟

خیر، این پدها به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند به‌ هیچ‌ عنوان تغییر شکل نمی‌دهند.

  • خنک‌کنندگی کولرهای سلولزی بر چه اساسی است؟

این دستگاه‌ها مانند هر کولر آبی دیگری بر اساس سیستم تبخیر عمل می‌کنند. با برخورد گرما به بدنه دستگاه و بخش خارجی پدها و همچنین گردش پروانه درون دستگاه و آبپاش‌هایی که پدها را خیس می‌کنند، توانایی ایجاد هوای خنک و مرطوب را دارند.

  • کولرهای سلولزی مناسب چه آب و هوایی هستند؟

بیشترین و بالاترین بازدهی خنکی این کولر در مناطق خشک و بدون رطوبت نمایان می‌شود و در مناطق شمالی کشور که رطوبت هوا بالا است، این کولرها بازدهی مناسبی ندارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 4 =