Banner Image

کاربرد خردکن برقی+ طرز استفاده از خردکن دستی و برقی!

5/5 - (1 امتیاز)

دستم را بریدم! جمله‌ای که از افراد در حال آشپزی زیاد می‌شنویم. همانطور که می‌دانید بریدن دست‌ها با چاقو در حین خرد کردن مواد غذایی اتفاقی معمول است؛ اما دیگر زمان برش مواد غذایی با استفاده از چاقو به سر رسیده، چراکه کاربرد خردکن برقی، جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند در استفاده از چاقو است. بله؛ درست حدس زدید! در این مقاله قصد داریم از خردکن برقی برایتان بگوییم.

این وسیله کاربردی کم‌کم راهش را در میان لوازم ضروری آشپزخانه‌ باز کرده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. وسیله‌ای که هم شما را از خطرات احتمالی کار با چاقو حفظ‌ و در زمانتان صرفه‌جویی می‌کند، در عین حال سرعت آشپزی‌تان را به طرز چشم‌گیری افزایش می‌دهد. می‌‎خواهید از کاربرد خردکن برقی بیشتر بدانید؟ پس‌ تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خردکن چیست و چه کاربردی دارد؟

اغلب مواد غذایی که برای تهیه نهار و‌ شام استفاده می‌شوند به خرد کردن و برش نیاز دارند که کار وقت‌گیری است. برای بسیاری از ما خواندن جمله «پیازها را ریز خرد کنید» در دستورهای غذایی یک عبارت رعب‌آور به حساب می‌آید، چراکه با وجود مشغله‌ها و درگیری‌های زندگی روزمره و فرصت کم برای آشپزی،‌ ‌انرژی زیادی برای ریز خرد کردن پیاز برایمان باقی نمی‌ماند.

خردکن برقی

یکی از جذاب‌ترین وسیله‌های آشپزخانه؛ خردکن است

با این حال نمی‌توانیم از غذا درست کردن دست بکشیم! ازاین‌رو ابزارهایی تولید شده است تا در تهیه یک وعده غذایی خوشمزه ما را همراهی کند. یکی از جذاب‌ترین وسیله‌های آشپزخانه؛ خردکن است. ابزاری که با آن می‌توانید انواع سبزیجات، میوه‌ها و گوشت را در قطعات دلخواه برش‌ دهید و سریع‌تر یک وعده غذایی را آماده کنید. کاربرد خردکن برقی فقط در برش انواع مواد غذایی نیست این دستگاه قابلیت‌های دیگری نیز دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • یکی از مهم‌ترین کاربردهای خردکن برقی، خرد کردن گوشت است. با استفاده از این دستگاه به راحتی می‌توانید گوشت را به تکه‌های بزرگ‌ و کوچک تبدیل کنید.
  • تهیه سالاد،‌ به وقت و حوصله زیادی نیاز دارد که خردکن برقی آن را به کاری جذاب تبدیل کرده است. با این دستگاه می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را برش دهید و سالادی بی‌نظیر تهیه کنید.
  • شاید برایتان جالب باشد که بگوییم خردکن برقی برای پخت و شیرینی و تهیه انواع نان هم کاربرد دارد. این خردکن‌ها برای ورز دادن خمیر،‌ گزینه مناسبی هستند.

بیشتر بخوانید: طرز استفاده از پلوپز چندکاره +جدول معنی دکمه‌ها

معرفی انواع خردکن

تا اینجا گفتیم که دستگاه خردکن برقی در برش انواع سبزیجات، میوه‌ و گوشت به کمک شما می‌آید و سرعت آشپزی‌تان را از سرعت لاک‌پشت به سرعت خرگوش تغییر می‌دهد‌؛ اما چند نوع خردکن وجود دارد و تفاوت آن‌ها چیست؟

انواع خردکن

خردکن به دو دسته خردکن برقی و دستی تقسیم می‌شود

در‌ ادامه با ما همراه باشید تا مدل‌های مختلف خردکن را به شما معرفی کنیم.

  • خردکن برقی: خردکن‌های برقی،‌ برای چرخاندن تیغه‌ها به نیروی شما نیازی ندارند، بلکه با استفاده از انرژی برق و فشار دادن یک دکمه، تیغه‌های آن شروع به حرکت می‌کنند و مواد غذایی را به اندازه دلخواه برش می‌دهند. این خردکن‌ها از مدل دستی سریع‌تر و دارای قیمت بالاتری هستند.
  • خردکن دستی: این مدل از خردکن‌ها به جای استفاده از برق به نیروی دستان شما برای چرخاندن تیغه‌ها نیاز دارند. خردکن دستی دارای مدل‌های اهرمی و چرخشی است. مدل‌های ساده‌تر آن از یک‌ دسته و یک ظرف پلاستیکی که با تیغه همراه است ساخته می‌شوند. خردکن دستی نسبت به نوع برقی از قیمت کمتری ‌برخوردار هستند.

طرز استفاده از خردکن چگونه است؟

اکنون که از کاربرد خردکن برقی در تهیه انواع غذا مطلع شدید، احتمالا خرید این دستگاه برایتان جذاب شده است. باید بگوییم که بعد از خرید خردکن برقی، از عملکرد فوق‌العاده آن و صرفه‌جویی‌ در زمانتان شگفت‌زده خواهید شد. در ادامه قصد داریم تا از طرز کار این دستگاه برایتان بگوییم تا بیشتر با آن آشنا شوید.

مرحله اول: قطعات خردکن را جداگانه بشورید

بعد از خرید خردکن و قبل از استفاده از آن برای اولین بار، کاسه، درب و‌ تیغه‌ها را با آب و مایع ظرفشویی کاملا بشورید. اگر مدل خریداری شده دارای قابلیت شستشو با ماشین ظرفشویی است،‌ قطعات را داخل ماشین قرار دهید.

استفاده از خرد کن برقی

بعد از خرید خردکن و قبل از استفاده از آن برای اولین بار، کاسه، درب و‌ تیغه‌ها را با آب و مایع ظرفشویی کاملا بشورید

مرحله دوم: قطعات را دوباره نصب کنید

بعد از شستشو، قطعات خشک شده را در جای خود قرار دهید. ابتدا کاسه را به پایه دستگاه و سپس تیغه‌ را وصل کنید. برای محکم کردن تیغه،‌ آن را چند بار بچرخانید و به سمت پایین فشار دهید.

مرحله سوم: مواد غذایی را آماده کنید

مواد غذایی مثل میوه یا سبزیجاتی که قصد برش زدنشان را دارید در قطعات کوچک آماده کنید. اگر می‌خواهید گوشت را داخل خردکن بیندازید، آن را به قطعات کوچک‌تری تقسیم و استخوان‌های گوشت را کاملا جدا کنید. لازم به ذکر است که ادویه‌های سابیده نشده و سفت را نباید داخل خردکن بیندازید، چراکه ممکن است به تیغه‌های آن آسیب برساند.

مرحله چهارم: دستگاه را تنظیم کنید

بعد از آماده‌سازی مواد غذایی، آن‌ها را داخل دستگاه قرار دهید و درب دستگاه را بچرخانید تا سفت شود. در این مرحله می‌توانید نوع برش (ریز یا درشت) را مشخص کنید.

درست کردن غدا با خردکن

بعد از آماده‌سازی مواد غذایی، آن‌ها را داخل دستگاه قرار دهید و درب دستگاه را بچرخانید تا سفت شود

‌یادتان باشد که درب کاملا باید کیپ شده باشد،‌ در غیر این صورت،‌ بعد از روشن شدن دستگاه، مواد غذایی به بیرون پرتاب می‌شوند.

مرحله پنجم: جداسازی و تمیز کردن

بعد از اتمام کار،‌ دستگاه را خاموش و فیش آن را از پریز بکشید،‌ سپس‌ کاسه را از پایه جدا کنید و محتویات داخل دستگاه را درون ظرفی بریزید. بعد از خالی کردن مواد غذایی، کاسه، تیغه و درب ظرف را کاملا بشورید و قبل از استفاده مجدد، خشک کنید.

مزایای استفاده از خردکن چیست؟

خردکن‌های برقی و دستی برای راحت شدن فرایند تهیه غذا ساخته شده‌‌اند. همانطور که گفتیم این وسیله برای برش انواع مختلف مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و روند آماده سازی غذا را تسریع می‌کند. از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صرفه‌جویی در‌ زمان

مهم‌ترین مزیت استفاده از خردکن، صرفه‌جویی‌ در زمان است. با استفاده از خردکن دیگر نیاز نیست که برای خرد کردن پیاز، سیب زمینی یا تهیه سالاد، ساعات طولانی در آشپزخانه بمانید.

تمیزی بیشتر

تصور کنید که برای تهیه سالاد، مواد غذایی زیادی را باید برش دهید،‌ در این هنگام به دلیل جلوگیری از اتلاف وقت با عجله و بدون تمیزکاری، مواد غذایی را خرد می‌کنید. این عامل موجب می‌شود که بعد از اتمام کار، برای تمیز کردن آشپزخانه زمان زیادی نیاز داشته باشید. در حالی که با استفاده از خردکن، ابتدا مواد غذایی را آماده می‌کنید، ضایعات را دور می‌ریزید و سپس به آرامی آن‌ها را با استفاده از دستگاه خرد می‌کنید.

مزیت خرد کن

با استفاده از خردکن، آشپرخانه شما کمتر کثیف خواهد شد

قابلیت‌های مختلف

کاربرد دستگاه خردکن برقی، فقط در برش مواد غذایی نیست، بلکه با استفاده از تیغه‌ها و تنظیمات مختلف آن می‌توانید به هم‌زدن و ورز‌ دادن مواد مختلفی مثل خمیر نان و شیرینی بپردازید. این قابلیت‌ها به شما کمک می‌کند تا غذاهایی‌ با کیفیت بالا در خانه تهیه کنید.

تمیز کردن راحت دستگاه

تمیز کردن خردکن بسیار راحت و بدون دردسر است که لذت استفاده از آن را دو چندان می‌کند. شما می‌توانید از خردکن‌هایی که قابلیت شستشو در ماشین ظرفشویی هم دارند، استفاده کنید تا در زمان شستشو نیز صرفه‌جویی کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین مارک غداساز ایرانی و خارجی به همراه قیمت

نکات مهم خرید خرد کن دستی و برقی

اگر قصد دارید خردکن برقی یا دستی خریداری کنید، باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا هزینه‌ای اضافی متحمل نشوید. در ادامه مطلب کاربرد خردکن برقی به برخی از نکاتی که به شما کمک می‌کند تا خرید بهتری داشته باشید، اشاره می‌کنیم.

خردکن برقی یا دستی

همانطور‌ که در قسمت‌های قبل گفتیم خردکن برقی سرعت و قیمت بیشتری نسبت به خردکن دستی دارد. در مقابل خردکن دستی لوازم جانبی بیشتری‌ را در اختیارتان قرار می‌دهد، اما برای کار کردن به نیروی شما نیاز دارد. حال این شما هستید که باید با توجه به نیازهایتان یک مدل مناسب را انتخاب کنید.

خردکن دستی

خردکن برقی سرعت و قیمت بیشتری نسبت به خردکن دستی دارد.

ظرفیت

ظرفیت خردکن نیز یکی از عوامل مهم در انتخاب دستگاه است، زیرا بر مقدار مواد غذایی و زمان تهیه تأثیر می‌گذارد. خردکن‌های سایز بزرگ تا ۶ لیتر و خردکن‌های سایزهای کوچک‌تر‌ بین ۲ تا ۳ لیتر ظرفیت دارند.

مدل خردکن

خردکن‌ها در مدل‌های متفاوتی موجود هستند که هر یک عملکرد مخصوص به خود را دارند. به طور مثال خردکن‌های دستی کوچک به شما این امکان را می‌دهند که برش‌های یک اندازه و یکدست از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید. مدل‌های بزرگتر، برش‌ها را سریعتر انجام می‌دهند و مواد غذایی بیشتری را می‌توانید در کنار هم خرد کنید.

جنس تیغه

اصلی‌ترین قطعه خردکن تیغه آن است که در هنگام خرید باید به جنس آن توجه کنید. تیغه‌های خردکن باید تیز و از فولاد ضد زنگ باشند تا بعد از استفاده و شستشو دچار زنگ‌زدگی نشوند.

تیغه خردکن

اصلی‌ترین قطعه خردکن تیغه آن است که در هنگام خرید باید به جنس آن توجه کنید

موتور خردکن برقی

قدرت موتور دستگاه خردکن، عملکرد آن را تعیین می‌کند. موتوری با کیفیت پایین نمی‌تواند به خوبی و با سرعت کار کند، به همین دلیل برای برش مواد غذایی به زمان بیشتری نیاز دارد. علاوه‌بر آن، مدت کوتاهی بعد از خرید خردکن برقی با موتور ضعیف، باید به تعمیرگاه لوازم خانگی مراجعه کنید!

جمع بندی

این روز‌ها با توجه به تغییر سبک زندگی، افراد وقت زیادی برای آشپزی کردن ندارند. از طرفی نمی‌توانیم لذت تهیه غذای خانگی را از دست بدهیم؛ بنابراین باید سراغ وسایلی برویم که آماده کردن یک غذای سالم را برایمان آسان می‌کند. کاربرد خردکن برقی در یک جمله خلاصه می‌شود؛ سریعتر و راحت‌تر غذا درست کنید! این دستگاه به ما کمک می‌کند تا با صرف زمان کمتر، مواد غذایی بیشتری را تهیه کنیم. دستگاه خردکن در مدل دستی و برقی در بازار موجود است که عملکردهای متفاوتی دارند. به طور مثال دستگاه خردکن برقی، سرعت بیشتر و قیمت بالاتری دارد. از طرف دیگر خردکن دستی دارای تیغه‌ها و مدل‌های برش مختلف است، اما برای خرد کردن مواد غذایی به نیروی شما نیاز دارد. برای انتخاب یک مدل مناسب باید به ظرفیت کاسه، قدرت موتور، جنس تیغه و مدل آن دقت کنید تا دستگاهی با کیفیت عالی بخرید.‌

سوالات متداول

·       خردکن برقی چه قیمتی است؟

خردکن‌های برقی با توجه به ظرفیت، برند، قدرت موتور و کیفیت آن دارای قیمت‌های مختلفی هستند؛ اما به طور کلی شما می‌توانید با رنج قیمتی یک میلیون و پانصد الی دو میلیون تومان، یک خردکن برقی مناسب خریداری کنید.

·       خردکن برقی چندکاره بخریم یا تک کاره؟

هر یک از خردکن‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. خردکن تک کاره، مخصوص خرد کردن مواد غذایی است و هیچ عملکرد اضافه‌تری را ارائه نمی‌دهد. خردکن‌های برقی چندکاره علاوه‌بر خرد کردن، عملکردهای مختلفی مثل رنده و مخلوط کردن را هم انجام می‌دهند.

·       بهترین برند خردکن برقی چیست؟

برندهای مختلف ایرانی و خارجی در بازار وجود دارند که خردکن‌هایی با کیفیت و ویژگی‌های متفاوت به بازار عرضه می‌کنند. برخی از این برندها عبارتند از: تفال، بوش، فیلیپس، پارس خزر، کوکینگ.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پنج =