Banner Image
ریجن پلی استیشن چیست

ریجن پلی استیشن چیست؟ [معرفی انواع Region]

امتیاز دهید

«ریجن» (Region) یکی از اصطلاحات مربوط به کنسول‌های بازی از جمله پلی استیشن است که با اینکه زیاد شنیده می‌شود، بسیاری از افراد نمی‌دانند معنی آن چیست و به چه مفهومی اشاره دارد. اگر شما نیز به فکر خرید کنسول بازی هستید یا تازه کنسول خریده‌اید اما نمی‌دانید ریجن پلی استیشن چیست، در این مقاله با ما همراه باشید تا به این سوال و سایر سوالات مربوط به ریجن پاسخ دهیم.

ریجن (Region) چیست؟

ریجن به معنای منطقه است؛ اما زمانی که در رابطه با کنسول‌های بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کشوری اشاره دارد که کنسول شما (پلی استیشن، ایکس باکس یا نینتندو) برای آن ساخته شده است. البته این واژه تنها برای کنسول‌های بازی به کار نمی‌رود و در رابطه با سایر لوازم الکترونیکی نیز کاربرد دارد. برای درک بهتر این واژه، بیایید ریشه آن را بررسی کنیم.

شرکت‌های تولیدکننده محتوای صوتی و تصویری برای مدیریت بهتر محتوای خود و محدود کردن آن از لحاظ جغرافیایی، کل دنیا را ناحیه‌بندی کرده و به «ریجن‌»های مختلف تقسیم کرده‌اند. برای مثال، فیلم‌هایی که از طریق DVD نمایش داده می‌شوند نیز ریجن‌بندی شده‌اند؛ به این معنی که حین ضبط DVD فیلم، کد مخصوصی به آن داده شده تا تنها در مناطق خاصی از دنیا قابل نمایش باشد.

ریجن

برای پخش DVD در سطح جهان ۶ ناحیه کلی در نظر گرفته شده که عبارتند از آمریکا و کانادا (ریجن ۱)، اروپا، ژاپن، خاورمیانه و آفریقای جنوبی (ریجن ۲)، کره جنوبی، هنگ کنگ و تایوان (ریجن ۳)، آمریکای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند (ریجن ۴)، روسیه، هند، آسیای مرکزی و آفریقا (ریجن ۵) و چین (ریجن ۶). به DVDهایی که از لحاظ جغرافیایی به یک ریجن خاص محدود می‌شوند نیز Region Locked می‌گویند. البته یک ریجن دیگر نیز وجود دارد که نام آن ریجن ۰ یا ریجن فری (آزاد) است. محتوایی که ریجن فری باشد را می‌توان در هر کشوری بدون محدودیت پخش کرد؛ اما برای مثال اگر یک DVD ریجن ۱ باشد، تنها در آمریکا و کانادا قابل پخش است و نمی‌توان محتوای آن را در هند یا فرانسه به نمایش گذاشت.

بیشتر بخوانید: پلی استیشن چیست؟

ریجن پلی استیشن چیست؟

اکنون می‌دانیم که کلمه ریجن به چه معناست، اما بیایید بررسی کنیم که ریجن پلی استیشن چیست. به طور کلی، ریجن‌بندی با این هدف انجام می‌شود که شرکت‌ها کنترل بهتری روی هر ناحیه داشته باشند و قوانین کپی‌رایت را در رابطه با محتوای خود اعمال کنند. ریجن‌بندی کنسول‌های بازی نیز با همین هدف صورت می‌گیرد: یعنی برای مدیریت بهتر مشتریان، اکانت‌ها و بازی‌ها. برای اینکه بهتر دلیل ریجن‌بندی کنسول‌ها را درک کنیم، بیایید به مثال DVD برگردیم.

ریجن پلی استیشن

برای مثال، تصور کنید فیلمی در آمریکای شمالی تولید شده و در این کشور روی پرده سینما قابل مشاهده است. بعد از مدتی، DVD یا Blu-ray این فیلم هم در آمریکای شمالی در دسترس قرار می‌گیرد، اما در کشورهای دیگر مثل انگلیس یا ژاپن با کمی تأخیر روی پرده سینما می‌رود. فردی که از این کشورها به آمریکا سفر کرده باشد، می‌تواند به راحتی DVD فیلم را بخرد و زودتر از موعد آن را در کشور خودش پخش کند. برای جلوگیری از این اتفاق و رعایت کپی‌رایت، ریجن‌بندی انجام می‌شود؛ یعنی به هر DVD که در آمریکای شمالی رایت شده یک کد مخصوص می‌دهند که فقط دستگاه‌های پخش موجود در این کشور آن را بخوانند و DVD قابل پخش در کشورهای دیگر نباشد.

این امر در مورد ریجن پلی استیشن نیز صدق می‌کند. از آنجا که هر نقطه‌ای از جهان دارای فرهنگ و آداب و رسوم خاصی است، شرکت‌های بازی‌سازی باید حساسیت‌های مربوط به هر کشور را در نظر داشته باشند. برای مثال اگر کشوری در رابطه با خون و خشونت حساسیت بیشتری داشته باشد، این موارد را در بازی که قرار است در آن کشور یا ریجن منتشر شود کاهش می‌دهند. یا اگر قرار است یک بازی برای ریجن اسپانیا (یک کشور اسپانیایی زبان) منتشر شود، بهتر است منو و سایر گزینه‌های آن به زبان اسپانیایی طراحی شوند.

علاوه بر این، باید در نظر داشت که سیستم برق مناطق مختلف دنیا با یکدیگر متفاوت است و سازنده پلی استیشن باید هنگام ساخت دستگاه به این موضوع دقت کند.

انواع ریجن پلی استیشن 4

اما انواع ریجن پلی استیشن چیست؟ کنسول بازی PS4 دارای ۴ ریجن مختلف است که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • R0: ریجن فری
  • R1: برمودا، کانادا، ایالات متحده
  • R2: خاورمیانه، اروپای غربی، اروپای مرکزی، مصر، گرین‌لند، ژاپن، لسوتو، آفریقای جنوبی و سوازیلند
  • R3: آسیای جنوب شرقی، هنگ کنگ، ماکائو، کره جنوبی و تایوان
  • R4: استرالیا، آمریکای مرکزی، دریای کارائیب، مکزیک، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی
  • R5: بقیه قسمت‌های آفریقا، روسیه، شبه قاره هند، مغولستان، کره شمالی
  • R6: چین

ریجن‌ها چه فرقی با هم دارند؟

ریجن‌ها از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ بنابراین این‌طور نیست که یک ریجن قوی‌تر از بقیه باشد یا بهتر بتواند بازی‌ها را اجرا کند. علاوه بر این طبق گفته شرکت سونی، کلیه بازی‌های PS4 ریجن فری هستند؛ یعنی روی هر کنسول پلی استیشن با هر ریجنی می‌توان آن‌ها را اجرا کرد؛ اما یک نکته مهم که باید به آن دقت کنید این است که برای خرید فایل‌های کمکی بازی (DLCها، آزاد کردن شخصیت‌های جدید و غیره) باید ریجن بازی با ریجن کنسول شما یکی باشد.

فرق ریجن ها با هم

البته ریجن‌ها یک تفاوت دیگر هم دارند؛ در ریجن ۳، دکمه دایره برای تأیید به کار می‌رود اما در ریجن ۱ و ۲ دکمه تأیید، ضربدر است؛ اما این جابجایی دکمه‌ها فقط در مورد منوهای اولیه بازی‌ها لحاظ می‌شود و کنترل‌های خود بازی در تمام ریجن‌ها یکی هستند.

کاربرد ریجن پلی استیشن 4

پیش‌تر بررسی کردیم که کاربرد ریجن پلی استیشن چیست. همان‌طور که گفته شد، مسئله ریجن‌بندی بیشتر برای شرکت‌های سازنده نفع دارد و اینکه ریجن کنسولی که می‌خرید مربوط به کدام کشور باشد، تفاوت خاصی ایجاد نخواهد کرد (مگر اینکه بخواهید فیلم بلوری یا DLC یک بازی را خریداری کنید)؛ بنابراین، ریجن تنها یک قرارداد برای جلوگیری از نقض قانون کپی‌رایت بوده و به شرکت سازنده در مدیریت کاربران و محتوای بازی‌ها کمک می‌کند.

چگونه ریجن اکانت خود را پیدا کنیم؟

اما شاید شما بخواهید یک فیلم بلوری یا DLC بازی مورد علاقه‌تان را تهیه کنید. در این صورت باید ریجن بازی یا فیلم با ریجن کنسولتان یکی باشد. پس چطور می‌توانیم ریجن کنسول را تشخیص دهیم؟ اگر هنوز کارتن کنسولتان را نگه داشته‌اید، کافی است به آن نگاهی بیندازید تا ریجن را پیدا کنید. لوگوی ریجن به شکل یک کُره است که بالای آن عدد ریجن مشاهده می‌شود.

وبسایت psnprofiles.com

برای تشخیص ریجن اکانت یک راه دیگر هم وجود دارد؛ به وبسایت psnprofiles.com بروید و نام اکانت PSN خود را وارد کنید تا اطلاعات حسابتان نمایش داده شود. در بخش پایینی کادر اطلاعات حساب کاربری شما،‌ یک پرچم کوچک قابل مشاهده است که ریجن اکانت را نشان می‌دهد. اگر پرچم آمریکا یا کانادا باشد، یعنی ریجن کنسول شما ۱ است و پرچم هرکدام از کشورهای اروپایی به معنای ریجن ۲ خواهد بود.

چگونه ریجن بازی را تشخیص بدهیم؟

همان‌طور که گفته شد، خرید فایل‌های کمکی یا همان DLC بازی مستلزم این است که ریجن کنسول و بازی مورد نظر شما یکی باشد؛ اما چگونه می‌توانیم ریجن بازی را به سرعت تشخیص دهیم تا هنگام خرید راحت‌تر تصمیم بگیریم؟ در پشت پکیج بازی، همان لوگوی کُره به همراه عدد به چشم می‌خورد که بیانگر ریجن بازی است. اگر بازی ریجن فری باشد، در کنار لوگوی کُره یک ALL خواهید دید.

البته یک راه سریع‌تر هم برای تشخیص ریجن بازی وجود دارد. کافی است به رده‌بندی سنی که روی پکیج بازی به چشم می‌خورد نگاهی بیاندازید؛ اگر سیستم رده‌بندی سنی بازی Pegi بود، بدانید که کشورهای ریجن ۲ از این سیستم استفاده می‌کنند، اما بازی‌های ریجن فری دارای سیستم رده‌بندی سنی ESRB هستند. به طور کلی بهتر است پشت پکیج را نگاه کنید تا مطمئن شوید که ریجن آن را درست تشخیص داده‌اید.

بیشتر بخوانید: ایکس باکس چیست؟

تغییر ریجن اکانت پلی استیشن

اما نحوه تغییر ریجن پلی استیشن چیست؟ آیا اصلا امکان آن وجود دارد؟ در جواب این سوال باید گفت که متأسفانه امکان تغییر ریجن اکانت‌های قدیمی وجود ندارد و اگر می‌خواهید ریجن اکانتتان را تغییر دهید، باید یک اکانت جدید بسازید. به یاد داشته باشید که امکان انتقال اعتبار از اکانت قدیمی به جدید وجود ندارد و نمی‌توانید تروفی‌ها، سیوگیم‌ها و سایر اطلاعات را به حساب کاربری جدیدتان انتقال دهید.

تغییر ریجن اکانت پلی استیشن

بنابراین با توجه به اینکه امکان تغییر ریجن اکانت پلی استیشن وجود ندارد، باید به دنبال ساختن یک اکانت PSN جدید باشید. شما می‌توانید هم از طریق کنسول PS4 و هم PS5 اکانت جدید بسازید که مراحل هر دو را در ادامه‌ خواهیم گفت:

ساخت اکانت جدید با استفاده از PS5

  • ابتدا به صفحه اصلی یا Home Screen رفته و گزینه Add User را انتخاب کنید.
  • گزینه Get Started را انتخاب کنید تا بعد از تأیید قوانین، به بخش Create an Account بروید.
  • در این بخش باید اطلاعات کاربری از جمله ایمیل، رمز عبور، تاریخ تولد و کشور یا ریجن اکانت را وارد کنید.
  • پس از تکمیل اطلاعات مورد نیاز، پیامی مشاهده خواهید کرد که می‌گوید اکانت شما اکنون فعال شده و قابل دسترسی است.

ساخت اکانت جدید با استفاده از PS4

  • کلید PS روی دسته کنسول را نگه دارید تا منو باز شود.
  • در منوی بازشده، به Power > Switch User > New User > Create a User بروید.
  • در قسمت PlayStation Network، گزینه Next را بزنید.
  • در این بخش، به جای وارد کردن اطلاعات اکانت، گزینه New to PSN? Create an Account و سپس Sign Up Now را انتخاب کنید.
  • مراحل ثبت حساب کاربری جدید را با وارد کردن اطلاعات ریجن اکانت، ID، آدرس ایمیل و رمز عبور دنبال کنید و دکمه Next را بزنید. توجه داشته باشید که ریجن اکانت را روی کشور مورد نظرتان تنظیم کنید تا در آینده مشکلی پیش نیاید.
  • در بخش بعدی، پس از تأیید قوانین و انتخاب آواتار برای اکانتتان، به قوانین PSN می‌رسید که باید در اینجا گزینه Accept را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: گیفت کارت پلی استیشن چیست؟

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که ریجن پلی استیشن چیست و چه کاربردی دارد. با توجه به نکاتی که گفته شد، اکنون می‌دانیم که ریجن‌های مختلف پلی استیشن فرق خاصی با یکدیگر ندارند و نفع آن‌ها بیشتر برای سازنده است. البته اگر می‌خواهید فایل‌های کمکی یا DLC بازی مورد علاقه‌تان را تهیه کنید، باید ریجن بازی و کنسول شما یکی باشد. به طور کلی، ریجن‌ها بیشتر برای رعایت قوانین کپی‌رایت در نظر گرفته شده‌اند و به شرکت‌ها در مدیریت کاربران و بازی‌ها کمک می‌کنند.

سوالات متداول

  • آیا ریجن اکانت مشابه ریجن کنسول است؟

بله؛ اما در صورتی که کنسول شما پلی استیشن باشد. هر اکانت پلی استیشن بسته به ریجن یا کشور اکانت، فقط گیفت کارت مرتبط با همان کشور را قبول می‌کند. شرایط در کنسول نینتندو نیز به همین صورت است، اما اکانت ایکس باکس امکان تغییر ریجن را دارد.

  • کدام ریجن پلی استیشن برای من مناسب است؟

ریجن سخت‌افزاری کنسول چندان اهمیتی ندارد؛ در واقع شما باید به ریجن اکانت خود بیشتر توجه کنید تا ریجن کنسول. برای ریجن اکانت، معمولا‌ آمریکا یا انگلستان گزینه‌های بهتری هستند.

  • آیا قیمت ریجن‌های مختلف PS4 متفاوت است؟

بله؛ به این دلیل که ارز کشورهای مختلف، باهم متفاوت بوده و باید بررسی کنید که واردکننده کنسول را از کدام کشور وارد کرده است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + یازده =