Banner Image

برای شروع چه پیانویی بخرم؟

2.7/5 - (4 امتیاز)

تصمیم‌گیری برای یادگیری پیانو اولین قدمی است که برای شروع یک سفر فوق‌العاده پرارزش برمی‌دارید. خبر خوب این است که شما این سفر را به تنهایی انجام نخواهید داد؛ یک ابزار لذت‌بخش و جذاب نیز در کنارتان خواهد بود: پیانو! اما در آغاز این سفر، برخی چالش‌ها وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب پیانوی مناسب است. سوال بسیاری از مبتدیان این است که برای شروع چه پیانویی بخرم؟

ما اینجا هستیم تا به این سوال پاسخ دهیم و در انتخاب پیانوی مناسب به شما کمک کنیم. با استفاده از نکاتی که در این مقاله عنوان خواهد شد، می‌توانید نوع پیانوی مدنظرتان را انتخاب کرده و با بهترین مدل‌های پیانو برای مبتدیان آشنا شوید. با ما همراه باشید.

پیانو آکوستیک

اولین قدم برای خرید پیانو این است که بین پیانو آکوستیک و دیجیتال یکی را انتخاب کنید. قبل از خرید پیانو آکوستیک گرند یا پیانو آکوستیک دیواری، حتما موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱. صدا

قبل از خرید پیانو، بهتر است آن را بنوازید تا بفهمید که آیا صدایش را دوست دارید یا خیر. این بیشتر به سلیقه افراد برمی‌گردد؛ برخی از افراد به دنبال صدایی تند و تیز هستند، در حالی که برخی دیگر صدایی آرام‌تر را ترجیح می‌دهند. همچنین می‌توانید نظر یک نوازنده حرفه‌ای مثل استاد پیانو یا تکنسین را بپرسید.

پیانو آکوستیک

به یکنواختی صدای پیانو دقت کنید. آیا درجه صدای کلیدها یکسان است؟ تمام نت‌های پیانو را با یک قدرت بنوازید و به انحرافات آن گوش دهید. علاوه بر این، بررسی کنید که آیا کیفیت صدا ثابت است؟ اگر برخی نت‌ها تیزتر یا ملایم‌تر از بقیه به نظر می‌رسند، پیانو کیفیت صدای ثابتی ندارد.

بیشتر بخوانید: گیتار آکوستیک چیست؟

۲. کلیدها

مطمئن شوید که کلیدها دارای سطح صاف و بدون آسیب و ترک هستند. هنگام نواختن پیانو، کلیدها باید مقاومت کافی داشته باشند. اگر نواختن کلیدها به قدرت کمی نیاز دارد (مانند تایپ کردن روی کیبورد کامپیوتر)، احتمالا کلیدها فاقد مقاومت کافی هستند. در نهایت، زمانی که کلیدها را فشار می‌دهید، باید نیروی کافی برای کاهش ضربه واردشده به مفاصل انگشت شما وجود داشته باشد.

۳. مکانی که پیانو را در آن قرار خواهید داد

اگر می‌خواهید بدانید برای شروع چه پیانویی بخرم، ابعاد دقیق پیانو و فضایی که قصد دارید پیانو را در آن قرار دهید، به دست آورید. اگر فضای زیادی در دسترس نباشد، ممکن است مجبور شوید یک پیانوی دیواری سنتی یا پیانوی اسپینت را انتخاب کنید که دومی کوچک‌ترین گزینه است.

مکان قرارگیری پیانو

انتخاب مکان مناسب برای پیانو نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. پیانوهای آکوستیک در برابر رطوبت و نوسانات دما آسیب‌پذیر هستند، بنابراین نباید آن‌ها را در نزدیکی رادیاتور یا مکانی با نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر پیانو در یک محیط مناسب نگهداری نشود، اجزای آن (به ویژه قطعات ساخته‌شده از چوب و نمد) ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند. در حالت ایده‌آل، پیانوی آکوستیک باید در محیطی با رطوبت نسبی بین ۴۵ تا ۷۰ درصد و دمای ثابت تقریبا ۲۰ درجه سانتیگراد یا دمای اتاق نگهداری شود.

۴. برند پیانو و گارانتی آن

برای اقلام بزرگ مانند پیانوهای آکوستیک، گارانتی بسیار مهم است. اکثر پیانوهای جدید حداقل ۵ سال ضمانت دارند. در مورد برند هم باید گفت که برخی از برندهای قدیمی سال‌هاست در این عرصه فعالیت دارند و شهرت خوبی به دست آورده‌اند، در نتیجه گزینه‌های امن‌تری به شمار می‌روند.

برند پیانو

اگر با برندهای سازنده پیانو آکوستیک آشنایی ندارید، می‌توانید با این برندها شروع کنید:

  • Yamaha
  • Steinway & Sons
  • Kawai
  • Baldwin
  • Bösendorfer

پیانو دیجیتال

سه نوع پیانو دیجیتال وجود دارد: گرند پیانو، پیانوی دیواری و پیانوی قابل حمل یا پرتابل. هنگام خرید پیانو دیجیتال و بررسی این سوال که «برای شروع چه پیانویی بخرم» باید به موارد زیر توجه کنید:

۱. صدا

پیانوی دیجیتال با پخش صداهای از پیش ضبط شده پیانوهای آکوستیک، صدا تولید می‌کند. روش و تجهیزات مورد استفاده برای ضبط این نت‌ها بر کیفیت صدا تأثیر می‌گذارد. یک پیانوی دیجیتال خوب باید صدایی گرم و کمتر دیجیتالی داشته و صدای آن دقیقا شبیه پیانوی آکوستیک باشد. با این وجود، هرکسی کیفیت صدای متفاوتی را ترجیح می‌دهد و مهم است که پیانویی را انتخاب کنید که به سلیقه شما بخورد.

جدا از کیفیت کلی صدا، باید به شروع و پایان آن نیز دقت کنید. پیانوی دیجیتالی که بر روی شروع و پایان نت‌ها کنترل بهتری دارد، بیشتر شبیه پیانوی آکوستیک است و بنابراین صدای طبیعی‌تری تولید می‌کند.

بیشتر بخوانید: ویولن آکوستیک چیست و چه فرقی با ویولن معمولی دارد؟

۲. تعداد کلیدها

یک پیانو با اندازه کامل از ۸۸ کلید تشکیل می‌شود. با این حال، برخی از پیانوهای دیجیتال تنها دارای ۶۱ کلید یا کمتر هستند. برای نوازندگان پیشرفته پیانو، یک پیانو با ۸۸ کلید مورد نیاز است؛ بنابراین اگر تازه می‌خواهید شروع به یادگیری کنید اما در مورد نواختن پیانو جدی هستید، توصیه می‌شود یک پیانو با اندازه کامل بخرید.

۳. چند صدایی بودن یا پلی فونی

پلی فونی (Polyphony) به حداکثر تعداد صداهایی که یک پیانو می‌تواند هم‌زمان تولید کند اشاره دارد. این بدان معناست که یک پیانو با پلی فونی ۳۲ نت، می‌تواند تا ۳۲ نت را هم‌زمان تولید کند. نوازندگان متوسط باید پیانوهایی با حداقل پلی فونی ۶۴ نت تهیه کنند. برای پیانیست‌های پیشرفته، پیانوهای دارای پلی فونی ۱۲۸ نت یا بیشتر مناسب‌تر هستند.

پلی فونی

علاوه بر سوال برای شروع چه پیانویی بخرم، یک سوال که اغلب توسط مبتدیان پرسیده می‌شود این است: یک پیانو با اندازه کامل ۸۸ کلید دارد، پس چرا باید یک پیانو با پلی فونی ۱۲۸ نت وجود داشته باشد؟ این بدان دلیل است که استفاده از پدال ثابت به پیانو اجازه می‌دهد تا چندین نت را هم‌زمان تولید کند. اگر در حال نواختن یک رشته طولانی نت در حین استفاده از پدال ثابت هستید، پیانو ممکن است در برخی مواقع بیش از ۸۸ نت تولید کند.

۴. پاسخگویی کلیدها به لمس

در پیانوهای دیجیتال، پاسخگویی کلیدها به لمس یکی از مواردی است که اهمیت بسیار زیادی دارد. هنگام در نظر گرفتن این مورد، به نکات زیر دقت کنید:

  • حساسیت به لمس: حساسیت به لمس به این اشاره دارد که وقتی یک کلید را با قدرت‌های مختلف می‌نوازید، پیانو چقدر پاسخگو است. پیانو می‌تواند سرعت نواختن کلید را حس کرده و صدایی با تن متناسب با آن را تولید کند. یک پیانوی حساس به لمس، کنترل بهتری بر پویایی موسیقی به شما می‌دهد و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید بنوازید.
  • وزن کلیدها: پیانوی دیجیتال می‌تواند دارای کلیدهایی بدون وزن اضافی، کلیدهای نیمه سنگین یا کلیدهای سنگین باشد. سازندگان، کلیدهای سنگین را برای تقلید از سنگینی کلیدهای پیانو آکوستیک طراحی می‌کنند. پیانوی دیجیتال با کلیدهای سنگین بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود، زیرا کلیدهای آن بسیار شبیه به کلیدهای پیانو آکوستیک است. این می‌تواند برای پیانیست‌هایی که قصد خرید پیانوی آکوستیک را دارند گزینه خوبی باشد.

۵. قابلیت‌های اضافی

اکثر پیانوهای دیجیتال دارای قابلیت‌های اضافی هستند که می‌توانند در یادگیری به شما کمک کنند. برای درک اینکه برای شروع چه پیانویی بخرم، خوب است که نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • سایر صداهای ساز: پیانوی دیجیتال این قابلیت را دارد که تقریبا صدای هر سازی، از ساکسیفون گرفته تا ارکستر را تولید کند. با اینکه چنین قابلیت ضروری نیست، انتخاب پیانویی که تعداد زیادی صدا داشته باشد به شما این امکان را می‌دهد که صدایی را انتخاب کنید که به بهترین وجه برای موسیقی مدنظرتان مناسب است.
  • ابزارهای آموزشی: برخی از ابزارهای رایج یادگیری عبارت‌اند از حالت اسپلیت که در آن صفحه کلید پیانو به دو بخش تقسیم می‌شود تا بتوانید با استاد یا دوست خود روی یک پیانو بنوازید، مترونوم داخلی و غیره.

این قابلیت‌ها ابزار کمک آموزشی به شمار می‌روند که به ویژه برای مبتدیان مفید هستند. با این حال، شاید همه ابزارهای یادگیری مفید نباشند؛ به همین دلیل، پیدا کردن پیانویی با قابلیت‌های اضافی که بتواند به یادگیری شما کمک کند بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: یادگیری گیتار چقدر طول می‌کشد؟

۶. برند سازنده

برند سازنده پیانو دیجیتال، معیار خوبی برای سنجیدن کیفیت صدا و دوام آن است. کارشناسان و نوازندگان حرفه‌ای پیانو همواره برندهای خاصی را توصیه کرده‌اند که قابل اطمینان و معتبر هستند. برخی از این برندها عبارت‌اند از:

  • Yamaha
  • Casio
  • Roland
  • Korg

نکات مهم خرید پیانو برای افراد مبتدی

اکنون احتمالا تا حدودی این سوال شما که برای شروع چه پیانویی بخرم پاسخ داده شده است. البته نکات زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید و با توجه به تعداد گزینه‌ها ممکن است انتخاب بهترین پیانو دشوار باشد، به خصوص اگر کاملا مبتدی هستید.

پیانو

قبل از خرید پیانو (چه آکوستیک و چه دیجیتال) خوب است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • انتظارات من درباره صدا، حس و محدوده دینامیکی پیانو چیست؟
  • بودجه من چقدر است؟
  • آیا می‌خواهم با پیانو صداهای دیگری (مانند ارگ، پیانو الکتریک، گیتار و غیره) را بنوازم؟
  • چقدر فضا برای نگهداری پیانو دارم؟
  • آیا می‌خواهم سازم را برای نواختن به جای دیگری به جز خانه حمل کنم؟
  • آیا حاضرم سالانه برای تعمیر و نگهداری ساز هزینه کنم؟
  • چه زمانی از روز می‌خواهم پیانو بنوازم؟ آیا صدای پیانو باعث آزار و اذیت همسایه‌ها می‌شود؟

معرفی ۴ مدل پیانو برای مبتدیان به همراه مشخصات و تصویر

اکنون می‌دانید که هنگام خرید پیانو باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهید و چه انتظاراتی داشته باشید. برای کمک بیشتر به شما در تصمیم‌گیری، در ادامه ۴ مدل از بهترین پیانوها برای مبتدیان را معرفی خواهیم کرد:

۱. پیانو دیجیتال یاماها مدل NP-32

مشخصات پیانو
عمق 25.9 cm
عرض 124.4 cm
وزن 5.7
تعداد کلاویه ۷۶
نوع کلاویه GST
تعداد صدا ۱۰
پلی فونی ۶۴

 

یاماها چندین دهه است که برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها پیانو می‌سازد و NP-32 نمونه‌ای عالی از یک پیانو دیجیتال با کیفیت خوب برای مبتدیان است که هزینه زیادی ندارد. این پیانو دارای ۷۶ کلید بوده که برای یک مبتدی کاملا کافی خواهد بود.

کلیدها بسیار سبک هستند و اندازه کاملی دارند. یادگیری کار با آن نیز بسیار آسان است. تعداد انگشت‌شماری دکمه روی پنل آن وجود دارد که کار با این پیانو به عنوان یک مبتدی را بسیار آسان می‌سازد. حتی با یک ویژگی ضبط ساده و مترونوم همراه است که به شما در تمرین کمک می‌کند.

۲. پیانو دیجیتال یاماها مدل P-45 B

مشخصات پیانو
عمق 132.6 cm
عرض 29.5 cm
وزن 11.5 kg
تعداد کلاویه ۸۸
نوع کلاویه GHS
تعداد صدا ۱۰
پلی فونی ۶۴

اگر هنوز می‌خواهید بدانید برای شروع چه پیانویی بخرم، این پیانو می‌تواند برایتان گزینه خوبی باشد. این پیانو دیجیتال با اندازه کامل ۸۸ کلید سنگین تولید شده است. کلیدها نسبت به NP-32 بسیار بهتر هستند و پاسخگویی بیشتری دارند. شروع با کلیدهای سنگین به شما کمک می‌کند تا بعدا روی کلیدهای سبک‌تر، کنترل بیشتری داشته باشید. صدای اسپیکرهای این پیانو نیز عالی و باکیفیت است.

این یک پیانوی خوب برای مبتدیان به شمار می‌رود زیرا مانند NP-32، پنل ساده و قابل درکی دارد. در واقع، تنها یک دکمه در این پیانو تعبیه شده که می‌توانید از آن برای کنترل همه چیز استفاده کنید.

۳. پیانو دیجیتال رولند مدل F140-R

مشخصات پیانو
عمق 144 cm
عرض 45 cm
وزن 45 kg
تعداد کلاویه ۸۸
نوع کلاویه GST
تعداد صدا ۳۰۵
پلی فونی ۱۲۸

این پیانو دیجیتال متناسب با سبک زندگی معاصر طراحی شده است. طراحی مدرنی دارد که برای آپارتمان‌های کوچک ایده‌آل بوده و برند سازنده آن نیز یکی از پیشگامان صنعت ساخت پیانو به شمار می‌رود. اسپیکرهای استریو آن صدایی غنی و فوق‌العاده تولید می‌کنند.

پیانو دیجیتال رولند مدل F140-R

با داشتن ۳۰۵ عدد صدا، این پیانو نواختن را برای شما بسیار لذت‌بخش می‌سازد و به‌طور خودکار آکوردهایی را که می‌نوازید دنبال می‌کند. با قابلیت ضبط، اتصال بلوتوث و پورت U.S.B برای اتصال به کامپیوتر، F-140R می‌تواند به شما کمک کند هم نوازندگی و هم آهنگسازی خود را بهتر کنید.

۴. پیانو دیجیتال کاسیو مدل PX-S1000

مشخصات پیانو
عمق 23 cm
عرض 132 cm
وزن 11.2
تعداد کلاویه ۸۸
نوع کلاویه Ivory Feel-G Progressive Hammer Action
تعداد صدا ۲۲
پلی فونی ۱۹۲

این پیانوی جذاب و باریک، یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای مبتدیان به شمار می‌رود. البته لازم به ذکر است که پیانوهای سری PX کاسیو همیشه جزو محصولات گران‌تر این برند بوده‌اند، اما کیفیت بسیار بالایی دارند. از جمله نقاط قوت این دستگاه می‌توان به طراحی جذاب و نوآورانه و امکان ویرایش دقیق و پرداختن به جزئیات با استفاده از اپلیکیشن Chordana Play اشاره کرد. صداهای داخلی پیانو PX-S1000 به لطف موتور صوتی AiR، به شکل قابل توجهی بهبود یافته‌اند. از جمله سایر قابلیت‌های این پیانو می‌توان به اتصال بلوتوث، ۶۰ آهنگ داخلی و پنل لمسی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: یادگیری ویولن چقدر طول می‌کشد؟

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که اغلب مبتدیان در آغاز مسیر یادگیری پیانو می‌پرسند این است که برای شروع چه پیانویی بخرم. یادگیری پیانو چه برای بزرگسالان و چه کودکان می‌تواند امری دشوار باشد، اما با خرید پیانوی مناسب می‌توانید مسیر را برای خود هموارتر سازید و سختی آن را کاهش دهید. در این مقاله، نکاتی که باید هنگام انتخاب پیانوی مناسب به عنوان مبتدی مدنظر داشته باشید را مورد بررسی قرار داده و چهار مدل از بهترین پیانوها را معرفی کردیم. با استفاده از این راهنما، می‌توانید پیانویی باکیفیت و بادوام بخرید که یادگیری را برایتان لذت‌بخش‌تر سازد.

سوالات متداول

  • برای مبتدیان پیانو دیجیتال با ۶۱ کلاویه بهتر است یا ۸۸ کلاویه؟

اگر به دنبال تسلط بر پیانو هستید و می‌خواهید با دست چپ خود به نواختن کامل ملودی‌ها بپردازید، یک پیانو با ۸۸ کلاویه می‌تواند به شما کمک کند تا خود را برای پیانو آکوستیک آماده سازید. از سوی دیگر، پیانوهای دارای ۶۱ کلاویه نیز به دلیل قیمت پایین‌تر، سایز کوچک‌تر و قابلیت جابجایی گزینه‌های خوبی به شمار می‌روند.

  • چقدر باید پیانو تمرین کنم؟

اگر تازه شروع به یادگیری پیانو کرده‌اید، خوب است که حداقل شش روز در هفته تمرین کنید. ۳۰ دقیقه در روز کافی خواهد بود؛ اما بهتر است به مرور آن را به ۴۵ تا یک ساعت افزایش دهید تا بهترین نتایج را بگیرید.

  • آیا یادگیری پیانو با کیبورد اشتباه است؟

بسیاری از کیبوردها در تقلید لمس و صدای پیانوی آکوستیک، فوق‌العاده هستند و در عین حال مزایای دیجیتالی زیادی مانند صداهای متعدد، مترونوم، جک هدفون و توانایی کنترل صدا را به شما می‌دهند. از بسیاری جهات کیبورد بهترین انتخاب برای یادگیری پیانو است، زیرا می‌توانید بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران تمرین کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 7 =