Banner Image
تعمیر محافظ برق

آموزش تعمیر محافظ برق در خانه!

امتیاز دهید

محافظ برق جزو لوازم ضروری است که از دستگاه‌های الکترونیکی در مقابل انواع نوسانات ولتاژ و برق ورودی محافظت می‌کند. در مواردی ممکن است این محافظ دچار مشکلاتی شود و نیاز به تعمیر پیدا کند. در این راستا در نظر داریم تا آموزش تعمیر محافظ برق را برایتان شرح دهیم.

کاربردهای این دستگاه بسیار زیاد بوده و نحوه عملکرد آن بدین صورت است که در هنگام ایجاد نوسانات ناگهانی در ولتاژ و یا اشکالات در برق و آسیب‌های احتمالی، از دستگاه الکترونیکی شما محافظت کرده و مانع خرابی آن می‌شود. دلایل مختلفی برای خرابی محافظ وجود دارد که از جمله این دلایل می‌توان به تغییرات شدید و ناگهانی ولتاژ، آسیب فیزیکی، رطوبت و موارد دیگر اشاره داشت. هرکدام از این موارد ممکن است خرابی را در چراغ LED محافظ نشان دهد و یا در نحوه عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.

اصلی‌ترین دلایل خرابی محافظ برق

محافظ برق به دلایل مختلفی ممکن است دچار خرابی و ایراد شود و به آموزش تعمیر محافظ برق نیاز پیدا کنید. در ادامه به بررسی عللی که منجر به این خرابی می‌شوند می‌پردازیم:

بیشتر بخوانید:کدام وسایل به محافظ برق نیاز دارند؟

 اضافه بار

این محافظ‌ها از لوازم الکتریکی در مقابل نوسانات برق و اضافه بار محافظت می‌کنند، به همین منظور گاهی ممکن است خطرات اضافه بار بر روی عملکرد خود محافظ تأثیر منفی بگذارد. این مشکل هنگامی‌ پیش می‌آید که دستگاه‌های سنگین را به محافظ برق غیر مناسب وصل کنید. نشانه آن نیز گرم شدن بیش از حد محافظ است.

تغییرات ناگهانی و شدید ولتاژ

اصلی‌ترین عملکرد محافظ مراقبت از لوازم الکترونیکی در مقابل نوسانات الکتریسیته و ولتاژ است، اما گاهی امکان دارد که خود محافظ تحت تأثیر این نوسانات قرار گرفته و مانند دیگر لوازم الکترونیکی خراب شود. در صورتی که دامنه تغییرات ولتاژ فراتر از تحمل محافظ برق باشد احتمال خرابی آن وجود دارد.

برای مثال یک محافظ برقی که ساختاری برای تحمل 1000 ژول را دارد تنها همین مقدار انرژی را می‌تواند جذب کند و افزایش بار ناگهانی در نهایت منجر به خرابی عملکرد آن می‌شود. نوع آسیبی که این نوسانات برق بر روی خرابی محافظ می‌گذارد با توجه به کیفیت و دامنه تحمل آن متفاوت است. در برخی از موارد محافظ به طور کامل از کار می‌افتد اما در برخی از موارد با مشاهده آموزش تعمیر محافظ برق می‌توان آن را درست کرد.

بیشتر بخوانید:اورلود کولر گازی چیست و چگونه از آن محافظت می‌کند؟

 گرم شدن بیش از حد

از دیگر عواملی که منجر به خرابی محافظ برق می‌شود گرم شدن بیش از حد سه‌راهی  آن است. اگر محافظ را در محل مناسبی قرار ندهید و تبادل هوای خوبی با محیط نداشته باشد، ممکن است بیش از حد داغ شود که در نهایت این گرم شدن بیش از حد بر اتصالات و ساختارهای درونی محافظ تأثیر مخرب گذاشته و موجب خرابی آن می‌شود. برای این منظور دقت کنید که هیچ‌گاه محافظ را در زیر فرش یا زیر حجم وسیعی از لوازم یا به طور کلی در محلی که جریان هوا وجود ندارد قرار ندهید.

 رطوبت

از دیگر دلایل برای خرابی محافظ برق می‌توان به برخورد آب با دستگاه یا وجود رطوبت اشاره داشت. برای جلوگیری از این امر محافظ را حتماً در محلی قرار دهید که احتمال نفوذ آب به آن وجود نداشته باشد و یا رطوبت زیاد در آن محل دیده نشود.

 آسیب فیزیکی

دلیل دیگر خرابی که با مشاهده آموزش تعمیر محافظ برق قابل اصلاح است، می‌تواند آسیب فیزیکی باشد که این آسیب به دلیل افتادن محافظ، برخورد شیء سنگین با آن، سقوط از ارتفاع و موارد دیگر به وجود می‌آید. دقت کنید که سیم و محافظ در محل رفت‌وآمد عموم نباشد تا دچار آسیب فیزیکی نشود.

محافظ برق

دقت کنید که سیم و محافظ در محل رفت‌وآمد عموم نباشد تا دچار آسیب فیزیکی نشود.

با مشاهده چه علائمی ‌محافظ برق به تعمیر نیاز دارد؟

دلایلی که با مشاهده آن نیاز به مشاهده آموزش تعمیر محافظ برق دارید، متنوع و زیاد هستند، اما در ادامه چند مورد از مهم‌ترین این علائم و موارد را برایتان بیان می‌کنیم:

بیشتر بخوانید:تقویت برق خودرو؛ 10روش تقویت سیستم الکتریکی خودرو

ایرادات داخلی

گاهی ممکن است که محافظ برق پس از وصل شدن به پریز برق عمل نکند و برق‌رسانی به دستگاه انجام نشود. در این صورت احتمال خرابی محافظ وجود دارد که برای برطرف کردن آن به تعمیر نیاز است. این ایراد می‌تواند با توجه به موارد زیر باشد.

  • خرابی رله: در صورتی که رله محافظ آسیب ببیند، بر کارکرد آن تأثیر منفی گذاشته و برای تعمیر نیاز به تعویض رله وجود دارد.
  • اشکال در پریز برق: از دیگر دلایلی که در این دسته از خرابی و تعمیر ممکن است مشاهده شود، خراب بودن پریز برق و عدم برق‌رسانی به خود دستگاه است. در این صورت نگرانی بابت خرابی محافظ نداشته باشید چون نیازی به تعمیر ندارد، تنها کافی است پریز برق را تغییر دهید.
  • خرابی دوشاخه: گاهی ممکن است دو شاخه محافظ خراب باشد و اتصال مناسبی با پریز ایجاد نکند، در این صورت عدم کارکرد محافظ را خواهیم داشت که با انجام عملیات ساده تعویض دو شاخه، می‌توان مشکل را برطرف کرد.
  • خرابی کلید آن و آف: از دیگر دلایلی که در دسته عدم کارکرد محافظ قرار می‌گیرد، خرابی کلید آن و آف آن است. بدین صورت که با زدن کلید ON محافظ روشن نمی‌شود. برای تعمیر این بخش می‌توان کلید را باز و اتصالات آن را بررسی کرد.
  • خرابی آی سی مدار: گاهی ممکن است آی سی محافظ دچار خرابی شود و یا سوختگی در آن شکل گیرد که در این صورت آی سی باید تعویض شده و با نمونه جدید جایگزین شود.
  • خرابی برد مدار: در مواردی نیز ممکن است برد مدار محافظ دچار آسیب شود که به تعمیر و یا تعویض نیاز پیدا می‌کند.
محافظ برق

در صورتی که رله محافظ آسیب ببیند، بر کارکرد آن تأثیر منفی گذاشته و برای تعمیر نیاز به تعویض رله وجود دارد.

 داغی بیش از حد

در صورت مشاهده داغی بیش از حد در محافظ، احتمال خرابی آن و یا ایراد در عملکرد محافظ وجود دارد. برای این منظور حتماً اتصالات محافظ را بررسی کرده و حتی‌الامکان برای سرد شدن آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:انواع فیوز برق ساختمان[ آشنایی با انواع جعبه فیوز]

 بوی پلاستیک سوخته

در بسیاری از موارد دیده شده که محافظ بوی سوختگی و حالت پلاستیک سوخته به خود می‌گیرد که نشانه خرابی یا ایراد در آن است. این سوختگی از گرم شدن بیش از حد محافظ نشأت گرفته و ممکن است در قسمت داخلی کابل یا سیم ‌دچار مشکل شده باشد. برای این منظور با مشاهده آموزش تعمیر محافظ برق و باز کردن دستگاه می‌توانید ایراد را بررسی کنید.

محافظ برق

در بسیاری از موارد دیده شده که محافظ بوی سوختگی و حالت پلاستیک سوخته به خود می‌گیرد

 عملکرد چراغ‌ها

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مشاهده عملکرد صحیح محافظ، بررسی چراغ‌های آن است. اگر چراغ محافظ به رنگ سبز بود، نشان دهنده عملکرد درست آن است، اما اگر چراغ محافظ به رنگ قرمز درآید نشان دهنده یک جریان غیرعادی و سریع بوده که در نهایت امکان دارد منجر به خرابی محافظ شود. این چراغ‌های تشخیص LED که بر روی برخی محافظ‌ها نصب می‌شود می‌تواند یک هشداردهنده حرفه‌ای برای پیشگیری از خرابی آن باشد.

آموزش تعمیر محافظ برق

پس از بررسی دلایل و نشانه‌های خرابی محافظ برق، به نحوه تعمیر و آموزش تعمیر محافظ برق می‌پردازیم. برای تعمیر این دستگاه در قدم اول باید مطمئن باشید که پریز و محافظ شما هیچ گونه برقی ندارد و از دو شاخه کشیده شده است. سپس از ابتدای راه برای تعمیر اقدام کنید.

ابتدا سلامت خود پریز را بررسی کنید که سالم است و برق‌رسانی را به درستی انجام می‌دهد یا خیر. در مرحله بعدی به سراغ دوشاخه رفته و دوشاخه محافظ را از لحاظ سلامت و عملکرد صحیح بررسی کنید. برای این منظور می‌توانید پیچ‌های محافظ را باز کرده و اتصالات آن را از نزدیک ببینید. در قدم بعدی به سراغ کلید روی محافظ بروید و عملکرد صحیح آن را بررسی کنید، در صورتی که این موارد درست بودند، پیچ‌های داخلی محافظ را باز کرده و به بررسی قسمت‌های داخلی نظیر آی سی، مدار، برد، رله و غیره بپردازید. هرکدام از این موارد را می‌توانید با ولتامتر چک کرده و در صورت خرابی برای تعویض و یا تعمیر آن اقدام کنید.

گاهی ممکن است قطعه سیمی ‌در داخل محافظ خراب شده باشد و یا پارگی در اتصالات آن رخ دهد که این مشکل را با لحیم کاری می‌توان برطرف کرد. برای آن که از سیم‌کشی صحیح داخل محافظ خود مطمئن باشید، توصیه می‌کنیم که حتماً نقشه سیم‌کشی محافظ برق را که در همین قسمت برایتان آوردیم داشته باشید و سیم‌کشی را با آن تطبیق دهید.

محافظ برق

گاهی ممکن است قطعه سیمی ‌در داخل محافظ خراب شده باشد

مراحل اصلی برای تعمیر محافظ برق

بهتر است برای آموزش تعمیر محافظ برق مراحل زیر را به ترتیب پیش بگیرید:

  • درک عملکرد صحیح محافظ برق و آشنایی با اجزای مختلف آن برای تعمیر لازم و ضروری است. برای این آشنایی بهتر است قطعات الکترونیکی به کار رفته داخل محافظ، سوئیچ‌ها و رله‌ها را بشناسید.
  • داشتن تجهیزات لازم قدم بعدی است. برای تعمیر محافظ برق به ابزار کار مانند مولتی متر، سیم کش، پیچ‌گوشتی و سایر ابزارهای الکترونیکی نیاز دارید.
  • تست قطعات مرحله بعدی برای تعمیر محافظ برق است که هر قطعه داخلی این دستگاه را باید تست کرده و مرحله به مرحله برای تعمیر آن اقدام کنید. در صورت خرابی هر قطعه باید آن را شناسایی کرده و با قطعه جدید و سالم جایگزین کنید.
  • در نهایت با تست عملکرد پس از تعویض قطعه می‌توان از سلامت کامل محافظ برق اطمینان حاصل کرد.

در صورتی که آشنایی کامل با قطعات محافظ برق ندارید و یا در تعمیر آن دچار مشکل شدید، می‌توانید کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

محافظ برق

درک عملکرد صحیح محافظ برق و آشنایی با اجزای مختلف آن برای تعمیر لازم و ضروری است.

طول عمر محافظ برق چه مدت است؟

طول عمری که یک محافظ برق می‌تواند داشته باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین عوامل ولتاژ و تغییرات نوسانی است که آن محافظ تحمل می‌کند. اگر این نوسانات شدید باشد می‌تواند محافظ را در مدت زمان کوتاهی از کار بیندازد.

اما به طور کلی اگر محافظ نوسانات شدید را تحمل نکند و در جایگاه مناسبی قرار گیرد، می‌تواند چندین سال نیز دوام بیاورد و حتی تا ده سال نیز عمر کند. البته کارشناسان و متخصصین در زمینه الکترونیک توصیه می‌کنند که محافظ را برای طولانی مدت استفاده نکرده و هر چند سال آن را تعویض کنید، چرا که به دلیل تحمل نوسانات شدید عملکرد صحیح دستگاه از کار افتاده و ممکن است محافظت از لوازم الکترونیک را به خوبی اجرا نکند.

محافظ برق

طول عمری که یک محافظ برق می‌تواند داشته باشد به عوامل مختلفی بستگی دارد.

کلام آخر

محافظ برق یکی از ضروری‌ترین لوازمی ‌است که برای محافظت لوازم الکترونیکی در مقابل نوسانات شدید برق و یا تغییرات ولتاژ به کار می‌رود. گاهی ممکن است این محافظ دچار خرابی شود و عملکرد صحیح نداشته باشد، در این راستا به آموزش تعمیر محافظ برق پرداختیم. برای تعمیر آن نیاز به ابزار مورد نظر، اطلاعات کامل در رابطه با اجزای محافظ و سیم‌کشی داخلی آن دارید.

 سوالات متداول

  • آیا تعمیر محافظ برق امکان پذیر است؟

در صورتی که خرابی محافظ برق در قسمت‌هایی نظیر سیم‌کشی و پارگی آن، اختلال در پریز یا دکمه آن و آف باشد تعمیر آن امکان پذیر است؛ اما  اگر خرابی فراتر رود بهتر است که به تعویض محافظ برق فکر کنید.

  • برای تعمیر محافظ برق به چه لوازمی ‌نیاز است؟

برای تعمیر این دستگاه به ابزارآلاتی نظیر مولتی متر، پیچ‌گوشتی، سیم کش، لوازم جوشکاری و دیگر ابزارهای الکترونیکی نیاز پیدا می‌شود.

  • مراحل آموزش تعمیر محافظ برق به چه صورت است؟

برای تعمیر این محافظ به درک درست عملکرد محافظ، تجهیزات لازم، تست قطعات، جایگزینی و یا تعمیر قطعات و تست عملکرد نیاز است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =