Banner Image
تقویت برق خودرو

تقویت برق خودرو؛ 10روش تقویت سیستم الکتریکی خودرو

امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین اجزای کاربردی در اتومبیل‌ها، سیستم برق خودرو است که حرکت و عملکرد کلی خودرو به آن بستگی دارد؛ به عبارتی در بیشتر وسایل نقلیه فرآیند حرکت خودرو، اشتعال سوخت، استفاده از امکانات خودرو و بسیاری از عوامل دیگر به کمک سیستم برق امکان‌پذیر است. به همین دلیل تقویت برق خودرو بسیار حائز اهمیت بوده و افراد زیادی با روش‌های مختلف نسبت به تقویت سیستم الکتریکی اتومبیل خود اقدام می‌کنند؛ اما چنین فرآیندی چگونه انجام می‌شود؟ آیا بدون مراجعه به مراکز تعمیرات خودرو نیز می‌توانیم برق خودرو را تقویت کنیم؟

ممکن است با گذشت زمان در عملکرد خودرو خود هیچ مشکلی مشاهده نکنید، پس چرا تقویت برق خودرو امری مهم و کاربردی است؟ همان‌طور که پس از مدتی با طی کردن مسافت‌های طولانی، موتور و اجزای فنی خودرو ضعیف شده و توان اولیه خود را از دست می‌دهند، سیستم برق خودرو نیز به مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود. شاید در برخی مواقع به‌خصوص در فصل تابستان که کولر ماشین خود را روشن می‌کنید، مشکلات مختلفی مانند ریپ زدن موتور خودرو، کاهش نور چراغ‌ها و ایجاد نوسانات برقی در فن خودرو برای اتومبیل شما نمایان شوند که در چنین شرایطی تقویت برق خودرو می‌تواند طول عمر و ایمنی وسیله نقلیه شما را افزایش دهد.

باتری، مهم‌ترین قطعه در سیستم برق خودرو

مهم‌ترین بخش از سیستم داخلی خودرو باتری است که تأمین برق بسیاری از قطعات خودرو توسط آن انجام می‌شود. در واقع از زمانی که خودرو خاموش است تا زمانی که آن را روشن می‌کنید و ساعت‌ها به حرکت خود ادامه می‌دهید، به نیروی الکتریکی نیاز خواهید داشت که بخش عظیمی از آن توسط باتری تأمین می‌شود. پس انتخاب و خرید باتری ماشین باکیفیت در تقویت برق خودرو بسیار موثر است، چرا که هرچه عملکرد باتری ضعیف‌تر باشد، اجزای الکتریکی خودرو نیز به درستی تغذیه نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: سیم کلاچ رگلاژ اتوماتیک خودرو چیست؟

باتری خودرو

باتری، مهم‌ترین قطعه برقی در خودرو

تقویت برق خودرو با دینام

قطعه دیگری که در سیستم الکتریکی خودرو وجود دارد و در تقویت برق خودرو تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد، دینام است. این قطعه انرژی مکانیکی که توسط سوخت تولید می‌شود را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و افزایش و کاهش ولتاژ برق خودرو نیز به آن بستگی دارد. همچنین یکی دیگر از وظایف دینام، شارژ باتری است. پس خرید یک دینام باکیفیت از مراکز معتبر پخش لوازم یدکی بسیار مهم و کاربردی است.

لازم به ذکر است در خودروهای جدید به این قطعه آلترناتور گفته می‌شود.

تقویت برق خودرو

تقویت برق خودرو

مهم‌ترین اجزا برای تقویت سیستم برق خودرو

خودروهای به‌روز دارای اجزای مختلفی در سیستم‌های الکتریکی خود هستند تا عملکرد مناسبی داشته ‌باشند. همچنین قطعات مختلفی در اتومبیل‌ها وجود دارند که به کمک سیستم برق عمل می‌کنند و تقویت برق خودرو نیز به معنای بهبود کیفیت و عملکرد این اجزا است. در صورتی که هر یک از این اجزا دچار اختلال شوند، مشکلات مختلف دیگری نیز خودرو شما را تهدید خواهد کرد. علاوه بر سوکت‌ها، مدارهای الکتریکی، کنترل کننده و آفتامات‌ها، اجزای دیگری نیز در سیستم برق خودرو وجود دارند که در ادامه 5 مورد از آن‌ها را معرفی کرده‌ایم:

کوئل

کوئل به عنوان یک ترانسفورماتور فشار قوی محسوب می‌شود که تأثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم برق خودرو دارد. وظیفه کوئل تقویت برق خودرو برای شمع‌ها و احتراق در محفظه سوخت است.

شمع

تولید انرژی مکانیکی توسط شمع‌ها ایجاد می‌شود؛ در واقع وظیفه شمع‌ها ایجاد جرقه در موتور خودرو و شروع فرآیند احتراق و کارکرد خودرو است.

شمع خودرو

شمع خودرو

وایر شمع

وایرها از سیم‌هایی با ولتاژ بالا تولید شده‌اند و در سیستم برق خودرو وظیفه یک رابط را به عهده دارند.

کلیک کنید: آموزش تعویض تسمه تایم پراید

دلکو

دلکو قطعه دیگری است که در سیستم برق خودرو وجود دارد و نیروی الکتریکی موجود در کوئل را میان سایر قطعات از جمله شمع‌ها تقسیم می‌کند.

فیوزها

فیوزها نیز نقش پررنگی در سیستم برق خودرو دارند و در صورتی که نیروی الکتریکی زیادی به فیوزها وارد شود، سوختن آن‌ها از آسیب به سایر قطعات الکتریکی خودرو جلوگیری می‌کند.

روش های تقویت برق خودرو

جهت بهبود سیستم برق خودرو بهتر است برخی از اجزای مربوطه را تقویت کنید، در ادامه روش‌های مختلف تقویت برق خودرو را شرح داده‌ایم که در ابتدای مقاله به دو مورد از آن‌ها یعنی تهیه و استفاده از باتری و دینام باکیفیت اشاره کردیم.

تعویض کوئل

یکی از روش‌های تقویت سیستم برق خودرو، تعویض کوئل است؛ به عبارتی زمانی که شما جهت ایجاد جرقه بیشتر از یک کوئل قدرتمندتر در محفظه سیلندر استفاده کنید، قطعاً سیستم برق خودرو شما عملکرد بهتری خواهد داشت. البته انجام این کار زمانی امکان‌پذیر است که منبع‌های تغذیه برق خودرو مانند باتری و دینام بسیار قوی و باکیفیت باشند.

تقویت شمع و وایرها

تقویت سیستم جرقه در بهبود عملکرد سیستم برق خودرو بسیار حائز اهمیت است؛ روش‌های مختلفی برای تقویت سیستم جرقه وجود دارد که کاربردی‌ترین آن‌ها استفاده از شمع و وایرهایی با مقاومت کمتر است، به عبارتی استفاده از شمع و وایرهایی که دارای مقاومت کمتری هستند می‌‌توانند تا حد زیادی برق خودرو را تقویت کنند.

تقویت شمع و وایرها

تقویت شمع و وایرها

استفاده از شمع‌های چند الکترودی

به‌کارگیری از شمع‌های چند الکترودی در بهبود سیستم جرقه خودرو بسیار موثر است، چرا که استفاده از این نوع شمع‌ها مدت زمان ایجاد جرقه در محفظه موتور را کاهش می‌دهند و در نتیجه باعث تقویت سیستم الکتریکی می‌شوند.

استفاده از مدارهای تقویتی

ساده‌ترین روش برای تقویت سیستم برق خودرو استفاده از مدارهای تقویتی است، در واقع با اینکه تعویض یا بهبود برخی از اجزای الکتریکی خودرو می‌‌توانند در بهبود عملکرد سیستم الکتریکی خودرو تأثیرگذار باشند، استفاده از مدارهای تقویتی ساده‌ترین روش جهت تقویت برق خودرو محسوب می‌شوند.

استفاده از قطعات جانبی

امروزه قطعات کاربردی متنوعی تولید شده‌اند که می‌توانند برق خارج شده از کوئل را به درون دلکو منتقل کنند؛ یکی از این قطعات Automatic coil selector است. تعداد زیادی از این قطعات در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شوند تا به راحتی با عایق‌بندی و استفاده از آن‌ها برای هر یک از شمع‌های خودرو یک کوئل در نظر بگیرید.

استفاده از قطعات جانبی در تقویت برق خودرو

استفاده از قطعات جانبی در تقویت برق خودرو

سایر روش‌های تقویت سیستم الکتریکی خودرو

  • تقویت سیم‌کشی استارت خودرو
  • نصب خازن تقویت کننده
  • تقویت کوئل
  • رسیدگی به اجزای مختلفی که در زمان خاموش بودن خودرو برق دزدی می‌کنند.

نکات مهم در تقویت برق خودرو

مهم‌ترین نکاتی که در تقویت برق خودرو باید به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • پیش از تقویت اجزای سیستم الکتریکی خودرو از کیفیت و قدرت دینام و باتری خودرو مطمئن شوید.
  • سیستم برق خودرو از اجزای مختلفی تشکیل شده و شما می‌توانید با تقویت هر یک از آن‌ها برق خودرو خود را تقویت کنید.
  • برای افزایش توان شمع و وایرها نسبت به خرید باکیفیت‌ترین شمع و وایرها از فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید.
  • وایرها را با چسب‌های عایق پلاستیکی یا مواد دیگر مانند نخ نسوز کاملاً پوشش دهید.
  • از آلترناتورهای باکیفیت و با دوام بسیار بالا که در بازار عرضه می‌شوند استفاده کنید؛ این دینام‌های جدید تا 160 آمپر بازدهی داشته و در فروشگاه‌های معتبر لوازم یدکی موجود هستند.
نکات مهم در تقویت برق خودرو

نکات مهم در تقویت برق خودرو

جمع‌بندی

سیستم‌های الکتریکی در خودروها نقش بسیار مهمی دارند و عملکرد خودرو، استفاده از آپشن‌ها، فرآیند احتراق، روشن شدن خودرو و بسیاری از عوامل دیگر به سیستم برق خودرو مربوط می‌شوند؛ همچنین کاربران با طی کردن مسافت‌های طولانی، به مرور زمان با ضعیف شدن برق خودرو مواجه شده و از طریق روش‌های مختلف نسبت به تقویت آن اقدام می‌کنند.

تقویت برق خودرو به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از تقویت سیستم جرقه، تعویض کوئل، استفاده از دو کوئل، استفاده از شمع‌های الکترودی، استفاده از قطعات جانبی و ساده‌ترین آن‌ها یعنی استفاده از مدارهای تقویتی. البته تمام روش‌های تقویت سیستم الکتریکی خودرو نیازمند خرید باتری و دینام باکیفیت و مرغوب هستند. چرا که تقریباً تمام اجزای الکتریکی خودرو توسط باتری و دینام تغذیه می‌شوند.

مقاله مرتبط: اگر واشر سرسیلندر ماشین بسوزد چه می‌شود؟

سوالات متداول

  • بهترین روش برای تقویت برق خودرو کدام است؟

روش‌های مختلفی برای تقویت برق خودرو وجود دارد که ساده‌ترین آن‌ها استفاده از مدارهای تقویتی است و علاوه بر آن تقویت سیستم جرقه و استفاده از باتری و دینام باکیفیت نیز بهترین روش‌های تقویت سیستم الکتریکی خودرو محسوب می‌شوند.

  • آیا با تقویت سیستم جرقه، برق خودرو نیز تقویت می‌شود؟

بله؛ تقویت سیستم جرقه از جمله تعویض یا تقویت شمع و وایرها می‌توانند تأثیر زیادی در بهبود عملکرد سیستم برق خودرو داشته ‌باشد.

  • تعویض باتری و دینام در تقویت برق خودرو چه تأثیری دارند؟

باتری و دینام دو قطعه اصلی در سیستم برق خودرو هستند که تقریباً نیروی تمام اجزای الکتریکی خودرو توسط آن‌ها تأمین می‌شود؛ به همین دلیل استفاده از باتری و دینام باکیفیت تأثیر زیادی در تقویت برق خودرو دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =