Banner Image
چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم

چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم

امتیاز دهید

اگر خانه شما با دیوارهای گچی تزئین شده است، می‌دانید که چنین متریالی چه توان بالایی در زیبا جلوه دادن فضای داخلی دارد؛ اما چیزی که شاید ندانید این است که دیوارهای گچی برای تمیز کردن به دقت بیشتری نیاز دارند. با این توضیحات شاید از خود بپرسید که چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم. فراموش نکنید که نظافت دیوار گچی با نظافت انواع دیوارها متفاوت است. از آنجایی ‌که دیوارهای گچی بافت متخلخلی دارند، باید با آن ملایم‌تر از سطوح دیگر رفتار کنید. در ادامه چند نکته در مورد نحوه تمیز کردن دیوارهای گچی و حفظ بهترین ظاهر برای آن‌ها ذکر کرده‌ایم.

روش 1 انجام یک نظافت سبک

اگر کمی گردوغبار و تار عنکبوت روی دیوار گچی خانه نشسته و حس می‌کنید دیگر جلوه قبلی خود را ندارد، به‌ جای زانوی غم بغل کردن و مرور مدام این سوال در ذهن که چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم، مراحل زیر را اجرا کنید:

روش 1 انجام یک نظافت سبک

جاروبرقی را به ‌آرامی روی دیوار بکشید و اجازه دهید مکش آن کثیفی را جمع کند

1.     گردوغبار را از بین ببرید

از سری مخصوص گرد‌و‌غبار روی جاروبرقی خود استفاده کنید و روی دیوار بکشید. هنگام استفاده از این سری به دیوار فشار وارد نکنید. جاروبرقی را به ‌آرامی روی دیوار بکشید و اجازه دهید مکش آن کثیفی را جمع کند. اگر بعد از استفاده از جاروبرقی متوجه شدید که دیوارهای شما به اندازه کافی تمیز هستند، تمیزکاری را در همین مرحله متوقف کنید. اگر نه مراحل بعد را اجرا کنید.

2.      استفاده از آب گرم

یک سطل را با آب گرم پر کنید. سطل آب را هنگام تمیز کردن نزدیک خود نگه دارید تا نیازی به حرکت مدام بین سینک و دیوار نباشد. یک اسفنج نرم را در آب گرم فرو ببرید، آب اضافه آن را بگیرید و روی دیوار بکشید. مرتباً آب کثیف را از اسفنج بیرون بیاورید و دوباره آن را در سطل آب تمیز خیس کنید. یک حوله را روی زمین بگذارید تا رطوبت را جذب کند. همچنین پوشیدن دستکش را فراموش نکنید تا به پوست دستتان آسیب وارد نشود.

بیشتر بخوانید:چگونه مبل را تمیز کنیم؟

3.     اضافه کردن مواد شوینده

اگر کثیفی بیشتر است، به ‌جای فکر کردن به اینکه چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم، مقدار کمی ماده شوینده داخل آب بریزید، به اندازه‌ای که کمی کف ایجاد شود. بهتر است شوینده ملایم و مقدار آن کم باشد تا آسیبی به دیوار نرسد. یک اسفنج سلولزی را در این آب خیس کنید. آن را فشار دهید تا رطوبت اضافی گرفته شود و دیوار را با آن تمیز کنید. اگر اسفنج در دسترس ندارید، حوله نرم نیز می‌تواند کارساز باشد.

4.     خشک کردن دیوار

هنگامی که قسمتی از دیوار را تمیز کردید، یک حوله خشک بردارید و جاهایی که اسفنج کشیده‌اید را به ‌دقت خشک کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن به رنگ دیوار، حوله‌ای را انتخاب کنید که نرم و دارای رنگ سفید باشد.

روش 2 تمیز کردن لکه‌های سخت

گاهی کثیفی روی دیوار گچی برای سالیان سال تمیز نشده و به یک لکه سرسخت تبدیل می‌شود. برای اینکه بدانید چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم باید یک محلول پاک‌کننده درست کنید و آن را برای تمیز کردن دیوار به کار ببرید. برای این مراحل زیر را اجرا کنید:

روش 2 تمیز کردن لکه‌های سخت

برای اینکه بدانید چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم باید یک محلول پاک‌کننده درست کنید و آن را برای تمیز کردن دیوار به کار ببرید

1.     یک محلول تمیزکننده خانگی درست کنید

1 فنجان آمونیاک، ½ فنجان سرکه و ¼ جوش‌شیرین را در یک گالن آب مخلوط کنید. با کمک این محصول می‌توانید لکه‌های سرسخت روی دیوار را به ‌راحتی تمیز کنید. فقط فراموش نکنید که هنگام استفاده از آن حتماً دستکش دست کنید.

2.     تست محلول را فراموش نکنید

قبل از اینکه قسمت‌های بزرگی از دیوار که در معرض دید قرار دارد را با این محلول تمیز کنید، مقداری از آن را روی قسمتی که در دید نیست، بزنید و سپس اجازه دهید خشک شود. اگر هیچ علامتی روی دیوار یا تغییر رنگی رخ نداد، می‌توانید از محلول در قسمت‌های مشخص‌تر دیوار استفاده کنید. اگر محلول به دیوار آسیب رسانده است، گزینه‌های دیگری را برای تمیز کردن دیوار در نظر بگیرید. برای مثال می‌توانید آن را رنگ کرده یا تمیزکننده‌های حرفه‌ای را استخدام کنید.

3.     دیوار را تمیز کنید

اگر تست رنگ با موفقیت تمام شد، بهتر است تمام فکر و دغدغه‌های خود را در این مورد که چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم کنار بگذارید و از این محلول استفاده کنید. یک اسفنج را در محلول خیس کرده و آن را فشار دهید تا رطوبت اضافی گرفته شود. در صورت لزوم می‌توان از حوله نرم نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:بهترین تمیز کننده مبل و فرش (11 روش سریع خانگی)

بعد دیوار را با حرکات دایره‌ای بشویید. فقط توجه داشته باشد که از محلول خود روی قسمت‌های بدون لکه دیوار نزنید. این کار باید برای پاک کردن بیشتر لکه‌ها از نوشیدنی‌هایی مانند قهوه یا چای مفید است. اگر هم فکر می‌کنید که کل دیوار شما نیاز به تمیز کردن دارد، می‌توانید از محلول در سراسر دیوارهای اتاق استفاده کند.

روش 3 تمیز کردن مداد رنگی از روی دیوار گچی

  1. اگر تکه بزرگی از مداد رنگی اضافی روی دیوار وجود دارد، ابتدا باید آن را قبل از رسیدن لکه به لایه زیرین از بین ببرید. برای جدا کردن و تراشیدن مداد رنگی از دیوار، از یک چاقوی کند استفاده کنید. در این فرآیند باید مراقبت باشید که دیوار را خراش ندهید و از چاقوی تیز استفاده نکنید.
  2. بعد یک اسفنج را در آب داغ خیس کنید و آب اضافی آن را بگیرید. سپس روی لکه را به‌ صورت دورانی مالش دهید. همچنین حوله‌ای را روی زمین بگذارید تا آب ریخته شده را جذب کند.
  3. از یک حوله نرم یا خشک استفاده کنید و روی دیوار به صورت دورانی مانند اسفنج حرکت دهید. وقتی که دیوار دیگر مرطوب نیست، کار را متوقف کنید.
روش 3 تمیز کردن مداد رنگی از روی دیوار گچی

1. اگر تکه بزرگی از مداد رنگی اضافی روی دیوار وجود دارد، ابتدا باید آن را قبل از رسیدن لکه به لایه زیرین از بین ببرید

روش 4 پاک‌سازی لکه‌های ماژیک و مداد شمعی

نمی‌توان از شیطنت و کنجکاوی بچه‌ها در سنین پایین جلوگیری کرد. ممکن است یک لحظه از فرزند خود غافل شده و بعد از برگرداندن سر با صحنه وحشتناک نقاشی روی دیوار با ماژیک و مداد شمعی روبه‌رو شوید. در چنین مواردی به ‌جای عصبانی شدن و پرسیدن این سوال از او که حالا چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم، مراحل زیر را انجام دهید:

روش 4 پاک‌سازی لکه‌های ماژیک و مداد شمعی

محل را با یک اسفنج مرطوب یا دستمال مرطوب بچه تمیز کنید

1.     تمیز کردن با دستمال مرطوب

محل را با یک اسفنج مرطوب یا دستمال مرطوب بچه تمیز کنید. این کار باید برای پاک کردن لکه‌های ماژیک‌های قابل شستشو کافی باشد. به ‌آرامی اسفنج یا دستمال مرطوب را با حرکات دایره‌ای روی دیوار بکشید. برای جلوگیری از چکیدن آب روی زمین، حوله‌ای را روی زمین قرار دهید.

بیشتر بخوانید:9 روش فوق‌العاده برای تمیز کردن کفش‌های سفید

2.     روی لکه اسپری مو بزنید

اگر دستمال مرطوب بچه لکه را نگرفت، روی آن اسپری مو بزنید. سپس لکه را با دستمال‌کاغذی یا پارچه نرم به ‌آرامی و با حرکت دایره‌ای پاک کنید. نگاه کنید تا ببینید لکه‌ها پاک شده است یا خیر. در این صورت کار را تکرار کنید تا سطح تمیز شود.

3.     لکه را با خمیردندان بپوشانید

اگر هیچ یک از مراحل قبلی جواب نداد، سعی کنید از خمیردندان برای پاک کردن لکه مداد شمعی و ماژیک روی دیوار گچی استفاده کنید. لکه را با خمیردندان بپوشانید و بگذارید ده دقیقه بماند. بعد از ده دقیقه سطح را با یک پارچه نرم پاک کنید.

روش 5 تمیز کردن رنگ از دیوار گچی

اگر در حال رنگ‌آمیزی خانه هستید و ناخواسته بخشی از دیوارهای گچی که قصد رنگ کردنشان را نداشتید، کثیف شد و از خود مدام می‌پرسید که چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم که جای رنگ نماند، کارهای زیر را انجام دهید:

روش 5 تمیز کردن رنگ از دیوار گچی

اگر قسمت‌هایی از رنگ خشک شده، یک کاردک بتونه زیر رنگ فرو ببرید و به‌ سادگی شروع به تراشیدن رنگ کنید

1.     سفره پلاستیکی یا روزنامه روی زمین پهن کنید

حذف رنگ از روی دیوار با این روش باعث کثیف شدن زمین می‌شود، برای همین باید چیزی روی زمین پهن کنید که از این امر جلوگیری کند. وقتی هم کارتان تمام شد، می‌توانید خیلی راحت سفره پلاستیکی یا روزنامه را تا کنید، آن را بردارید و در سطل زباله بیندازید.

2.     رنگ را با یک کاردک بتونه پاک کنید

اگر قسمت‌هایی از رنگ خشک شده، یک کاردک بتونه زیر رنگ فرو ببرید و به‌ سادگی شروع به تراشیدن رنگ کنید. برای این کار از یک کاردک با لبه تیز و صاف استفاده کنید تا به گچ آسیبی وارد نشود. اگر به گچ آسیب رساندید، باید آن ناحیه را با بتونه ترمیم کنید.

3.     از سمباده استفاده کنید

اگر رنگ با کاردک یا دست از روی دیوار کنده نشد، باید دیوار را با کاغذ سنباده ریز تمیز کنید. این کار برای تکه‌های کوچک که نمی‌توانید آن‌ها را با کاردک خراش دهید، بسیار کاربردی است. کاغذ سنباده را روی دیوار به ‌آرامی بکشید تا جایی که رنگ را به صورت کامل از بین ببرد.

4.     از رقیق‌کننده شیمیایی رنگ استفاده کنید

رقیق‌کننده شیمیایی رنگ می‌توانند دیوار شما را تغییر رنگ دهند، اگر بیش ‌از حد روی دیوار بماند. با این ‌حال، اگر رنگ روی دیوار شما با خراشیدن از بین نمی‌رود، ممکن است نیاز به استفاده از چنین محلولی باشد. یک قلم‌مو را در رقیق‌کننده شیمیایی فرو ببرید و سپس روی قسمتی از دیوار بمالید. اجازه دهید به مدت پنج دقیقه بماند. سپس از یک کاردک بتونه برای پاک کردن رنگ استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:ساده‌ترین روش برای تمیز کردن موکت در خانه!

5.     دیوار را با یک حوله مرطوب تمیز کنید

پس از پاک کردن رنگ، تمام دیوار را با اسفنج آغشته به آب خنک کاملاً تمیز کنید. این مرحله به ویژه در صورتی مهم است که از استریپر یا همان رقیق‌کننده شیمیایی رنگ استفاده کرده باشید. چون اگر روی دیوار بماند، می‌تواند به گچ آسیب برساند.

روش 6 تمیز کردن لکه چربی از روی دیوار گچی

اگر هیچ‌کدام از روش‌هایی که گفته شد جواب سوال چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم نبود یا در اثر پاشیدن غذا و روغن لکه چربی روی دیوار ایجاد شده بود باید از یک محلول خانگی قوی استفاده کنید. خمیر جوش‌شیرین بهترین انتخاب برای این کار است، فقط قبل از استفاده، این محلول را روی قسمتی از دیوار که کمتر قابل‌توجه است، آزمایش کنید.

  1. برای تهیه خمیر جوش‌شیرین، ½ فنجان جوش‌شیرین را با چند قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید.
  2. سپس آن را روی اسفنج بمالید و روی دیوار بکشید.
  3. اجازه دهید تا خمیر خشک شود.
  4. از یک پارچه نرم یا یک اسفنج خشک برای تمیز کردن خمیر از روی دیوار استفاده کنید.
روش 6 تمیز کردن لکه چربی از روی دیوار گچی

خمیر جوش‌شیرین بهترین انتخاب برای این کار است، فقط قبل از استفاده، این محلول را روی قسمتی از دیوار که کمتر قابل‌توجه است، آزمایش کنید

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا به این پرسش مهم پاسخ داده شود که ” چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم “. اگر دیوارهای گچی شما لکه دارد، می‌توانید از شش روش بالا استفاده کنید تا آن‌ها را به درخشش اولیه خود بازگردانید. همچنین تمیز کردن دیوارهای گچی قبل از رنگ‌آمیزی تضمین می‌کند که کار رنگ شما سال‌ها دوام می‌آورد و به بهترین شکل ظاهری از نظر یکدست بودن خواهد داشت.

سوالات متداول

  • برای تمیز کردن گردوغبار از روی دیوار گچی چه کنیم؟

بهترین راه استفاده از سری تمیزکننده گردوغبار از روی دیوار است و اگر این کار را مرتب انجام دهید به لکه سرسخت تبدیل نخواهد شد.

  • آیا از جوش‌شیرین برای تمیز کردن دیوار گچی می‌توان استفاده کرد؟

بله، اگر لکه چربی روی دیوار است باید نصف فنجان جوش‌شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیر شود. بعد روی لکه بزنید و بگذارید خشک شود. در نهایت با یک دستمال پاک کنید.

  • چگونه دیوار گچی را تمیز کنیم تا اثر مداد رنگی روی آن نماند؟

اگر تکه بزرگی از مداد رنگی روی دیوار وجود دارد، با یک چاقوی کند آن را بردارید. بعد یک اسفنج را در آب داغ خیس کنید. آب اضافی آن را بگیرید. سپس روی لکه را به‌ صورت دورانی مالش دهید و از یک حوله نرم یا خشک برای تمیز کردن دیوار استفاده کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =