Banner Image

بررسی اکانت پلی استیشن ظرفیتی و نحوه ساخت آن

5/5 - (1 امتیاز)

بررسی اکانت پلی استیشن ظرفیتی و نحوه ساخت آن

در دنیای گسترده و جذاب بازی‌های ویدیویی، یک نام فراموش‌نشدنی وجود دارد که برای بیش از دو دهه، قلب میلیون‌ها نفر را تسخیر کرده و ما را با خود در مناظر خارق‌العاده، ماجراجویی‌های جسورانه و چالش‌های هیجان‌انگیز همراه می‌کند: پلی استیشن. برای دستیابی به تمام امکانات و قابلیت‌های این کنسول بازی، گیمرها به چیزی به نام اکانت پلی استیشن نیاز دارند؛ اما اکانت پلی استیشن چیست؟

بیشتر بخوانید:پلی استیشن vr چیست؟

این اکانت مانند کلیدی دیجیتال عمل می‌کند که دسترسی به دنیای بی‌کران بازی‌های پلی‌استیشن را برای گیمرها امکان‌پذیر می‌سازد؛ اما از آنجا که بازی‌های پلی استیشن بسیار گران هستند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند هزینه‌ها را با دوستان خود تقسیم کرده و از روش‌هایی مانند خرید اکانت ظرفیتی استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اکانت ظرفیتی پلی استیشن بپردازیم و شما را با نحوه ساخت آن آشنا کنیم.

اکانت پلی استیشن چیست؟

قبل از هر چیز بیایید به این بپردازیم که اکانت پلی استیشن چیست. اکانت پلی استیشن که معمولاً به عنوان اکانت PSN (PlayStation Network) نیز شناخته می‌شود، یک پروفایل آنلاین است که به گیمرها امکان دانلود بازی را می‌دهد. این اکانت همچنین کاربران را از خدمات و ویژگی‌های دیجیتال در پلتفرم‌های مختلف پلی‌استیشن، از جمله کنسول‌های مختلف (PS4، PS5)، اپلیکیشن موبایل پلی استیشن و غیره بهره‌مند می‌سازد.

هنگامی که کاربران یک اکانت پلی استیشن ایجاد می‌کنند، باید برخی اطلاعات شخصی را در آن وارد کرده و با شرایط و ضوابط تعیین ‌شده توسط شرکت سونی موافقت کنند. پس از ایجاد اکانت، کاربر یک شناسه منحصر به فرد خواهد داشت که دسترسی به انواع خدمات و بازی‌ها از جمله موارد زیر را به او می‌دهد:

  • بازی چند نفره آنلاین: اکانت پلی استیشن به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق شبکه پلی‌استیشن با دوستان خود و سایر گیمرها در سراسر جهان بازی کنند. آن‌ها می‌توانند در بازی‌های co-op با هم همکاری کرده یا در مسابقه‌های PvP یکدیگر را به چالش بکشند.
  • خرید و دانلود بازی: اگر بپرسید که مهم‌ترین کاربرد اکانت پلی استیشن چیست، در جواب باید گفت که کاربران با داشتن این اکانت به PlayStation Store دسترسی پیدا می‌کنند؛ یک بازار آنلاین که در آن می‌توانند نسخه دیجیتالی بازی‌ها، اکسپنشن‌ها، DLCها و سایر موارد را خریداری و دانلود کنند.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری: اکانت پلی‌استیشن شامل فضای ذخیره‌سازی ابری است که به گیمرها امکان می‌دهد بدون نیاز به دیسک، بازی خود را سیو کنند. با این قابلیت، همیشه از اطلاعات کاربران نسخه بک‌آپ تهیه می‌شود و می‌توان از هر دستگاه پلی استیشن دیگری به آن‌ها دسترسی داشت.
  • جوایز و Achievementها: اکثر بازی‌ها در صورت پشت سر گذاشتن برخی مراحل خاص با موفقیت، جوایز یا Achievementهایی در اشکال مختلف به گیمرها اهدا می‌کنند که در اکانت آن‌ها ذخیره می‌شود و سایر کاربران می‌توانند آن‌ها را ببینند.

اکنون که می‌دانیم اکانت پلی استیشن چیست، توجه به این نکته مهم است که این اکانت با اکانت پلی استیشن پلاس فرق می‌کند. اکانت پلی استیشن پلاس نوعی حساب پریمیوم است که مزایای اضافی مانند بازی‌های ماهانه رایگان، تخفیف‌های انحصاری و دسترسی به قابلیت‌های ویژه را ارائه می‌دهد.

اکانت پلی استیشن پلاس نوعی حساب پریمیوم است که مزایای اضافی مانند بازی‌های ماهانه رایگان، تخفیف‌های انحصاری و دسترسی به قابلیت‌های ویژه را ارائه می‌دهد.

اکانت ظرفیتی چیست؟

اگر تاکنون نام اکانت ظرفیتی به گوشتان خورده باشد، احتمالاً با خود فکر کرده‌اید که این نوع اکانت پلی استیشن چیست؟ با توجه به نرخ ارز و گرانی‌های بازار، خرید بازی‌های فیزیکی کنسولی برای همه امکان‌پذیر نیست و روش‌های زیادی وجود دارد که بتوان این بازی‌ها را با قیمتی مناسب‌تر تهیه کرد و از آن‌ها لذت برد. یکی از شناخته‌شده‌ترین این روش‌ها، اکانت ظرفیتی پلی استیشن است.

ایده ساخت اکانت‌های ظرفیتی از امکان به اشتراک‌گذاری بازی‌ها در PS4 نشأت گرفت. البته لازم به ذکر است که این اکانت‌ها غیرقانونی نیستند و با توضیحاتی که در ادامه خواهیم داد، متوجه می‌شوید که معنای ظرفیت‌های مختلف آن‌ها چیست و چه تفاوتی بینشان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:ریجن پلی استیشن چیست؟ [معرفی انواع Region]

در بین خانواده‌ها و دوستان نزدیک معمولاً زیاد پیش می‌آید که هر کسی کنسول بازی خودش را داشته باشد و افراد به صورت جداگانه با کنسول‌های خود بازی کنند. برای مثال، برادر و خواهری را تصور کنید که در دو دانشگاه مختلف مشغول به تحصیل هستند و در خوابگاه خود یک کنسول پلی استیشن دارند. در چنین حالتی، افراد ترجیح می‌دهند به جای دو بار خریدن یک بازی مشخص، راهی پیدا کنند که هر دو بتوانند به صورت هم‌زمان از بازی لذت ببرند و در عین حال مجبور به پرداخت هزینه کمتری شوند. از آنجا که یک دیسک فیزیکی را نمی‌توان هم‌زمان در دو دستگاه قرار داد و از آن استفاده کرد، باید از بازی‌های دیجیتالی و اکانت ظرفیتی استفاده شود.

بنابراین در پاسخ به این سوال که ظرفیت اکانت پلی استیشن چیست، ابتدا باید اشاره کنیم که پلی استیشن امکان استفاده از یک اکانت روی چند دستگاه را به کاربران می‌دهد، اما یک دستگاه باید به عنوان کنسول اصلی اکانت مشخص شود. از طریق این روش، دو نفر می‌توانند روی یک اکانت، یک بازی دیجیتالی را به صورت هم‌زمان تجربه کنند.

پلی استیشن امکان استفاده از یک اکانت روی چند دستگاه را به کاربران می‌دهد، اما یک دستگاه باید به عنوان کنسول اصلی اکانت مشخص شود.

اکانت‌های پلی استیشن بر اساس ظرفیت

اکانت‌های پلی استیشن بر اساس ظرفیت به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ اکانت پلی استیشن ظرفیتی ۲ و ۳ و اکانت ظرفیت ۱. در ادامه ویژگی‌های هر مورد را بررسی خواهیم کرد:

اکانت پلی استیشن ظرفیتی ۲ و ۳

برای اینکه به خوبی درک کنیم نوع ظرفیتی اکانت پلی استیشن چیست، بیایید از یک مثال کمک بگیریم. یک خواهر و برادر با نام‌های سارا و مهراد را تصور کنید که هر دو کنسول پلی استیشن دارند، اما به دلیل شرایط اقتصادی، نمی‌توانند بازی‌های فیزیکی خریداری کنند. برای اینکه هر دو بتوانند از یک بازی دیجیتالی روی دستگاه‌های خود بهره‌مند شوند، کافی است یکی از آن‌ها بازی را روی اکانت خودش بخرد و بعد یوزرنیم و پسورد اکانت خود را به نفر دیگر بدهد.

برای مثال اگر سارا با خرید گیفت کارت و شارژ اکانتش یک بازی دیجیتالی جدید بخرد، می‌تواند یوزرنیم و پسورد خود را به مهراد بدهد. مهراد روی کنسول خود وارد اکانت سارا شده، به تنظیمات می‌رود و دستگاه پلی استیشن خودش را به عنوان کنسول اصلی این اکانت مشخص می‌کند. با این کار، بازی‌هایی که روی اکانت سارا خریداری شده‌اند، روی اکانت‌های دیگر کنسول مهراد هم قابل استفاده خواهند بود، زیرا این دستگاه به عنوان کنسول اصلی اکانت شناخته شده است؛ بنابراین، حالا مهراد می‌تواند از اکانت سارا خارج شده، وارد اکانت خودش شود و از بازی که سارا خریده بود لذت ببرد. اما از آنجا که اکنون پلی استیشن مهراد به عنوان کنسول اصلی اکانت شناخته شده، سارا مجبور است تنها با اکانت خودش بازی کند و حتماً هم باید آنلاین باشد تا سونی بتواند لایسنس فرآیند را بررسی کند.

بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های فروش بازی نیز از طریق همین روش، بازی‌های مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در چنین حالتی، مهراد که دسترسی راحت‌تری دارد، ظرفیت ۲ و سارا که باید همیشه آنلاین باشد و از اکانت خودش استفاده کند ظرفیت ۳ محسوب می‌شود.

کافی است یکی از آن‌ها بازی را روی اکانت خودش بخرد و بعد یوزرنیم و پسورد اکانت خود را به نفر دیگر بدهد.

اکانت پلی استیشن ظرفیت ۱

اکنون می‌دانیم ظرفیت ۲ و ۳ اکانت پلی استیشن چیست، اما اکانت ظرفیت ۱ چیست و چه فرقی با این دو دارد؟ اکانت ظرفیت ۱ در واقع غیرقانونی بوده و از قابلیت Share کردن بازی در پلی استیشن ۴ سوءاستفاده می‌کند، به همین دلیل فروشگاه‌ها به صورت تضمینی آن را نمی‌فروشند. در این حالت، شما یوزرنیم و پسورد اکانت را از فروشگاه دریافت کرده و مدت زمان محدودی وقت دارید تا بازی را دانلود و اتصال کنسول به اینترنت را کامل قطع کنید. در این حالت، سونی نمی‌تواند لایسنس را بررسی کند اما این ریسک وجود دارد که به محض وصل شدن به اینترنت، بازی از اکانتتان حذف شود. طبیعتاً با وجود چنین ریسکی، هزینه اکانت ظرفیت ۱ از اکانت‌های ۲ و ۳ ظرفیتی کمتر است.

بیشتر بخوانید:پلی استیشن چیست و چه تفاوتی با پلی استیشن پلاس دارد؟

اکانت پلی استیشن ظرفیت ۱

نحوه ساخت اکانت ظرفیتی پلی استیشن

تاکنون بررسی کردیم که نوع ظرفیتی اکانت پلی استیشن چیست. بسیاری از فروشگاه‌ها با قیمت‌های مختلف چنین اکانت‌هایی را می‌فروشند که هزینه آن‌ها بستگی به نوسانات ارز، قیمت بازی و قدیمی یا جدید بودن آن دارد. در چنین حالتی، فروشنده برای هر بازی مشخص، یک اکانت می‌سازد و اگر شما ظرفیت دوم آن را بخرید، یوزرنیم و پسورد آن اکانت را به شما می‌دهد و از شما می‌خواهد پلی استیشن خود را به عنوان کنسول اصلی اکانت مشخص کنید. سپس می‌توانید از اکانت خارج شده و با اکانت خودتان به صورت آفلاین از همان بازی لذت ببرید. در مقابل، شخص دیگری که اکانت ظرفیت ۳ بازی را خریداری می‌کند، هزینه کمتری می‌پردازد اما باید همیشه از همان اکانت به صورت آنلاین استفاده کند.

اما شما می‌توانید خودتان هم این کار را انجام دهید. کافی است یک گیفت کارت به اندازه قیمت بازی مورد نظرتان تهیه کرده، در فروشگاه پلی استیشن گزینه Redeem Codes را انتخاب و با وارد کردن کد گیفت کارت، اکانتتان را شارژ کنید. سپس بازی مورد نظرتان را در فروشگاه جستجو کرده و گزینه Buy را بزنید. اگر می‌خواهید ظرفیت ۲ اکانت را به شخص دیگری بدهید، باید از اکانت خود خارج شده و یوزرنیم و پسورد آن را در اختیار شخص مقابل بگذارید.

آن شخص باید بعد از وارد شدن به اکانت شما، به بخش تنظیمات کنسول رفته، وارد بخش Account Management شود و گزینه Active as Primary را انتخاب کند. بعد از این کار، او می‌تواند از اکانت شما خارج شده و با اکانت خودش به صورت آنلاین و آفلاین بازی را تجربه کند.

افی است یک گیفت کارت به اندازه قیمت بازی مورد نظرتان تهیه کرده، در فروشگاه پلی استیشن گزینه Redeem Codes را انتخاب و با وارد کردن کد گیفت کارت، اکانتتان را شارژ کنید.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که اکانت پلی استیشن چیست و نوع ظرفیتی آن چه معنایی دارد. پلی استیشن یکی از برندهایی است که در قلب بسیاری از گیمرهای جهان جایگاه مهمی دارد و گیمرهای ایرانی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به دلیل محدودیت‌ها و گرانی‌ها، بسیاری از افراد امکان خرید بازی فیزیکی را ندارند، اما خوشبختانه روش‌های قانونی پیدا شده‌اند که این افراد می‌توانند از طریق آن‌ها، هزینه بازی‌ها را با دوستان خود تقسیم کنند. یک روش رایج، خرید یا ساخت اکانت‌های ظرفیتی است. با استفاده از این اکانت‌ها، افراد می‌توانند به طور هم‌زمان در چند کنسول از یک بازی لذت ببرند.

بیشتر بخوانید:ایکس باکس چیست و چه فرقی با پلی‌استیشن دارد؟

سوالات متداول

  • چگونه اکانت پلی استیشن بسازیم؟

برای ایجاد اکانت پلی استیشن باید از طریق کنسول یا وب سایت پلی استیشن اقدام کنید. برای راه‌اندازی اکانت به وارد کردن اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل، تاریخ تولد و رمز عبور نیاز خواهید داشت.

  • آیا می‌توان آدرس ایمیل اکانت پلی استیشن را تغییر داد؟

بله. این کار را می‌توان از طریق تنظیمات (Settings) اکانت در کنسول پلی استیشن یا از طریق وب سایت آن انجام داد.

  • آیا می‌توان اکانت پلی استیشن را حذف کرد؟

بله، اما توجه داشته باشید که این کار قابل بازگشت نیست. قبل از تکمیل فرآیند حذف اکانت، مطمئن شوید که از اطلاعات مهم اکانت خود بک‌آپ گرفته‌اید.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. اشکان پاسخ

    سلام آیا میشه از اکانت ظرفیت یک و بازی های روی PS5 بکاپ گرفت ؟ یا بعد از بازیابی نیازمند اتصال به اینترنت هست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =