Banner Image
تمیز کردن هود آشپزخانه

چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم؟

امتیاز دهید

روزی که بوی سوختگی غذا در آشپزخانه بپیچد و هود مثل روز اول کار نکند، بدون شک از خود می‌پرسید که چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم. بهتر است این کار را به‌ صورت دوره‌ای انجام دهید تا مجبور نشوید برای ساعات طولانی سرپا بایستید و مشغول سابیدن هود باشید. اساساً هود، کیفیت هوای آشپزخانه را بهبود می‌بخشد. اگر تمیز نشود، دیگر مثل سابق کارایی نخواهد داشت و خود عامل ایجاد بوی بد می‌شود. اگر هود شما بیش‌ از حد چرب شده است، در ادامه بهترین روش تمیز کردن آن را بررسی کرده‌ایم.

مراحل تمیز کردن یک هود چرب و کثیف

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم، قبل از هر چیز، تمام ابزارهای ضروری و مواد لازم را در نزدیکی خود نگه ‌دارید که بدون آن‌ها نمی‌توانید چربی و کثیفی را پاک کنید. این ابزار و عناصر لازم عبارت‌اند از:

  • آب داغ یا جوش
  • جوش‌شیرین
  • دستکش
  • محلول سرکه (به‌ عنوان اسپری پاک‌کننده)
  • اسپری چربی‌زدا (می‌توانید از مواد شوینده یا هر ماده دیگری استفاده کنید)
  • برس با موهای نرم
  • برس سیمی
  • حوله آشپزخانه یا دستمال حوله‌ای

بعد از آماده کردن این وسایل بهتر است هود را از برق بکشید و مراحل زیر برای تمیز کردن هود را به‌ دقت انجام دهید.

مرحله اول: هرگونه گردوغباری را از بین ببرید

اگر گاز تمیز است، قبل از فکر کردن به اینکه چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم، یک پارچه، روزنامه یا پلاستیک روی اجاق ‌گاز خود بکشید. بعد با کمک یک برس گردگیری تمام گردوغبار، زباله یا خاکی که روی هود است را تمیز کنید. بهتر است برسی انتخاب شود که با کمک آن دسترسی شما به تمام گوشه‌کنار و زوایای پنهان هود آسان‌تر باشد.

پاک کردن هود

هرگونه گردوغباری را از بین ببرید

مرحله دوم: سطح رویی و بیرونی هود را تمیز کنید

در نگاه اول همیشه ظاهر بیرونی هود به چشم می‌آید و اگر این مرحله را به‌ درستی انجام ندهید، انگار هیچ کاری نکرده‌اید؛ بنابراین، پاک کردن قسمت بیرونی هود مهم بسیار است. برای این کار باید:

  1. مایع شوینده را با آب گرم مخلوط کنید تا محلولی کف‌آلود به دست آید.
  2. سطح رویی هود را با برس و این مخلوط به ‌صورت کامل تمیز کنید.
  3. ذرات خاک یا کثیفی باقیمانده را با کمک حوله آشپزخانه تمیز کنید.
تمیز کردن روی هود

سطح رویی و بیرونی هود را تمیز کنید

نکته: در صورت وجود ذرات سفت، چسبنده و چرب می‌توانید محلول سرکه و آب نیز به کار ببرید. فقط آن را روی محل اسپری کرده و به ‌خوبی برس یا اسکاچ نرم بکشید تا تمیز شود.

بیشتر بخوانید: بهترین هود ایرانی چیست؟ [15 مدل از بهترین‌های 1402]

مرحله سوم: لکه‌های زیر کاپوت هود را تمیز کنید

اگر دوست دارید بدانید که چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم تا مثل روز اول بدرخشد، نباید لکه‌های بخش داخلی و قسمت‌های مخفی هود را از یاد ببرید. وقتی داخل آن را پاک می‌کنید، بسیار نزدیک به اجزای الکتریکی آن هستید و باید مراقب خود باشید.

  1. خوشبختانه، فیلترهای هود به ‌راحتی خارج می‌شوند و برای این کار، باید ابتدا دستکش بپوشید تا از دستان خود محافظت کنید.
  2. بعد باید جوش‌شیرین را با آب مخلوط کنید تا مخلوطی خمیری شکل به دست بیاید.
  3. برس اسکراب فلزی را در مخلوط جوش‌شیرین و آب خیس کنید و بدون زحمت ناحیه داخلی را با کمک آن بسابید.
لکه‌های زیر کاپوت هود

لکه‌های زیر کاپوت هود را تمیز کنید

نکته: جوش‌شیرین ترکیبات اسیدی را خنثی می‌کند و سختی چربی چسبیده روی هود را در هم می‌شکند. اگر با چربی‌های سرسختی مواجه هستید، باید مخلوط جوش‌شیرین و آب را روی قسمت مربوطه بمالید و نیم ساعت زمان بدهید تا اثر خود را بگذارد. بعد با برس اسکراب یا دستمال آن را تمیز کنید.

مرحله چهارم: تمیز کردن فیلترهای هود را از قلم نیندازید

فیلترها قلب تپنده هود شما هستند و باید آن‌ها را از هود جدا کرده و تمیز کنید. یکی از اشتباهات رایج این است که بسیاری از افراد فیلترهای هود را به ‌طور کلی نادیده می‌گیرند؛ اما توصیه می‌کنیم قبل از فکر کردن به اینکه چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم، فلیترها را بیرون آورده و به فکر تمیز کردن آن‌ها باشید. با این ‌حال، اگر فیلتر نیاز به تمیز کردن عمیق ندارد، اشکالی ندارد که فیلتر را خارج کرده و پس از تمیز کردن فضای داخلی آن‌ها را بشویید.

شستن فیلترهای هود

تمیز کردن فیلترهای هود را از قلم نیندازید

در واقع فیلترها باید کاملاً تمیز شوند تا هوای آلوده بتواند به بیرون از خانه راه پیدا کند. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. زباله‌ها و تکه‌های غذای بزرگی که در فیلتر گیر کرده‌اند را با یک حوله یا اسفنج تمیز کنید.
  2. سینک یا یک تشت بزرگ را از آب جوش، سرکه و جوش‌شیرین پر کنید.
  3. فیلترها را به مدت 15 تا 20 دقیقه در سینک یا تشت قرار دهید.
  4. بعد از آن فیلتر هود را به‌ آرامی با کمک یک برس اسکراب بسابید.
  5. فیلتر هود را دوباره با آب گرم بشویید و بگذارید خشک شود.
  6. اگر هنوز تمیز نشده است محلول سرکه و آب را روی آن اسپری کرده و بعد با حوله یا پارچه میکروفیبر تمیز کنید.
  7. می‌توانید این روند را مجدد تکرار کنید تا فیلترها مثل روز اول بدرخشند و تمیز شوند.

بیشتر بخوانید: ساده‌ترین روش برای تمیز کردن موکت در خانه!

مرحله پنجم: چک کردن دریچه و مجرای خروجی هوا را فراموش نکنید

دریچه یا مجرای هود لوله بلندی است که درست بالای محدوده پخت‌وپز که به دودکش وصل می‌شود، قرار دارد. این مجرا کمک می‌کند تا تمام بوهای قوی و دود شدید را از بین برود. ممکن است سال‌ها شرایط داخلی آن را بررسی نکرده باشید، جایی که چربی و کثیفی جا خوش کرده است.

پاک کردن دریچه هود

چک کردن دریچه و مجرای خروجی هوا را فراموش نکنید

فقط یک چراغ‌قوه در دست بگیرید، روی یک نردبان بروید و درپوش هواکش را روی کانال هود خود بردارید. وجود زباله را بررسی کرده و در صورت مسدود شدن باید آن را تمیز کنید.

نکاتی برای تمیز نگه ‌داشتن هود آشپزخانه

رعایت برخی نکات به شما کمک می‌کند تا مدام این سوال ذهن شما را درگیر نکند که چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم. برخی از نکات مهم برای تمیز نگه ‌داشتن هود عبارت‌اند از:

  • اگر هود شما دارای فیلتر کربنی است، آن را به ‌طور منظم تعویض کنید. این نوع فیلترها بسته به مقدار آشپزی شما، باید سه تا شش ماه یک‌بار تعویض شوند. اگر مدام در حال پخت‌وپز هستید، باید ماهانه آن‌ها را تعویض کنید.
  • سطوح بیرونی هود خود را تمیز نگه ‌دارید. چربی، بخار و دود غذا همگی با سطوح خارجی هود شما تماس پیدا می‌کنند و اگر به حال خود رها شوند، لکه‌های سرسختی را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین تمیز کردن منظم سطوح خارجی بعد آشپزی بهترین راه برای حفظ تمیزی آن است.
  • هود، فیلترها و کانال خروج هوای آن را هر سه تا شش هفته یک‌بار تمیز کنید. این کار باعث می‌شود تا تمیز کردن سالانه آن کار سختی نباشد.

بیشتر بخوانید: پاک کردن شیشه ها: با این 5 روش ساده شیشه‌ها رو برق بنداز!

کلام آخر

حال که به جواب سوال خود یعنی ” چگونه هود آشپزخانه را تمیز کنیم” رسیده‌اید، بهتر است این عضو کاربردی آشپزخانه را جدی بگیرید و یک برنامه ماهانه برای تمیز کردن آن بچینید. همچنین قبل از استفاده از هر ماده روی هود به‌خصوص فلزی و برنجی، کمی از آن را در بخش پنهانی هود تست کنید تا مطمئن شوید که شوینده خانگی و شیمیایی شما به آن آسیب نمی‌رساند.

سوالات متداول

  • چگونه می‌توان یک هود چرب را به‌ طور طبیعی تمیز کرد؟

استفاده از مقدار مساوی سرکه و آب به‌ عنوان یک اسپری چربی‌زدا به شما در تمیز کردن چربی هود تا حد زیادی کمک می‌کند.

  • فیلتر هود را چگونه تمیز کنیم؟

فیلترها را بیرون آورده و در یک سینک یا تشت قرار دهید. کمی سرکه و جوش‌شیرین روی فلیترها بپاشید و بعد سینک یا تشت را با آب جوش پر کنید. بگذارید 20 دقیقه بماند، بعد با برس فلزی آن را بسابید و با آب گرم بشویید.

  • چگونه از شر باقی‌مانده چربی روی هود خلاص شویم؟

اگر در صورت استفاده از سرکه، هنوز چربی روی سطح هود یا فیلتر آن باقی ‌مانده است، باید جوش‌شیرین با آب مخلوط شود تا یک خمیر به دست بیاید. بعد با آن هود را تمیز کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 2 =