Banner Image
تراس کوچک

تزیین تراس کوچک خلاقانه با هزینه کم

5/5 - (4 امتیاز)

طبق تحقیقات علمی، یکی از دلایل شیوع افسردگی به‌خصوص در زندگی آپارتمانی، محروم شدن از دیدن آسمان و گذراندن وقت در آفتاب و هوای آزاد است. یک تراس کوچک می‌تواند به مکانی برای لذت از هوای تازه، آسمان زیبا و آفتاب تابان تبدیل شود. البته تزیین تراس کوچک قلق‌هایی دارد تا از فضایی محدود بیشترین بهره را ببرید.

اگر خانه‌ای با تراس دارید، پس می‌توانید خود را جزو افراد خوش‌شانس بدانید! حتی اگر فقط یک تراس کوچک باشد، باز هم فضای بیرونی دارید که می‌توانید در هر لحظه از سال که می‌خواهید از آن لذت ببرید. از تراس خود برای صرف صبحانه استفاده کنید یا اجازه دهید مقداری آفتاب بدن شما را گرم کند. البته قبل از انجام این کارها با نکاتی که در ادامه مطلب آمده آن را به فضای دنج و زیبا تبدیل کنید.

15 نکته مهم و ایده برای تزیین تراس‌های کوچک

تزیین تراس کوچک باید با ملاحظات خاصی انجام شود و لازم است از نکات و ترفندهایی استفاده کنید که امکان بهر‌ه‌برداری از چنین فضایی را برای شما فراهم کند. در واقع تزیین تراس‌های کوچک درست مثل هر فضای کوچک دیگری، قوانین خاص خود را دارد. قبل از شروع کار هم این قاعده مهم را به یاد داشته باشید که از هر سانتی‌متر تراسی که دارید باید به بهترین شکل استفاده کنید.

1.    نکات مهم برای انتخاب مبلمان تراس کوچک را فراموش نکنید

کاملاً واضح و مبرهن است که مبلمان کوچک برای یک تراس کوچک بهترین انتخاب محسوب می‌شوند. برای اینکه فضا محدودتر نشود، فقط از مبلمان به تعداد مورد نیاز خود استفاده کنید و نه بیشتر تا جا برای راه‌ رفتن هم باشد. همچنین هنگام تجهیز و تزیین تراس کوچک می‌توان اقلامی را انتخاب کرد که روی هم چیده یا تا می‌شوند تا در صورت عدم استفاده در فضا صرفه‌جویی کنید. در واقع صندلی و مبلمان تاشو یک راه عالی برای صرفه‌جویی در فضا هستند که می‌توانید به ‌راحتی در زمستان آن‌ها را جمع کنید.

مبلمان تراس کوچک

برای اینکه فضا محدودتر نشود، فقط از مبلمان به تعداد مورد نیاز خود استفاده کنید

2.    از سبک مینیمالیستی پیروی کنید

سبک مینیمالیستی برای فضاهای کوچک امروزی بهترین انتخاب است. قانون اصلی مینیمالیسم می‌گوید: از وسایل کمتری باید استفاده کرد و فضای شما باید خلوت باشد. این نکته بدان معنی است که باید عناصر کاربردی را برای تزیین تراس کوچک خود بخرید نه هر چیزی که فکر می‌کنید باعث زیبایی بالکن می‌شود. طبق این سبک چیدمان، زیبایی در سادگی و وسایل کمتر است. همچنین رنگ‌های خنثی و روشن در این سبک حرف اول را می‌زنند.

سبک مینیمالیستی برای فضاهای کوچک

قانون اصلی مینیمالیسم می‌گوید: از وسایل کمتری باید استفاده کرد و فضای شما باید خلوت باشد.

3.    در انتخاب رنگ‌ها دقت کنید

فرقی ندارد که برای تزیین تراس کوچک خود قصد استفاده از چه نوع صندلی، کوسن و … را دارید. مهم‌تر از این موارد توجه به رنگ تمام عناصری است که می‌خواهید در یک تراس کوچک بچینید. رنگ‌های خنثی و روشن به بازتر و بزرگ‌تر نشان دادن چنین فضایی کمک زیادی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: چیدمان میز برای مهمانی دوستانه

4.    نور را به محیط بالکن خود اضافه کنید

مهم نیست که یک تراس کوچک دارید یا بزرگ، آنچه اغلب افراد فراموش می‌کنند که بهره درستی ببرند، نورپردازی است. استفاده از نور کافی باعث می‌شود که فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد و راهی عالی برای تزیین تراس کوچک است.

نور بالکن

استفاده از نور کافی باعث می‌شود که فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر برسد و راهی عالی برای تزیین تراس کوچک است.

استفاده از چراغ‌های ال‌ای‌دی، روشی ایمن و ارزان برای ایجاد فضایی دنج‌تر در بالکن کوچک شما محسوب می‌شوند. همچنین اگر در یک منطقه گرم و آفتابی زندگی می‌کنید، می‌توانید از چراغ‌های خورشیدی برای روشن‌تر شدن و نورپردازی تراس و البته صرفه‌جویی در هزینه‌های خود استفاده کنید. همچنین استفاده از لامپ‌های رشته‌ای هم توصیه می‌شود که باعث زیباتر شدن جلوه و نمای تراس شما شده و فضای زیادی را هم اشغال نمی‌کند.

5.    تراس را با اتاق نشیمن خانه خود اشتباه نگیرید

قرار نیست که تراس یا بالکن کوچک شما دقیقاً تمام امکانات و تزیینات یک اتاق نشیمن مجلل را داشته باشد. قطعاً چنین فضایی هم در اختیار ندارید. پس بهتر است آنچه کاربردی، ضروری و در‌ عین ‌حال زیبا است را در تراس استفاده کنید.

6.    هماهنگی با دکوراسیون داخلی کل خانه را فراموش نکنید

شاید دوست دارید تزیین تراس کوچک خانه به شکلی باشد که آن را به‌ کل از فضای داخلی جدا کند، اما در پیاده کردن این ایده نباید زیاده‌روی کنید، به‌خصوص اگر از داخل خانه به تراس دید هست. این امر کل دکوراسیون داخلی شما را هم بد جلوه خواهد داد. قرار نیست یک فضای بیرونی کپی فضای داخلی ایجاد کنید، ولی باید هارمونی و هماهنگی کلی تراس با خانه شما در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: چگونه با هزینه کم دکوراسیون منزل‌مان را تغییر دهیم؟

7.    استفاده از دکور آینه‌ای را فراموش نکنید

استفاده از آینه یا اشیای دکوراتیو آینه‌ای هم از ایده‌های جذاب برای تراس است؛ به‌خصوص اگر فضای محدودی در اختیار دارید. چنین تزییناتی علاوه بر بازتاب محیط، باعث بازتاب نور هم خواهند شد و فضای شما را بزرگ‌تر از آنچه هست جلوه می‌دهند.

8. از گیاهان در تراس خود استفاده کنید

فضای بیرون از خانه حتی تراس برای آنکه دنج‌تر و زیباتر به نظر برسد و حس فضای بیرونی را به شما منتقل کند، به تعدادی گیاه نیاز دارد. در عین‌ حال باید مراقبت باشید که برای تزیین تراس کوچک با گیاهان زیاده‌روی نکنید تا فضا را از آنچه که هست کوچک‌تر جلوه ندهید. استفاده از گلدان‌هایی که روی نرده یا دیوار نصب می‌شوند انتخاب خوبی برای جلوگیری از چنین اشتباهی در تزیین تراس شما خواهند بود.

گل و گیاه در تراس

برای تزیین تراس کوچک با گیاهان زیاده‌روی نکنید تا فضا را از آنچه که هست کوچک‌تر جلوه ندهید

بیشتر بخوانید: لیست کامل گیاهان آپارتمانی که رشد سریع دارند!

9. از قفسه‌های روی دیوار استفاده کنید

قفسه‌ها برای تزیین تراس‌های کوچک قطعاً ضروری هستند. این قفسه‌ها به شما امکان می‌دهند گیاهان کوچک، مجسمه‌های کوچک یا سایر قطعات تزیینی را به فضای بالکن خود اضافه کنید. حتی می‌توانید از قفسه‌ها برای نگهداری ظروف و ابزار پخت کباب در تراس هم استفاده کرده و در فضای خود صرفه‌جویی کنید.

قفسه دیواری

این قفسه‌ها به شما امکان می‌دهند گیاهان کوچک، مجسمه‌های کوچک یا سایر قطعات تزیینی را به فضای بالکن خود اضافه کنید

بیشتر بخوانید: شلف چیست؟ انواع و کاربردهای آن

10. کارایی نیمکت برای تراس خود را دست‌کم نگیرید

اگر فضای تراس شما خیلی محدود است، اما دوست دارید جایی دنج برای نشستن و وقت گذراندن باشد، به ‌جای مبلمان از نیمکت استفاده کنید. حتی می‌توانید از نیمکت‌های L شکل برای سازمان‌دهی و تزیین تراس کوچک خود هم نهایت استفاده را ببرید. اگر فضا خیلی محدود است، می‌توانید نیمکت خود را به یک انباری کوچک در تراس تبدیل کنید. برای این کار باید به بخش نشیمن و رویی آن لولا اضافه کنید تا باز و بسته شود و اطراف آن را با چوب بپوشانید. با این کار عملاً یک صندوق چوبی برای نگهداری وسایل خود مانند کوسن و … در زمستان دارید.

نیمکت برای تراس

اگر فضای تراس شما خیلی محدود است، اما دوست دارید جایی دنج برای نشستن و وقت گذراندن باشد، به ‌جای مبلمان از نیمکت استفاده کنید.

11. از عناصر عمودی در تراس استفاده کنید

وقتی فضایی که در اختیار دارید از نظر مساحت کوچک است، استفاده از دیوارها و نصب تزیینات عمودی روی آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. می‌توانید یک بک‌دراپ جذاب، چراغ نئونی و هرچه را دوست دارید روی دیوار نصب کنید. فقط گزینه راحتی در رفت‌وآمد را فراموش نکنید و اشیایی برای تزیین به کار ببرید که احتمال برخورد سر با آن‌ها کم است.

محیط عمودی تراس

وقتی فضایی که در اختیار دارید از نظر مساحت کوچک است، استفاده از دیوارها و نصب تزیینات عمودی روی آن‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند

12. از کف تراس خود غافل نشوید

اگر تراس شما امکان بازسازی دارد، از سرامیک‌های بزرگ و رنگ روشن در چنین فضایی استفاده کنید تا تراس را بزرگ‌تر نشان دهد. این کار کمک می‌کند تا وسایل دیگری که برای تزیین تراس کوچک خود استفاده کرده‌اید هم بیشتر به چشم بیاید. همچنین برای کف تراس فرشی زیبا، اما قابل شستشو پهن کنید تا فضا دنج‌تر شود.

13. از یک سایبان استفاده کنید

استفاده از سایبان می‌تواند به دنج‌تر و خصوصی‌تر شدن این فضا کمک کند. در عین‌ حال از مبلمان و دیگر اجزای بالکن شما در برابر تغییرات آب‌وهوایی محافظت می‌کنند. سایبان‌های پارچه‌ای با رنگ روشن‌تر ممکن است مقداری نور به بالکن وارد کرده و در عین‌ حال از شما در برابر نور مستقیم خورشید محافظت می‌کنند. به ‌طور مثال رنگ آبی کمرنگ علاوه بر تزریق نشاط به فضا، به بزرگ‌تر جلوه دادن تراس کمک خواهد کرد.

14. از یک ننو استفاده کنید

اگر دوست دارید شب را در تراس بمانید و از تماشای آسمان شب لذت ببرید یا یک عنصر جذاب برای تزیین تراس کوچک خود داشته باشید، از ننو غافل نشوید. به ‌طور مثال یک ننو سفید و مکرومه علاوه بر زیبا جلوه دادن این منطقه، مکانی عالی برای استراحت است.

ننو

اگر دوست دارید شب را در تراس بمانید و از تماشای آسمان شب لذت ببرید، از ننو غافل نشوید.

15. برای تزیین خلاق باشید

قوانین کلی برای تزیین و چیدمان فضای داخلی و بیرونی چون تراس وجود دارد، اما در کنار آن باید از عنصر خلاقیت خود استفاده کنید. راه‌های خلاقانه زیادی چون استفاده از گیاهان مصنوعی، منقل‌های تاشو و … وجود دارد تا به کمک آن‌ها فضایی ایجاد کنید که حتی بتوان یک دورهمی دوستانه را در آن برگزار کرد.

بیشتر بخوانید: آباژور چیست؟ [فرق آباژور و چراغ خواب]

کلام آخر

طراحی هوشمندانه و استفاده از راه‌حل‌هایی که باعث صرفه‌جویی در فضا می‌شود، از نکات کلیدی و مهم در تزیین تراس کوچک یا حتی یک خانه کوچک است. همه ما می‌دانیم که داشتن یک فضای بیرونی جذاب چون تراس برای زندگی آپارتمانی چقدر ارزشمند است (صرف‌نظر از شکل و اندازه آن)؛ بنابراین سرمایه‌گذاری برای خلق چنین فضایی قطعاً ارزش دارد.

تراس‌ها اغلب به دلیل محدودیت فضا برای طراحی و تزیین چالش‌برانگیز هستند. خوشبختانه، راه‌های هوشمندانه زیادی برای تبدیل حتی کوچک‌ترین بالکن‌ها به فضایی کاربردی، زیبا و دنج وجود دارد که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد. با رعایت این نکات شما فضایی دنج و در عین ‌حال کاربردی خواهید داشت.

سوالات متداول

  • چگونه یک تراس کوچک را اصولی تزیین کنیم؟

دکوراسیون یک تراس کوچک می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما لزوماً سخت نیست. استفاده از وسایل رنگ روشن، گیاهان کوچک‌، مبلمان تاشو، استفاده از سطوح عمودی مانند دیوارها و نرده‌ها و نورپردازی درست به شما در این راه کمک می‌کند.

  • استفاده از آب‌نما در تراس کوچک درست است؟

هر چیزی که برای تزیین تراس کوچک استفاده می‌شود باید کاربردی باشد و فضای کمی بگیرید. آب‌نماهای کوچک به‌ اندازه یک مجسمه هستند که استفاده از آن‌ها ایرادی ندارد؛ اما به‌ طور قطع یک تراس کوچک جایی برای حوض و فواره ندارد.

  • از چه گیاهانی برای تزیین تراس‌های کوچک می‌توان استفاده کرد؟

هر گیاهی که با فضای بیرون سازگاری دارد را می‌توانید در تراس خود استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که اندازه بزرگی نداشته باشد و بتوان در گلدان دیواری آن را کاشت.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =