Banner Image
کرم آبرسان قوی برای پوست خشک

معجزه کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک

امتیاز دهید

استفاده از کرم آبرسان صورت بخش مهمی از یک روتین مراقبت از پوست اثربخش به شمار می‌رود. این محصولات ساده و در عین حال موثر، به ایجاد پایه‌ای قوی برای پوستی که سالم، صاف و هیدراته به نظر می‌رسد، کمک می‌کنند. البته انواع مختلفی از کرم‌های آبرسان وجود دارند که هر کدام برای نوع خاصی از پوست مناسب هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به نحوه انتخاب کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک، پوست چرب و سایر انواع پوست بپردازیم تا شما بتوانید محصولی را خریداری کنید که به بهترین وجه نیازهای منحصر به فرد پوستتان را برطرف کرده و رطوبت طبیعی آن را حفظ کند.

کرم آبرسان چیست؟

کرم آبرسان یک نوع لوسیون، کرم امولسیون یا پماد است. در این محصول نرم‌کننده‌هایی به کار می‌روند که به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کنند.

کرم آبرسان

کرم آبرسان یک نوع لوسیون، کرم امولسیون یا پماد است. در این محصول نرم‌کننده‌هایی به کار می‌روند که به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کنند.

کرم آبرسان به لایه سطحی پوست آبرسانی می‌کند. مزیت اصلی آن‌ها این است که پوست را محکم کرده، رطوبت و مواد مغذی را محفوظ می‌دارند و در عین حال از پوست در برابر محرک‌های محیطی محافظت می‌کنند.

کرم آبرسان چگونه عمل می‌کند؟

پوست، بزرگ‌ترین عضو بدن و اولین سد دفاعی آن در برابر میکروب‌های مضر، آلودگی و اشعه UV است. از نظر علمی، زمانی که سطح رطوبت پوست شما کمتر از ۱۰ درصد باشد یعنی خشک است. در چنین زمانی باید از کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک استفاده کنید.

به پوست ترک‌خورده، پوسته‌پوسته‌شده و خشک (که معمولاً با کاهش رطوبت در ماه‌های سرد رخ می‌دهد) TEWL (Trans Epidermal Water Loss) گفته می‌شود. TEWL، مقدار آبی که از داخل بدن از طریق لایه‌های مختلف پوست خارج و بخار می‌شود را اندازه‌گیری می‌کند. به پوست خشک، تحریک‌شده یا ملتهب نیز زروسیس (Xerosis) می‌گویند که معمولاً یک مشکل جزئی و موقتی است و با استفاده از یک کرم آبرسان مناسب حل می‌شود.

پوست خشک

به پوست خشک، تحریک‌شده یا ملتهب زروسیس (Xerosis) می‌گویند که معمولاً یک مشکل جزئی و موقتی است و با استفاده از یک کرم آبرسان مناسب حل می‌شود.

در ادامه با نحوه عملکرد کرم‌های آبرسان بیشتر آشنا خواهیم شد. به طور کلی سه لایه مختلف پوست وجود دارد:

  • لایه خارجی (اپیدرم)
  • لایه میانی (درم)
  • لایه پایینی (هیپودرم یا لایه چربی)

در این لایه‌ها رطوبت از طریق رگ‌های خونی به پوست می‌رسد، اما این رگ‌ها فقط رطوبت را به لایه میانی پوست یعنی درم می‌رسانند. در آنجا، رطوبت از طریق اپیدرم به سمت بالا حرکت می‌کند و در نهایت با تبخیر از پوست خارج می‌شود. این تبخیر به پوست آسیب می‌زند و باعث ترک برداشتن یا پوسته‌پوسته شدن آن می‌شود. این فرآیند دائما اتفاق می‌افتد، اما پوست همیشه خشک نیست؛ زیرا هرچه هوا خشک‌تر باشد رطوبت بیشتری از پوست شما می‌کشد. درنهایت باید گفت که آبرسان‌ها به دو روش کار می‌کنند؛ یا رطوبت را در پوست شما به دام می‌اندازند تا از خروج آن جلوگیری کنند، یا رطوبت را به لایه بیرونی پوست که خشک شده است باز می‌گردانند.

بیشتر بخوانید: روزی چندبار از کرم آبرسان استفاده کنیم؟

انواع کرم‌های آبرسان کدامند؟

با توجه به انبوه لوسیون‌ها و کرم‌های موجود در بازار، نمی‌توان گفت همه آن‌ها به یک روش عمل می‌کنند اما در ساده‌ترین حالت می‌توان انواع کرم‌های آبرسان را به سه دسته کلی تقسیم کرد. هر کدام از این سه نوع آبرسان عملکرد متفاوتی دارند، اما اکثر محصولات از ترکیب هر سه آن‌ها استفاده می‌کنند. بیایید با آن‌ها بیشتر آشنا شویم:

۱. مواد پوشاننده یا اُکلُسیوها (Occlusives)

این دسته شامل موم‌ها، روغن‌ها و سیلیکون‌هایی است که به روشی بسیار ساده عمل می‌کنند: سدی بر روی پوست تشکیل می‌دهند، آب را در لایه‌های پوست به دام می‌اندازند و تبخیر را متوقف می‌سازند.

کرم آبرسان اکلوسیو

اکلوسیوها سدی بر روی پوست تشکیل می‌دهند، آب را در لایه‌های پوست به دام می‌اندازند و تبخیر را متوقف می‌سازند.

مولکول‌های موجود در این مواد حاوی زنجیره‌های بلندی از اتم‌های کربن هستند که آب را دفع می‌کنند. در حالی که پوشاننده‌ها در به حداقل رساندن خشکی فوق‌العاده موثر هستند (TEWL را تا ۹۸٪ کاهش می‌دهند) ظاهری چسبناک و غیرجذاب دارند و به همین دلیل بیشتر در ساخت کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک از آن‌ها استفاده می‌شود.

۲. مواد نرم‌کننده یا امولیِنت‌ها (Emollients)

این دسته از مرطوب‌کننده‌ها که به شکل کرم، پماد، لوسیون و ژل به فروش می‌رسند، عموماً به دلیل چسبندگی کمترشان نسبت به مواد پوشاننده محبوب‌تر هستند. در حالی که مواد پوشاننده پوست را می‌پوشانند، مواد نرم‌کننده به آن نفوذ کرده و پوست را نرم و انعطاف‌پذیر می‌سازند.

نرم‌کننده‌ها با انواع مختلفی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، اما مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها مانند پوشاننده‌هاست: زنجیره‌های طولانی اتم‌های کربن که آب را دفع می‌کنند؛ اما عملکرد نرم‌کننده‌ها از پوشاننده‌ها متفاوت است.

مواد نرم کننده

نرم‌کننده‌ها با انواع مختلفی از مواد شیمیایی ساخته می‌شوند، اما مواد تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها مانند پوشاننده‌هاست

لایه بیرونی پوست را مانند ساختار آجر و ملات در نظر بگیرید: سلول‌های مرده پوست، مثل آجر و چربی و پروتئین اطراف آن مثل ملات هستند. پروتئین‌های ویژه سلول‌های مرده را به یکدیگر متصل کرده و مانعی بین داخل بدن و باکتری‌ها و مواد شیمیایی بیرونی ایجاد می‌کنند. وقتی هوا خشک می‌شود، این ملات خشک شده و پیوندهای بین پروتئین‌ها و سلول‌های پوست از هم می‌پاشد و می‌شکند. نرم‌کننده‌ها مانند سیمان تازه‌نفس هستند که به شکاف‌های بین سلول‌های مرده نفوذ کرده، رطوبت را بازیابی می‌کنند و پوست را صاف نگه می‌دارند.

۳. مواد مرطوب نگه‌دارنده یا هومکتانت‌ها (Humectants)

مواد مرطوب نگه‌دارنده رطوبت را به پوست جذب کرده و آن را حفظ می‌کنند. عملکرد آن‌ها دقیقاً برعکس پوشاننده‌ها و نرم‌کننده‌هاست که آب را دوست ندارند و آن را دفع می‌کنند. مرطوب نگه‌دارنده‌ها به لایه بیرونی پوست نفوذ کرده، آب را به سمت آن جذب و رطوبت را درون آن نگه می‌دارند.

اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ مرطوب نگه‌دارنده‌ها دارای گروه‌های هیدروکسیل (یک اتم اکسیژن و یک اتم هیدروژن) در ساختار شیمیایی خود هستند که عاشق آب است. این مواد همچنین باعث تولید سرامیدها می‌شوند، مولکول‌های مومی طبیعی بدن ما که نقش عمده‌ای در حفظ ساختار پوست دارند.

کرم مرطوب کننده

هومکتانت‌ها رطوبت را به پوست جذب کرده و آن را حفظ می‌کنند. عملکرد آن‌ها برعکس پوشاننده‌ها و نرم‌کننده‌هاست که آب را دوست ندارند و آن را دفع می‌کنند.

اما مراقب باشید؛ زیرا در شرایط خشک، مرطوب نگه‌دارنده‌ها می‌توانند به جای کشیدن رطوبت از هوا، رطوبت را از سلول‌های جوان‌تر و مرطوب در لایه‌های زیرین پوست جذب کنند. با گذشت زمان، این امر منجر به خشک شدن پوست می‌شود. می‌توانید با تهیه محصولی که از ترکیب مرطوب نگه‌دارنده و پوشاننده استفاده می‌کند، این مشکل را به حداقل برسانید.

بیشتر بخوانید: لوسیون بدن چی خوبه؟

چه زمانی باید از کرم آبرسان استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای استفاده از کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک زمانی است که پوست شما نیاز به آبرسانی و محافظت دارد. در حالت ایده‌آل، صبح‌ها قبل از بیرون رفتن و شب‌ها قبل از خواب باید از کرم آبرسان صورت استفاده کنید.

استفاده ار کرم آب رسان قبل از خواب

در حالت ایده‌آل، صبح‌ها قبل از بیرون رفتن و شب‌ها قبل از خواب باید از کرم آبرسان صورت استفاده کنید.

قبل از استفاده از کرم، مطمئن شوید که پوست شما کاملاً تمیز شده است. همیشه از کرم آبرسان روی پوست مرطوب استفاده کنید؛ این باعث می‌شود که پوست کرم را به خود جذب کند و برای مدت طولانی‌تری هیدراته بماند.

نکات مهم درباره انتخاب کرم آبرسان پوست

  • اگرچه بسیاری از افراد بر این باورند که اگر پوستشان خشک یا پوسته پوسته نشود نیازی ندارند که از کرم آبرسان استفاده کنند، این در واقع یکی از مراحل مهم مراقبت از پوست است که می‌تواند برای همه انواع پوست مفید باشد.
  • همه کرم‌های آبرسان پوست شما را چرب یا منافذ آن را مسدود نمی‌کنند. برخی کرم‌های آبرسان روز و شب «غیر کومدون‌زا» هستند، یعنی با موادی ساخته شده‌اند که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.
  • استفاده از کرم آبرسان دو بار در روز پس از پاکسازی می‌تواند به رفع مشکلات مختلف پوست، از خشکی گرفته تا علائم پیری کمک کند.
  • برای استفاده روزمره، کرم آبرسانی را انتخاب کنید که حاوی کرم ضد آفتاب برای محافظت در برابر آفتاب باشد.
  • به دنبال کرم آبرسان موثر و چندکاره با ترکیباتی مانند سرامیدها، اسید هیالورونیک و نیاسینامید باشید تا به آبرسانی پوست شما کمک کرده و همچنین مانع طبیعی پوست شما را بازیابی و آن را حفظ کند.

ضرورت استفاده از آبرسان برای پوست خشک

کرم آبرسان به دو صورت عمل می‌کند: به حفظ رطوبت در پوست کمک کرده یا به لایه‌های عمیق پوست رطوبت را می‌رساند. به هر دو صورت، پوست شما هیدراته شده و از خشک و پوسته پوسته شدن آن جلوگیری می‌شود.

پوست هیدراته و مرطوب

کرم آبرسان به دو صورت عمل می‌کند: به حفظ رطوبت در پوست کمک کرده یا به لایه‌های عمیق پوست رطوبت را می‌رساند

علاوه بر این، استفاده از کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • پوست هیدراته و مرطوب، کمتر در معرض علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط ریز خواهد بود.
  • کرم آبرسان مواد مغذی ضروری را برای پوست فراهم می‌سازد که به حفظ سد دفاعی پوست کمک می‌‌کنند.
  • با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و آسیب‌های محیطی مانند لکه‌های ناشی از نور خوشید را کاهش می‌دهد.
  • به تسکین پوست حساس کمک می‌کند و استفاده منظم از آن باعث بهبود بافت پوست می‌شود.
  • یک کرم آبرسان عالی، پوست را سفت‌تر کرده و به آن قوام می‌بخشد.
  • پوستی که به خوبی مرطوب شده باشد کمتر در خطر عفونت‌های پوستی قرار دارد.

بهترین کرم آبرسان بدون شک پوستی سالم به شما می‌دهد اما تنها زمانی که به درستی و در زمان مناسب استفاده شود. برای این منظور باید نوع پوست خود را مشخص کرده و از نیازهای آن آگاه باشید؛ بنابراین بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص داده و کرم آبرسان متناسب با آن را تهیه کنید.

چگونه تشخیص دهیم که از پوست خشکی برخودار هستیم؟

هر پوستی نیازهای متفاوتی دارد؛ بنابراین شناخت نوع پوست برای سالم نگه‌داشتن آن ضروری است. به عنوان مثال، پوست خشک در مقایسه با پوست چرب به رطوبت بیشتری نیاز دارد و پوست چرب باید تولید چربی اضافی را کنترل کند. پوست حساس به راحتی تحریک می‌شود، به همین دلیل به یک کرم آبرسان تسکین‌دهنده و آرام‌بخش نیاز دارد؛ اما چگونه می‌توانید بفهمید که نوع پوست ما خشک است؟

پوست خشک

شب قبل از خواب صورت خود را بشویید و چیزی به صورت خود نزنید. صبح که بیدار شدید، اگر در پوستتان احساس کشیدگی دارید، پوستتان خشک است.

برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شب قبل از خواب صورت خود را بشویید.
  • چیزی به صورت خود نزنید.
  • به محض اینکه صبح از خواب بیدار شدید، صورت خود را در آینه بررسی کنید.
  • اگر در پوستتان احساس کشیدگی دارید، پوستتان خشک است.
  • اگر سرتاسر پوست صورتتان براق است، پوست چربی دارید.
  • اگر احساس می‌کنید قسمتی از صورتتان دچار کشیدگی بوده و قسمت‌هایی از آن براق است (به خصوص در ناحیه T) پوست ترکیبی دارید.
  • اگر هیچ یک از این‌ها را تجربه نکردید، تبریک می‌گوییم! شما پوست معمولی دارید.
  • اگر هنوز نمی‌دانید نوع پوستتان چیست، این آزمایش را به مدت ۳-۴ روز تکرار کنید و پوست خود را هر روز صبح مورد بررسی قرار دهید تا به نتایج درست برسید.

یادتان باشد که شما می‌توانید بیش از یک نوع پوست داشته باشید. این یعنی شاید پوست شما چرب و حساس است. یا شاید پوست خشکی دارید که مستعد آکنه است و برای آن باید از کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک استفاده کنید. داشتن شرایط پوستی متفاوت امری کاملاً طبیعی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: طریقه استفاده از لوسیون بدن و نکات مهم آن

چگونه کرم آبرسان مناسب پوستمان را انتخاب کنیم؟

اولین قدم در انتخاب کرم آبرسان، شناسایی نوع پوستتان است. برای اینکه بدانید کدام آبرسان اثربخش خواهد بود، باید نوع پوست خود را بشناسید و بعد کرم متناسب با آن را تهیه کنید.

انواع پوست

برای اینکه بدانید کدام آبرسان اثربخش خواهد بود، باید نوع پوست خود را بشناسید و بعد کرم متناسب با آن را تهیه کنید.

در ادامه انواع پوست را معرفی خواهیم کرد:

  • پوست خشک: اگر احساس می‌کنید صورتتان بی‌دلیل دچار کشیدگی است، احتمالاً پوست خشکی دارید.
  • پوست چرب: صورت شما در اکثر مواقع روز براق و چرب به نظر می‌رسد. اگر پوست چرب داشته باشید، مهم نیست که چند لایه پودر روی آن بمالید، چربی اضافی پوست از آن عبور می‌کند و خودش را نشان می‌دهد.
  • پوست ترکیبی: اگر گاهی صورتتان چرب و گاهی خشک می‌شود، ناحیه T شما براق و بقیه قسمت‌های صورتتان پوسته پوسته شده است، احتمالاً پوست ترکیبی دارید.
  • پوست حساس: اگر اغلب دچار قرمزی و خارش می‌شوید و به محصولات جدید واکنش بدی نشان می‌دهید، احتمالاً پوست حساسی دارید. پوست حساس همچنین می‌تواند یکی از علائم زمینه‌ای روزانه، پسوریازیس، اگزما و غیره باشد. در چنین مواردی با یک متخصص پوست مشورت کنید.
  • پوست مستعد آکنه: اگر استفاده از کرم‌های غلیظ باعث ایجاد آکنه روی پوستتان می‌شود، منافذ بزرگی دارید که اغلب مسدود می‌شوند یا در بیشتر نواحی صورت خود جوش‌های سرسیاه دارید، احتمالاً پوستتان مستعد آکنه است.
  • پوست کم‌آب: پوست کم‌آب یک نوع پوست نیست بلکه یک عارضه پوستی به شمار می‌رود که به دلیل کمبود رطوبت در پوست شما ایجاد می‌شود. این عارضه کاملاً قابل درمان است.

هنگام خرید کرم آبرسان، لیبل یا برچسب محصول را بخوانید تا ببینید برای کدام نوع پوست ساخته شده است. حتماً کرم آبرسان متناسب با پوست خود را بخرید تا نتیجه مورد نظر را دریافت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره کرم آبرسان قوی برای پوست خیلی خشک صحبت کردیم و به بررسی نحوه انتخاب کرم آبرسان مناسب پرداختیم. به طور خلاصه، مهم نیست که از یک آبرسان گران‌قیمت استفاده می‌کنید یا خیر، زیرا همه آبرسان‌ها بر اساس یک اصل کار می‌کنند. با این حال، برخی از آن‌ها ممکن است ویژگی‌های جذابی مانند عطر دلپذیر یا بسته‌بندی لوکس داشته یا توسط برند مورد علاقه‌تان ساخته شده باشند؛ اما هیچ یک از این خواص اضافی و پرهزینه ارتباطی با هیدراته نگه داشتن پوست ندارند. در نتیجه، هنگام خرید کرم آبرسان، به نوع پوست خود دقت کرده و محصول متناسب با آن را بخرید.

 

سوالات متداول

  • کدام کرم آبرسان برای پوست چرب و حساس بهتر است؟

کرم آبرسان برای پوست چرب معمولاً برای پوست‌های حساس نیز مفید خواهد بود؛ اما برای پوست‌های حساس همیشه باید کرم را روی پوستتان تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت نشان نخواهید داد.

  • آیا پوست چرب هم نیاز به آبرسانی دارد؟

بله پوست چرب نیز به کرم آبرسان صورت نیاز دارد. اگر از آبرسان استفاده نکنید، پوست شما شروع به تولید سبوم اضافی می‌کند که منجر به چرب‌تر شدن پوستتان می‌شود. می‌توانید از آبرسان سبک و بدون چربی استفاده کنید.

  • کدام نوع آبرسان برای پوست خشک بهتر عمل می‌کند؛ ژل، کرم یا لوسیون؟

کرم‌ها و لوسیون‌های آبرسان برای پوست‌های خشک بهترین عملکرد را دارند. با این حال، ژل آبرسان با اسید هیالورونیک نیز برای پوست خشک عالی است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 5 =