Banner Image
پریز آرت دار

پریز برق ارت دار چیست؟

امتیاز دهید

هنگام کار با برق خطرات زیادی وجود دارد که برای جلوگیری از آن‌ متخصصان و فعالان این صنعت راه‌کارهایی را در نظر گرفته‌اند. تولید پریز برق ارت دار هم در همین راستا صورت گرفته است. اگر برای خرید پریز به فروشگاهی مراجعه کرده‌ باشید، قطعاً فروشنده قبل از هر کاری از شما می‌پرسد ارت دار یا معمولی. اگر تفاوت این دو را نمی‌دانید و برای شما سؤال پیش‌آمده که پریز برق ارت دار چیست، ادامه این مطلب از وبلاگ پیندو را بخوانید؛ زیرا در ادامه علاوه‌بر تفاوت این نوع پریز با مدل‌های معمولی، انواع و کاربردهای آن را هم شرح داده‌ایم.

پریز برق ارت دار یا محافظ دار چیست؟

قبل از آنکه به سراغ جواب این سؤال که پریز برق ارت دار چیست برویم، بهتر است بدانید «ارت» چیست. ارت در معنای لغوی به زمین گفته می‌شود و در صنعت برق به سیمی که به زمین متصل می‌شود. همان سیمی که از کنار گاز یا ماشین لباسشویی روی زمین قرار گرفته است و جریان برق را به زمین منتقل می‌کند تا خطر برق‌گرفتگی کم شود.

پریز برق ارت دار یا محافظ دار

پریز برق ارت دار به‌جای اتصال دو سیم از محل اتصال سه سیم برخوردار است

پریز برق ارت دار که به محافظ‌دار هم شهرت دارد به‌جای اتصال دو سیم از محل اتصال سه سیم برخوردار است یعنی علاوه‌بر سیم‌های فاز و نول، سیم ارت نیز در سیم‌کشی ساختمان به این محل یا همان پیچ سوم پریز محافظ‌دار وصل می‌شود. این کار خطر برق‌گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می‌شود. این نوع پریزها در ابعاد و طرح‌های متنوع و کاربردهای مختلف در بازار موجود هستند. می‌توانید آن را به‌صورت شیلددار و بدون شلید، UPT و STP و برای کاربری خانگی یا صنعتی تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: کارتریج چیست؟

کاربرد پریز برق ارت دار

شاید برایتان سؤال پیش‌آمده که امکان اتصال سیم سوم و مزیت استفاده از پریز برق ارت دار چیست. سیم‌کشی مانند هر نوع تجهیزات زیربنایی در ساختمان از جمله لوله‌کشی و … دچار آسیب می‌شود. فرض کنید که سیم فاز آسیب‌دیده یا روکش آن خورده شده است. در این وضعیت اتصال این سیم علاوه بر خطرناک بودن، مشکلاتی چون سوختن سیم‌کشی کلی ساختمان را در پی خواهد داشت. سیم ارتی که در این نوع پریز به پیچ سوم متصل می‌شود از این اتفاقات و اتصالات خطرناک جلوگیری خواهد کرد.

تفاوت پریز ارت دار و معمولی

اصلی‌ترین تفاوت را در شکل ظاهری این دو نوع پریز می‌توان پیدا کرد. کافی است از جای خود بلند شوید و چرخی در خانه بزنید و پریز‌ها را نگاه کنید.

تفاوت پریز ارت دار و معمولی

اگر پریز‌ها فقط دو قسمت برای قرار گرفتن دو شاخه دارند، معمولی هستند؛ اما اگر در مرکز پریز در بالا و پایین دو سوراخ آن، دو قطعه فلزی بیرون زده از نوع ارت دار است.

اگر پریز‌ها فقط دو قسمت برای قرار گرفتن دو شاخه دارند، معمولی هستند؛ اما اگر در مرکز پریز در بالا و پایین دو سوراخ آن، دو قطعه فلزی بیرون زده را می‌بیند از نوع ارت دار است. همچنین برای نصب پریز معمولی فقط جای اتصال دو سیم فاز و نول وجود دارد. درصورتی‌که در مدل‌های محافظ‌دار می‌توان سیم ارت را هم به پریز وصل کرد.

سخن پایانی

در پایان باید به این موضوع اشاره کرد، حال که می‌دانید پریز برق ارت دار چیست، برای رفاه و امنیت خود هم که شده است برای خانه این نوع پریز را خریداری کنید. البته قبل از هر کاری از وجود زیرساخت‌های لازم چون سیم‌کشی مناسب مطمئن شوید و برای خرید پریزهای ارت دار یا محافظ‌دار اقدام کنید.

سؤالات متداول

  • پریز برق ارت دار بخریم یا معمولی؟

این نکته به نوع سیم‌کشی ساختمان بستگی دارد اگر در سیم‌کشی سیم ارت نیز وجود دارد نوع محافظ‌دار بخرید، در غیر این صورت صرف هزینه اضافه است.

  • از کجا بفهمیم پریز برقی که خریدیم ارت دار است؟

شکل ظاهری آن و وجود سه بخش برای اتصال سه سیم مشخص می‌کند که ارت دار است.

  • قیمت پریز برق ارت دار چقدر است؟

بستگی به نوع کاربری اعم از خانگی یا صنعتی، شلیددار بودن یا نبودن و مدل آن قیمت متفاوت است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 9 =