Banner Image
امتیاز دهید

یکی از اجسام بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف، آزمایشگاه‌ها، بخش‌های تولیدی، فعالیت‌های هنری و موارد دیگر، مگنت است. در پاسخ به این سوال که مگنت چیست باید بگوییم که مگنت جسمی ‌با خواص مغناطیسی بوده که قابلیت حرکت و یا جذب اشیا بر اثر ایجاد میدان مغناطیسی دارد. مگنت‌ها انواع مختلفی دارند و در نمونه‌های دائمی و ‌موقت هستند، همچنین شکل ظاهری مگنت بسیار متنوع است و در انواع شکل‌های دایره‌ای، دیسکی، لوله‌ای و … تولید می‌شوند.

این مگنت‌ها از ابعاد بسیار کوچک و در حد 0.5 سانتی‌متر تا ابعاد بزرگ، قابل تهیه و خریداری هستند و هر فرد و مجموعه متناسب با نیاز خود برای خرید مگنت اقدام می‌کند. به طور کلی خواص مغناطیسی که یک مگنت دارد در بخش تولید میدان مغناطیسی و قدرت جذب است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی شاهد استفاده‌های وسیع در تمامی صنایع از مگنت هستیم.

 مگنت چیست و چه انواعی دارد؟

همان‌طور که در قسمت مقدمه نیز به آن اشاره داشتیم، مگنت یک جسم مغناطیسی بوده که می‌تواند اجسام آهنی را با تولید میدان مغناطیسی جذب کند. مگنت‌ها به طور کلی دارای دو قطب هستند که هر قطب آن قطب مخالف را جذب می‌کند. تنوع شکل ظاهری در مگنت بسیار بالاست است و در صنایع مختلفی نظیر صنعت الکترونیک، برق، کامپیوتر، پزشکی و حتی حوزه انرژی کاربرد بالایی دارد. در ساخت بسیاری از ماشین‌های الکتریکی، تصویربرداری، فعالیت‌های مرتبط با برق، دستگاه حفظ اطلاعات و موارد دیگر نیز شاهد حضور پررنگ مگنت هستیم. حال به بررسی انواع مگنت می‌پردازیم:

مگنت چیست و چه انواعی دارد؟؟

مگنت یک جسم مغناطیسی بوده که می‌تواند اجسام آهنی را با تولید میدان مغناطیسی جذب کند

 انواع مگنت

شاید برایتان سوال باشد که انواع مگنت چیست. به طور کلی مگنت‌ها به دو دسته دائم و موقت تقسیم می‌شوند.

انواع مگنت

به طور کلی مگنت‌ها به دو دسته دائم و موقت تقسیم می‌شوند

 مگنت دائمی

‌این نوع مگنت پس از یک بار شارژ شدن مقدار میدان مغناطیسی را به طور طولانی مدت در خود نگه می‌دارد. معمولاً در ساخت مگنت دائم از فلزاتی نظیر آهن و کبالت استفاده می‌کنند که جزو فلزهای مقاوم با میدان مغناطیسی بالا به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید:یخچال چند فوت خوبه؟ [راهنما بر اساس تعداد خانوار]

کاربرد مگنت‌های دائم در ابزارهای الکترونیکی، قطعات الکتریکی، اسپیکر، موتور و دیگر دستگاه‌های برقی است.

مگنت موقت

مگنت موقت یا همان مگنت‌های الکترومغناطیسی تنها در حضور جریان الکتریکی میدان مغناطیسی خود را تولید می‌کنند و بدون شک پس از قطع جریان الکتریکی، خاصیت مغناطیسی مگنت نیز از بین می‌رود. معمولاً از این نوع مگنت‌ها در آهنربا و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی که نیاز به کنترل و روشن خاموش شدن دارند استفاده می‌شود.

 از مگنت در چه صنایع و مواردی استفاده می‌شود؟

مگنت‌ها به دلیل خواص مغناطیسی منحصر به فرد و خاصی که دارند در بسیاری از صنایع کاربرد داشته و حضور آن در بخش‌های مختلف به وفور مشاهده می‌شود. از جمله کاربردهای متداول مگنت می‌توان به تولید برق، تکنولوژی، اطلاعات پزشکی، خودروسازی و دیگر صنایع اشاره داشت. حال به معرفی مهم‌‌ترین و پرکاربردترین صنایع با کاربرد مگنت می‌پردازیم.

 صنعت الکترونیک

یکی از کاربردهای بسیار بالای مگنت در صنعت الکترونیک است که به طور گسترده شاهد حضور آن هستیم. در تولید قطعات الکتریکی و الکترونیکی و همچون ژنراتور‌‌، ترانسفورماتور، رله، اسپیکر و سنسورها، مگنت در سطوح بسیار بالایی به کار می‌رود.

از مگنت درچه صنایع و مواردی استفاده می‌شود؟

از جمله کاربردهای متداول مگنت می‌توان به تولید برق، تکنولوژی، اطلاعات پزشکی، خودروسازی و دیگر صنایع اشاره داشت

 تولید برق و انرژی

از دیگر صنایع در زمینه کاربرد مگنت، صنعت تولید برق و انرژی است که مگنت در نیروگاه‌های برق، توربین بادی، هیدروالکتریک، ژنراتور و تولیدکننده‌های انرژی به کار می‌رود.

صنعت اطلاعات و ارتباطات

همان‌طور که در بخش توضیح مگنت چیست نیز به آن اشاره داشتیم، یکی از کاربردهای مگنت در بخش اطلاعات و ارتباطات است، به طوری که حضور پررنگ آن را در دستگاه‌های ذخیره سازی همچون ‌هارد دیسک و دیسک‌های سخت، کارت حافظه و دیگر دستگاه‌های ارتباطی نظیر تلفن همراه، اسپیکرهای بلوتوثی و… می‌بینیم.

بیشتر بخوانید:چرا یخچال خنک نمی‌کند ولی فریزر سرد است؟

 پزشکی

از صنایعی که کاربرد مگنت در آن بسیار بالا است، صنعت پزشکی بوده که در لوازمی ‌نظیر MRI، دستگاه قلب مصنوعی و ‌‌تراپی‌های مغناطیسی، مگنت به کار می‌رود.

 صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی نیز از صنایع بسیار معروفی است که حضور مگنت را در موتور الکتریکی، رگلاتور، سیستم تعلیق، سیستم‌های صوتی و بسیاری از موارد دیگر شاهدیم.

ماشین آلات صنعتی

در صنعت ماشین سازی نیز از مگنت برای تولید چرخشگر، موتور آلات برقی، پمپ و دیگر دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

قطب نما و نقشه برداری

شاید برایتان جالب باشد که مگنت در صنعت قطب نما و ابزارهای نقشه برداری نیز به کار می‌رود و از آن برای جهت‌یابی و هدایت استفاده می‌کنند. از آنجایی که مگنت دارای قطب شمال و قطب جنوب است، بر اساس میدان مغناطیسی کره زمین جهت صحیح را به فرد نشان می‌دهد.

 صنعت صوتی و تصویری

در سیستم‌های صوتی و تصویری همچون هدفون، تلویزیون، اسپیکر و … مگنت به منظور تبدیل سیگنال الکتریکی به امواج صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موارد گفته شده تنها بخشی از پاسخ به سوال کاربرد مگنت چیست هستند، در واقع مگنت در بسیاری از صنایع دیگر نیز کاربرد زیادی داشته و عملاً جزو ابزارهای پرکاربرد در زندگی‌های امروزی به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید:فوت یخچال چیست؟[انواع فوت + نحوه محاسبه]

انواع شکل ظاهری مگنت

شکل ظاهری و ابعاد مگنت‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد و به نوع مگنت و کاربرد آن بستگی دارد. از جمله رایج‌‌ترین اشکال مگنت به شرح زیر هستند:

انواع شکل ظاهری مگنت

شکل ظاهری و ابعاد مگنت‌ها می‌تواند بسیار متنوع باشد و به نوع مگنت و کاربرد آن بستگی دارد

 مگنت نواری

مگنت نواری دارای شکل باریک و بلندی است و معمولاً به شکل نوارهای باریک قطعه شده و به طول دلخواه بریده می‌شود. ابعاد این مگنت بر حسب طول و عرض و ضخامت متنوع هستند. این مگنت‌ها به عنوان مگنت‌های نوار مغناطیسی نیز شناخته می‌شوند که به صورت نوار باریک و بلند بوده و معمولاً از آهن، کبالت و آلیاژهای مغناطیسی تشکیل شده است. انعطاف پذیری مگنت‌های نواری بسیار بالا است و با توجه به جزئیات و نوع کار می‌تواند برش ببیند.

از آنجایی که این نمونه مگنت قابلیت شکل پذیری دارد در موارد بسیاری به کار می‌رود، به طوری که در بخش‌های زیر شاهد حضور مگنت نواری هستیم.

  • تبلیغات و نمایشگاه‌ها: از مگنت نواری برای برچسب‌های مغناطیسی و تبلیغات روی سطوح فلزی همچون خودرو و یخچال استفاده می‌کنند.
  • صنایع هنری: مگنت‌های نواری به عنوان پایه برای ساخت اشیای هنری نیز به کار می‌روند و در پازل مغناطیسی یا ساعت‌های مغناطیسی حضور دارد.
  • نگهداری و بسته‌بندی: از مگنت‌های نواری برای بسته‌بندی کیسه‌ها و بسته‌های فلزی استفاده می‌کنند.
  • صنعت موسیقی: از دیگر صنایع پرکاربرد می‌توان به صنعت موسیقی و صوتی اشاره داشت.

 مگنت استوانه‌ای

نمونه دیگری از شکل مگنت به صورت استوانه‌ای است که در طول و قطر‌های مختلف تولید می‌شود. این مگنت برحسب نیاز می‌تواند کوچک یا بزرگ باشند. نام دیگر مگنت استوانه‌ای، مگنت سیلندری است که به این نام نیز شناخته می‌شود و مانند دیگر نمونه‌های مگنت متریال سازنده آن آهن و کبالت هستند.

از جمله صنایع پرکاربرد این مگنت می‌توان به صنعت الکترونیک، خودروسازی، پزشکی، تجهیزات صنعتی و… اشاره داشت. به طوری که شاهد حضور مگنت استوانه‌ای در سیستم‌های تولید برق، موتورهای الکتریکی، سیستم‌های صوتی خودرو، تصویرپردازی پزشکی و موارد دیگر هستیم.

 مگنت دیسکی

نمونه دیگری از شکل ظاهری مگنت به صورت دیسک است و حالت تخت دارد. این نمونه در قطر و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود و برحسب کاربرد قابل خریداری است. مگنت‌های دیسکی کاربرد بالایی در صنایع مختلف دارند. این دسته از مگنت‌ها در ساخت دیسک‌های سخت، موتور، ژنراتور و دیگر دستگاه‌های الکترونیکی به کار می‌روند و حتی حضور آن‌ها را در تجهیزات پزشکی و حوزه‌های صنعتی مانند روباتیک و خودروسازی شاهدیم.

 مگنت مکعب مستطیل

از دیگر انواع شکل ظاهری مگنت می‌توان به نوع مکعب یا مستطیل آن اشاره داشت که ابعاد ضلع‌های آن می‌تواند متفاوت باشد. این مگنت دارای شش سطح با مساحت مختلف است و در مواردی نظیر ساخت دستگاه‌های برقی، حوزه‌های صنعتی مانند رباتیک و صنعت هوافضا و لوازم آزمایشگاهی و موارد دیگر کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:مزایا و معایب یخچال فریزر دیپوینت

 مگنت حلقوی

اما آخرین شکل از بررسی اشکال مختلف مگنت، مگنت حلقوی یا همان دایره‌ای بوده که دارای قطر داخلی و خارجی و ضخامت مختلفی است. از این مگنت معمولاً در ساخت موتور، ژنراتور، دستگاه‌های الکترونیکی و حوزه‌های مختلف صنعتی استفاده می‌شود. مگنت‌های حلقوی به دلیل ساختار حلقوی مزایای زیادی نظیر قدرت مغناطیسی بالا، انتقال انرژی بهینه، استحکام و کارایی بالا در سیستم‌های مغناطیسی و… دارند و جزو نمونه‌های پرکاربرد به شمار می‌آیند.

کلام آخر

مگنت‌ها جزو قطعات بسیار پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف به کار می‌روند. در پاسخ به این سوال که مگنت چیست باید بگوییم که مگنت یک قطعه مغناطیسی است که با ایجاد میدان مغناطیسی سبب اتصال اشیای فلزی و یا حتی چرخش در جهت‌های مختلف می‌شود.

جمع بندی

مگنت‌ها در شکل‌های مختلفی در بازار موجود هستند که بسته به نیاز هر صنعت می‌توان اشکال دایرهای، مکعب مستطیل، استوانه‌ای و… را انتخاب کرد

کاربرد مگنت بسیار زیاد است و در صنایع مختلفی نظیر صنعت خودروسازی، الکترونیک، پزشکی و حتی فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی حضور آن را شاهدیم. مگنت‌ها در شکل‌های مختلفی در بازار موجود هستند که بسته به نیاز هر صنعت می‌توان اشکال دایره‌ای، مکعب مستطیل، استوانه‌ای، حلقوی و موارد دیگر را انتخاب کرد.

سوالات متداول

  • مگنت چیست؟

مگنت یک جسم مغناطیسی است که قابلیت جذب اجسام آهنی را با تولید میدان مغناطیسی دارد.

  • انواع مگنت به چند دسته تقسیم می‌شود؟

مگنت‌ها بر حسب عملکرد به دو دسته مگنت دائمی و مگنت موقت تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • صنایعی که مگنت در آن کاربرد دارد کدامند؟

مگنت‌ها در بسیاری از صنایع و تولیدات کاربرد دارند، اما از جمله مهم‌ترین صنایع می‌توان به صنعت الکترونیک، برق و انرژی، اطلاعات، پزشکی، خودروسازی، ماشین‌ آلات، قطب‌نما و… اشاره داشت.

  • اشکال مختلف مگنت کدامند؟

مگنت‌ها از لحاظ شکل ظاهری و ابعاد بسیار متنوع هستند، به ‌طوری ‌که شاهد انواع مگنت نواری، استوانه‌ای، مکعب ‌مستطیل، دیسکی، حلقوی و… در ابعاد و سایز‌های مختلف هستیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =