Banner Image
ریموت کنترل کرکره برقی

صفر تا صد نصب کرکره برقی با موتور ساید و موتور پوبلار

4.8/5 - (6 امتیاز)

افزایش امنیت ساختمانی‌های مسکونی و تجاری یکی از دغدغه‌های همه افراد است. هیچ‌کسی دوست ندارد که مورد سرقت قرار بگیرد یا آنکه به اموالش آسیبی وارد شود. از همین جهت استفاده از کرکره برقی با استقبال فراوانی روبرو شده است. این کرکره‌ها جایگزین کرکره آهنی قدیمی شده است و با ویژگی‌هایی مثل ضد سرقت و ضد حریق بودن به کمک صاحبان ساختمان‌ها آمده تا خیالشان را از بابت امنیت، راحت کند‌. اگر شما هم به  فکر نصب کرکره برقی هستید و می‌خواهید که اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید، در این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش نصب کرکره برقی را در ‌اختیارتان قرار دهیم و اجزای آن را به شما معرفی کنیم.

کرکره برقی چیست و چه کاربردی دارد؟

کرکره یکی از لوازمی است که برای افزایش امنیت مغازه‌ها از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است. اگر در ساعات پایان شب یا صبح‌های زود از کنار مغازه‌ها عبور کنید، کرکره‌های آهنی را که برای محافظت از درب‌ مغازه‌ها به پایین کشیده شده است، مشاهده خواهید کرد‌. در گذشته‌های نه‌چندان دور کرکره‌های آهنی ساده به عنوان حفاظ درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کرکره‌ها که با دست به پایین و بالا برده می‌شد، بعد از مدتی زیبایی بصری خود را از دست می‌داد و بالا و پایین بردنشان به دلیل زنگ‌زدگی با دشواری همراه بود.

کرکره

کرکره یکی از لوازمی است که برای افزایش امنیت مغازه‌ها از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه مدل‌های قدیمی جای خود را به کرکره‌های برقی جدیدی داده‌اند که مشکلات نمونه‌های قدیمی را ندارد. این مدل‌ها دارای موتور هستند و با استفاده از ریموت، به راحتی می‌توانید آن‌ها را باز و بسته کنید. کرکره‌های برقی کاملا ایمن هستند و با نصب آن‌ها می‌توانید از سرقت و مشکلاتی از این قبیل پیشگیری کنید. این کرکره‌ها از لحاظ بصری، جلوه‌ بهتری نسبت به مدل‌های قبلی دارند. از این کرکره‌ها در موارد مختلفی مثل درب مغازه‌ها، درب پارکینگ، مجتمع‌های تجاری، پنجره‌ها و هر دربی که نیاز به محافظت بیشتری دارد، استفاده می‌شود. در ادامه مطلب به معرفی بیشتر اجزا و‌ آموزش نصب کرکره برقی می‌پردازیم.

آشنایی با اجزای کرکره برقی

حال که با کرکره برقی آشنا شده‌اید، در ادامه مطلب آموزش نصب کرکره برقی قصد داریم اجزای آن را به شما معرفی کنیم‌. کرکره‌های برقی از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

تیغه کرکره برقی

تیغه‌ها یکی از قطعات مهم کرکره برقی هستند که بر قیمت و کیفیت کرکره‌ها تاثیر می‌گذارند. این تیغه‌ها بدنه اصلی کرکره‌ را تشکیل می‌دهند و باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند.

تیغه کرکره برقی

انواع تیغه کرکره برقی بر نوع نصب آن تاثیرگذار است.

تیغه کرکره برقی در جنس‌های مختلفی در بازار وجود دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تیغه آلومینیوم: یکی از متداول‌ترین تیغه‌های کرکره برقی، تیغه آلومینیومی است که دارای استحکام بالا و وزن کم هستند. جنس این کرکره‌ها در نحوه نصب کرکره برقی تأثیرگذار است‌.
  • تیغه گالوانیزه: تیغه‌های گالوانیزه به تیغه‌های آلومینیومی شباهت بسیاری دارند، با این تفاوت که یک رویه گالوانیزه در آن‌ها استفاده شده است و وزن کمتری نسبت به تیغه‌های آلومینیومی دارند.
  • تیغه پلی کربنات: این تیغه‌ها، از لحاظ ظاهری به شیشه شباهت دارند، اما بسیار محکم‌تر از آن هستند‌. تیغه‌های پلی کربنات، در فروشگاه‌هایی که می‌خواهند داخلشان بعد از پایین کشیدن کرکره مشخص باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تیغه کرکره برقی پانچ دار: این مدل دارای پانچ یا سوراخ هستند که با پایین کشیدن کرکره، نور وارد فضای داخلی محیط می‌شود‌. این تیغه‌ها از لحاظ وزنی سبک و دارای قیمت کمتری هستند.

لازم به  توضیح است که تیغه‌های کرکره برقی در مدل‌های مختلفی از جمله تیغه‌های تک جداره و دوجداره، تیغه‌های قلاب برعکس، تیغه‌های فوم دار، تیغه‌های قوس‌دار و تخت و تیغه‌های نانو کامپوزیت نیز تقسیم می‌شوند که در طریقه نصب درب کرکره‌ ای تأثیرگذار هستند.

موتور کرکره برقی

همانطور که می‌دانید موتور کرکره برقی، با استفاده از برق کار می‌کند و عملکرد موتورها در بالا و پایین کشیدن خودکار کرکره تاثیر دارد. وجود موتور در کرکره برقی به شما این اجازه را می‌دهد که با استفاده از یک ریموت، به راحتی کرکره را به سمت بالا و پایین حرکت دهید.

موتور کرکره برقی

موتور کرکره برقی به شما اجازه می‌دهد که کرکره با یک ریموت و با کمک برق به بالا و پایین هدایت کنید

 

موتور کرکره برقی در مدل‌های مختلفی مثل سانترال، ساید و توبلار وجود دارند که در ادامه مطلب آموزش نصب کرکره برقی به آن اشاره می‌کنیم.

  • موتور سانترال: با استفاده از این نوع موتور می‌توانید کرکره‌های قدیمی خود را به کرکره برقی تبدیل کنید. نحوه نصب کرکره برقی با استفاده از این موتورها بسیار ساده است.
  • موتور ساید: این مدل از موتورها در کرکره‌های برقی که وزن بالایی دارند، استفاده می‌شوند. با استفاده از موتور ساید، بالا و پایین بردن کرکره‌های برقی سنگین به درب‌ها فشار نمی‌آورند.
  • موتور توبلار: برای درب‌های کوچک که زیاد از آن‌ها استفاده نمی‌شود، کاربرد دارند. طریقه نصب درب کرکره ای برقی با استفاده از موتور توبلار به دقت بیشتری نیاز دارد، چراکه این موتورها روی شفت درب‌های کرکره‌ای نصب می‌شوند و سپس داخل چرخنده قرار می‌گیرند.

ریل کرکره برقی

در دو طرف تیغه کرکره برقی ریل قرار دارد که تیغه‌ها با استفاده از آن، بالا و پایین می‌روند. ریل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در کنار لبه هایشان اجزایی قرار دارد که از ایجاد سروصدا در هنگام حرکت تیغه کرکره جلوگیری می‌کند. ریل کرکره برقی در دو مدل زیر وجود دارند.

  • ریل آهنی: ریل آهنی کرکره برقی دارای استحکام و مقاومت بالایی است، اما ممکن است دچار زنگ‌زدگی شود.
  • ریل آلومینیومی: این ریل‌ها به دلیل مقاومت بالایشان در مقابل زنگ‌زدگی در مناطق مرطوب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شفت کرکره برقی

در ادامه مطلب آموزش نصب کرکره برقی به معرفی شفت کرکره برقی می‌پردازیم. کرکره‌های برقی بعد از جمع شدن، به دور یک لوله رول می‌شوند که به آن لوله‌ها، شفت می‌گویند.

شفت کرکره برقی

کرکره‌های برقی بعد از جمع شدن، به دور یک لوله رول می‌شوند که به آن لوله‌ها، شفت می‌گویند.

عملکرد شفت این‌گونه است که موتور کرکره برقی آن را می‌چرخاند و از این طریق تیغه کرکره را جمع می‌کند. شفت در قطرهای مختلفی از جمله ۹۰ میلی‌متری (برای موتورهای توبلار) و ۱۱۰ میلی‌متری (برای موتورهای ساید) وجود دارند.

رسیور کرکره برقی

یکی از قطعات مهم کرکره برقی، رسیور است. این وسیله سیگنال‌هایی که از طریق فشار دادن دکمه ریموت به موتور ارسال می‌شود را دریافت می‌کند‌. بعد از دریافت سیگنال، رسیور به موتور فرمان می‌دهد که درب را باز یا بسته کند‌‌‌.

اندکپ کرکره برقی (End Cap)

از دیگر قطعات جانبی که در ادامه طریقه نصب درب کرکره ای به آن اشاره می‌کنیم، اندکپ است که دو سر دارد و به یاتاقان و شفت متصل می‌شود. هدف از به کارگیری اندکپ در کرکره برقی، راحت حرکت کردن شفت است‌. اندکپ در نوع اندکپ یاتاقان و اندکپ پی وی سی تولید می‌شوند.

کپس کرکره برقی

کپس‌های یکی از لوازمی است که در نصب تیغه‌های کرکره برقی کاربرد دارد. این وسیله در ابتدا و انتهای تیغه‌ها قرار می‌گیرند و از جابجایی و حرکت عرضی تیغه‌ها جلوگیری می‌کنند. از دیگر کاربردهای کپس کرکره برقی، پیشگیری از نفوذ آب به داخل تیغه‌ها است.

ریموت کرکره برقی

کرکره‌های برقی بدون ریموت معنی ندارند، این ریموت کرکره است که استفاده از آن را راحت می‌کند و دیگر به بالا و پایین کشیدن دستی کرکره نیازی نیست.با فشار دادن دکمه ریموت، سیگنال‌ به رسیور فرستاده می‌شود.

ریموت کنترل کرکره برقی

ریموت کرکره است که استفاده از آن را راحت می‌کند و دیگر به بالا و پایین کشیدن دستی کرکره نیازی نیست

 

رسیور سیگنال‌های دریافتی را به موتور منتقل و از این طریق کرکره شروع به فعالیت می‌کند. ریموت‌ها در انواع مختلفی وجود دارند که در ادامه مطلب آموزش نصب کرکره برقی به آن اشاره می‌کنیم.

  • ریموت کد لرنینگ: این ریموت‌ها به تنظیمات نرم‌افزاری نیاز دارند تا توسط رسیور شناسایی شوند‌.
  • ریموت هاپینگ کد: ریموت‌های امنی هستند که برای هر بار ارتباط بین رسیور و ریموت به یک کد جدید و یکبار مصرف نیاز دارند.
  • ریموت کد فیکس: این ریموت‌ها برای کارکرد بهتر به تعدادی دیپ سوییچ در رسیور و جامپر در ریموت نیاز دارند که باید با یکدیگر فیکس شوند تا رسیور بتواند سیگنال‌های ریموت را دریافت کند.
  • ریموت دیپ سوییچ: برای شناسایی این ریموت‌ها توسط رسیور باید ریموت را باز و نحوه چینش کلیدهای داخل آن را در رسیور نیز پیاده کنید.
  • ریموت بلوتوثی: برای فعال کردن و شروع کد دهی این نوع ریموت‌ها، باید آن‌ها را در کنار یک ریموت دیگر قرار دهید تا عملیات کددهی انجام شود.

قوطی کرکره برقی

در دو طرف ریل کرکره برقی از قوطی‌هایی به ابعاد ۴۰*۴۰ و ۴۰*۸۰ و ۴۰* ۱۰۰ استفاده می‌شود که به عنوان شاسی کرکره برقی استفاده می‌شوند‌. تیغه‌ها روی شاسی سوار می‌شوند.

آموزش نصب کرکره برقی

حال که با اجزا و قطعات کرکره آشنا شده‌اید، قصد داریم در چند مرحله، نحوه نصب کرکره برقی را به شما آموزش دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید:

اولین قدم: نصب قوطی یا پروفیل

اولین مرحله در طریقه نصب درب کرکره ای، جای‌گذاری قوطی‌ است که باید دقت انجام می‌شود چراکه دارای حساسیت زیادی است. نصب قوطی باید کاملا دقیق باشد به همین‌ دلیل باید از ابزارهایی مانند شاقول یا تراز استفاده کنید. همانطور که گفتیم قوطی‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند که برای درب‌های ۲۵ متری از قوطی‌های ۴۰*۴۰، درب‌های ۲۵ تا ۵۰ از قوطی‌های ۴۰*۸۰ و درب‌های بیشتر از ۵۰ متر از قوطی‌های ۴۰*۱۰۰ استفاده می‌شود. نصب قوطی‌ها در درب‌های مختلف متفاوت است که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

  • نصب قوطی در چارچوب فلزی: قوطی را در دو طرف چارچوب میزان و سپس به وسیله جوش آهن، قوطی‌ها را به چارچوب متصل کنید.
  • نصب قوطی در چارچوب فلزی و آجری: در ابتدا باید قوطی‌ها را در دو طرف تراز کنید. سپس هر نیم متر در بتن باید سوراخ شود و با استفاده از میلگرد شماره ۱۰، سوراخ‌ها پر شوند‌. در انتها قوطی را در میان میلگرد قرار دهید و تراز بودن آن را مجدد چک کنید. برای اتصال قوطی به میلگرد باید از جوش آهنی استفاده شود.

قدم دوم: نصب صفحه پلیت

برای سوار کردن شفت روی قوطی از صفحه پلیت استفاده می‌شود. هر کرکره برقی به دو صفحه پلیت نیاز دارد که به صورت عمودی روی قوطی جوش داده می‌شوند.

صفحه پلیت

برای سوار کردن شفت روی قوطی از صفحه پلیت استفاده می‌شود.

شما می‌توانید قبل از نصب قوطی، صفحه پلیت را روی آن جوش دهید. صفحه پلیت‌ها در دو طرف کرکره قرار می‌گیرند. صفحه پلیتی که رو به موتور است را ۴۰ سانتی‌متر بیرون و صفحه پلیتی که به سمت اندکپ است را دقیقا مماس بر لبه داخلی جوش دهید.

قدم سوم: نصب ریل

ریل باید با ایجاد سوراخ‌هایی در قوطی به آن جوش داده شود. برای این کار دو سوراخ در قوطی ایجاد کنید، یک سوراخ بزرگ‌تر در‌ قسمت اول قوطی و یک سوراخ کوچک‌تر در قسمت دوم تا ریل به قوطی پیچ‌ شود. لازم به توضیح است که ریل باید ۵ تا ۷ سانتی‌متر پایین‌تر از صفحه پلیت قرار بگیرید تا در هنگام بالا و پایین رفتن با مشکل مواجه نشود.

ریل کرکره برقی

ریل باید با ایجاد سوراخ‌هایی در قوطی به آن جوش داده شود.

قدم سوم: نصب شفت، اندکپ و بلبرینگ

نصب شفت، اندکپ و بلبرینگ باید به طور همزمان انجام شود که در ادامه آموزش نصب کرکره برقی برایتان توضیح می‌دهیم.

  • در ابتدا شفت را آماده می‌کنیم، قطر شفت یا لوله اغلب ۸ تا ۱۱ سانتی‌متر است که بر اساس نوع موتور توبلار یا ساید، تعیین می‌شود.
  • اندکپ و یاتاقان باید در سمتی که موتور قرار نمی‌گیرد، نصب شوند. اندکپ‌ها در نوع پلاستیکی و فلزی وجود دارند که با توجه به موتور ساید یا توبلار انتخاب می‌شوند‌. توجه داشته باشید که اندکپ پلاستیکی باید در داخل لوله و شفت آن به سمت بیرون قرار بگیرد.‌ اگر اندکپ فلزی باشد از دو پولی استفاده می‌کنیم. اولی را داخل شفت بدون جوش زدن و پولی دوم را با شفت جوش دهید. در انتها یاتاقان و شفت باید با یکدیگر جوش داده شود.
  • طرف دیگر‌ شفت باید به موتور متصل شود. در موتور توبلار، موتور را داخل شفت قرار داده و یک سمت را به پلیت و سمت دیگر را به شفت متصل می‌کنید. در موتورهای ساید، موتور داخل شفت قرار نمی‌گیرد بلکه کنار شفت و تیغه‌ها جای‌گذاری می‌شود.

قدم چهارم: نصب تیغه کرکره برقی و کپس‌ها

بعد از انجام مراحل گفته شده، نوبت به نصب تیغه کرکره برقی می‌رسد. تیغه‌های کرکره برقی باید روی زمین مونتاژ و به آخرین تیغه در یک سمت کپس زده ‌شود. بعد از مونتاژ تیغه‌ها و با استفاده از پیچ سرمته‌دار،‌ سر تیغه را به شفت متصل می‌کنیم. در این مرحله دقت کنید که تیغه کرکره برقی باید کاملا در وسط شفت قرار بگیرد و دو طرف تیغه جای بادخور داشته باشد. در‌ انتها کرکره برقی را به سمت بالا بکشید تا بتوانید ریل را پیچ و کپس نهایی را نصب کنید‌.

قدم پنجم: تنظیم حد بالا و پایین موتور

تنظیم حد بالا و پایین از آن جهت دارای اهمیت است که اگر تیغه به بالا برود از ریل خارج می‌شود و اگر به پایین بیاید به موتور آسیب وارد می‌کند. با تنظیم کردن حد پایین و بالای کرکره برقی، به محض رسیدن تیغه به کف زمین موتور خاموش می‌شود.

قدم ششم: تنظیم رسیور و ریموت

در این مرحله برای ایجاد مرکز کنترل، رسیور باید به موتور متصل شود. بعد از راه‌اندازی رسیور، ریمورت را با آن ست کنید.

قدم آخر: اتصال جاقفلی

در بعضی از درب‌ها، برای ایجاد امنیت بیشتر، یک جاقفلی به انتهای تیغه و ریل جوش داده می‌شود تا بتوانید در آن‌ها یک قفل قرار دهید.

جمع بندی

استفاده و نصب کرکره یکی از عوامل ارتقاء امنیت ساختمان‌ها است‌. در زمان‌های گذشته، کرکره‌های آهنی مورد استفاده قرار می‌گرفت که مشکلات زیادی مانند زنگ زدن و عدم زیبایی بصری را به همراه داشتند. امروزه کرکره‌های برقی با کیفیت بالاتری به بازار عرضه می‌شوند تا خیال شما را از امنیت ساختمان راحت کنند. کرکره‌های برقی اجزای مختلفی از جمله تیغه، ریل، شفت، موتور، اندکپ، یاتاقان، کپس، رسیور و ریموت دارند. در این مقاله به معرفی اجزای نام برده شده و آموزش نصب کرکره برقی با هدف بالابردن ایمنی ساختمان‌ پرداختیم تا با نصب این کرکره‌ها هم امنیت ساختمان و هم جلوه بهتری به محل کسب خود دهید.

 

سوالات متداول

·       قیمت کرکره برقی تحت تاثیر چه عواملی است؟

دو عامل مهمی که تاثیر زیادی بر قیمت کرکره برقی دارد جنس تیغه و موتور کرکره برقی است.

·       ارزان‌ترین کرکره برقی کدام است؟

کرکره‌هایی که دارای تیغه‌های پانچ دار و آلومینیومی هستند، قیمت پایین‌تری از مدل‌های دیگر دارند.

·       چگونه می‌توانیم امنیت کرکره برقی را بالا ببریم؟

یکی از راه‌های افزایش امنیت کرکره برقی، استفاده از درب ضد سرقت است. با نصب جاقفلی در دو طرف تیغه می‌توانید امنیت کرکره را افزایش دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =