Banner Image

فلاسک شیشه ای یا استیل؟[راهنمای انتخاب بهترین مدل]

امتیاز دهید

چه در سفر‌ باشید و چه برای پیاده‌روی به بیرون بروید، نوشیدن یک استکان چای داغ می‌چسبد و چه گزینه‌ای بهتر از به همراه داشتن یک فلاسک چای تازه! بسیاری از کسانی که قصد دارند فلاسک باکیفیتی بخرند با این سوال مواجه هستند که فلاسک شیشه ای بهتره یا استیل؟ اگر در حال بررسی انواع فلاسک هستید، در این مطلب با ما همراه باشید تا به شما بگوییم که چه فلاسکی بخرید‌. افراد زیادی تجربه خرید فلاسک بی‌کیفیت را داشته‌اند که چای داغ را در مدت کوتاهی به یک نوشیدنی سرد تبدیل کرده است،‌ بنابراین خرید فلاسکی مناسب و باکیفیت باید با دقت انجام ‌شود. در ادامه مطلب اطلاعات مفیدی درباره انواع و کاربردهای فلاسک در اختیارتان قرار دهیم.

فلاسک چیست و چه کاربردی دارد؟

اکثر ما عاشق نوشیدن چای داغ هستیم، به ‌همین دلیل بسیاری از ایرانیان در منزل یا ماشین خود یک فلاسک حاوی چای داغ و تازه دارند، اما افرادی نیز هستند که با این وسیله کاربردی به ‌خوبی آشنا نیستند، اما قصد دارند فلاسکی مناسب خریداری کنند. این افراد اغلب این سوال در ذهنشان وجود دارد که فلاسک شیشه‌ ای بهتره یا استیل،‌ قبل از پاسخگویی به‌ این سوال، می‌خواهیم کمی درباره کارایی و عملکرد فلاسک صحبت کنیم.‌

فلاسک چیست

فلاسک وسیله‌ای است که مایعات را در دمایی ثابت نگهداری می‌کند. به‌طور مثال بعد از پرکردن فلاسک با آب جوش، وظیفه آن نگهداری آب جوش در دمای مطلوب و جلوگیری از سرد شدن آن است.‌ بنابراین شما با استفاده از این وسیله می‌توانید چای داغ یا قهوه را برای مدت چندین ساعت گرم نگه ‌دارید.‌

فلاسک‌ها دو لایه دارند، لایه بیرونی که عایقی برای لایه داخلی به‌حساب می‌آید و اغلب از فولاد ضدزنگ و یا پلاستیک تهیه می‌شوند. لایه داخلی نیز که مایعات درون آن قرار می‌گیرد از سرد شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های فلاسک، قابلیت حمل آسان آن است، به ‌طوری که اغلب دارای یک دسته یا بند هستند تا حمل‌و‌نقلشان راحت‌تر باشد. برخی از مدل‌های فلاسک لوازم جانبی مانند لیوان و صافی دارند که تجربه استفاده از آن‌ها را لذت‌بخش می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین کلمن آب برای سفر

معرفی انواع فلاسک

فلاسک‌ها دارای طرح‌ها و مدل‌های مختلفی هستند که هر یک ویژگی و مشخصات خاصی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

فلاسک با فولاد ضدزنگ

فلاسک‌ها به ‌دلیل برخورد مداوم با مایعات، همواره در معرض زنگ‌زدگی قرار دارند. این مدل از فولاد ضدزنگ ساخته شده،‌ به همین دلیل از دوام، کیفیت و مقاومت بالایی برخوردار است. عدم زنگ‌زدگی و قیمت مناسب، فلاسک با فولاد ضدزنگ را به گزینه محبوبی تبدیل کرده است.

فلاسک ضد زنگ

فلاسک‌های چرمی

فلاسک‌های چرمی بسیار زیبا و جذاب هستند و برای نگهداری مایعات سرد و گرم استفاده می‌شوند. فلاسک‌های چرمی به ‌دلیل طراحی منحصربه‌فردشان، گزینه مناسبی برای هدیه به افراد دیگر در مناسبت‌های خاص است.

فلاسک‌های چرمی

فلاسک عایق خلا

این فلاسک‌ها مایعات را برای مدت طولانی گرم نگه می‌دارند، زیرا در تهیه آن‌ها از فولاد ضدزنگ و دوجداره استفاده شده است. فلاسک‌های عایق خلا برای فعالیت‌های خارج از منزل یا سفرهای طولانی ایده‌آل هستند.

فلاسک عایق خلا

فلاسک تاشو

این مدل از سیلیکون نرم و انعطاف پذیر تهیه می‌شود و برای کسانی که به دنبال فلاسک‌های سبک و جمع و جور هستند گزینه‌ای مناسبی است. فلاسک تاشو را می‌توانید بعد از استفاده تا کنید، به همین دلیل آن‌ها انتخابی عالی برای فعالیت‌های خارج از منزل، مسافرت یا حتی استفاده روزمره هستند.

فلاسک تاشو

فلاسک شیشه‌ای

همان‌طور که گفتیم فلاسک‌ها در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند، اما اغلب آن‌ها از دو مخزن شیشه‌ای یا استیل استفاده می‌کنند. هریک از این مخزن‌ها دارای معایب و مزایایی هستند که آشنایی با آن‌ها به شما کمک می‌کند تا برای سوال فلاسک شیشه ای بهتره یا استیل، پاسخ مناسبی پیدا کنید.‌

فلاسک با مخزن شیشه‌ای برای نگهداری و سرو نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه یا چای استفاده می‌شود. در ساخت آن‌ها، شیشه بوروسیلیکات به ‌کار رفته است که در مقابل گرما مقاومت دارد و مایعات داغ را برای مدت طولانی، گرم نگه دارد.

مزایای و معایب فلاسک شیشه‌ا‌ی

افراد زیادی استفاده از فلاسک شیشه‌ای را به فلاسک استیل ترجیح می‌دهند و دلایل مختلفی نیز برای آن ذکر می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • ساعات طولانی مایعات را در دمای مطلوب نگه می‌دارد.
  • می‌توانید به‌طور کامل شیشه را بشورید و تمیز کنید.
  • بو و طعم نوشیدنی را تغییر نمی‌دهد.
  • نسبت به مخزن استیل از وزن کمتری برخوردار است.

معایب فلاسک شیشه ای

از معایب فلاسک شیشه‌ای می‌توان به شکننده بودن شیشه مخزن اشاره کرد که بر اثر عوامل مختلفی مثل به زمین خوردن یا حرارت زیاد اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: غذاساز چیست؟

فلاسک استیل

همان‌طور که گفتیم فلاسک‌ها با دو نوع مخزن تولید می‌شوند، مخزن شیشه‌ای و استیل که در ادامه قصد داریم به معرفی فلاسک استیل ‌بپردازیم. فلاسک مخزن استیل با فولاد ضدزنگ خود برای نگهداری مایعات در دمای مطلوب مناسب است.‌ این مدل به‌ دلیل دوام و همچنین توانایی گرم یا سرد نگه داشتن مایعات برای مدت طولانی، محبوبیت فراوانی دارند. فلاسک‌های استیل دارای یک عایق حرارتی یا اصطلاحا گاز هستند که در ثابت نگه داشتن دمای محتویات فلاسک موثر است.

مزایا و معایب فلاسک استیل

فلاسک استیل کاربردهای فراوانی دارد و برای مکان‌هایی که به فلاسک محکمی نیاز دارید یک گزینه مناسب به‌حساب می‌آید. این فلاسک‌ها دارای مزایای بسیاری هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فلاسک‌های استیل

  • فلاسک‌های استیل از فولاد ضدزنگ ساخته شده‌اند که یک ماده قوی و مقاوم در برابر ضربه است. این باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به سایر مواد مانند شیشه یا پلاستیک دوام بیشتری داشته باشند و در زمان حمل‌ونقل از مقاومت بالاتری برخوردار باشند.
  • استیل، فلز مناسبی جهت گرم یا سرد نگه داشتن مایعات برای مدت طولانی است. به همین دلیل فلاسک‌های استیل برای فعالیت در فضای باز مانند کمپینگ یا پیاده‌روی انتخاب مناسبی هستند.

معایب فلاسک استیل:

از معایب فلاسک استیل می‌توان به خالی شدن گاز آن بر اثر ضربه اشاره کرد که در این‌ صورت خاصیت خود در حفظ دمای مایعات را از دست می‌دهند.

فلاسک شیشه‌ ای بهتر است یا استیل؟

برای خرید فلاسک با مخزن شیشه‌‌ای یا استیل نظرات مختلفی وجود دارد. طرفداران این فلاسک‌ها توصیه‌های متفاوتی برای خرید هر کدام از آن‌ها ارائه می‌دهند. به‌طور مثال برخی فلاسک شیشه‌ای را به دلیل عدم تأثیر شیشه بر طعم و عطر نوشیدنی ترجیح می‌دهند. عده‌ای دیگر به مقاومت بالای فلاسک استیل اشاره می‌کنند و آن را گزینه‌ای بهتر از فلاسک شیشه‌ای برمی‌شمارند؛ بنابراین پاسخ به این سوال که فلاسک شیشه‌ ای بهتره یا استیل به معیارهای هر فرد بستگی دارد.

شاید در‌ میان این نظرات متناقض، تصمیم‌گیری‌ سخت به نظر برسد.‌ توصیه ما این است که در هنگام انتخاب فلاسک معیارها و انتظارات خود را مشخص و سپس برای خرید اقدام کنید. به‌طور مثال اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید یا به‌ طور مداوم در کوه‌ها و مسیرهای طولانی رفت‌وآمد می‌کنید، احتمالا فلاسک شیشه‌ای انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود و باید از فلاسک استیل که مقاومت بیشتری دارد استفاده کنید. از طرف دیگر‌ فلاسک‌های شیشه‌‌ای برای سفرهای خانوادگی و کوتاه‌مدت انتخاب خوبی به‌حساب می‌آیند که می‌توانند نیازهایتان را برطرف کنند.

در هنگام خرید فلاسک به چه ‌نکاتی توجه کنیم؟

در زمان خرید فلاسک فقط نباید به ‌دنبال پاسخی برای این سوال که فلاسک شیشه ای بهتره یا استیل باشید، بلکه باید به نکات دیگری نیز توجه کنید تا فلاسکی مطابق با معیارهایتان و با کیفیت و قیمت مناسب خریداری کنید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، اشاره می‌کنیم.

جنس

فلاسک‌ها معمولا از استیل ضدزنگ، آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شوند. استیل ضدزنگ از مقاومت خوبی در برابر زنگ‌زدگی و ضربه برخوردار است. به‌طور مثال فلاسک‌های آلومینیومی سبک وزن هستند، اما به راحتی دچار فرورفتگی می‌شوند، در مقابل فلاسک‌های پلاستیکی سبک و مقرون‌به‌صرفه هستند، اما به اندازه فلاسک‌های فلزی دوام بالایی ندارند.

جنس فلاسک

ظرفیت

در زمان خرید تعداد اعضای خانواده یا دوستانتان را در نظر بگیرید و سپس فلاسکی متناسب با نیازهایتان انتخاب کنید.

عایق‌بندی

عایق‌بندی یک فاکتور بسیار مهم برای گرم نگه داشتن نوشیدنی است. یک فلاسک با عایق‌بندی خوب نوشیدنی‌های گرم را برای مدت طولانی در دمای مطلوب نگه می‌دارد.

درب مناسب

درب مناسب فلاسک برای جلوگیری از نشت مایعات بسیار مهم است. به دنبال فلاسکی با درپوش پیچی محکم یا درب بازشو باشید که به طور کامل کیپ می‌شود.

قیمت

قیمت فلاسک‌ها با توجه به برند، جنس و ویژگی‌های آن متغیر است. مقدار بودجه خود را برای خرید فلاسک تعیین کنید، سپس به‌ دنبال فلاسکی باشید که متناسب با معیارها و بودجه شما باشد.

جمع‌بندی

فلاسک را می‌توانیم جزو وسایل ضروری خانه نام ببریم که در موقعیت‌های گوناگون خارج از منزل به آن نیاز داریم. افراد زیادی به دنبال خرید فلاسک هستند، عده‌ای تجربه ناخوشایندی از خرید این وسیله داشته‌اند و حالا می‌خواهند یک مدل جدید آن را امتحان کنند. به همین دلیل این سوال در ذهنشان وجود دارد که فلاسک شیشه ای بهتره یا استیل؟

پاسخ به این سوال به بررسی مزایا و معایب هر یک از این مدل‌ها بستگی دارد که در این مطلب به‌طور کاملا به آن پرداختیم. فلاسک شیشه‌ای سبک‌تر است و بدون تأثیر در بو و طعم نوشیدنی، آن را برای مدت طولانی گرم نگه می‎دارد. از طرف دیگر فلاسک استیل دارای دوام و مقاومت بیشتری است، به همین دلیل برای پیاده‌روی‌های طولانی و کوهنوردی مناسب است. در هنگام خرید علاوه بر جنس مخزن فلاسک، مواردی مثل نوع عایق‌بندی، درب مناسب و ظرفیت آن را در نظر بگیرید و فلاکس مطابق با معیارها و بودجه‌تان خریداری کنید.

سوالات متداول

  • آیا فلاسک نشت می‌کند؟

اگر فلاسک به درستی عایق‌بندی نشده باشد و درب آن آسیب ببیند، ممکن است نشت کند. در زمان خرید به دنبال فلاسکی با درپوش محکم باشید.

  • آیا می‌توانم نوشابه‌های گازدار را در فلاسک بریزم؟

نوشیدنی‌های گازدار را می‌توانید در فلاسک نگهداری کنید، اما توجه داشته باشید که ممکن است گاز نوشابه باعث آسیب‌ دیدن فلاسک شود.

  • فلاسک چند ساعت چای را داغ نگه می‌دارد؟

مدت زمانی که نوشیدنی در یک فلاسک گرم باقی می‌ماند به عایق‌بندی آن بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی، یک فلاسک با عایق مناسب نوشیدنی‌ها را برای چندین ساعت در دمای مطلوب نگه می‌دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نه =