Banner Image
امتیاز دهید

سری پرچم‌دار سامسونگ با حرف S و سری میان‌رده گوشی‌های این برند با حرف A در بازار شناخته شده است. شاید با همین یک خط نوشته فکر کنید که بدون شک یک پرچم‌دار، یک گوشی میان‌رده را از نظر کیفیت و عملکرد شکست می‌دهد و نیازی به مقایسه s21 fe با a73 نیست.

بااین‌وجود باید دید که اختلاف در عملکرد و مشخصات به حدی است که تفاوت قیمتی بالای این دو گوشی سامسونگ را توجیه کند و کدام‌یک از این گزینه‌ها با توجه به مشخصات و قیمت ارزش خرید بیشتری دارند. در ادامه با بررسی تفاوت‌های این دو متوجه خواهید شد که باید به یک گوشی میان‌رده رضایت بدهید یا چند ده میلیونی بیشتر خرج کنید و یک پرچم‌دار بخرید.

1.    مقایسه سامسونگ A73 با S21 FE: طراحی

گوشی S21 FE سامسونگ در همان نگاه اول به شما این حس را خواهد داد که کیفیت ساخت بالایی دارد و بسیار خوش‌ساخت است. گوشی گلکسی ای 73 هم با بدنه مات و شیک حس یک محصول خوش‌دست را هنگام استفاده به شما منتقل می‌کند. بااین‌وجود تفاوت‌هایی از نظر ساخت و طراحی دارند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

بیشتر بخوانید:کدام گوشی سامسونگ بهتر است؟

·        کیفیت ساخت

برای مقایسه s21 fe با a73 از نظر کیفیت ساخت در گام اول به سراغ گلکسی S21 FE می‌رویم که دارای بدنه پلاستیکی و فریم فلزی است. همچنین از وزن 177 گرمی برخوردار بوده که باعث می‌شود در دست گرفتن آن برای مدت طولانی هم شما را خسته نکند. در گوشی گلکسی ای 73 هم از پلاستیک استفاده شده و خبری از فلز نیست. بخش پشتی آن هم مات است تا جای اثر انگشت و لکه روی آن باقی نماند. از نظر اندازه بزرگ‌تر از گلکسی S21 FE بوده و برای همین وزن بیشتری هم دارد اما نه آن‌قدری که در دست گرفتن آن برای شما سخت باشد.

مقایسه سامسونگ A73 با S21 FE طراحی

در گوشی گلکسی ای 73 هم از پلاستیک استفاده شده و خبری از فلز نیست.

·        طراحی بخش جلویی گوشی

هر دو گوشی دارای پانچ هول برای قرارگیری دوربین سلفی بوده و به حسگر اثر انگشت اپتیکال مجهز هستند. به جز این صفحه نمایش در S21 Fe از حاشیه کمتری برخوردار بوده و توسط گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود. در مقابل برای گلکسی ای 73 از گوریلا گلس 5 استفاده شده که مقاومت کمتری نسبت به گوریلا گلس ویکتوس دارد.

·        دوام

نکته دیگری که برای مقایسه s21 fe با a73 باید به آن اشاره کرد، دوام و گواهینامه‌های این دو محصول است. سامسونگ S21 Fe دارای گواهی IP68 است و در مقابل گوشی گلکسی ای 73 گواهی IP67 دارد. البته این دو گواهی تفاوت فاحشی در زمینه محافظت از گوشی در برابر آب و ذرات گردوغبار ندارند. تنها باید به این نکته اشاره کرد که S21 FE توانایی تحمل آب تا عمق بیشتر (حدود نیم‌ متر بیشتر) را دارد.

بیشتر بخوانید:راهنمای خرید گوشی سامسونگ

در نهایت باید گفت که این دو گوشی از لحاظ طراحی و کیفیت ساخت تفاوت چشمگیری ندارند و طبیعی است گوشی S21 FE اندازه کوچک‌تر و بدنه خوش‌ساخت‌تری داشته باشد. بااین‌وجود در کیفیت و طراحی آن‌قدری نیست که با تفاوت در دست گرفتن گوشی A73 حس بدی به شما منتقل کند.

2.     مقایسه سامسونگ A73 با S21 F؛ صفحه نمایش

برای مقایسه s21 fe با a73 در گام بعدی باید به سراغ نمایشگر این دو محصول سامسونگ رفت. در گوشی ای 73 از صفحه نمایش با پنل سوپر امولد اینچی استفاده شده که 6.7 اینچ اندازه دارد. در مقابل گوشی S21 FE دارای صفحه نمایش 6.5 اینچی با پنل دینامیک امولد است که از نظر اندازه 0.2 اینچ کوچک‌تر از دیگر محصول محسوب می‌شود.

نرخ به‌روز‌رسانی تصویر در هر دو گوشی 120 هرتز است و هر دو امکان نمایش 1 میلیارد رنگ با جزئیات و وضوح رنگ عالی را دارند. میزان روشنایی صفحه نمایش هر دو گوشی هم بالا بوده و می‌توان در فضای باز و زیر نور خورشید از آن‌ها استفاده کرد. با این توضیحات تنها تفاوت این سه گوشی را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:

  • بیشینه روشنایی در گوشی S21 FE تا حدودی بیشتر از ای 73 است.
  • حاشیه نمایشگر در گوشی S21 FE کمی کمتر است.
  • گوشی ای 73 به دلیل اندازه نمایشگر بزرگ‌تر برای تماشای محتواهای چندرسانه‌ای و وب‌گردی کارآمدتر است.
مقایسه سامسونگ A73 با S21 F صفحه نمایش

گوشی ای 73 به دلیل اندازه نمایشگر بزرگ‌تر برای تماشای محتواهای چندرسانه‌ای و وب‌گردی کارآمدتر است

3.    مقایسه s21 fe با گوشی a73؛ قدرت پردازش و عملکرد

مقایسه s21 fe با a73 در بخش قدرت پردازش و عملکرد هم دارای اهمیت بالایی است. سامسونگ طبق سیاست‌های همیشگی خود برای عرضه گوشی‌های پرچم‌دار، گلکسی S21 FE را با دو تراشه اسنپدراگون و اگزینوس روانه بازار کرده است؛ البته در ایران تنها نسخه اگزینوس آن موجود بوده و به فروش می‌رسد. تراشه اگزینوس 2100 این گوشی با DDR5 رم 6 یا 8 گیگابایت از نوع و حافظه 128 یا 256 گیگابایت از نوع UFS همراه شده است. از نظر عملکرد پردازنده اگزینوس به‌خوبی از پس اکثر اجرای برنامه‌های کاربردی و حتی بازی‌های نسبتاً سنگین برمی‌آید. همچنین استفاده از این تراشه باعث بهینه‌تر شدن مصرف باتری هم شده است.

بیشتر بخوانید:مقایسه گوشی سامسونگ با شیائومی

در مقابل برای سامسونگ A73 از پردازنده اسنپدراگون 778G همراه با رم 6 یا 8 گیگابایت از نوع DDR4X و فضای ذخیره‌سازی 128 یا 256 گیگابایت از نوع  UFS 2.2 استفاده شده است. این تراشه عملکرد متوسطی داشته و به اندازه تراشه اس 22 اف ای قدرتمند نیست. با این‌ وجود برای کاربری معمولی و روزمره هیچ مشکلی ندارد و با لگ و تأخیر مواجه نمی‌شود. همچنین بازی‌های نسبتاً سنگین را با فریم معقولی اجرا می‌کند؛ اما یک گوشی مناسب برای بازی‌های با گرافیک بالا نیست.

مقایسه s21 fe با گوشی a73 قدرت پردازش و عملکرد

سامسونگ طبق سیاست‌های همیشگی خود برای عرضه گوشی‌های پرچم‌دار، گلکسی S21 FE را با دو تراشه اسنپدراگون و اگزینوس روانه بازار کرده است

4.     مقایسه سامسونگ A73 با S21 FE؛ نرم‌افزار

در گام بعدی برای مقایسه s21 fe با a73 باید به سراغ بخش نرم‌افزاری و رابط کاربری  این دو محصول سامسونگ رفت. هر دو این اسمارت‌فون‌ها دارای رابط کاربری One UI 4.1 بر پایه اندروید 12 هستند و از امکانات شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی بسیار خوبی برخوردارند. تجربه استفاده از هر دو نیز بسیار نرم و روان خواهد بود و از این نظر تفاوتی بین آن‌ها مشاهده نخواهید کرد.

بیشتر بخوانید:مقایسه گوشی گلکسی a52s با a53

تنها باید به این نکته مهم اشاره کرد که گوشی S21 FE به خانواده پرچم‌داران سامسونگ متعلق بوده و برای همین برخی امکانات نرم‌افزاری خاص چون سامسونگ Dex را به ارث برده است. هر دو گوشی تا 4 سال آپدیت  اندروید و تا 5 سال آپدیت امنیتی را دریافت می‌کنند.

مقایسه سامسونگ A73 با S21 FE نرم‌افزار

گوشی S21 FE به خانواده پرچم‌داران سامسونگ متعلق بوده و برای همین برخی امکانات نرم‌افزاری خاص چون سامسونگ Dex را به ارث برده است

5.    مقایسه سامسونگ A73 با S21 FE؛ کیفیت صدا و اسپیکر

برای مقایسه s21 fe با a73 به شکل دقیق‌تر باید کیفیت صدای این دو گوشی هوشمند را هم مدنظر داشت. برای هر دو محصول سامسونگ از اسپیکر دوگانه استریو همراه با تکنولوژی دالبی اتموس استفاده شده است. به لطف این قابلیت‌ها دارای صدای واضح و باکیفیتی هستند، تنها باید به این نکته توجه کنید که در تست‌های معتبر صدا مشخص شده گوشی S21 FE نسبتاً بیس کمتری دارد. از جک 3.5 میلی‌متری صدا هم در هر دو گوشی خبری نیست و هر دو از این مرحله امتیاز برابری می‌گیرند.

6.    مقایسه s21 fe با a73؛ دوربین و کیفیت تصویر و فیلم

سامسونگ A73  دارای ماژول چهارگانه دوربین با سنسور اصلی 108 مگاپیکسلی اصلی با لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و دو 5 مگاپیکسلی ماکرو و حسگر تشخیص عمیق است. در مقابل گوشی سامسونگ S21 Fe  دارای سه سنسور 12 مگاپیکسلی اصلی به همراه لرزشگیر اپتیکال، 12 مگاپیکسلی اولترا واید و 8 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم سه برابری اپتیکال است. شاید در نگاه اول فکر کنید برنده این بخش ای 73 باشد اما سخت در اشتباه هستید؛ زیرا برای ثبت تصاویر بهتر مگاپیکسل بالاتر تنها شرط نیست و به قدرت پردازش گوشی هم مربوط است.

بیشتر بخوانید:مقایسه a53 با a73+ راهنمای انتخاب بهترین مدل

در گلکسی ای 73  تصاویر کنتراست خوبی داشته، اما رنگ‌ها کمی از واقعیت فاصله دارند. برای عکس پرتره هم حسگر تشخیص عمق کار جداسازی سوژه از پس‌زمینه را خوب انجام می‌دهد؛ البته در مواردی خطا دارد. سنسور اولترا واید نیز از عملکرد خوبی برخوردار است، در مقابل عکس‌های سنسور ماکرو تعریف خاصی ندارد. در مقابل دوربین گوشی سامسونگ S21 Fe برای ثبت تصاویر با جزئیات و کنتراست بهتر قوی‌تر وارد عمل شده و حتی در مواردی با گلکسی اس 22 برابری می‌کند.

مقایسه s21 fe با a73 دوربین و کیفیت تصویر و فیلم

دوربین گوشی سامسونگ S21 Fe برای ثبت تصاویر با جزئیات و کنتراست بهتر قوی‌تر وارد عمل شده و حتی در مواردی با گلکسی اس 22 برابری می‌کند

·        دوربین سلفی

مقایسه s21 fe با a73 از نظر عملکرد دوربین سلفی نیز برای کسانی که عادت دارند تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. گرچه هر دو گوشی دارای دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی هستند؛ اما در این بخش هم بدون شک پرچم‌دار سامسونگ با ثبت جزئیات بیشتر، رنگ‌های واقعی‌تر و دینامیک رنج عالی دوربین سلفی گوشی A73 را پشت سر گذاشته و از خط پایان رد می‌شود.

·        فیلم‌برداری

گام نهایی برای مقایسه s21 fe با a73 از نظر دوربین به بخش فیلم‌برداری مربوط می‌شود. گلکسی ای 73 قادر به ثبت فیلم با  رزولوشن 4K  و 30 فریم در ثانیه است که برای ثبت جزئیات و رنگ این اعداد بسیار مناسب هستند و لرزشگیر اپتیکال آن هم از عملکرد خوبی دارند، اما دقت بالایی ندارد. در این بخش هم گوشی s21 fe  با امکان فیلم‌برداری 4K  و 60 فریم در ثانیه، همچنین عملکرد لرزشگیر اپتیکال برنده قطعی خواهد بود.

7.    مقایسه s21 fe با a73؛ باتری

برای گوشی سامسونگ A73  یک باتری لیتیوم پلیمری 5000 میلی‌آمپر ساعتی در نظر گرفته شده و در مقابل برای تولید سامسونگ s21 fe از یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی  استفاده شده است. شاید 500 میلی‌آمپر ساعت در نگاه نخست عدد بزرگی نباشد اما همین امر باعث شده تا دوام باتری ای 73 بیشتر از گوشی دیگر باشد.  سامسونگ s21 fe به خاطر حجم کمتر باتری و قدرت بیشتر کمتر از یک روز دوام داشته و در صورت استفاده سنگین دوام آن به  5 تا 6 ساعت می‌رسد. در مقابل باتری سامسونگ A73 برای کاربری معمولی و سبک یک روز کامل شارژ نگه می‌دارد و در صورت استفاده سنگین بین 6 تا 8 ساعت دوام دارد.

بیشتر بخوانید:چه گوشی برای پابجی خوبه؟

هر دو گوشی دارای شارژر 25 واتی هستند که قادر است باتری از در عرض نیم ساعت از صفر به 50 درصد شارژ برساند و برای شارژ کامل به 1 ساعت و 20 دقیقه زمان نیاز خواهد بود. همچنین باید به این نکته مهم پیش از خرید توجه داشته باشید که آداپتور شارژ به همراه هیچ کدام از این دو گوشی سامسونگ عرضه نمی‌شود و باید به صورت جداگانه خرید. علاوه‌بر این موارد امکان شارژ معکوس بی‌سیم 4.5 واتی و شارژ بی‌سیم 15 واتی هم  از سری پرچم‌داران به گوشی S21 FE به ارث رسیده است، بااین‌وجود نمی‌توان از عمر کمتر باتری به سادگی آن چشم‌پوشی کرد.

مقایسه s21 fe با a73 باتری

هر دو گوشی دارای شارژر 25 واتی هستند که قادر است باتری از در عرض نیم ساعت از صفر به 50 درصد شارژ برساند

سخن پایانی؛ کدام‌یک را باید خرید، سامسونگ A73 یا S21 FE؟

گوشی S21 FE به‌عنوان یک پرچم‌دار اقتصادی شاید برنده نهایی باشد؛ اما به این نکته مهم توجه کنید که در برخی بخش‌های مقایسه s21 fe با a73 هم گوشی میان‌رده سامسونگ آن را به عقب راند. بهتر است با توجه به فاکتورهای زیر یکی را از بین این دو انتخاب کنید:

  • اگر کیفیت ساخت برایتان اهمیت دارد این دو گوشی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها چند گرم وزن کمتر یا فریم فلزی باعث برتری گوشی s21 fe نمی‌شود.
  • اگر به دنبال خرید یک محصول هستید که اندازه بزرگ‌تر نمایشگر آن برای تماشای محتوا به شما کمک کند ای 73 گزینه بهتری است.
  • در بخش نرم‌افزاری این دو کاملاً شبیه به هم هستند، اما طبیعتاً در بخش سخت‌افزاری با اختلاف فاحش گوشی s21 fe گزینه بهتری خواهد بود.
  • اگر دوام بیشتر باتری برایتان مهم است بهتر است به سراغ گوشی میان‌رده سامسونگ یعنی ای 73 بروید.
  • اگر هم دوربین و کیفیت تصویر برای شما از هر فاکتور دیگری مهم‌تر است خرید گوشی s21 fe عاقلانه خواهد بود.

با توجه به تمامی این موارد و مقایسه s21 fe با a73 در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید کدام‌یک یک از این دو گوشی سامسونگ با سلیقه و بودجه شما همخوانی بیشتری دارد و برای خرید گزینه بهتری به شمار می‌رود.

سؤالات متداول

  • پردازنده گوش‌های گلکسی S21 FE که در بازار ایران به فروش می‌رسد، چیست؟

گلکسی S21 FE  سامسونگ در کل با دو نوع پردازنده اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 تولید می‌شود که نسخه اگزینوس آن در بازار ایران موجود است.

  • آیا دوربین 108 گلکسی A73 بهتر است یا دوربین 12 مگاپیکسلیS21 FE ؟

برای ثبت تصاویر بهتر مگاپیکسل بالاتر تنها شرط نیست و به قدرت پردازش گوشی هم مربوط است. در کل دوربین S21 FE کیفیت فیلم‌برداری بهتری نیز دارد.

  • مزایای خرید گلکسی S21 FE چیست؟

عملکرد بهتر دوربین‌ اصلی و سلفی، نتیجه بهتر برای فیلم‌برداری، پردازش روان‌تر و قدرتمندتر چیپست از مزایای خرید این گوشی به شمار می‌رود. در مقابل باتری ای 73 دوام بیشتری داشته و صفحه نمایش بزرگ‌تری دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 6 =