خراشهای عمیق روی بدنه خودرو یک کابوس فراموش نشدنی هستند که اگر آنها را با رنگ تعمیر کنید، باعث افت قیمت ماشین میشود و اگر هم به سراغ قلم گیری بروید، باید با ظاهر قبلی خودرو خداحافظی کنید. لیسه گیری خودرو معجزهای است برای تعمیر خراشهای نسبتا عمیق که به لایههای دوم و سوم رنگ خودرو رسیدهاند.
با لیسه گیری یا لیسه کشی خودرو، نیازی به رنگ و پولیش و ردی که از آن باقی میملیسه گیری خودرولیسه گیری خودرواند نیست؛ علاوه بر این لیسه گیری روش مدرنتری نسبت به قلم گیری است و میتواند ظاهر خودرو را تا حد زیادی شبیه به روز اولش کند؛ البته به شرطی که به مرکز معتبری مراجعه کرده باشید.
در این بخش همراه ما باشید تا با این روش تعمیر خط و خش روی خودرو بیشتر آشنا شویم و مراحل و قیمت آن را بررسی کنیم.
لیسه گیری چیست؟
لیسه گیری یک روش تعمیر رنگ خودرو است که برای برطرف کردن خط و خشهای عمیق روی بدنه استفاده میشود. در این روش متخصص با استفاده از شویندههای مخصوص، نقاط آسیب دیده را تمیز میکند و سپس با استفاده از رنگ متناسب با رنگ خودرو، آن نقاط را پوشش میدهد.
لیسه گیری باعث میشود که سطح بدنه صاف و یکدست شده و زیبایی خودرو حفظ شود. این روش جدید، بهتر از رنگ کردن خودرو است چون کمترین تاثیر را بر قیمت خودرو دارد و همچنین زمان و هزینه کمتری نسبت به رنگ کردن میبرد.
کلیک کنید: جلوبندی خودرو (معرفی انواع قطعات جلوبندی)
روش لیسه کشی خودرو
لیسه گیری خودرو مراحل مختلفی دارد و معمولا زمان زیادی میبرد؛ چرا که قرار است رنگ به صورت لایه لایه روی خط و خراش ایجاد شده قرار بگیرد تا عمق خراش پر شود و با سایر سطوح یکدست به نظر برسد.
برای این کار ابتدا مناطقی که خط و خراش روی آنها ایجاد شده را شناسایی میکنند و این بخشها را با شویندههای مخصوص، به صورت کامل تمیز میکنند تا رنگ برای قرارگیری در شیارها و خشها مانعی نداشته باشد.
در مرحله بعدی اگر خط و خش زیاد باشد، باید عمق آنها را تشخیص دهند. برای این کار ممکن است از نور فرابنفش استفاده شود یا اینکه خودرو را زیر نور خورشید بررسی کنند.
پس از بررسی عمق شیارها نوبت به تعیین کد رنگ خودرو میرسد. در این مرحله باید رنگ متناسب با بدنه خودرو انتخاب شود. بعد از انتخاب رنگ، لیسه گیری شروع میشود.
متخصص لیسه گیر رنگ را با لیسه یا قلم آن روی شیارها و خشها میگذارد. هر لایه که قرار داده میشود باید صبر کرد تا خشک شود و سپس لایه رنگ بعدی را روی آن قرار داد. به همین دلیل لیسه کشی خودرو معمولا زمان زیادی میبرد و هزینه بالای آن به دلیل ظرافتی است که متخصص لیسه گیر باید داشته باشد.
با توجه به عمق شیارها ممکن است تا 10 لایه رنگ و یا بیشتر روی شیارها قرار بگیرد. زمانی که شیار با رنگ پر شد، آن را با سمباده تمیز میکنند تا کاملا با سطح خودرو یکدست شود. در نهایت یک لایه کِلِر، واکس یا پولیش روی بخش لیسه کشی شده میزنند تا رنگ براقتر شده و مقاومت بیشتری در برابر حرارت، نور خورشید و کارواش داشته باشد.
ابزار لیسه گیری خودرو
برای لیسه کشی خودرو معمولا ابزارهای زیادی نیاز نیست. مهمترین ابزار این کار رنگی است که به آن اصطلاحا «لیسه» میگویند و باید آن را لایه لایه روی شیارها قرار دهند. رنگهای مخصوص لیسه گیری در بازار با عنوان رنگهای پوششی شناخته میشوند و میتوانند جزو رنگهای اکریلیک، پلییورتان و… باشند.
به جز رنگ، ابزارهای عمومی مثل بتونه، شوینده سطح خودرو، سشوار صنعتی، پولیش، واکس و کلر نیز برای لیسه کشی استفاده میشود. برخی از متخصصین لیسه گیر هم برای قرار دادن رنگها از یک قلم مخصوص استفاده میکنند که به آن قلم لیسه گیر گفته میشود.
مقاله مرتبط: چگونه لاستیک خودرو را براق کنیم؟
تفاوت لیسه گیری و رنگ
لیسه گیری و رنگ کردن خودرو دو روش متفاوت برای ترمیم خط و خشهای روی بدنه ماشین هستند. در لیسه گیری، فقط قسمتهای خراشیده با رنگ پوشانده میشوند و رنگ به مقدار کمتری مصرف میشود. در رنگ کردن، تمام بخش مورد نظر با رنگ و بتونه پوشانده میشود و رنگ به مقدار بیشتری مصرف میشود.
لیسه گیری برای خط و خشهای عمیق مناسبتر است و از افت قیمت خودرو جلوگیری میکند. رنگ کردن برای خط و خشهای سطحی مناسبتر است ولی از قیمت خودرو کاسته میشود.
لیسه گیری خودرو با استفاده از یک وسیله انعطاف پذیر به نام لیسه انجام میشود که لایههای رنگ را روی قسمت خط خورده قرار میدهد تا با سطح بدنه هم تراز شود. سپس با سمباده زدن و کلر زدن سطح را یکدست و براق میکند. رنگ کردن با استفاده از پاشیدن رنگ و بتونه انجام میشود که لایههای رنگ را روی تمام بخش مورد نظر قرار میدهد تا با سطح بدنه هم تراز شود. سپس با سمباده و کلر، سطح را یکدست و براق میکنند.
تفاوت لیسه گیری سپر خودرو با قلم گیری
لیسه گیری و قلم گیری دو روش مختلف برای ترمیم خراشهای ایجاد شده روی رنگ و بدنه خودرو هستند. لیسه گیری برای خراشهای عمیق که به لایههای زیرین رنگ نفوذ کردهاند مناسب است. در این روش، ابتدا محل آسیب دیده تمیز شده و سپس با رنگ مطابق با کد رنگ خودرو پر میشود. در نهایت با استفاده از لیسههای نرم، اضافات رنگ برداشته شده و سطح صاف و همسان میشود.
قلم گیری برای خراشهای سطحی که فقط به لایه خارجی آسیب زدهاند مناسب است. در این روش با استفاده از قلم گیر، خراش پر میشود و پس از خشک شدن، با پولیش و واکس، سطح براق و یکنواخت میشود.
تفاوت اصلی لیسه گیری و قلم گیری در عمق خراش و نحوه پر کردن آن با رنگ است. لیسه گیری کار بیشتر و دقیقتری نسبت به قلم گیری میطلبد و نتایج بهتر و طبیعیتری دارد. قلم گیری کار سادهتر و سریعتری است اما ممکن است باعث دو رنگ شدن یا ناهموار شدن سطح شود.
عوامل موثر بر قیمت لیسه گیری
معمولا هزینه لیسه گیری خودرو در مراکز معتبر نسبت به قلم گیری و رنگ بیشتر است؛ چرا که این کار ظرافت بیشتری دارد و بهترین نتیجه را روی شیارهای عمیق ایجاد شده روی سطح خودرو حاصل میکند.
با این حال قیمت لیسه گیری متغیر است و عواملی روی قیمت نهایی آن تاثیر میگذارند که در زیر آنها را لیست کردهایم:
- نوع، مدل و برند خودرو: برخی خودروها به دلیل داشتن رنگهای خاص یا جزئیات بیشتر، نیاز به دقت و تخصص بالاتر در لیسه گیری دارند.
- ناحیه آسیب دیده: برخی نواحی خودرو به دلیل دسترسی سختتر یا داشتن شکل پیچیدهتر، نیاز به زمان و هزینه بیشتر لیسه گیری دارند.
- مقدار و عمق خراش: هر چه تعداد و عمق خراشهای روی بدنه بیشتر باشد، نیاز به مقدار رنگ، شوینده و زمان بیشتری در لیسه گیری خواهد بود که قیمت نهایی را بالا میبرد.
- قدمت ایجاد خراش: هر چه زمان بیشتری از خراش گذشته باشد، رنگ اصلی خودرو با رنگ لایه زیرین تفاوت بیشتری خواهد داشت و به تطابق رنگ دقیقتری در لیسه گیری نیاز است که قیمت این کار را بیشتر میکند.
آیا لیسه گیری باعث افت قیمت میشود؟
لیسه گیری خودرو در بیشتر مواقع باعث افت قیمت ماشین نمیشود، بلکه بلعکس، باعث محافظت از رنگ و بدنه خودرو شده و در نتیجه قیمت خودرو را حفظ یا حتی افزایش میدهد. البته نباید انتظار معجزه از لیسه گیری داشته باشید. زمانی که شیارها عمیق و زیاد باشد، خواه ناخواه قیمت خودرو افت پیدا میکند.
با این حال اگر یک شیار کوتاه روی بدنه خودرو ایجاد شده و نگران هستید که قیمت ماشینتان افت کند، بهترین روش برای تعمیر آن لیسه کشی است. چرا که این روش ظاهر رنگ خودرو را تغییر نمیدهد و برخلاف قلم گیری، خشها را زمخت و زشت جلوه نمیدهد.
البته برای دستیابی به این نتیجه باید لیسه گیری توسط فرد متخصص و با دقت بالا انجام شود. در غیر این صورت، نقاشی و صافکاری خودرو ضروری خواهد بود که هزینهبر و زمانبر است.
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: کمک فنر ماشین چیست و چه کار میکند؟
جمع بندی نهایی
در این بخش با لیسه گیری خودرو و روش انجام آن آشنا شدیم. لیسه گیری یا لیسه کشی یک روش تعمیر رنگ خودرو است که برای رفع خراش های عمیق بدنه به کار میرود. در این روش، فقط روی نقاط آسیب دیده کار میشود و رنگ به صورت لایه لایه، خراشها را پر میکند.
نتیجه نهایی لیسه گیری بر خلاف رنگ و قلم گیری کاملا تمیز و هم تراز با سطوح کناری آسیب خواهد بود. به همین دلیل لیسه گیری برای تعمیر خط و خشهایی که روی بدنه ماشین ایجاد میشود انتخاب بهتری است و قیمت ماشین را پایین نمیآورد.
سوالات متداول
- لیسه گیری خودرو چیست؟
لیسه گیری یک روش تعمیر خشهای عمیق خودرو است که به لایه دوم و سوم رنگ رسیدند. در این روش رنگ را لایه لایه تا هم تراز شدن با سطح خودرو داخل خشها قرار میدهند.
- آیا بهتر است به جای رنگ و قلم گیری، لیسه کشی کنیم؟
انتخاب بین روشهای تعمیر به نوع خراش بستگی دارد. لیسه گیری معمولا برای خراشهای نازک و عمیق کاربردی است.
- قیمت لیسه گیری چقدر است؟
قیمت لیسه کشی به مدل خودرو، عمق خراش، وسعت ناحیه آسیب دیده، دسترسی به منطقه آسیب دیده و مدت زمانی که از ایجاد خراش گذشته بستگی دارد.
- آیا لیسه گیری همان رنگ است؟
ممکن است در مراحل رنگ از لیسه هم استفاده کنند؛ اما زمانی که برای تعمیر خشها از رنگ مخصوص لیسه کشی استفاده میشود، این روش جز رنگ محسوب نخواهد شد.
دیدگاهتان را بنویسید