Banner Image
از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد

از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد؟

امتیاز دهید

ماشین شخصی عصای دست بسیاری از ما برای زندگی شلوغ امروزی است، البته مشکلات خاص خود را هم دارد. برای همین است که با اولین صدای ناجور، بوی دود و … از خود می‌پرسیم از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد. اگر مشکل خرابی موتور برای ماشین شما پیش آمد یا فکر می‌کنید دچار چنین مشکلی شده است توصیه می‌کنیم به نشانه‌های آن توجه کرده و برای تعمیر زودتر اقدام کنید. در ادامه این مطلب از مجله پیندو شما را با مهمترین علائم خرابی موتور آشنا خواهیم کرد.

نشانه‌های خراب شدن موتور ماشین

برای فهمیدن اینکه موتور خودرو نیاز به تعمیر دارد یا خیر، به چند نشانه مهم باید توجه کرد. این نشانه در اصل جواب سوال اصلی این مقاله است یعنی از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد؟ مهم‌ترین نشانه‌ها عبارت‌اند از:

نشانه های خراب شدن موتور ماشین

صدای غیر طبیعی ماشین

اگر موتور خودرو صداهای غیرعادی مانند صدای ضربه‌، ناک زدن، روغن‌ریزی و یا هر نوع صدای جدید دیگری از خود نشان دهد، این می‌تواند نشانه نیاز به تعمیر باشد. صدای ضربه‌ای ممکن است نشانه وجود مشکل در پیستون‌ها و واشرهای موتور باشد. صدای ناک زدن می‌تواند نشانه وجود مشکل در سوخت خودرو باشد. صدای روغن‌ریزی نیز می‌تواند نشانه وجود مشکل در توربو شارژر و یا سیستم روغن‌ریزی باشد. اگر صدایی که از موتور می‌آید غیرعادی به نظر می‌رسد، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا دلیل آن مشخص شود.

روشن شدن چراغ چک ‌موتور

اگر نور چک ‌موتور روشن شد و روشن بودن آن به مدت طولانی ادامه داشت، این ممکن است نشانه وجود مشکل در موتور و جواب این سوال باشد که از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد، این مشکلات ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند سوخت‌رسانی نامناسب، سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق یا حتی سیستم الکتریکی باشد.

همچنین روشن شدن چراغ چک موتور ممکن است به دلیل تعویض ناموفق قطعات موتور و یا کمبود روغن موتور هم باشد. بهترین راه برای رفع این مشکل، مراجعه به یک تعمیرکار ماهر است تا او مشکل اصلی را تشخیص دهد و آن را برطرف کند.

کلیک کنید: کولر ماشین چگونه کار می‌کند؟

روشن شدن چراغ چک ‌موتور

ترمز کردن سخت ماشین

اگر برای ایستادن خودرو باید پدال ترمز را بسیار زیاد فشار دهید، ممکن است نشانه وجود مشکل در ترمز یا مشکل در موتور خودرو باشد. مشکلاتی مانند معیوب بودن سیستم ترمز یا کمبود روغن ترمز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. از آنجایی ‌که سیستم ترمز در حفظ امنیت جانی سرنشینان خودرو نقش مهمی دارد بهتر است برای تعمیر آن از یک شخص متخصص کمک بگیرید و به‌ صورت شخصی برای این کار اقدام نکنید.

کاهش قدرت و سرعت

اگر خودروی شما برای شتاب‌گیری، مانور دادن یا در سرعت به‌ صورت ناگهانی کاهش قدرت و کارایی پیدا کند، ممکن است نشانه وجود مشکل در موتور باشد. این مشکلات ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند فیلتر هوای کثیف، خرابی مخزن بنزین، کمبود سوخت، یا سوخت نامناسب باشد. این موارد یکی از نشانه‌های جدی و پاسخ اصلی به این سوال است که از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد.

کاهش قدرت و سرعت موتور خودرو

بوی سوختنی

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی موتور خودرو که باید جدی گرفته شود و سریع مورد بررسی و علت‌یابی قرار گیرد، به مشام رسیدن بوی سوختنی از موتور خودرو شما است. این نشانه علاوه بر وجود مشکل در موتور خودرو، ممکن است نشانه خرابی سیستم سوخت‌رسانی هم باشد.

دود زایی نامناسب

اگر خودروی شما بیش ‌از حد دود تولید می‌کند و یا دود خروجی خودرو به رنگ سیاه تغییر کرده، ممکن است نشانه وجود مشکل در موتور باشد. همچنین این دود ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند فیلتر هوای کثیف، تنظیمات نامناسب سیستم تزریق سوخت یا کمبود روغن موتور باشد. در این موارد بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند.

مقاله مرتبط: کمک فنر ماشین چیست و چه کار می‌کند؟

مصرف سوخت بالا

شاید هنوز هم با وجود مطرح کردن نشانه‌های مختلف این دغدغه را داشته باشید که از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد. علاوه بر موارد فوق مصرف سوخت بالا هم ممکن است نشانه وجود مشکل در موتور باشد. مشکلاتی مانند تنظیمات نامناسب سیستم تزریق سوخت، فیلتر هوای کثیف و یا کمبود روغن موتور می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

لرزش و نوسانات

لرزش‌های ناگهانی و نوسانات شدید هنگام رانندگی نیز ممکن است نشانه خرابی موتور باشد. این مشکلات ممکن است ناشی از مشکلاتی مانند تعویض ناموفق قطعات موتور، مشکل در سیستم انتقال قدرت یا کمبود روغن موتور باشد.

لرزش موتور خودرو

نشت روغن در زیر ماشین

موتور خودرو در حکم قلب خودروی شما است. جدی نگرفتن نشت روغن باعث آسیب جدی به آن خواهد شد. در صورت نشت روغن به بیرون و نبود روغن کافی، قطعات فلزی در موتور روغن‌کاری نشده و همین امر باعث فرسایش قطعات موتور و خرابی آن می‌شود.

جوش آوردن موتور خودرو

وقتی آه از نهاد خودروی شما بلند شد، جوش آورد و بخار از کاپوت ماشین بیرون زد دیگر زمان فکر به این سوال نیست که از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد. خودروی شما به دلایل مختلف و متعددی جوش می‌آورد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند:

  • کم شدن آب رادیاتور
  • نشتی در سیستم خنک‌کننده موتور
  • کم شدن روغن موتور
  • رسوبات در داخل رادیاتور

در چنین شرایطی هرگز نباید خودرو را روشن کنید و آن را از جای خود تکان دهید. در اصل باید تا خنک شدن آن صبر کنید یا با یدک‌کش خودرو را به تعمیرگاه ببرید. حرکت دادن ماشین در این شرایط خشک شدن رادیاتور و سوختن موتور آن را به همراه دارد. این یعنی تبدیل یک مشکل کوچک به کابوسی بزرگ!

جوش آوردن موتور خودرو

کلام آخر

در این مطلب سعی شد تا سوال از کجا بفهمیم موتور ماشین نیاز به تعمیر دارد را مطرح و جواب‌های مناسب به آن را ارائه دهیم. هرگاه نشانه‌های بالا را مشاهده کردید، بهتر است به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید تا مشکل را تشخیص دهد و برطرف کند. برطرف کردن مشکلات به‌ موقع می‌تواند از آسیب دیدن بیشتر موتور و هزینه‌های گزاف ناشی از تعمیرات آن جلوگیری می‌کند.

شاید به مطالعه این مقاله هم علاقه داشته باشید: چگونه لاستیک ماشین را براق کنیم؟

سوالات متداول

  • نشانه‌های خراب شدن موتور خودرو چیست؟

هر نشانه، صدا و بوی غیرعادی چون دودزایی، نشتی روغن، بوی سوختگی، کاهش قدرت و سرعت خودرو، روشن شدن چراغ چک و … می‌تواند علامت خرابی موتور یا قطعات آن باشد.

  • بوی سوختگی نشانه خراب شدن موتور است؟

بله، بوی سوختگی شبیه به سوزاندن لاستیک یا پلاستیک هم یکی از نشانه‌های خرابی موتور خودروی شما به شمار می‌رود.

  • چرا نباید ماشین جوش آورده را حرکت داد؟

حرکت دادن ماشین در این شرایط این ‌چنینی مشکلات متعددی از جمله خشک شدن رادیاتور و سوختن موتور خودروی شما را به همراه دارد که هزینه تعمیرات آن بسیار بالا است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =